Hirvittää miten toimeentulotukiperhe viettää joulua
Toimeentulotuki riittää juuri ja juuri arjessa pärjäämiseen siis ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin, alle 20€/päivä elämiseen aikuiselle. Joten miten toimeentulotukiasiakas, saati perheellinen viettää toimeentulotuella joulua ja ostaa lasten joululahjat ja jouluruuat, saati muun lähipiirin, mahdollisen kummilapsen jne. Hinnat ovat jo monta vuotta nousseet pilviin yritysten ahneusinflaatiokierteessä ja kaikki on todella kallista.
Itsekin noin mediaanituloisena keskituloisena perheellisenä duunarina jouluun menee ihan sikana rahaa kumppanin, parin oman jäljeläisen, kummilapsen ja lähisuvun lahjoihin, vaikkei mitään ihmeempää osta, ja jouluruokiin satasia, vaikkei siinäkään mitään luksusta, vaan perus joulukinkku, laatikot jne. Suklaakonvehtirasiat ja kahvikin on ihan sikahintaisia, jos lahjoiksi ajattelisi, puhumattakaan muista lahjoista.
Tekee pahaa ajatella pienituloisten joulua näinä leikkausten aikana. Joulun jälkeen ne joilla on rahaa vielä kertovat kouluissa omista lahjoistaan ja joulumatkoistaan, ja sitten joulun jälkeen hiihtolomalla laskettelumatkat ym.
Kommentit (222)
Täällä saa monelta eri yhdistykseltä lahja- ja ruokakasseja. Varsinkin kohvehteja ja kahvia kyllä tässä kaupungissa saa varmasti kaikki, jotka ymmärtävät hakea. Itse ostin yhteen keräykseen kaksi kassillista ruokaa. Joku saa minun kassistasni nutellaa, voileipäkeksejä, vauvan ruokaa, riisimuroja, basmatiriisiä, rusinoita, hedelmäsäilykkeitä, muitakin keksejä kuin pipareita jne. En muista mitä kaikkea ostin, ostin sillä ajatuksella mitä meillä kun lapset olivat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ap saa menemään jouluruokiin useita satasia? Ymmärsin aloituksesta, että perheessä on mies ja pari lasta. Eli 4-henkinen perhe.
Eihän jouluksi tarvitse paljon muuta erityistä ostaa kuin kinkku. Muihin ruokiin tulee ihan samoja raaka-aineita kuin muulloinkin: juureksia, perunaa, riisiä, maitoa, vähän kermaa ja mausteita.
Meillä on ostettu jo aikaisemmin isot pussilliset porkkanoita, lanttuja ja punajuuria. Niitä on syöty mm. keitoissa ja uunijuureksina muutenkin pitkin syksyä, koska ovat halpaa perusruokaa. Lanttulaatikkoon menee noin 1 kg lanttua. Porkkanalaatikkoon riittää 5-6 porkkanaa ja 1 dl puuroriisiä. Rosolliin menee 4 punajuurta, 4 porkkanaa, 3 perunaa, 1 omena ja 3 suolakurkkua. Sipulin voi laittaa jos tykkää. Lohtakin olen ostanut syksyllä, sitä ollaan syöty muutenkin ja olen laittanut pakastimeen yhden palan graavisuolaan joulua varten.
En minä saa noihin millään menemään useita satasia. M
Oho! Ihan yhden palan
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ensisijaisesti tunnelma. Saat lahjapaperia vaikka kukkapakkauspaperista. Ja värikästä lahjanarua. Voit vaikka piirtää paperin itse. Kääreeseen esim 1 suklaapötkö. Lahjapaketin näkeminen on jo jouluntunnelma, lahjan antajalta lahjan saajalle.
Ja niin nopeaa kun lapset repivät pois paperit ja heittävät ahjat sohvalle tai alattiaan näkee selvään ,että se pakettien määrä on tärkeämpi kuin sisältö
Ei kinkkuakaan ole pakko ostaa. Itse syön sitä pari siivua ja siinä se. Jos olisin yksin, en ostaisi kinkkua ollenkaan. En erityisemmin pidä kinkusta. Kalkkunaa kyllä tilasin, mutta jos ei olisi varaa, ei olisi mikään ongelma jättää pois. Kalaa tykkään syödä eniten, jos olisi vähävaraisuutta, sekin jäisi pois tai käytäsiin kokeilemassa saisiko itse ongittua ahvenia- jäätä täällä ei ole. ja kasvikset maistuu. Riisipuuro on itselleni jouluruuista mieluisin, eikä se oli kallista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. hyväkuntoisia palapelejä tai lautapelejä löytää halvalla kirpputorilta. Paketoi sen ja antaa lapsellensa/lapsillensa materian sijasta läsnäoloa ja koko perheen leppoisaa yhdessäoloa. Ei se kallis lahja ole välttämättä paras.
