Tuetut lomat lopetetaan!
Olihan se vähän erikoista. Eihän työssäkäyväkään kylpylöissä käy.
Hyvä muutos, täyttä turhuutta.
Kommentit (265)
Eihän nämä mitään pelkkää lomaa olleet? Taustalla oli joku hienompi ajatus kuntouttavasta toiminnasta tms. Olkoot sitten vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Nuo lomat ovat olleet silkkaa subventiota kotimaisille kylpylöille, joista monet ovat lleet varsin surkeassa kunnossa ja konkurssikypsiä ja olisivat kaatuneet aikoja sitten ennen tällaista valtion tekohengitystä, kuten Ikaalisten kylpylä.
Hyvä että tämä kilpailun vääristymä vihdoin poistuu.
Ja aika moni on ollut tietyn aatesuunnan kylpylä eli on saatu valtio maksamaan komukkakylpylää ala Miina Sillanpää-säätiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lomat ovat olleet silkkaa subventiota kotimaisille kylpylöille, joista monet ovat lleet varsin surkeassa kunnossa ja konkurssikypsiä ja olisivat kaatuneet aikoja sitten ennen tällaista valtion tekohengitystä, kuten Ikaalisten kylpylä.
Hyvä että tämä kilpailun vääristymä vihdoin poistuu.
Ja aika moni on ollut tietyn aatesuunnan kylpylä eli on saatu valtio maksamaan komukkakylpylää ala Miina Sillanpää-säätiö.
Mitäs tuossa säätiössä on vikana? Johtava ajatus Miinan työssä oli, että jokaisella ihmisellä on oikeus hyvinvointiin, inhimillisiin työoloihin ja ihmisyyden kunnioittamiseen. Ei kuulosta kovin pahalta, vaikka vanhustyössä taitaa nykyisin painopiste ollakin.
Olen ollut ohjaajana tuetulla perhelomalla. Lapsille oli ohjattua toimintaa, kuten askartelua, pelejä ja muuta, ja vanhemmat saivat sillä välin esim. harrastaa tai keskustella aikuisseurassa. Tuetuille lomille on voinut hakea ilman tulotason syynäystä, joten nyt tämä mahdollisuus siis poistuu työssäkäyviltäkin. Maksuttomia ne eivät olleet, mutta edullisempia. Toki yksinhuoltajat. sairauksista kärsivät ja muuten haavoittuvassa asemassa olevat olivat etusijalla. Ryhmässäni oli mm. kolme sisarusta, joiden isä oli kuollut vähän aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Sairaita hyysätään aivan liikaa. Aikuisten sairaudet ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi omista valinnoista johtuvia.
Juu ihan itse valitsin että rattijuoppo ajaa päälleni ja saada tän valitsemani onnettomuuden myötä mm. Vaikean aivovaurion. Mitäs lähdin kauppaan, oma valinta. Kyllä on sulla äm mä pokkaa jauhaa pas kaa. Sairaudet ja onnettomuudet eivät ole oma valinta. Suurin osa meistä pitkäaikais ei ole halunnut ja valinnut esim. mielenterveysongelmia, syöpää tai vammautua joita sairastavia on se suurinosa. Hävettäisi olla yhtä vähä-älyinen kuin sinä ja mulla on sentään vaikea aivovaurio.
Ikävä tilanne, mutta valitettavasti se on elämää. Kaikki ei vaan aina mene tasan. Monella on lapsi kuollut, puoliso kuollut, itsellä vakava sairaus, lasta kiusataan, kotona on homevaurio, koti mennyt tulipalossa, raaja amputoitu, sairas lapsi, ulosotto... Tuskinpa on montaa aikuista, joilla ei jotain tragediaa, surua tai sairautta olisi elämässään ollut. Osalla pidempiä haasteita, osalla lyhyempiä. Nämä ovat todella ikäviä juttuja, ei sitä kukaan kiellä. Valtio auttaa akuutissa vaiheessa ja välttämättömissä asioissa kuten sairaslomassa, terveydenhoidossa, lääkkeissä, terapiassa, apuvälineissä, hoitotinkiä saa kotiin ympäri vuorokauden jos välttämätöntä jne. Mutta eihän siitä mitään tule, että näiden kaikkien muiden kustannusten päälle pitäisi lomallekin päästä muiden piikkiin. Eihän siihen mitkään rahat riitä. Voi hyvä ihme näitä vaatimuksia.
Mä en kehtaisi mennä jollekin tuetulle lomalle. Tulis olo, että mua pidetään ihan ressukkana poloisena, kun en muuten lomailla osaa kuin tuettuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ohjaajana tuetulla perhelomalla. Lapsille oli ohjattua toimintaa, kuten askartelua, pelejä ja muuta, ja vanhemmat saivat sillä välin esim. harrastaa tai keskustella aikuisseurassa. Tuetuille lomille on voinut hakea ilman tulotason syynäystä, joten nyt tämä mahdollisuus siis poistuu työssäkäyviltäkin. Maksuttomia ne eivät olleet, mutta edullisempia. Toki yksinhuoltajat. sairauksista kärsivät ja muuten haavoittuvassa asemassa olevat olivat etusijalla. Ryhmässäni oli mm. kolme sisarusta, joiden isä oli kuollut vähän aikaa sitten.
Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että niitä tuettuja lomia on myönnetty vain niitä todella tarvitseville, kuten vähävaraisille lapsiperheille.
Ei tällaiselle tuetulle lomalle voi edes lähteä, jos on heikossa asemassa. Ei sellaisilla ole minkäänlaista rahaa lähteä minnekään.
On se kotona toisten piikkiin köllöttely niin kertakaikkisen raskasta, että kyllähän sitä nyt lomalle tarttee päästä... toisten piikkiin tottakai!
Toiset raataa töissä itsensä hengiltä, mutta ei ole koskaan aikaa tai varaa lomailuun.
Teidän myös yhden perheen joka pääsi sellaiselle tuetulle lomalle perheen toisen vanhemman kuoleman jälkeen. Ah ja voih, on se niin rankkaa.
Tämä oikein, jää enemmän rahaa eduskunnan joululahjarahastoon, jota jakelevat kavereilleen ja itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Teidän myös yhden perheen joka pääsi sellaiselle tuetulle lomalle perheen toisen vanhemman kuoleman jälkeen. Ah ja voih, on se niin rankkaa.
Millainen ihminen kommentoi näin?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat itse apua.
Eikö nuo vaadi jonkun kontaktin sosiaalitoimeen tai lastensuojeluun? Lapsena vanhempansa menettänyt kaveri kävi jossain tuetuilla lomilla, asui sukulaistensa luona.
Vierailija kirjoitti:
Pääsisipä kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen kommentoi näin?
Luonnehäiriöisen, sotatraumoja edelleen potevan buumerin jälkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo vaadi jonkun kontaktin sosiaalitoimeen tai lastensuojeluun? Lapsena vanhempansa menettänyt kaveri kävi jossain tuetuilla lomilla, asui sukulaistensa luona.
Ja kotona siis selitettiin, että ne on niitä sosiaaliviranomaisten kautta järjestettyjä matkoja, kun valitin kotona kun kaveri oli leuhkinut jollain laskettelulomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että niitä tuettuja lomia on myönnetty vain niitä todella tarvitseville, kuten vähävaraisille lapsiperheille.
Millä tavalla tuo taho "todella tarvitsee" muiden maksamia lomia?
Ainakin joskus niitä sai vain 5 vuoden välein. Lapsena pääsin lomalle, eli 2 yön reissulle kotimaassa 8 ja 13 -vuotiaana. Sitten olin jo 18 ja en päässyt enää mukaan. Se tuki on aika pieni, eli hyvin halpa loma kyseessä. Nuo kaksi lomareissun on mun lapsuuden ainoat, muulloin ei ollut rahaa.
P.s. maksoitko muuten lapsena omat lomareissusi vai mahtoiko ne olla muiden maksamia?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehdottomasti hyvä! Ei kaikikka työssä käyvillä omillaan elävilläkään ole varaa käydä lomilla ulkomailla tai kotimaan kylpylöissä, miksi sitä kenellekään pitäisi kustantaa? Jos ei ota vastuuta itsestään/perheestään ja näe vaivaa sen eteen, että pärjää/tulee toimeen, se on pitkälti kyllä oma valinta.
Nämä tuetut lomat ovat juuri olleet tarkoitettuja pienituloisille, myös työssäkäyville sellaisille joilla ei muuten olisi varaa käydä lomilla tai kylpylöissä.
Hyvä päätös. Jokainen maksakoon oman lomansa!