Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirvittää miten toimeentulotukiperhe viettää joulua

Vierailija
12.12.2025 |

Toimeentulotuki riittää juuri ja juuri arjessa pärjäämiseen siis ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin, alle 20€/päivä elämiseen aikuiselle. Joten miten toimeentulotukiasiakas, saati perheellinen viettää toimeentulotuella joulua ja ostaa lasten joululahjat ja jouluruuat, saati muun lähipiirin, mahdollisen kummilapsen jne. Hinnat ovat jo monta vuotta nousseet pilviin yritysten ahneusinflaatiokierteessä ja kaikki on todella kallista.

Itsekin noin mediaanituloisena keskituloisena perheellisenä duunarina jouluun menee ihan sikana rahaa kumppanin, parin oman jäljeläisen, kummilapsen ja lähisuvun lahjoihin, vaikkei mitään ihmeempää osta, ja jouluruokiin satasia, vaikkei siinäkään mitään luksusta, vaan perus joulukinkku, laatikot jne. Suklaakonvehtirasiat ja kahvikin on ihan sikahintaisia, jos lahjoiksi ajattelisi, puhumattakaan muista lahjoista.

Tekee pahaa ajatella pienituloisten joulua näinä leikkausten aikana. Joulun jälkeen ne joilla on rahaa vielä kertovat kouluissa omista lahjoistaan ja joulumatkoistaan, ja sitten joulun jälkeen hiihtolomalla laskettelumatkat ym.

Kommentit (222)

Vierailija
181/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hirvittää, että toimeentuloperheet viettävät joulua meidän veronmaksajien rahoilla. 

valtionvelka kasvaa koko ajan ja pummien juhlimista rahoitetaan valtionvelkarahalla jota työssäkäyvät joutuvat maksamaan veroilla korkojen kera.

Toimeentulotukea maksetaan 800 miljoonaa ja sosiaaliturvamenot on 87 miljardia, siihen kuuluu myös 40 miljardin eläkkeet ja terveydenhoito. Työttömyystuet 4 miljardia.

800 miljoonaa veronmaksajien rahaa ihan hukkaan! ja siihen lisäksi ne miljardit jotka kuluu elämäntapaloisten muihin tukiin ja mt-ongelmien hoitoon.

Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, koska puoliso saa palkkaa. Sen sijaan osa eläkeläistä saa toimeentulotukea lääkkeisiin. Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.

Vierailija
182/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät voivat hirttää itsensä joulukuuseen niin kaikki voittavat.

T: hallitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin pari päivää sitten jostain puolalaisesta, joka oli ollut viimeiset 6 vuotta työttömänä. En kyllä mitenkään tajua miten nuori ja terve ihminen VOI elää tuilla vuodesta toiseen. Istuu kotona päivät pääksytysten eikä itse tee mitään tilanteelleen. Ruikuttaa vaan.

En edes tiennyt, että tukia saa tuolla tavoin monta vuotta, eikö ole mitään rajaa? Vaikka olisikin ulkomailta tänne tullut.

Vierailija
184/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa kansalaisuutta ei saa kela tuilla, pitää olla työpaikka.

Vierailija
185/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee perheen joululahjoihin n. 1500 euroa tänä vuonna. 

No aika vähällä pääsette.

Vierailija
186/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kerran köyhä, ei silloin ole varaa noihin asioihin mitä kerroit. Ei köyhällä ole sitä rahaa, sen takia se on köyhä. Mistä on tullut se sellainen ajatus, että köyhällä pitäisi olla varaa samoihin asioihin kuin esimerkiksi sillä mediaanituloisella? Silloin kun on köyhä,  pitäisi ymmärtää,  että silloin on varaa vain välttämättömään. 

Niin, jos valtio kustantaa sulle elatuksen ilmaiseksi, miksi pitäisi olla samat tavarat ja ruuat, kun itse ostavalla? Suomessa ei tosiaan kuolla nälkään, niinkuin köyhät jossain maailmalla. Ei voida olettaa, että köyhillä sama elintaso kuin itse elantonsa saavilla, vaikka nyt hyvin pitkälle sellainen systeemi onkin sekä vielä sellainen ajatusmaailma niillä avustuksia saavilla onkin.

Tukia ei saa, jos puoliso saa pientä palkkaa. Asumistukeen vaikuttaa puolison palkka bruttona, mukana verot ja lomarahat.

Niin?

Vierailija
187/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisko vaikka auttaa muita? :D

Vierailija
188/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hallitus suunnittelee, että pitää asua jatkossa kolme vuotta maassa ennenkuin saa kotihoidontukea ja toimeentulotukea ei saa, jos ei ole työkkärin listoilla.

Vierailija
189/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ap saa menemään jouluruokiin useita satasia? Ymmärsin aloituksesta, että perheessä on mies ja pari lasta. Eli 4-henkinen perhe.

Eihän jouluksi tarvitse paljon muuta erityistä ostaa kuin kinkku. Muihin ruokiin tulee ihan samoja raaka-aineita kuin muulloinkin: juureksia, perunaa, riisiä, maitoa, vähän kermaa ja mausteita. 

Meillä on ostettu jo aikaisemmin isot pussilliset porkkanoita, lanttuja ja punajuuria. Niitä on syöty mm. keitoissa ja uunijuureksina muutenkin pitkin syksyä, koska ovat halpaa perusruokaa. Lanttulaatikkoon menee noin 1 kg lanttua. Porkkanalaatikkoon riittää 5-6 porkkanaa ja 1 dl puuroriisiä. Rosolliin menee 4 punajuurta, 4 porkkanaa, 3 perunaa, 1 omena ja 3 suolakurkkua. Sipulin voi laittaa jos tykkää. Lohtakin olen ostanut syksyllä, sitä ollaan syöty muutenkin ja olen laittanut pakastimeen yhden palan graavisuolaan joulua varten.