Kirppikseltä ostamistani palapeleistä on puuttunut pala tai muutama.
Vierailija kirjoitti:
Luin pari päivää sitten jostain puolalaisesta, joka oli ollut viimeiset 6 vuotta työttömänä. En kyllä mitenkään tajua miten nuori ja terve ihminen VOI elää tuilla vuodesta toiseen. Istuu kotona päivät pääksytysten eikä itse tee mitään tilanteelleen. Ruikuttaa vaan.
En edes tiennyt, että tukia saa tuolla tavoin monta vuotta, eikö ole mitään rajaa? Vaikka olisikin ulkomailta tänne tullut.
On varmaan paljonkin asioita, joita et tajua. Mutta lohduttaudu sillä, että et ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katselin Prismassa, että joulukinkku on järjettömän halpaa, neljä euroa kilo. Lahjathan kukin ostaa varojensa mukaan. Aikuisille ei lahjoja yleensä edes ostella.
Halvat kinkut ovat 10 kilon kinkkuja eli 40 euroa ja ylikin. Sillä rahalla pitäisi saada koko joulu ja lahjatkin.
Ostaa sitten pikkukinkun
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka kuukausi voi nipistää jostain ja säästää rahaa Olen itse pienituloinen alle 1000 tuloilla. Olen silti säästänyt joka kuukausi 100 euroa ja ne rahat käytän joulun viettämiseen. Kannattaa miettiä juoko sen kahvin kahvilassa koska se maksaa 5 euroa vai voiko olla ilman kahvia ja juoda teetä joka on halvempaa. Lisäksi voi kulkea pyörällä ja jättää bussilla kulkemisen. Bussilla kulkeminen maksaisi minulle 400 euroa vuodesssa. Olen kulkenut fillarilla.
Asutko teltassa, kun tonnista jää vielä säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Saisivat viettää joulun etsimällä töitä.
Toiset ovat koko joulun töissä, eivät edes näe paljoa niitä lapsiaan, eikä heillä ole varaa järjestää joulua, että minua hirvittää tällainen paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisko keskustella joulun hintalapusta ja siirtää politiikka toiseen ketjuun... Tää menee muuten kohta postoon ja aihe olis oikeesti mielenkiintoinen.
kyllä joulusta aika iso hintalappu tulee työssäkäyville veronmaksajille, kun pitää veroilla kustantaa kaikkien sossunpummien juhliminen
Joulu tulee joka vuosi. Alkaa jo tammikuussa laittamaan lapsilisistä 10€/ kk säästöön. Joulukuussa sulla on 120€ käytettävissä sen lapsen lahjaan. Joka vuosi samat narinat ja nitkutukset. Sossusta ja Hopet ja herraties mitkä avustusjärjestöt kerää joka vuosi lahjoituksia lapsiperheille.
Useat toimeentulotukiperheet hirvittää noin ylipäänsäkin. Ei ole lapselle hyvä kasvaa viinanhuuruisessa vetelässä yhteiskuntakelvottomassa perheessä. Poislukien nyt ne, jotka hetkellisesti jostain syystä tässä tilanteessa, mut he pystyvät joulun järjestämään pienellä budjetilla, kun ei mene rahat viinaan ja tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluksi on varattuna broileri ja kinkkua. Rosolliainekset on valmiina. Laatikot tehty pakastimeen. Kala-allergisena selviän halvalla. Jälkiruuaksi on leipäjuustoa ja hillaa kermakastikkeen kera. Limput leivottu pakastimeen, rieskat teen vasta ensi viikolla. Syödään jouluruokia miehen kanssa 3-4 päivää. Meillä ei tarvitse koko loppuvuonna käydä edes kaupassa.
Miehen kanssa? Tämä sinun vastaus meni taas ohi alkuperäisestä kontektista. Joulu on lasten ja perheen juhla. Nyt ei puhuta siitä miten kaksi aikuista pärjää koko joulukuun lopun käymättä kaupassa.
Ymmärrätkö, että on perheitä, joilla ei ole laatikoita pakastimessa, ei joulukalaa ja se ei johdu kala-allergiasta, ei leipäjuustoa ja hillaa. On perheitä, joiden pitäisi päästä kauppaan, mutta eivät halua rahattomana sinne mennä.
Komppaan ap:ta ja jaan huolen monen perheen jouluahdingosta v
Monilla ei myöskään ole isoa pakastinta johon tehdä valmiiksi ruokia odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä veetuilu köyhille saadaan loppumaan tältä palstalta? Joulu tulossa ja samaa pas kaa ja ilkeilyä kuin muutenkin.
MIKÄ TEITÄ IHMISIÄ VAIVAA?! MITEN TE VOITTE OLLA NIIN PAHUUTTA JA MYRKYLLISYYTTÄ TÄYNNÄ? Kertokaa, jumaliste, mikä teidän ongelmanne on.
