annatteko 3veelle esim lihaperunasoselaatikkoa ruoaksi, kuinka usein?
tai esim makaroonilaatikkoa kaupasta? Itse annan kyllä, monta kertaa viikossa koska en keitä kaksi kertaa päivässä. Mielestäni nuo laatikot ovat superhelppoja, myös joku valmis keitto voin ostaa joskus.
Kommentit (31)
Lukevat kirjaa, katsovat telkkaria, istuvat täällä, puhuvat tuntikausua puhelimessa jne. Eli toisin sanoen laittavat oman viihtyvyytensä etusijalle. Ja jos vaan rahaa löytyy, niin palkataan siivooja, kun lasten kanssa se on NIIIIN vaikea...
Hitto kun tollaset vetykset ärsyttää!
Meilläkin käy äiti-lapsi vieraita ja heillekin tarjoan lounaan :) Ja tosiaan 2 kertaa päivässä ulkoillaan, joko omalla pihalla tai leikkipuistossa. Pyykkihuolto pelaa ja tosiaan koti on siisti aina... Mulla nuorempi 6kk ja heräilee _todella_ useasti yöllä ;) Että ehkä kuitenkin aika samanlaista arkea eletään täälläkin.
Kyllä sitä aikaa vaan riittää, kun osaa miettiä ja suunnitella, tekee viikon ruokalistan valmiiksi ja ruokaostokset myös kerran viikossa. Toki kynnys a)miettiä mitä ruoaksi ja b)lähteä kauppaan hakemaan ne ruokatarpeet on iso. Mutta mullakin jo koko ensi viikko selvillä ja ruokatarvikkeet jääkaapissa/pakastimessa/kuiva-ainekaapissa. Joten helppoa! Ja arkena laitan nopeita ja helppoja ruokia, ei mene tuntitolkulla keittiössä.
Jos me ollaan liikenteessä päivällä, niin aamulla jo teen valmistelut päivällisruokaa varten tai jos aamusta lähtö ja lounasta ei valmiina, niin silloin illalla niin pitkälle kuin voi. Sitten ruoka valmistuukin nopeasti kun kotiudumme.
t. 26
tai siis menee hirveesti aikaa ku eka perunat keittää ja sit tehä muusi ja sit vielä uuniin. atrian lihaperunasoselaatikko on hyvää. Joskus toki teen iteki, onhan se itetehty vielä parempaa, mut tosiaan se on aika työlästä tehdä. Mulla on hirveesti kotonaki vielä työjuttuja, paperitöitä, plus meillä on vaan yks auto, eli usein hoidan sekä lapsen haun että sit haen vielä miehen töistä, eli aikaa menee. Ei ehdi arkisin ruokaa juuri laittaa. Toisinaan teen pakkaseen ruokaa, esim. just makaronilaatikkoa, lihapullia (kaupan lihapullia en osta, en tykkää niistä, paitsi joskus broileripullia), jotain kanakastiketta tmv.
Pinaattilätyt ostan kaupasta. Itetehdyt on parempia, mut niissäkin on kova homma paistamisessa. Mä en jotenki osaa arvostaa sillai ruokaa, että maku korvais sen ajan. Tarkotan siis, että arvostan niitä ruokia jotka on nopea tehdä, tai sit vaivattomia(vuokaan ja uuniin). En usko olevani parempi äiti jos kokkaan lieden ääressä iät ja ajat. Ei ruoka oo mulle niin tärkeetä. Perusperunat nyt on helppo kiehauttaa ja niiden kans jotain kalapuikkoja (valmistietty) tmv.
Kotiäideillä on tietty eri näkökulma. Heillä on aikaa enempi tehdä ruokaakin, kun voi aamupäivällä kokata. Ruoanlaitto on ihan kivaakin, kyllä mäkin viikonloppusin tykkään tehdä erilaisia ruokia. Mut kaikkea ei voi pakastaa viikkoa varten. Plus mä tykkään ite tosi mausteisista ruoista (tulisia, valkosipulia jne), eikä taapero semmosista tykkää.. :/ Eli viikonloppusinkin lapselle perusperunaa ja sen kans jotain ja aikusille sitten jotain tulisempaa.
Siinä on perunaa, jauhelihaa, kananmunaa yms. eikä mitään lisä- tai säilöntäaineita. Suolaa oli mun muistaakseni 0,9 %. Mikä siitä tekee niin kamalan? Samat ainekset te siihen itse tekemälläkin laitatte!
