Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirvittää miten toimeentulotukiperhe viettää joulua

Vierailija
12.12.2025 |

Toimeentulotuki riittää juuri ja juuri arjessa pärjäämiseen siis ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin, alle 20€/päivä elämiseen aikuiselle. Joten miten toimeentulotukiasiakas, saati perheellinen viettää toimeentulotuella joulua ja ostaa lasten joululahjat ja jouluruuat, saati muun lähipiirin, mahdollisen kummilapsen jne. Hinnat ovat jo monta vuotta nousseet pilviin yritysten ahneusinflaatiokierteessä ja kaikki on todella kallista.

Itsekin noin mediaanituloisena keskituloisena perheellisenä duunarina jouluun menee ihan sikana rahaa kumppanin, parin oman jäljeläisen, kummilapsen ja lähisuvun lahjoihin, vaikkei mitään ihmeempää osta, ja jouluruokiin satasia, vaikkei siinäkään mitään luksusta, vaan perus joulukinkku, laatikot jne. Suklaakonvehtirasiat ja kahvikin on ihan sikahintaisia, jos lahjoiksi ajattelisi, puhumattakaan muista lahjoista.

Tekee pahaa ajatella pienituloisten joulua näinä leikkausten aikana. Joulun jälkeen ne joilla on rahaa vielä kertovat kouluissa omista lahjoistaan ja joulumatkoistaan, ja sitten joulun jälkeen hiihtolomalla laskettelumatkat ym.

Kommentit (222)

Vierailija
101/222 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä veetuilu köyhille saadaan loppumaan tältä palstalta? Joulu tulossa ja samaa pas kaa ja ilkeilyä kuin muutenkin.

MIKÄ TEITÄ IHMISIÄ VAIVAA?! MITEN TE VOITTE OLLA NIIN PAHUUTTA JA MYRKYLLISYYTTÄ TÄYNNÄ? Kertokaa, jumaliste, mikä teidän ongelmanne on.

Sitten vielä esitetään, miten hyvin asiat ovat itsellä. Ei mitenkään voi olla, kun ollaan noin häijyjä. Vai ovatko kaikki tosiaan jotain psykopaatteja vailla normaalia tunne-elämää?

Otettu lääke auttaa

Vierailija
102/222 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukiasiakkailla on paljon runsaampi joulu kuin muilla. Moni järjestö antaa lahjoja ja rahaa, on ruoka-apua ja vielä Kelasta se toimeentulotuki. Jouluruoka on paljon halvempaa kuin arkieineet, joten monessa vähävaraisessa perheessä on hulppeampaa kuin keskituloisilla veronmaksajilla.

Tässä on syytä muistuttaa, että monet vaikeassa asemassa olevat eivät saa toimeentulotukea.  He elävät mitenkuten ja yrittävät pitää itsensä ja perheensä hengissä. Nämä väliinputoajat tuskin saavat niitä paljonpuhuttuja lahjakeräysten pieniä lahjoja. Joku onnekas voi saada Pelastusarmeijalta tai seurakunnalta yhden lahjan lapselle tai vähän ruokaa perheelle. Lisään tänne vielä sen, että joka vuosi on uutisia irtisanomisista ja lomautuksista juuri ennen joulua. Mutta siinä vaiheessa järjestöt ovat jo jakaneet ne jouluavustukset, joita heillä oli. Jos jotakin perhettä tai yksinelävää kohtaa odottamaton katastrofi 1-2 päivää ennen aattoa, niin siinä ei ehdi paljon apua hakea. Yhtenä jouluna oli uutinen, että muutama tuhat henkeä jäi ilman palkkaa vai oliko se tyeläke, jota ei kuulunut, kun joku maksatus meni pieleen joulun alla. Heillä oli tiedossa monta päivää ilman rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/222 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No jaa. Vanhemmat opettaa lapselleen joko materialismia ja loputonta tyytymättömyyttä.. Tai kiitollisuutta ja järjen käyttöä.

Lähtökohtaisesti lapselle on tärkeintä hyvä joulun tunnelma. On aivan sama onnen kannalta, onko paketteja kymmenen vai yksi. Se mitä vanhemmat opettaa.."

Uskotko itsekään satujasi?

Lapsilla on kavereita ja kaikki saavat lahjoja ja kertovat niistä. Jonkun pitäisi sitten kertoa, että sai vain joulutunnelmaa lahjaksi. HALOO! ? :D

Tuo on ongelma, että lapsille opetetaan että vain materialla väliä, haloo vaan itsellesi

Vierailija
104/222 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt-tukea saava perhe saa usein enemmän rahaa kuin työssäkäyvä

Vierailija
105/222 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan sua ei huoleta ne ihmiset maapallolla, jotka oikeasti elävät absoluuttisessa köyhyydessä ?

Joo, tämäkin. 