Sitten vielä esitetään, miten hyvin asiat ovat itsellä. Ei mitenkään voi olla, kun ollaan noin häijyjä. Vai ovatko kaikki tosiaan jotain psykopaatteja vailla normaalia tunne-elämää?
Et kai luule, että kukaan tänne tosissaan kirjoittelee?
Mitä merkitystä sillä on? Esittämäni kysymykset ovat joka tapauksessa aiheellisia. Samoin lopputulos täysin sama ainakin omalla kohdallani, todella paha olo.
Tavallaan on jopa pahempaa, jos näitä juttuja heitetään läpällä. Millainen ihminen vi*tuilee päivästä, viikosta, kuukaudesta, jopa vuodesta toiseen köyhille ja sairaille huvikseen, niin kuin jotkut täällä tekevät? Täytyyhän sellaisella ihmisellä olla jotain pahasti vialla. Siis todella pahasti.
Sitten on näitä, jotka elävät omassa kuplassaan ymmärtämättä elämää sen ulkopuolella. Eivät ehkä tajua, miten ylimielisiltä ja omahyväisiltä kuulostavat, usein myös tavattoman typeriltä. En vain jaksa enää näitä, mennyt liian pahasti ihon alle.
No mä olen yh, velattomassa vanhassa omakotitalossa lasten kanssa. Käyn töissä, mutta palkka on pieni. Lisäksi lapsilisät ja minimielarit.Jään 120e toimeentulotukirajan yläpuolelle.
Silti mulla ei ole puutetta mistään. On niukkaa, mutta on varaa pitää vanha auto, jotta voin töihin kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan sua ei huoleta ne ihmiset maapallolla, jotka oikeasti elävät absoluuttisessa köyhyydessä ?
Joo, tämäkin.
Juuri oli uutinen kun jokin lomajärjestö ei saa enää rahoitusta. Eli että järjestetään ilmaisia lomia tietyille perheille, saa tietyin sosiaalisin ehdoin. Esim että on erityislapsi, tai vähävarainen, tai yksinhuoltaja, tai monilapsiperhe, tai tai.
Hirveä poru että kun tällainen otetaan lapsiperheiltä pois. .... siinä meinaa mennä sanattomaksi. Onko lomailu ihmisoikeus? Jos näitä järjestöjä vähän karsitaan (niitähän on kymmeniä, KYMMENIÄ eri tahoja joilta voi lomaa hakea vaikka joka vuodelle) niin oikeastiko se nyt on maailmanloppu ja köyhyyshelvetti?
Me olemme oikeutettuja hakemaan näitä tuettuja lomia kahdellakin eri perusteella, toinen peruste on "erityislapsiperhe" ja toista en kerro. En ole kehd
Tämä! Minäkin kuulun näihin joilla olisi oikeus hakea tuettua lomaa, useammalla perusteella. Olen pienipalkkainen useamman lapsen yh. Silti meillä on varaa lomailla ihan omalla rahalla, kun säästetään hyvissä ajoin ja eletään säästeliäästi.
Tuo, mitä lasketaan yhden ihmisen "ihmisarvoisen" elämään on ihan älytöntä. Edes aikuisena en täytä näitä määreitä, eikä lapsetkaan.
Mutta paljon on niitä, jotka röyhkeästi käyttävät kaiken ilmaisen mitä annetaan
Mua hirvittää vielä enemmän miten yksinäiset eli vastoin tahtoaan yksin olevat ihmiset viettävät jouluaan, oli heillä rahaa tai ei. Mikään raha ei tuo joulun tunnelmaa, jos siitä puuttuu ne itselle tärkeät ihmiset. Eikä joku random ihmisten näkeminen korvaa läheisiä.
Ei olisi pahinta viettää köyhä joulu rakkaan perheensä kanssa, vaan yksinäinen joulu.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokasta alkaa tippua porukkaa köyhyyteen. Toivottavasti ne ovat niitä, jotka ovat työttömiä ja köyhiä ilkkuneet. Oikeus toteutuu, kun pilkka osuu omaan nilkkaan.
Köyhän fantasiaa ja kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisivat viettää joulun etsimällä töitä.
Toiset ovat koko joulun töissä, eivät edes näe paljoa niitä lapsiaan, eikä heillä ole varaa järjestää joulua, että minua hirvittää tällainen paljon enemmän.
Ne saa niin hulppeat lisät että ne kun laittaa säästöön,on sitten seuraavana jouluna varaa viettää.Jos työssäkäyvällä ei ole varaa järjestää joulua niin vika on kyllä työssäkäyvässä itsessä.
Keskiluokasta alkaa tippua porukkaa köyhyyteen. Toivottavasti ne ovat niitä, jotka ovat työttömiä ja köyhiä ilkkuneet. Oikeus toteutuu, kun pilkka osuu omaan nilkkaan.