Hirvittää miten toimeentulotukiperhe viettää joulua
Toimeentulotuki riittää juuri ja juuri arjessa pärjäämiseen siis ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin, alle 20€/päivä elämiseen aikuiselle. Joten miten toimeentulotukiasiakas, saati perheellinen viettää toimeentulotuella joulua ja ostaa lasten joululahjat ja jouluruuat, saati muun lähipiirin, mahdollisen kummilapsen jne. Hinnat ovat jo monta vuotta nousseet pilviin yritysten ahneusinflaatiokierteessä ja kaikki on todella kallista.
Itsekin noin mediaanituloisena keskituloisena perheellisenä duunarina jouluun menee ihan sikana rahaa kumppanin, parin oman jäljeläisen, kummilapsen ja lähisuvun lahjoihin, vaikkei mitään ihmeempää osta, ja jouluruokiin satasia, vaikkei siinäkään mitään luksusta, vaan perus joulukinkku, laatikot jne. Suklaakonvehtirasiat ja kahvikin on ihan sikahintaisia, jos lahjoiksi ajattelisi, puhumattakaan muista lahjoista.
Tekee pahaa ajatella pienituloisten joulua näinä leikkausten aikana. Joulun jälkeen ne joilla on rahaa vielä kertovat kouluissa omista lahjoistaan ja joulumatkoistaan, ja sitten joulun jälkeen hiihtolomalla laskettelumatkat ym.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suu säkkiä myöten. Ei tt-tuki perheellä kuulukaan olla samanlainen elintaso kuin työssäkäyvällä, vaikka monen pienituloisen työssäkäyvän kohdalla tulot voivat olla samaa luokkaa tai vähemmän, jos ei ole lapsia. Aikuiset eivät tarvitse joululahjoja. Lapsille niitä voi ostaa pitkin vuotta tai lähellä joulua alemyynneistä Esim. Tokmanni ja Cittari ovat myyneet jo moneen kertaan leluja ja pelejä 30-40% alella. Jouluruuat eivät ole kalliita. Itse tehtyinä vielä halvempia. 5 kg kinkkuja on ollut nyt monessa kaupassa 4,99 € kg
Onneksi ne tuetut lomat lopetetaan. Ihan uskomatonta, että toisille maksellaan kylpylälomia, ovat meinaan kalliita työssä käyvillekin. Ei ole kovin motivoivaa kenellekään, jos saman elintason saa tekemättä mitään. Sitten ihmetellään kun ihmiset ovat laiskoja ja passiivisia.
&
Ei riitä, että olet hyvä työntekijä, koska paikallisella sopimisella saa ottaa uuden töihin tessiä alemmalla palkalla. Hyvä työntekijä ei ota itsestä ja lapsista saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi teidänkin kannattanut syntyä porvariperheeseen niin kuin me ahkerat ja paremmat ihmiset.
terv. Kokoomusta äänestävä kokovartalokyrpä
Syntymä määrää tulotason? Ootko ihan varma?
Terveisin, köyhistä köyhimpään alkkisperheeseen syntynyt, nykyään ylintä tulodesiiliä.
Ahersin opintolainalla, lainaa maksoin kahdeksan vuotta pois. Vanhemmat ei auttaneet, sanomattakin selvää varmaan.
Vituttaa tuo uhriutuminen, että kun on syntymästä asti ollut köyhä, odotetaan yhteiskunnan maksavan kaiken, mutta ei ole valmis esim opiskelemaan ammattiin josta maksetaan. Ja niitä ammatteja on muitakin kuin akateemiset, ei tarvi välttämättä ns lukupäätä ja pitkää opiskeluaikaa.
Nyt olen keski-ikäinen ja hyvin toimeen tuleva. Mitään pikavoittoja ei ole luvattu, vaan elämässä e
Ja kohta saa helposti irtisanoa. Yleistuki 595 netto kuukaudessa. Jos ei ole säästöjä menetät omaisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Jouluksi on varattuna broileri ja kinkkua. Rosolliainekset on valmiina. Laatikot tehty pakastimeen. Kala-allergisena selviän halvalla. Jälkiruuaksi on leipäjuustoa ja hillaa kermakastikkeen kera. Limput leivottu pakastimeen, rieskat teen vasta ensi viikolla. Syödään jouluruokia miehen kanssa 3-4 päivää. Meillä ei tarvitse koko loppuvuonna käydä edes kaupassa.
Miehen kanssa? Tämä sinun vastaus meni taas ohi alkuperäisestä kontektista. Joulu on lasten ja perheen juhla. Nyt ei puhuta siitä miten kaksi aikuista pärjää koko joulukuun lopun käymättä kaupassa.
Ymmärrätkö, että on perheitä, joilla ei ole laatikoita pakastimessa, ei joulukalaa ja se ei johdu kala-allergiasta, ei leipäjuustoa ja hillaa. On perheitä, joiden pitäisi päästä kauppaan, mutta eivät halua rahattomana sinne mennä.
Komppaan ap:ta ja jaan huolen monen perheen jouluahdingosta vaikka itsellä menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi maksaan jonkun toisen joulu?
Sullapa onkin rutkasti joulumieltä.
Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Kun jälkimmäistä ei enää juuri ole, niin miten alkaa käymään ekan kanssa?
Minä pidän huolen vain omista asioistani - ja omasta joulustani.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on euroopan korkein yrittäjäköyhyys. Yrittäjät eivät saa mitään toimeentulotukea, he ovat niitä todellisia köyhiä Suomessa.
Noin viidesosa yrittäjistä elää alle köyhyysrajan. Ei sentään kaikki. Mutta totta, väliinputoajia. Ilman tukia. Aivan hullua miten vähän yrittäjyyteen kannustetaan.
Tosi usein täällä kirjoitetaan ettei kannata yrittäjäksi lähteä, "kun sitten ei saa mitään tukia jos jää työttömäksi" - asenne on ihan kammottavan pielessä. Tuet mielessä laskeskellaan, mikä kannattaa. Ei edes mietitä sitä vaihtoehtoa, että yrittäjä saattaa myös menestyä paremmin kuin palkansaajana ikinä.
Viidesosalla menee huonosti, mutta suurin osa yrittäjistä pärjää mukavasti tai jopa loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea saava perhe saa usein enemmän rahaa kuin työssäkäyvä
Tämä on totta, sit on noita ns tuettuja lomia, lahjakortteja yms. Eli kyllä perheitä ja erityislapsia hyysätään tässä maassa. Minä ja moni yksinasuva lapseton ei saa mitään tukia mistään pärjättävä on alle 1500 euron tuloilla.
Hallitus leikksi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli se on 595 netto.
Paljonko tuo korotus sitten oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka kuukausi voi nipistää jostain ja säästää rahaa Olen itse pienituloinen alle 1000 tuloilla. Olen silti säästänyt joka kuukausi 100 euroa ja ne rahat käytän joulun viettämiseen. Kannattaa miettiä juoko sen kahvin kahvilassa koska se maksaa 5 euroa vai voiko olla ilman kahvia ja juoda teetä joka on halvempaa. Lisäksi voi kulkea pyörällä ja jättää bussilla kulkemisen. Bussilla kulkeminen maksaisi minulle 400 euroa vuodesssa. Olen kulkenut fillarilla.
Ja sä luulet, että tuo on kaikille mahdollista? Voi hyvä tavaton.
Voivathan vammaiset ajaa pyörällä, jossa on apurattaat.
Vierailija kirjoitti:
Saisivat viettää joulun etsimällä töitä.
Ja haluat kirjoittaa tänne tällaista syystä että???
Ei aikuisia tarvitse lahjoa. Lapsille löytyy lahjoja kirppikseltä.
"Ja kohta saa helposti irtisanoa. Yleistuki 595 netto kuukaudessa. Jos ei ole säästöjä menetät omaisuutesi."
No sit varmaan pitäis säästää pahan päivän varalle?
Miksi tästä tehdään ongelma, ihmisten pitäisi ottaa enemmän vastuuta itsestään? Pohjoismaissa turvaverkko on kaikkein tihein, yhteiskunta tukee ja tukee. Nyt kun vihjataan että voisi yksilö itsekin, esim säästää oman toimeentulon takaamiseksi, niin ollaan suorastaan pöyristyneitä. Se oli kuitenkin normi vielä hiljaisille sukupolville että itse säästetään.
Nämä sen jälkeen tulleet on tottuneet että kaikki pedataan verovaroista valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kerran köyhä, ei silloin ole varaa noihin asioihin mitä kerroit. Ei köyhällä ole sitä rahaa, sen takia se on köyhä. Mistä on tullut se sellainen ajatus, että köyhällä pitäisi olla varaa samoihin asioihin kuin esimerkiksi sillä mediaanituloisella? Silloin kun on köyhä, pitäisi ymmärtää, että silloin on varaa vain välttämättömään.
Niin, jos valtio kustantaa sulle elatuksen ilmaiseksi, miksi pitäisi olla samat tavarat ja ruuat, kun itse ostavalla? Suomessa ei tosiaan kuolla nälkään, niinkuin köyhät jossain maailmalla. Ei voida olettaa, että köyhillä sama elintaso kuin itse elantonsa saavilla, vaikka nyt hyvin pitkälle sellainen systeemi onkin sekä vielä sellainen ajatusmaailma niillä avustuksia saavilla onkin.
Vierailija kirjoitti:
"Lisään vielä, että kun isäni sairastui ja halusimme lapseni kanssa matkustaa häntä katsomaan menin Sossuun pyytämään apua. Sanottiin, että myy asunto ei senttiäkään apua. Jumalan kiitos, oli se turvaverkko🥰"
Menisit nyt muualle pois vitt*ilemasta. Hyppää vaikka sinne kivaan turvaverkkoosi.