Juuri oli uutinen kun jokin lomajärjestö ei saa enää rahoitusta. Eli että järjestetään ilmaisia lomia tietyille perheille, saa tietyin sosiaalisin ehdoin. Esim että on erityislapsi, tai vähävarainen, tai yksinhuoltaja, tai monilapsiperhe, tai tai.

Hirveä poru että kun tällainen otetaan lapsiperheiltä pois. .... siinä meinaa mennä sanattomaksi. Onko lomailu ihmisoikeus? Jos näitä järjestöjä vähän karsitaan (niitähän on kymmeniä, KYMMENIÄ eri tahoja joilta voi lomaa hakea vaikka joka vuodelle) niin oikeastiko se nyt on maailmanloppu ja köyhyyshelvetti? 

Me olemme oikeutettuja hakemaan näitä tuettuja lomia kahdellakin eri perusteella, toinen peruste on "erityislapsiperhe" ja toista en kerro. En ole kehdannut hakea, minusta ne ei  kuulu meille, ylemmän keskiluokan perheelle. Mutta tiedän meidän varallisuustason erkkaperheitä, jotka näitä hakee ja käyttää. Ja toinen loma heille on sitten esim all inclusive loma etelässä, itse maksettuna. 

Nämä kun "tuetaan ja tuetaan" niin ehkä syytäkin vähän karsia. Sori ei kuulunut aiheeseen. ainoastaan tuohon, että Suomessa "köyhä" on kuitenkin kaukana absoluuttisesta köyhyydestä.

Vierailija
106/222 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Mun 9 vuotias juuri totesi ettei tahdo mitään joulupukilta.

Surullista että lapset joutuvat valehtelemaan aikuisille, suojellakseen heitä rahattomuuden häpeältä.

Jotkut taulapää aikuiset vieläpä sysää rahahuolensa lastensa kontolle, lapset kokee aikuisten murheita mitä lapsi ei sais kokea, siks kai lasten toiveena ollut ruokaa ja hygienia tuotteita samaan aikaan kun luokkatoverit toivoo uusinta uutta muotivaatetta tms joka ei niiden perheen kukkarossa tunnu. 

Aika pienikin lapsi näkee ja vaistoaa, että jotakin on hullusti.  Iso lapsi vielä helpommin. Vanhemmat ovat väsyneitä, kireitä ja poissaolevia, koska nukkuvat huonosti huolten painamina. Pöydässä on niukasti ruokaa ja se on yksipuolista. Monet vaatteet on nykyään tehty niin, että edes käsitöitä osaava ihminen ei helpolla vaihda talvitakkiin vetoketjua (olen yrittänyt), kun ketju on pultattu ja ommeltu siten kiinni, ettei sitä saa helposti ratkottua. 

Vierailija
107/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu säkkiä myöten. Ei tt-tuki perheellä kuulukaan olla samanlainen elintaso kuin työssäkäyvällä, vaikka monen pienituloisen työssäkäyvän kohdalla tulot voivat olla samaa luokkaa tai vähemmän, jos ei ole lapsia. Aikuiset eivät tarvitse joululahjoja. Lapsille niitä voi ostaa pitkin vuotta tai lähellä joulua alemyynneistä Esim. Tokmanni ja Cittari ovat myyneet jo moneen kertaan leluja ja pelejä 30-40% alella. Jouluruuat eivät ole kalliita. Itse tehtyinä vielä halvempia. 5 kg kinkkuja on ollut nyt monessa kaupassa 4,99 € kg

Onneksi ne tuetut lomat lopetetaan. Ihan uskomatonta, että toisille maksellaan kylpylälomia, ovat meinaan kalliita työssä käyvillekin. Ei ole kovin motivoivaa kenellekään, jos saman elintason saa tekemättä mitään. Sitten ihmetellään kun ihmiset ovat laiskoja ja passiivisia.

Vierailija
108/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa jouluruoat on aika samanhintaisia kuin ruoka yleensäkin. Laatikot ja salaatit itse tehtyinä hyvinkin edullisia. Lahjoista osa on ostettu jo marraskuun palkasta, joten eipä tule siitäkään mitään superkuluja.

Vierailija
109/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on ollut helppo elämä jos kuvittelee sen köyhyyden olevan kaikkein kamalinta. 😮 Tekisi ihan kaikille hyvää kokea sitä köyhyyttäkin edes kerran. 

Vierailija
110/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilta oli täysin järkyttävää ja ajattelematonta laittaa lapsia joulun jälkeen luettelemaan sitä materiaa mitä oli saanut lahjaksi. Luulivat kaikkien lasten saavan lahjoja. 

Vierailija
111/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaan jonkun toisen joulu?

Niin ja miksi minun pitää antaa rahaa Ukrainalle?

Vierailija
112/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaan jonkun toisen joulu?

Empatia ei kuulu jouluun.

Köyhät ei tarvitse joulua.

Vierailija
113/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just katselin Prismassa, että joulukinkku on järjettömän halpaa, neljä euroa kilo. Lahjathan kukin ostaa varojensa mukaan. Aikuisille ei lahjoja yleensä edes ostella.

