Onko tosiaan 65 vuotias jo vanhus?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Olen 66 ja en edelleenkään pidä itseäni vanhuksena, vaikka kaksi vuotta olen eläkkeellä ollutkin. Ehkä kymmenen vuoden päästä, jos olen vielä elossa.
On vanhus, jos epäilee ikänsä vuoksi olevansa kuollut kymmenen vuoden sisään.
Ei ole täysin tuulesta temmattua, että ikä on vain numero. Fyysisiin tekijöihin voi yleensä niihinkin vaikuttaa, mutta vielä enemmän henkisiin.
Ajattele kuin vanhus, niin olet vanhus.
Kyllä, nuorten ja keski-ikäisten mielestä, koska ei ole kumpaakaan. Voi olla pirteä ja hyväkuntoinen vanhus. Vanhus kuin vanhus ikänsä puolesta. Jos olisi keski-ikäinen niin eläisi 170 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 66 ja en edelleenkään pidä itseäni vanhuksena, vaikka kaksi vuotta olen eläkkeellä ollutkin. Ehkä kymmenen vuoden päästä, jos olen vielä elossa.
Ei ole täysin tuulesta temmattua, että ikä on vain numero. Fyysisiin tekijöihin voi yleensä niihinkin vaikuttaa, mutta vielä enemmän henkisiin.
Minä epäilin jo 15-vuotiaana, että saatan olla kuollut kymmenen vuoden sisään. Taisin olla vanhus jo rippikouluiässä!
Vierailija kirjoitti:
No sen ikäinen saa jo vanhuuseläkettä, joten vastaus kysymykseen on KYLLÄ.
Minä en saa vanhuuseläkettä. Saan työeläkettä ja taiteilijaeläkettä mutta teen vielä töitä, koska niitä tarjotaan koko ajan. Revi siitä.
Minä olen suunnilleen tuon ikäinen, en ajattele koko asiaa. Olen koko elämäni tuntenut olevani vanha, jopa teini-iässä. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta asia on niin. Olen siis matkalla kohti konkreettista vanhuutta, hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä epäilin jo 15-vuotiaana, että saatan olla kuollut kymmenen vuoden sisään. Taisin olla vanhus jo rippikouluiässä!
Eikö tässä ole kysymys ihmisen elinkaaresta. Lapsi, nuori, keski-ikäinen, vanha. Vanha olet ikäsi puolesta 65 vuotias. Voit tietysti ehdottaa että luovut vanhuuseläkkeestä jos se sinua niin kovasti loukkaa tai ehdottaa että nimi muutetaan nuoruuseläkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jokainen meistä voi olla kuollut vaikka tänään.
Mutta tulkitsin tuon "Jos olen vielä elossa" nimenomaan ikäänsä korostavaksi.
Olin ehkä väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä ole kysymys ihmisen elinkaaresta. Lapsi, nuori, keski-ikäinen, vanha. Vanha olet ikäsi puolesta 65 vuotias. Voit tietysti ehdottaa että luovut vanhuuse
Minulle ihmisen elinkaari on kohtu ja hauta ja kaikki muu siinä välissä!
Mä ajattelen tuon nimenomaan ikään liittyvänä asiana enkä työkykyyn tai toimintakykyyn liittyvänä asiana. Nimittäin jos se liittyisi noihin kahteen, niin vaikeasti vammaisena syntyneet olisivat vanhuksia jo syntyessään. Ja joo, koska 65-vuotias on jo oikeutettu vanhuuseläkkeeseen, niin voidaan pitää vanhuksena, vaikka juoksisi vielä maratoneja. Mun alin eläkeikä on 64v 9 kk ja kyllä mua saa sitten sanoa jo vanhukseksi, kun kerran vanhuuseläkettäkin saan.
On myös kahdeksankymppisiä, jotka eivät ole koskaan sairastaneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa vanhuuseläkettä. Saan työeläkettä ja taiteilijaeläkettä mutta teen vielä töitä, koska niitä tarjotaan koko ajan. Revi siitä.
