Antaisitko kuukaudessa 4-5 päivän palkan pois, että sillä rahalla saadaan työllistettyä ihminen päiväksi kerran viikossa , 4 päiväinen työvi
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Siis joku random työtön tulisi tekemään hommiani kerran viikossa? Sen haluaisin nähdä.
T, automaatioinsinööri
Eiköhän siellä sinun työpaikallasi jo nyt ole useampia työntekijöitä, ja työt jaettu järkevästi.
Ei nelipäiväinen työviikko tarkoittaisi sitä, että 80 työntekijän työpaikalle pölähtähtäisi yhtäkkiä 80 uutta työntekijää, jotka tekisivät kukin vain päivän viikossa töitä. Sinne tulisi 20 uutta työntekijää, jotka tekisivät 4-päiväistä työviikkoa ja keskittyisivät omaan työhönsä.
Jos olisit oikeasti automaatioinsinööri, niin ymmärtäisit miten se toimii.
no tuohan olisi "nerokasta" oletetaan että tämä olisi firmalle kustannusneutraali.
-firman maksama palkkasumma pysyisi samana,
-näin firman palkoista pidättämät verot julkiselle laskisi (koska veroprogressio)
-valtion menot kasvaisivat koska entistä useampi (myös ne nyt kokopäissä olijoista osa) joutuisi nostamaan tukia kun käytännössä kaikista tulisi osa-aikatyöntekijöitä ja palkallaan ei tulisi toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku random työtön tulisi tekemään hommiani kerran viikossa? Sen haluaisin nähdä.
T, automaatioinsinööri
Ei tietenkään vaan joku toinen sinun kaltaisesi automaatioinsinööri.
Kaltaiseni eivät ole työttömiä.
Automaatioinsinöörejä on työttömänä suuria määriä. Ala on todella tuulinen ja yt-neuvottelut ja irtisanomiset ovat arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
no tuohan olisi "nerokasta" oletetaan että tämä olisi firmalle kustannusneutraali.
-näin firman palkoista pidättämät verot julkiselle laskisi (koska veroprogressio)
-valtion menot kasvaisivat koska entistä useampi (myös ne nyt kokopäissä olijoista osa) joutuisi nostamaan tukia kun käytännössä kaikista tulisi osa-aikatyöntekijöitä ja palkallaan ei tulisi toimeen.
Ai että esim nämä automaatioinainöörit yhtäkkiä tippuis tukien varaan, kun yksi päivä viikossa jäisi pois?
No ei ehkä, ei todellakaan. Ei tämä mikään tukien lisääntymismylly olisi.
Olen tällä hetkellä osittaisella hoitovapaalla ja teen 80% työaikaa ja saan palkan sen mukaan. Työskentelen 4 pv/viikko. Sopii mulle aivan loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että esim nämä automaatioinainöörit yhtäkkiä tippuis tukien varaan, kun yksi päivä viikossa jäisi pois?
missä sanoin että KAIKKI tippuisivat. OSA tippuisi. Ja vaikkei tippuisikaan tukien varaan se ei nostaisi YHTÄÄN tukien varassa olevaa pois tuilta, vain pienentäisi hiukan tukia jos ollenkaan, vastaavasti se pienentäisi verotuloja 100%.
Vierailija kirjoitti:
missä sanoin että KAIKKI tippuisivat. OSA tippuisi. Ja vaikkei tippuisikaan tukien varaan se ei nostaisi YHTÄÄN tukien varassa olevaa pois tuilta, vain pienentäisi hiukan tukia jos ollenkaan, vastaavasti se pienentäisi verotuloja 100%.
*100% varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin antaa. En ole niin ahne eikä raha merkitse minulle kaikkea. Ainoa miksi tähän ei suostuta valtiovallan taholta on se että työmarkkinoista voi tulla "työntekijän markkinat" eli työttömyys laskisi kokoomuksen mielestä liian alhaiselle tasolle. Se tarkoittaisi sitä että työnantajien olisi kilpailtava työntekijöistä ja se taas vähentäisi sijoittajien tuottoja. Ihan yksinkertainen syy ja täysin ilmeinen.