Halvat kinkut ovat 10 kilon kinkkuja eli 40 euroa ja ylikin. Sillä rahalla pitäisi saada koko joulu ja lahjatkin.

Miksi järjestelmän rahoilla pitäisi edes mitään Joulua järjestää. Ihmisen pitää tehdä töitä, että saa palkkaa ja niillä rahoilla sitten sen mukaan, mitä viitsii tassua nostaa, niin järjestää Joulua. Ihmisiä ei saa opettaa automaattiseen järjestelmän maksamaan Jouluun. Lapsetkin noissa perheessä luulee, että järjestelmän Joulu on ainoa oikea Joulu. 

Vierailija
114/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tapana osallistua aina johonkin joulukeräykseen. Yleensä ainakin Pelastusarmeijan, sillä se on helposti saavutettavissa. Tänä vuonna ostin lahjan myös joulupuukeräykseen.

Haluan ilahduttaa heikommassa asemassa olevia, vaikka itsekin olen nyt työttömänä.

Myös viety vaatteita ym. Pelastusarmeijaan.  

Vierailija
115/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää ttt joulun viettoon, sen lisäksi saatiin maksusitoumuslappu ruokakauppaan, 75e lahjakortti ruokakauppaan. Perhetyöntekijät antoivat kuusen alle lapselle 3 lahjaa. Saatiin myös joulupuukeräyksestä lahja lapselle ja lahjakortti kauppaan. Ei tarvitse hätäillä ja tammikuussa alkaa duunit. 

Vierailija
116/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheelliset saa enemmän toimeentulotukea, lapsilisät tulee ennen joulua. Kahdella kympillä saa yhdelle ruokaa myös jouluksi. Valmis jouluateria maksaa alle vitosen. 

Jos puoliso saa pientää palkkaa perhe ei saa toimeentulotukea. Tulee karuna yllätyksenä monelle, kun irtisanomista helpotetaan.

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Vierailija
117/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…

Vierailija
118/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suu säkkiä myöten. Ei tt-tuki perheellä kuulukaan olla samanlainen elintaso kuin työssäkäyvällä, vaikka monen pienituloisen työssäkäyvän kohdalla tulot voivat olla samaa luokkaa tai vähemmän, jos ei ole lapsia. Aikuiset eivät tarvitse joululahjoja. Lapsille niitä voi ostaa pitkin vuotta tai lähellä joulua alemyynneistä Esim. Tokmanni ja Cittari ovat myyneet jo moneen kertaan leluja ja pelejä 30-40% alella. Jouluruuat eivät ole kalliita. Itse tehtyinä vielä halvempia. 5 kg kinkkuja on ollut nyt monessa kaupassa 4,99 € kg

Onneksi ne tuetut lomat lopetetaan. Ihan uskomatonta, että toisille maksellaan kylpylälomia, ovat meinaan kalliita työssä käyvillekin. Ei ole kovin motivoivaa kenellekään, jos saman elintason saa tekemättä mitään. Sitten ihmetellään kun ihmiset ovat laiskoja ja passiivisia.

Irtisanomista helpotetaan ja saadaan teidän keskituloisten asunnot ja kesämökit ulosottovirastolle. 

Eikö ole todella hyvä.

Vai 595 yleistuellako meinaat kaikki kulut maksella eläkeikään asti?

Vierailija
119/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yli 10 v sopimus yhden kirppiksen kanssa. Hakivat kotoa tavarat ja tilittivät.  Viimeisinä vuosina sopimus muuttui niin, että annoin listan mitä haluan ja sieltä otettiin minulle sivuun näitä, jotka ostettiin saldolla. Yksi näidtäoli villatuotteet. 

Olen saanut sieltä lukemattomia villaneuleita . Kun saan tuotteen, pruran, lanka vyyhteiksi, pesen ja kerin, sitten kudon.

Itsetehty villapaitoja myydään jopa muutamalla eurolla. Yhdestä saa tehtyä monta paria villasukkia.  Juurekset maksaa jopa euron kg. 

Vaikka rahatilanne ei ole vst, en edes muista milloin olen ostanut joulukoristeita, vuosia sitten. 

Voithan sä ostaa lahjaksi vaikka kuuraketin, mutta itse olen saanut tehtyä joulun n 30 eurolla. Vuosikausia tein joulukortit juhannuksena ja vein ne mun vanhemmille. Kun lähetti omansa, meni samaan kuoreen. 

Vaivaa pitää tosin nähdä. Ja ennakoida pitkin vuotta.

Vierailija
120/222 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tt-tukea saava perhe saa usein enemmän rahaa kuin työssäkäyvä

Tämä on totta, sit on noita ns tuettuja lomia, lahjakortteja yms. Eli kyllä perheitä ja erityislapsia hyysätään tässä maassa. Minä ja moni yksinasuva lapseton ei saa mitään tukia mistään pärjättävä on alle 1500 euron tuloilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä