Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä ihmiset on, jotka ei muka pääse lääkäriin?

Vierailija
11.12.2025 |

Oikeesti. Jos on kiire, niin päivystykseen, muuten voi sen pari viikkoa odottaakin. 

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä jotka asuu Turun, Tampereen, Helsingin tai Oulun ulkopuolella. Muualla lähin terveysasema 50-200km ja viikkojen ajan saannin päässä 

Jokaisessa pienessäkin kunnassa on terveyskeskus ,minullakin matkaa 1,5 km ja jos on akuuttitilanne,saa ajan samalle aamulle.Ei-kiireellisen asian kanssa joutuu odottamaan.

Vierailija
82/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei anneta terkkariin aikaa. Kroonisia, kovia kipuja, mutta pystyn käymään töissä. Työterveys ei kata tällaista. Terkkarissa ollaan sitä mieltä, että krooninen vaiva, voi-voi, koita pärjäillä.

Aina välillä uusitaan panacod resepti 20tabl, mutta yleensä niin, että sitä voi ottaa maksimissaan 1tabl joka toinen päivä, ennen kun voi hakea uutta pakettia. Hienoa, kun on kipuja joka päivä. 

Eli lääkitys on riittävä, koska pystyt käymään töissä. 

Urpo. Eikö se kivun syy pitäisi selvittää ja parantaa, niin ei olisi enää kipuja ja pakkoa syödä kolmiolääkkeitä?

urpo olet itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keusotessa on se portinvartija hoitsu estämässä pääsyn lääkäriin.

Ollaan näköjään väännetty saman tyypin kanssa.

Vierailija
84/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata elää ajan mukana. Nykyisin lääkäri tavataan useimmiten hoitajan kautta, tai lääkärichatissa. Terveyskeskuksiin tarvitsee mennä vain, jos lääkärin täytyy tehdä fyysinen tutkimus, tai vaikka kunnella sydänäänet. Muissa asioissa avatakaa netti ja ottakaa yhteys sitä kautta tk:hon. (eikä tarvi nyt ammativinkujien tulla selittämään miten heidän hyvinvointialueellaan ei ole mitään digivastaantottoja. Se on voivoi. Suurimmassa osassa on ja ne, joilla ei ole, niin on kaikki vapaus siirtää hoitonsa vaikka naapurikuntaan)

Vierailija
85/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim minä 65v.

Elokuussa sairastuin pahasti, flunssa meni heti poski- ja otsaonteloihin ja keuhkoputkiin. En testannut mutta saattoi olla koronakin.

1 viikko kuumeessa petipotilaana ja tiesin että tarvitsen antibiootit heti (keuhkokuumeen riskiryhmää) -  sain yhteyden tk chattiin. Vastaus - flunssa, ei lääkäriin. Käytä nenäkannua

2. viikko kuumeessa ja kurkunpääntulehdus em lisäksi - sain yhteyden tk chattiin ja sama vastaus! 

3. kuumeisen viikon jälkeen pääsin hoitajalle. Ei kuunnellut edes keuhkoja. Sama vastaus kuin edellä.

4 viikon jälkeen pääsin - luojan kiitos - yksityiselle 65v edulla. Vahvat antibiootit ja pitkä kuntoutumisaika turhaan pitkitetystä taudista

Eikä ole 1. kerta kun sairauteni tai loukkantumiseni ohitetaan

Vierailija
86/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keusotessa on se portinvartija hoitsu estämässä pääsyn lääkäriin.

Ollaan näköjään väännetty saman tyypin kanssa.

Niin ja jos on tarve, niin ei tarvitse "vääntäå". Kyllä varmasti saa hoitoa. On välillä ottaneet jopa ekg:hen vaan siitä ja todenneet sen perusteella, että saa lähteä kotiin. Jonkun kerran on lähdetty pillikyydillä Meilahteen.

Vierailija
87/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt närästyksestä vuosia ja pyytänyt lähetettä. Nyt sen sain kiireellisyydellä 7 vrk-30 päivää.

Odotan yli 3 kk.

Kyse voi olla sappikivistä, vatsahaavasta, tyrästä, syövästä, kasvaimesta.

Jos se on syöpä, hieron sen Kaisa Juuson läskiin pallinaamaan. 

Vuosia? Kannattaa hakeutua ajoissa kiireettömään jonoon. Tosin, jos olisi syöpä, olisi varmaan jo tullut muitakin vaivoja, ja sappikivetkin olisi vieneet jo sairaalaan. 

Vierailija
88/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim minä 65v.

Elokuussa sairastuin pahasti, flunssa meni heti poski- ja otsaonteloihin ja keuhkoputkiin. En testannut mutta saattoi olla koronakin.

1 viikko kuumeessa petipotilaana ja tiesin että tarvitsen antibiootit heti (keuhkokuumeen riskiryhmää) -  sain yhteyden tk chattiin. Vastaus - flunssa, ei lääkäriin. Käytä nenäkannua

2. viikko kuumeessa ja kurkunpääntulehdus em lisäksi - sain yhteyden tk chattiin ja sama vastaus! 

3. kuumeisen viikon jälkeen pääsin hoitajalle. Ei kuunnellut edes keuhkoja. Sama vastaus kuin edellä.

4 viikon jälkeen pääsin - luojan kiitos - yksityiselle 65v edulla. Vahvat antibiootit ja pitkä kuntoutumisaika turhaan pitkitetystä taudista

Vastaat kysymyksiin oikein ja pääset samantien lääkärille. Esimerkiksi riskiryhmät kannattaa muistaa mainita joka kerta erikseen.

Vierailija
89/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, voiko sitä kutsua lääkäriin pääsemiseksi, kun vuosikymmen toisensa perään vain kirjoitetaan jotain oireisiin selvittelemättä oireiden syytä ja toivotaan, että pysyn poissa haitolta. Kukaan ei halua koskea pitkällä tikullakaan tähän vyyhtiin, ja vaikka on ollut lääkitysten kirjon takia aikoja hoitajalle, ne ei johda muuhun kuin lääkäriaikaan, jolla on taas niin kiire, että aika riittää just akuuteimpaan ongelmaan ja taas on joku uusi resepti.

Olen toiveikas omalääkärimallin suhteen, mutta epäilen, löytyykö keltään resursseja alkaa setviä tätä vyyhtiä. 

Vierailija
90/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella mennään hoitajalle ensin, hän katsoo hoidon tarpeen. Antaa kotihoito-ohjeet tai ohjaa lääkäriin, johon yleensä pääsee sitten vartissa.

Vantaa

Vierailija
91/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen ei isossa kaupungissa pääse, jos puhelinpalvelussa hoitaja arvioi, että et tarvitse hoitoa. Lääkärinajan saattaa johonkin ei akuuttiin vaivaan saada kolmen kuukauden päähän. Pitkittyneen kuumetaudin jälkihoitoon piti käydä hakemassa lääkitys yksityiseltä, koska julkinen puoli ei sellaista hoida.

Vierailija
92/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim minä 65v.

Vastaat kysymyksiin oikein ja pääset samantien lääkärille. Esimerkiksi riskiryhmät k

Ja kun mainitset riskiryhmän, keksitään joku syy, miksi en olekaan riskiryhmää. Omalla kohdallani vetoavat useimmiten siihen, että olen liian nuori. 

Vierailija
93/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin ajan yksityiselle lääkärille, maksoi noin 170 se käynti. Sain sieltä kiireellisen lähetteen keskussairaalaan ja siitä alkoi hoitopolkuni. Minut leikattiin yliopistollisessa sairaalassa ja nyt yli vuoden kuluttua olen toipunut ja terve ja työelämässä taas 

Terveyskeskukseen jos olisin aikaa odottanut, niin odottaisin varmaan vieläkin. Eli kannattaa satsata käyntiin yksityisellä puolella. Jestas mitä leikkaukseni ovatkaan yhteiskunnalle maksaneet, vähäiset on minun kustannukset siihen nähden. 

