Hirvittää miten toimeentulotukiperhe viettää joulua
Toimeentulotuki riittää juuri ja juuri arjessa pärjäämiseen siis ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin, alle 20€/päivä elämiseen aikuiselle. Joten miten toimeentulotukiasiakas, saati perheellinen viettää toimeentulotuella joulua ja ostaa lasten joululahjat ja jouluruuat, saati muun lähipiirin, mahdollisen kummilapsen jne. Hinnat ovat jo monta vuotta nousseet pilviin yritysten ahneusinflaatiokierteessä ja kaikki on todella kallista.
Itsekin noin mediaanituloisena keskituloisena perheellisenä duunarina jouluun menee ihan sikana rahaa kumppanin, parin oman jäljeläisen, kummilapsen ja lähisuvun lahjoihin, vaikkei mitään ihmeempää osta, ja jouluruokiin satasia, vaikkei siinäkään mitään luksusta, vaan perus joulukinkku, laatikot jne. Suklaakonvehtirasiat ja kahvikin on ihan sikahintaisia, jos lahjoiksi ajattelisi, puhumattakaan muista lahjoista.
Tekee pahaa ajatella pienituloisten joulua näinä leikkausten aikana. Joulun jälkeen ne joilla on rahaa vielä kertovat kouluissa omista lahjoistaan ja joulumatkoistaan, ja sitten joulun jälkeen hiihtolomalla laskettelumatkat ym.
Kommentit (222)
Olisi teidänkin kannattanut syntyä porvariperheeseen niin kuin me ahkerat ja paremmat ihmiset.
terv. Kokoomusta äänestävä kokovartalokyrpä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No jaa. Vanhemmat opettaa lapselleen joko materialismia ja loputonta tyytymättömyyttä.. Tai kiitollisuutta ja järjen käyttöä.
Lähtökohtaisesti lapselle on tärkeintä hyvä joulun tunnelma. On aivan sama onnen kannalta, onko paketteja kymmenen vai yksi. Se mitä vanhemmat opettaa.."
Uskotko itsekään satujasi?
Lapsilla on kavereita ja kaikki saavat lahjoja ja kertovat niistä. Jonkun pitäisi sitten kertoa, että sai vain joulutunnelmaa lahjaksi. HALOO! ? :D
Tuo on ongelma, että lapsille opetetaan että vain materialla väliä, haloo vaan itsellesi
Koitapa asettua lapsen asemaan. Jos lapselle tunnelma, rauhallisuus ja yhdessäolo ovat itsestäänselvyyksiä, ei hän niitä osaa arvostaa jouluna jotenkin erityisen paljon. Lapset toivoo materiaa, jos heidän ei tarvitse toivoa ei-materiaalisia asioita.
Sitä ei tarvitse opettaa. Lapsi toivoo sitä, mitä hänellä ei ole.
Eli millainen lapsi toivoo vain rauhallista ja mukavaa yhdessäoloa? Sellainen lapsi joka tietää että joulu ei yleensä ole mukavaa aikaa. Sellainen jonka joulu on pelkoa ja tappeluita, sellainen lapsi osaakin toivoa tunnelmaa, rauhaa ja mukavaa yhdessäoloa. Koska hänelle ne eivät ole itsestäänselviä asioita.
Aika surkeaa oikeasti. Sehän on hyvä juttu, jos lapsi toivoo materiaa, jos hänen päällimmäinen toive ei ole vain kun saisi rauhallisen joulun
Vierailija kirjoitti:
Suu säkkiä myöten. Ei tt-tuki perheellä kuulukaan olla samanlainen elintaso kuin työssäkäyvällä, vaikka monen pienituloisen työssäkäyvän kohdalla tulot voivat olla samaa luokkaa tai vähemmän, jos ei ole lapsia. Aikuiset eivät tarvitse joululahjoja. Lapsille niitä voi ostaa pitkin vuotta tai lähellä joulua alemyynneistä Esim. Tokmanni ja Cittari ovat myyneet jo moneen kertaan leluja ja pelejä 30-40% alella. Jouluruuat eivät ole kalliita. Itse tehtyinä vielä halvempia. 5 kg kinkkuja on ollut nyt monessa kaupassa 4,99 € kg
Onneksi ne tuetut lomat lopetetaan. Ihan uskomatonta, että toisille maksellaan kylpylälomia, ovat meinaan kalliita työssä käyvillekin. Ei ole kovin motivoivaa kenellekään, jos saman elintason saa tekemättä mitään. Sitten ihmetellään kun ihmiset ovat laiskoja ja passiivisia.