Sinähän olet sitten ikinuori. Kerro tämä kaikille jos nimittelevät vanhukseksi.
Lääkäri sanoi minua vanhaks, 61 v. Lääkitystä piti muuttaa koska aineenvaihdunta on jo hidastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olet sitten ikinuori. Kerro tämä kaikille jos nimittelevät vanhukseksi.
Niin kerronkin, vaikka ei minua 66-vuotiaana vanhuseksi nimitelläkään. En näytä vanhukselta, en kuulosta vanhukselta, en käyttäydy kuten vanhus, en ajattele kuten vanhus. Tiedostan toki kuolevaisuuteni ja sen että elämää on enemmän takana kuin edessä. 89-vuotias äitini on vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei riitä perusteluksi sille, missä iässä vanhuus alkaa. Mielestäni nykyään vanhuuden ajatellaan alkavan noin 75-vuotiaana. Vanhuuteen liittyy toimintakyvyn olennaista heikkenemistä, olen tietävinäni.
Ei ole vanhus vaan eläkelläinen. 18-25-vuotiaat ovat "nuoret", 25-35-vuotiaat ovat "nuoret aikuiset", 35-65-vuotiaat ovat keski-ikäisiä ja 65-80- vuotiaat ovat "eläkelläisiä" ja 80-vuotiaat ovat "ikäihmisiä" tai "vanhuksia".
Tämä on karkea jaotelma jota käytetään esim. markkinatutkimusyrityksissä. Tästäkin on tietty joitain muunnelmia kuten esim. joissain tilastoissa 25-40- vuotiaat on "nuoria aikuisia". Joissain tilastoissa kuten THL:n vanhukset-ryhmä alkaa 70-vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä ole kysymys ihmisen elinkaaresta. Lapsi, nuori, keski-ikäinen, vanha. Vanha olet ikäsi puolesta 65 vuotias. Voit tietysti ehdottaa että luovut vanhuuse
Vanha ja vanhus ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ- ja taiteilijaeläkkeen nimi muuttuu vanhuuseläkkeeksi, kun täyttää 65.
Se kumma kun mieli ei vanhene vaan on sisältä se sama ihminen kuin ennenkin. Eläkkeellä olen ollut vuoden. ikää 66.
Olen huomannut, että itseään pitää suht nuorekkaana kun peiliin katsoo ja viksunakin silloin tällöin. Vaan kun kaupungilla tapaa entisiä työkavereita, eläkeläisiä hekin, niin ajattelee että onpas tuo vanhentunut tai jopa mennyt kasaan. Itsessään sitä ei näe. Joku outo harha.
Mieli on kutenkin virkeä ja suunnittelee tulevaisuutta. Liikkua pitäisi enemmän ja pitää jalkalihakset kunnossa, että pääsee kulkemaan mahdollisimman pitkään. Tietysti toivoo, että polla pysyisi kunnossa mahdollsimman pitkään. Se on ikävää jos jalat kulkee mutta pää ei tiedä missä ollaan.
Kyllä tuon ikäiset on jo eläkkeellä joten siinä mielessä joo. Joissain kunnissa 65 vuotiaat saa myös ilamisia liikuntapalveluita tukemaan vanhusten liikkumista. Tuossa iässä alkaa myös kroppa jo reistailla ja esim. papaseulonta lopetetaan. Toki 65 vuotias voi olla (ja usein onkin) hyvässä kunnossa sekä fyysisesti että psyykkisesti ja näyttää nuorekkaalta ja olla energinen.
Liikuntaa enemmän.
Olen 64 -vuotias, ei mitään vaivoja. Olen normaalipainoinen ja liikun kunnolla vähintään tunnin päivässä tarkoituksellisesti kuntoillen.
Jotta ei syntyisi ylimielistä kuvaa korostan, että ymmärrän olevan lukuisia sairauksia, joihin itse ei voi vaikuttaa.