Vierailija
94/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä p*akan puhujia riittää? Aina olen lääkäriin päässyt kun tarvetta on ollut.

Kaksi kertaa tänä syksynä yrittänyt lääkäriin vaan en ole päässyt. Sama vauva, mutta ei vain ovet aukea. Ja ennen tätä syksyä en ole lääkäriä tarvinnut kun olen ollut terve. Siinä sinulle omalta osaltani faktaa.

Vierailija
95/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne päivystykseen pidä ensin soittaa.

Se olisi vielä enemmän tukossa. Jos kaikki sinne ryntää.

Nauraisivat pihalle. Vaivasenluu. Juu ei kauheen kipeät vielä ole. Mut kun on tuo selän skolioosi. Niin jalan virheasennot pahentaa vaivoja.

Tk juu ei kipeenä ota Buranaa. En mää sua edes jalkojen hoitajalle päästä. Ei noi oo edes kipeet. Juu, miten se Burana ne suoristaa.

No. Naapurin kivut jätettiin seurantaan, ilman uutta aikaa. Ja uutta aikaa piti itse soittamalla pyytää. Juu olet jonossa.

2 kk myöhemmin. Nyt ois tohtorille tkoohon aika. Naapuri totes. Ei tarvitse kävi 1,5 kk leikkauksessa jo. Kun yksityinen totesi sen tarpeen heti.

Eli yksityinen lääkäri rahasti hölmöä lupaamalla kiireettömän leikkauksen heti😂. Ei tyhmä ole hän joka rahastaa vaan hän joka suostuu maksamaan kyselemättä.

Yksityinen antaa lähetteen julkiselle polille tutkimuksiin. Ei se kertakäynti yksityisen vastaanotolla niin hirveesti maksa. Maksaa se julkinenkin lääkärikäynti n. 28 €. 

Vierailija
96/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim minä 65v.

on ihan oikein ettei antibiootteja määrätä varmuuden vuoksi: ne eivät edes auta etukäteen otettuna - edes riskiryhmäläisille

Vierailija
97/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveys Mehiläisessä sanoo, ettei tämä kuulu sopimukseen vaan pitää kaivaa omaa kuvetta tai mennä terveyskeskukseen. Terveyskeskuksen mukaan kuulun työterveyden piiriin.

Niin tuttua.

Olin onneksi pidemmän työttömyysjakson aikana luotua hoitokontaktin terveysasemalle, ja hoito on jatkunut siellä, vaikka olen työllistynyt. En tosin ole pitänyt ääntä työllistymisestäni. 

Vierailija
98/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnys on siinä ajanvarauksessa, joku shoitaja tekee diagnoosin ja karsii sellaiset joiden tiedoissa ei ole mitään hälyttävää josta voisi nousta haloo laiminlyönnistä. Niin yksinkertaista.

Vierailija
99/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim minä 65v.

Vastaat kysymyksiin oikein ja pääset samantien lääkärille. Esimerkiksi riskiryhmät k

minäkin pääsen riskiryhmäläisenä flunssaoireissa näytteenottoon ja jos se paljastaa influenssan, niin saan influenssalääkityksen. Ei mitään antibiootteja. nyt oli viimeksi flunssa ja pari viikkoa sen alkamisen jälkeen alkoi poskionteloita pakottaa. Silti ei mitään antibiootteja tuossa vaiheessa (riskiryhmäläisilläkin se voi ihan itsestään parantua), vaan nenähuuhtelukannua ja/tai nenäsumutetta (oireiden mukaan). Ja ihan oikein tuo menee. 

Vierailija
100/212 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim minä 65v.

Kannattaisiko sinun ottaa rokotus keuhkokuumetta vastaan, jos olet riskiryhmää?