Niin tämä!! Kokoajan kuitenkin noikin hamuavat lisää ja lisää ja mikään ei koskaan riitä, näillä monilla tukisaaja perheillä on elämänhallintaongelmia, eivät osaa tai viitsi laittaa ruokaakaan, lapset elää eines ja pikaruoilla. Ei voi näillekään joka vuosi tulla yllätyksenä että jouluaatto on 24.12 ja pitäis järjestää joulua muttaqun ah, ei ole sitä rahaa. Suoraan sanottuna ketuttaa, näille maksettu noita tuettuja lomia, on lapsille päivähoitoa, muskaria, lapsiperheet saavat myös ilmaisjakelusta tavaraa, mannerheimilta yms muttakun lisää ja enemmän vaan halutaan.
Todellakin moni meistä yksinasuvista työssäkäyvistä ei saa mitään tukia ja tietyllä summalla kuussa joka kuukausi pärjättävä, nämä tukiperheet saavat 4-5 kertaa enemmän ja silti sekään ei koskaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilta oli täysin järkyttävää ja ajattelematonta laittaa lapsia joulun jälkeen luettelemaan sitä materiaa mitä oli saanut lahjaksi. Luulivat kaikkien lasten saavan lahjoja.
Opettajaksi päätyvä ihminen tulee todennäköisesti hyvistä lähtökohdista itse, tavallisen perheen lapsena kasvanut. Ei ole aitoa kosketuspintaa syrjäytyneisiin, koulupudokkaisiin, vähävaraisiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tukea saava perhe saa usein enemmän rahaa kuin työssäkäyvä
Tämä on totta, sit on noita ns tuettuja lomia, lahjakortteja yms. Eli kyllä perheitä ja erityislapsia hyysätään tässä maassa. Minä ja moni yksinasuva lapseton ei saa mitään tukia mistään pärjättävä on alle 1500 euron tuloilla.
Hallitus leikksi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli se on 595 netto.
Ei kyllä leikannut todellakaan noin paljoa vai meinaatko että tuo summa jää lapsiperheille käteen? Edelleen saavat tukia ja kaikenmaailman lomamatkoja muiden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No jaa. Vanhemmat opettaa lapselleen joko materialismia ja loputonta tyytymättömyyttä.. Tai kiitollisuutta ja järjen käyttöä.
Lähtökohtaisesti lapselle on tärkeintä hyvä joulun tunnelma. On aivan sama onnen kannalta, onko paketteja kymmenen vai yksi. Se mitä vanhemmat opettaa.."
Uskotko itsekään satujasi?
Lapsilla on kavereita ja kaikki saavat lahjoja ja kertovat niistä. Jonkun pitäisi sitten kertoa, että sai vain joulutunnelmaa lahjaksi. HALOO! ? :D
Tuo on ongelma, että lapsille opetetaan että vain materialla väliä, haloo vaan itsellesi
Koitapa asettua lapsen asemaan. Jos lapselle tunnelma, rauhallisuus ja yhdessäolo ovat itsestäänselvyyksiä, ei hän niitä osaa arvostaa jouluna jotenkin erityisen paljon. Lapset toivoo materiaa, jos heidän
No minä olen elänyt väkivaltaisessa pelon ilmapiirissä joka todellakin odotti rauhallista joulua, lahjoja emme saaneet joskus joku suklaarasia, kyllä lapsena piti valehdella aika paljon luokkakavereille mitä sai lahjaksi tai miksi on se sama likainen kulahtanut reppu/vaate/kenkä. Hengessä säilyttiin, joulua en vietä enää aikuisena mutta siskonlapselle olen ostanut lahjoja, joskus harvoin aikuisille lahjakortin kauppaan saavat sitten itse päättää mitä ostavat ja tarpeeseen.
Työtön saa 595 euroa, sillä ei joulua vietetä, ei edes ostella kaikkia pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ensisijaisesti tunnelma. Saat lahjapaperia vaikka kukkapakkauspaperista. Ja värikästä lahjanarua. Voit vaikka piirtää paperin itse. Kääreeseen esim 1 suklaapötkö. Lahjapaketin näkeminen on jo jouluntunnelma, lahjan antajalta lahjan saajalle.