Ohis taisi jäädä tunnistamatta sarkasmi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi maksaan jonkun toisen joulu?
koska tukiloiset lisääntyvät vuokralähiöissä kuin kanit. ja sitten meidän työssäkäyvien pitäisi "ajatella niiden lapsia". voi nyyh.
ajattelen niiden lapsia siten, että ne pitäisi huostaanottaa niiden pummivanhemmilta, jotka eivät niitä viitsi elättää vaan kerjäävät tukia.
Vierailija kirjoitti:
Saan 500 päivää, eikä tarvitse liene sulle asiaa enempää selvittää. Hoida asiasi , taidat olla uusavuton, some roikkuja hi hii, reppana
Minullakin oli 500 päivää ja sitten pääsin putkeen. Taitaa joitakin veetuttaa kun sinne ei enää nykyään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katselin Prismassa, että joulukinkku on järjettömän halpaa, neljä euroa kilo. Lahjathan kukin ostaa varojensa mukaan. Aikuisille ei lahjoja yleensä edes ostella.
Halvat kinkut ovat 10 kilon kinkkuja eli 40 euroa ja ylikin. Sillä rahalla pitäisi saada koko joulu ja lahjatkin.
Pitää osata jakaa kinkun kulut usealle kuukaudelle. Me ollaan aina ostettu 10-12 kilon kinkku. Sitä on syöty ensin jouluna lämpimänä ja laitettu sitten jäähtymään. Joulupäivänä kylmä kinkku on pilkottu rasioihin: viipaleita joulunajan kinkkuvoileipiin, potkapalat pariin rasiaan uudenvuoden ja laskiaisen hernekeittoon, kevääksi pari rasiaa pizzasuikaleita, pari rasiaa kinkkukiusaukseen ja pari rasiaa sopivia kuutioita kinkkupiirakkaan. Siinä on meidän liharuoat pääsiäiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Mun 9 vuotias juuri totesi ettei tahdo mitään joulupukilta.
Oli siis valmiiksi valiteltu että tänä vuonna ei ole pukillakaan varaa ostaa joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suu säkkiä myöten. Ei tt-tuki perheellä kuulukaan olla samanlainen elintaso kuin työssäkäyvällä, vaikka monen pienituloisen työssäkäyvän kohdalla tulot voivat olla samaa luokkaa tai vähemmän, jos ei ole lapsia. Aikuiset eivät tarvitse joululahjoja. Lapsille niitä voi ostaa pitkin vuotta tai lähellä joulua alemyynneistä Esim. Tokmanni ja Cittari ovat myyneet jo moneen kertaan leluja ja pelejä 30-40% alella. Jouluruuat eivät ole kalliita. Itse tehtyinä vielä halvempia. 5 kg kinkkuja on ollut nyt monessa kaupassa 4,99 € kg
Onneksi ne tuetut lomat lopetetaan. Ihan uskomatonta, että toisille maksellaan kylpylälomia, ovat meinaan kalliita työssä käyvillekin. Ei ole kovin motivoivaa kenellekään, jos saman elintason saa tekemättä mitään. Sitten ihmetellään kun ihmiset ovat laiskoja ja passiivisia.
Irtisanomista helpo
Mä en ole keskituloinen. Olen pienituloinen ja pätkätöissä. Mies keskituloinen. Ei ole omaa taloa eikä kesämökkiä. Siltikään en oleta, että joku muu maksaa joulun tai lomamatkat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset. Joillain on tiukkaa. Aivan törkeitä paasauksia. Muistakaa hyvät tavat, korrektisti kirjoitellaan, jookos?
Se nyt on ihan sama mitä tällekin palstalle suoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kerran köyhä, ei silloin ole varaa noihin asioihin mitä kerroit. Ei köyhällä ole sitä rahaa, sen takia se on köyhä. Mistä on tullut se sellainen ajatus, että köyhällä pitäisi olla varaa samoihin asioihin kuin esimerkiksi sillä mediaanituloisella? Silloin kun on köyhä, pitäisi ymmärtää, että silloin on varaa vain välttämättömään.
Niin, jos valtio kustantaa sulle elatuksen ilmaiseksi, miksi pitäisi olla samat tavarat ja ruuat, kun itse ostavalla? Suomessa ei tosiaan kuolla nälkään, niinkuin köyhät jossain maailmalla. Ei voida olettaa, että köyhillä sama elintaso kuin itse elantonsa saavilla, vaikka nyt hyvin pitkälle sellainen systeemi onkin sekä vielä sellainen ajatusmaailma niillä avustuksia saavilla onkin.
Tukia ei saa, jos puoliso saa pientä palkkaa. Asumistukeen vaikuttaa puolison palkka bruttona, mukana verot ja lomarahat.
No juuri näin. Vain pelkoa kokenut lapsi osaa arvostaa rauhallista joulua... materiaakin kyllä, köyhyyshän on täällä suhteellista. Aina tulee vertailua.