No, poliittisista motiiveistasi viis, mutta jos nyt leikitään, ettei kokoomusta olisi olemassa lainkaan, niin siinä tapauksessa suostuisit? Eikö olisi hyvä jos olisi työntekijän markkinat?
Ei taitaisi onnistua vaikka kuinka haluttaisiin työntekijän markkinoita. Katsos kun raha ja ahneus pyörittää maailmaa. Periaatteessa sopiva tasapaino olisi hyvä
Ei vaan voisin helposti suostua nelipäiväiseen työviikkoon ja jopa kolmeen päivää. Katsos kun arvostan vapaa-aikaani varsin korkealle ja tulisin toimeen vähemmälläkin. Samalla joku muu saisi työtä ja nostaisi omaa elintasoaan.
Jokainen tekee jo niin kun maksaa veroja ja työttömyysvakuutusta.
Tyhmä kysymys.
Vastaus on kyllä, koska teen jo nelipäiväistä viikkoa. Olen alkanut haaveilla kolmepäiväisestä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee jo niin kun maksaa veroja ja työttömyysvakuutusta.
Tyhmä kysymys.
Jatkan.
Kyse on siitä että sen sijaan, että nyt me kaikki työssä olevat maksamme veroissa työttömien asumistuen ja tylttömyyskorvauksen ym. koko elämisen.
Me antaisimme heille osan työajastamme niin että työttömyys häviäisi. Silloin me emme maksaisi heidän elämästään veroillamme.
8% työttömyys vähenee teoriassa nollaan, kun jokainen työntekijä antaa työajastaan reilut 3 tuntia työttömälle viikossa.
Väitän että rahassa tuo on suurempi kuin ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä sanoin että KAIKKI tippuisivat. OSA tippuisi. Ja vaikkei tippuisikaan tukien varaan se ei nostaisi YHTÄÄN tukien varassa olevaa pois
Miten niin ei nostaisi yhtään tukien varassa olevaa pois tuilta? 4 henkilöä lyhentää työaikaansa, joten voidaan palkata 1 lisää tekemään myös 4-päiväistä. Eli 1 työtön vähemmän ja useimmissa tapauksissa tämä yksi siis nimenomaan nousisi tuilta pois..
En, tekisin viikon ilmaista työtä ja elintasoni olisi köyhyysrajalla kokopäiväisessä työssä.
Ei palkasta ole varaa leikata yhtään. Työstä pitäisi jäädä muutakin kuin känsät käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä, parturi. välillä on tyhjää kalenterissa, ja saan ehkä 5-6 päivässä 4,5 päivän palkan.
Antaisin toki osan pois, jos liikketilan vuokranantaja, verottaja sekä muut välikädet minun kakussani ottaa osaa tähän.
Yksin minä en valitettavasti pysty. Hintoja ei voi nostaa.
Olet yrittäjä, jiten kysymys ei päde sinuun.
Eipä tietenkään koske kaikkia, vain duunareita.
Olen energialaitoksella töissä, joka pyörii 247 läpi vuoden. 2x päivävuoro, 2x yövuoro, 12h vuoroja, ja 6 vapaata.
Olen jo aika vanha, melko varakas ja velaton, joten olen valmis antamaan yövuoroni pois toiselle, ei 53v iässä oikeen enää jaksa noita yövuoroja. Puolikas palkkakin riittäisi minulle tässä kohtaa elämää.
Minulla on yksi päivä töitä viikossa. Luuleeko ap, että sillä tulee toimeen? Ei, vaan joutuu nostamaan tukia ja saa silti samanlaiset haukut päälleen, kuin jos ei työskentelisi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
20% pois palkasta. En.
EKn mielestä taas tämä on hyvä idea!
EK:n puheenjohtaja HS:lle: Suomalaisten palkat ovat 10-15 prosenttia liian korkeat.
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n puheenjohtaja Veli-Matti Mattila arvioi, että Suomi tarvitsee vielä useita kilpailukykysopimuksia, jotta talous nousee takaisin jaloilleen.
Kaltaiseni eivät ole työttömiä.