Wtf. Kerro lapselle että euron suklaapatukka kukkapaperissa on hyvä lakeja. 🙄🤣
No, onhan se parempi kuin ei mitään. itse 80-luvulla teini-ikääni viettäneenä ja sitä ennenkin ei meillä kurmeita ollut. Ei koskaan. Jo silloin oli todellista lapsiperheköyhyyttä. Nyt saa rahaa silti sieltä sossusta. Me emme saaneet edes koulun vaateraha avustusta mitä silti sai aika moni. Tästä en ole varma, kun perustui kavereiden "retostelemisiin".
Mutta anyway. En saanut juuri muuta kuin marz patukan tai halvimman suklaalevyn joululahjaksi omalta perheeltä. Isovanhemmat sasttoivat muutama markan antaa lahjaksi ja pullapalan sekä punaisen omenan. Nälkää ei nähty - onneksi. Vaatteet käytettiin todella loppuun. Ostettaessa jo otettiin huomioon ainakin 3 vuoden kasvuvara.
Nytkään en juhli joulua ainuallakaan lahjalla. Akka löytyy ja lapsi mutta mitään emme toisille osta. Näin on ollut jo vuosia. Ihan sovittu juttu.
Suomessa on euroopan korkein yrittäjäköyhyys. Yrittäjät eivät saa mitään toimeentulotukea, he ovat niitä todellisia köyhiä Suomessa.
Suomessa on 736 000 pientituloista, noista suuri prosentti on köyhiä yksinyrittäjiä. He eivät saa mitään tukia. Miten kehtaatte edes valittaa te, jotka saatte 1300€ kk tekemättä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 736 000 pientituloista, noista suuri prosentti on köyhiä yksinyrittäjiä. He eivät saa mitään tukia. Miten kehtaatte edes valittaa te, jotka saatte 1300€ kk tekemättä mitään?
Kuka saa 1300 euroa tekemättä mitään? Mää saan 595 euroa ja haen töitä mutta kukaan ei palkkaa 58-vuotiasta.
Miksi yhteiskunnan pitäisi ottaa vastuu järjestää kaikille perheille joulu? Ja kantaa vastuu kaikesta muustakin. Kyllä se on vanhempien vastuu hoitaa lapsensa ja juhlansa. Ihan hulluksi mennyt Suomessa tämä touhu. No, kohta ihan oikeasti loppuu rahat ja joutuu aikuiset kantamaan vastuun itse. Ja se on hyvä se.
T. Kolmen vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi ottaa vastuu järjestää kaikille perheille joulu? Ja kantaa vastuu kaikesta muustakin. Kyllä se on vanhempien vastuu hoitaa lapsensa ja juhlansa. Ihan hulluksi mennyt Suomessa tämä touhu. No, kohta ihan oikeasti loppuu rahat ja joutuu aikuiset kantamaan vastuun itse. Ja se on hyvä se.
T. Kolmen vanhempi
Tätä itsekin ihmettelen, aina joka vuosi tulee yllätyksenä muka joulu, sitten pyydetään muilta ihmisiltä ja yhteiskunnalta apua vaikk aikaa ollu vuosi järjestää asiat, lahjatkin olisi voinut niistä lomarahoista ostaa etukäteen 😃 mutta kun ei niin ei, joka ikinen vuosi iskee uusavuttomuus ja itkutuhrusilmät kuinka ei ees varaa siihen halvimpaan joululaatikkoon hallituksen takia:D Suomessa kuten joku kirjoitti ei ole ns absoluuttista köyhyyttä, me ollaan itse asiassa hyvinkin "rikas valtio", jopa niillä kaikista köyhemmillä on katto pään päällä, perusruokaa, terveyspalvelut mm. Täällä kodittomuus on vapaaehtoista jos kodittomia löytyy, heillekin kuitenkin järjestyy asuntoja ja muut yhteiskunnan palvelut veronmaksajien piikkiin. Jopa vankilat ja me vasta onkin luksuspaikkoja
miksi loispummien pitäisi viettää joulua? menköön töihin, jos haluaa juhlia ja ostaa lahjoja.
pitäisi kieltää tuollaisten pummien porsiminen.
