Suden kohtaaminen
Lenkkeilen kahden pienen koirani kanssa metsäalueella, jossa on ollut kuluneen vuoden aikana muutama susihavainto. Sudet kulkevat luultavasti n.20km säteellä "lenkkiä", sillä jälkiä ja näköhavaintoja tullut säännöllisesti. Olen kyseisessä paikassa lenkkeillyt jo 9 vuoden ajan. Koirat ovat minulla irti, mutta pysyvät n. 10-15m säteellä. Eilen itse näin melko tuoreet suden jäljet juuri meidän reitillämme.
Mitä sinä tekisit tilanteessani? Lopettaisitko lenkkeilyn alueella? Koirat ainakin ruettava pitämään kiinni?
Kuinka todennäköistä on, että susi veisi koirani tai hyökkäisi minun kimppuuni? Miten suden hyökkäys yleensä tapahtuu? Ehtiikö sen huomata kaukaa ja reagoida vai ovatko niin taitavia, että iskevät yllättäen?
Pidän koiriani sen takia irti, että toinen on jo vanha ja hitaampi, toinen nuori ja villi. Niiden kanssa hihnalenkkeily on ikävää, kun kumpikaan ei pääse silloin liikkumaan omaan tahtiinsa. Vanhemmalla koiralla on kulumaa nivelissä, jonka takia suosimme lenkkeilyä metsissä pehmeällä alustalla.
Kommentit (2)
Kyllä mä pitäisin koirat kiinni ja en lenkkeilisi yksin.
Lisään vielä, että koirani ovat minulle kaikki kaikessa enkä suhtaudu tilanteeseen välinpitämättömästi. Olen vain tähän asti luullut, että susi ei tule lähelle kun ihminen on siinä.
Ap