En minä saa noihin millään menemään useita satasia. Mitä te muut oikein ostatte jouluksi? Kaviaaria?

Vierailija
190/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tapana osallistua aina johonkin joulukeräykseen. Yleensä ainakin Pelastusarmeijan, sillä se on helposti saavutettavissa. Tänä vuonna ostin lahjan myös joulupuukeräykseen.

Haluan ilahduttaa heikommassa asemassa olevia, vaikka itsekin olen nyt työttömänä.

Myös viety vaatteita ym. Pelastusarmeijaan.  

Ei ne köyhille päädy. Työntekijät valkkaavat parhaat päältä. Tiedän tämän ja sama myös SPR:llä.

Kontissa on töissä työttömiä palkkatuella.

Niin on, siksi ne vievätkin kaiken hyvän.

Vierailija
191/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin kotihoidontuki lyhennetään kahteen vuoteen siis kun lapsi 2-vuotta niin ei enää saisi.

Vierailija
192/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vissiin kotihoidontuki lyhennetään kahteen vuoteen siis kun lapsi 2-vuotta niin ei enää saisi.

Ei haittaa, en synnytä enää lapsia.

Vierailija
193/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta naputtelin meidän jouluruuat k-sovellukseen (Cittari jossa normaalisti asioin), vähän tein kompromisseja (esim 5 kg pakastekinkku yleensä jouluksi ostamani 1 kg fileen sijaan). 90€, 3 hlö, 3 päivää. Lisäksi tarvitaan aamupalat, hedelmät yms tuoreet joita ei joulupäivällisellä syödä, aattoaamuksi laskin riisipuuron. Kinkusta, tortuista ja luumrahkasta riittää iltapaloiksi. Kinkusta ja juureksista saa ruoan vielä muutamaksi päiväksi joulun jälkeen ja puuroriisipussista riittää parin vuoden puurot.

Olen keskituloisten yläpäässä, puoliso pienituloisten yläpäässsä, ruoka on aina valittu muilla perusteilla kuin hinnan mukaan, itse tehden. Normaali 4-5 päivän ostokseni on 100-150 euroa, eli ruokaan ei mene yhtään sen enempää rahaa kuin normaalistikaan. Joulujuttuja kun ei meillä syödä normaalin päälle vaan tilalla...

Vierailija
194/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hallitus suunnittelee, että pitää asua jatkossa kolme vuotta maassa ennenkuin saa kotihoidontukea ja toimeentulotukea ei saa, jos ei ole työkkärin listoilla.

Aivan oikein,todella hyviä päätöksiä.Ei tarvise tulla tänne tuilla elämään

Vierailija
195/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisko keskustella joulun hintalapusta ja siirtää politiikka toiseen ketjuun... Tää menee muuten kohta postoon ja aihe olis oikeesti mielenkiintoinen.

Vierailija
196/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät voivat hirttää itsensä joulukuuseen niin kaikki voittavat.

T: hallitus.

Lopeta nyt toi lapsellinen teiniangsti ja ota vastuuta edes vähän omista asioistasi. T toinen köyhä/vähävarainen

Vierailija
197/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisko vaikka auttaa muita? :D

Ei sovi enää suomalaisille, moni aika julma, kylmä, empatiakyvytön, vain harva auttaa muita vilpittömästi ja hyvää tarkoittaen ilman mitään vastapalvelusta, kylmät arvot vallitsee tätä yhteiskuntaa ei pelkästään hallitusta. 

Vierailija
198/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ap saa menemään jouluruokiin useita satasia? Ymmärsin aloituksesta, että perheessä on mies ja pari lasta. Eli 4-henkinen perhe.

Eihän jouluksi tarvitse paljon muuta erityistä ostaa kuin kinkku. Muihin ruokiin tulee ihan samoja raaka-aineita kuin muulloinkin: juureksia, perunaa, riisiä, maitoa, vähän kermaa ja mausteita. 

Meillä on ostettu jo aikaisemmin isot pussilliset porkkanoita, lanttuja ja punajuuria. Niitä on syöty mm. keitoissa ja uunijuureksina muutenkin pitkin syksyä, koska ovat halpaa perusruokaa. Lanttulaatikkoon menee noin 1 kg lanttua. Porkkanalaatikkoon riittää 5-6 porkkanaa ja 1 dl puuroriisiä. Rosolliin menee 4 punajuurta, 4 porkkanaa, 3 perunaa, 1 omena ja 3 suolakurkkua. Sipulin voi laittaa jos tykkää. Lohtakin olen ostanut syksyllä, sitä ollaan syöty muutenkin ja olen laittanut pakastimeen yhden palan graavisuolaan joulua varten.

En minä saa noihin millään menemään useita satasia. M

Ne on näitä uusavuttomia joille pitää jonkun aina nenän eteen kantaa kaikki valmiiksi, mitään ei osata eikä pystytä tekemään itse. 

Vierailija
199/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kerran köyhä, ei silloin ole varaa noihin asioihin mitä kerroit. Ei köyhällä ole sitä rahaa, sen takia se on köyhä. Mistä on tullut se sellainen ajatus, että köyhällä pitäisi olla varaa samoihin asioihin kuin esimerkiksi sillä mediaanituloisella? Silloin kun on köyhä,  pitäisi ymmärtää,  että silloin on varaa vain välttämättömään. 

Painu v*ttuun, ole hyvä.

Vierailija
200/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaan jonkun toisen joulu?

Niin se vuan yhteiskunta maksaa sinunkin palkan, valitettavasti