Meillä 3-v syö vaihtelevasti eineksiä. Päivälliseksi teen aina itse " kunnon kotiruokaa" , mutta jos edellisen päivän päivällistä ei ole jäänyt lounaaksi, eikä pakkasessa ole esim. sitä itse tehtyä makaroonilaatikkoa, ostan lähikaupasta just tota lihaperunasoselaatikkoa, pinaattilettuja, maksalaatikkoa tms. Joskus syö myös kalapuikkoja, kananugetteja, broileripyöryköitä ja pinaattikeittoa. Muista eineksistä mä en itsekään tykkää ja niitä en siksi osta myöskään lapselleni. Saarioisten lihaperunasoselaatikko on musta paljon parempaa kuin itse tehty (tai sitten olen syönyt vain epäonnistuneita itsetehtyjä lihaperunasoselaatikoita). Sama juttu pinaattilettujen ja pinaattikeiton kanssa. Sen sijaan eineslihapullia mä inhoan!
Mä en kyllä mitenkään ehtisi tehdä joka päivä itse lounasta. Aamulla herätään/noustaan klo 8-8.30. Sen jälkeen lasten (1 v ja 3 v) aamupesut, pukemiset yms. Aamupalaan (laittaminen, syöminen ja jälkien korjaus) menee yhteensä varmaan tunti (n. klo 9-10). Sen jälkeen meikkaan (ehkä 10 min), laitan tukan kiinni ja puen. Sitten ehdin hetken leikkiä lasten kanssa ennen kuin aletaan viim. klo 11 maissa pukemaan ja lähdetään puistoon. Puistossa ollaan 1-1,5 h. Sitten onkin kiire kotiin lounaalle. Silloin on kyllä max 10 min aikaa saada ruoka pöytään. Enpä ehdi siinä ajassa paljon lihaperunasoselaatikkoa itse vääntämään! Hieno juttu, että joku muu ehtii, mutta haluaisin kuulla, että miten ihmeessä ehditte???
miten pph kerkee usealle lapselle ruoan tekemään?
Olisko mahdollisimman paljon esivalmistelua- ja organisointia?
Myös edellisenä iltana voi jotain tehdä valmiiks,ei oo vaikeeta
Meillä tosin ei lapsi syö eineksiä kuin maksalaatikkoa ja pinaatti/porkkanalättyjä. Maksalaatikkoa en itse väännä, joskus olen sitä tehnytkin mutta maku ei ole yhtä hyvä kuin Saarioisten laatikossa. Makukysymys ehkä, mutta kuitenkin. Lättyjä taas on näppärä ostaa. Jotain lihaperunasoselaatikkoa olen joskus ostanut itselleni evääksi, mutta siitäkin on jo vuosia aikaa...
Täällä meillä noita valmisruokia on todella vähän, ja ne mitä on, ovat todella pahoja. Suomessa ollessakaan ei tule niitä juuri hankittua, koska ei ole tullut tavaksi. Toiseksi, itse en ole koskaan pitänyt esim. kaupan makaronilaatikosta. Saarioisten lasagneihin ja muihin meni mielenkiinto, ku yritin syödä niitä raskauspahoinvoinnin aikana. Vieläkin yököttää :(
koostuu tarkalleen. Älkää vähätelkö ruuan merkitystä; sen vaikutus meidän terveyteen on äärettömän tärkeä. Kotona ollessa se on mielestäni lasten muun hoidon ohessa kaikkein tärkein asia. Kun menee töihin, päivät muuttuvat niin kiireisiksi, että välillä on pakko turvautua eineksiin ihan oman jaksamisen takia.
voi olla pakko turvautua valmisruokiin, että yleensä selviytyy päivästä toiseen, silloi sen ymmärtää. Mutta jos on aikaa liidellä ympäri maailmaa, pitää olla myös aikaa tarjota lapselle monipuolista ruokaa.
Itse en osta eineksiä juuri lainkaan, poikkeuksena maksalaatikko ja pinaattiletut joita en jaksa itse tehdä.
kaikki ei vaan oo niin kovia ruoanlaittajia ja päivät kyllä hurisee vauhdilla siis kahen pienen kanssa, toinen 9kk:tta. Me ollaan poikien kanssa aika aktiivisia liikkujia, kyläilyä, leikkikenttiä, meillä käy äiti-lapsi-vieraita jne. plus lenkit koiran kanssa (pojat aina mukana) ja muut kotityöt.
Ja ehkä yöheräilyt viä oman veronsa ahkeruudesta (3-6xyössä).
Kyllähän mä joskus siitä poden huonoa omaatuntoa, kun en aktiivisemmin kokkaile, mut nykyään oon jo " suht sinut" asian kanssa : ) .