Vierailija kirjoitti:
Työtön saa 595 euroa, sillä ei joulua vietetä, ei edes ostella kaikkia pakollisia.
sehän on vain väliaikaista. juhlit sitten, kun menet töihin. ei muiden siivellä kuulu loputtomasti elää.
Me olemme toimeentulotuki-perhe ja meille on tulossa mukava joulu. Meidän joulu ei näet ole suorittamista ja stressaamista.
Minä ja lapsi emme pidä jouluruoista, mies syö kinkkua ja laatikoita, eivät paljon maksa. Kinkku tulee muutenkin miehen isältä joka työnsä kautta niitä saa henkilökunta-alennuksella.
Jälkkäripöytä on minun juttuni ja siihen tulee torttuja, suklaata ja kahvia. Niitä nautitaan katselemalla Samu Sirkan joulutervehdys. Illalla käyn kävelyllä.
Lapselle olemme ostaneet lahjat valmiiksi pitkin vuotta.
Ihminen luo itse oman jouluahdistuksensa, minä en sitä aio tänäkään vuonna tehdä.
Jos on kerran köyhä, ei silloin ole varaa noihin asioihin mitä kerroit. Ei köyhällä ole sitä rahaa, sen takia se on köyhä. Mistä on tullut se sellainen ajatus, että köyhällä pitäisi olla varaa samoihin asioihin kuin esimerkiksi sillä mediaanituloisella? Silloin kun on köyhä, pitäisi ymmärtää, että silloin on varaa vain välttämättömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suu säkkiä myöten. Ei tt-tuki perheellä kuulukaan olla samanlainen elintaso kuin työssäkäyvällä, vaikka monen pienituloisen työssäkäyvän kohdalla tulot voivat olla samaa luokkaa tai vähemmän, jos ei ole lapsia. Aikuiset eivät tarvitse joululahjoja. Lapsille niitä voi ostaa pitkin vuotta tai lähellä joulua alemyynneistä Esim. Tokmanni ja Cittari ovat myyneet jo moneen kertaan leluja ja pelejä 30-40% alella. Jouluruuat eivät ole kalliita. Itse tehtyinä vielä halvempia. 5 kg kinkkuja on ollut nyt monessa kaupassa 4,99 € kg
Onneksi ne tuetut lomat lopetetaan. Ihan uskomatonta, että toisille maksellaan kylpylälomia, ovat meinaan kalliita työssä käyvillekin. Ei ole kovin motivoivaa kenellekään, jos saman elintason saa tekemättä mitään. Sitten ihmetellään kun ihmiset ovat laiskoja ja passiivisia.
Irtisanomista helpo
Mitä tätä aina täällä joku jankuttaa. Irtisanomisen pelkoa ei ole jos a) on hyvä työntekijä b) firmalla menee hyvin.
Jos taas on paska työntekjiä, tai firma on konkurssin partaalla, niin kenen tahansa järjellisen mielestä irtisanominen on täysin ok. Jos se paska irtisanotaan, niin joku oikeasti pätevä pääsee kortistosta sen tilalle, olettaen että firmalla menee hyvin ja tekijöitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi teidänkin kannattanut syntyä porvariperheeseen niin kuin me ahkerat ja paremmat ihmiset.
terv. Kokoomusta äänestävä kokovartalokyrpä
Syntymä määrää tulotason? Ootko ihan varma?
Terveisin, köyhistä köyhimpään alkkisperheeseen syntynyt, nykyään ylintä tulodesiiliä.
Ahersin opintolainalla, lainaa maksoin kahdeksan vuotta pois. Vanhemmat ei auttaneet, sanomattakin selvää varmaan.
Vituttaa tuo uhriutuminen, että kun on syntymästä asti ollut köyhä, odotetaan yhteiskunnan maksavan kaiken, mutta ei ole valmis esim opiskelemaan ammattiin josta maksetaan. Ja niitä ammatteja on muitakin kuin akateemiset, ei tarvi välttämättä ns lukupäätä ja pitkää opiskeluaikaa.
Nyt olen keski-ikäinen ja hyvin toimeen tuleva. Mitään pikavoittoja ei ole luvattu, vaan elämässä eteenpäin pääsee vain kovalla työllä ja aikaa se vie.
Hallitus leikksi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli se on 595 netto.