Pitäisikö Miss Suomen 2025 menettää kruununsa?
Pitäisikö Miss Suomi 2025 Sarah Dzafce hyllyttää rasismikohun vuoksi?
Hänen ainoa työnsä on edustaa Suomea. Se ei nyt ole mennyt ihan putkeen...
Kruunu perintöprinsessalle vai ei?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vastasin ei. Käytös oli typerää mutta mielestäni asiaa on paisuteltu aivan järjettömiin mittakaavoihin. En usko että kiinalaiset itsekään tuosta loukkaantuisi.
Tämä menee vähän samaan settiin kuin kohu Saamelaisten alkuperäisasuista. Tehtiin hirveä meteli siitä, miten ei-saamelaiset ei saisi pukeutua noihin kolttuihin ja se on niii-in loukkaavaa. Tällä kohulla vedettiin sitten matto alta niiltä aidoilta saamelaisilta, joiden yksi tärkeä elinkeino on myydä noita kolttuja turisteille.
Sarahin somessa ja Miss Suomen somessa on jo ulkomaalaisia päivittelemässä tapahtunutta. Myös niitä kiinalaisia, joita asia loukkaa. Mainehaitan vuoksi Sarahin pitäisi astua syrjään.
damage control damage control mitä hittoa itekki tunget anglismeja kirjoitukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"jengi heittaa meanwhile mä Finnairin business luokas"
Tämä lause kertoo tuosta missistä paljon.
-Kielellinen ilmaisu ala-arvoinen.
-Finnairin business-luokka on tälle elämän huippukohta.
-Ei minkäänlaista tilannetajua kohun velloessa vaan kaataa lisää bensaa liekkeihin.
-On Suomen itsenäisyyspäivän Dubaissa: ei kunnioitusta edustamaansa maata kohtaan.
-Pitää asiasta kritisoijia vihaajina.
-Haluaa rehvastella luksuselämäntyylillä.
Kylläpä yksi ainoa lause paljasti monta asiaa tästä ihmisestä.
Täydellinen juntti!
Joo, tuolla Sarah Dzafcella ei kyllä ole minkäänlaista sidettä Suomeen. Dubaihin mennyt, pitää kreikkalaista ravintolaa, suunnittelee puolison hakemista ulkomailta. Juuri tätä se tulee olemaan, kun m muuttajia otetaan Suo
"jengi heittaa meanwhile mä Finnairin business luokas"
Joo, täähän on ihan puhdasta Savon murretta.
Ihan naurettavaa paisuttelua. Suomalaisten piilevät aggressiot näkee hyvin näistä kirjoituksista. Koska missillä ei ole puhdas suomalainen sukutausta, tartutaan kiinni kaikkeen mahdolliseen. Jotain rajaa taas.
Ei.
Missin tehtävä on olla kaunis ja edustava. Ei voi vaatia, että on myös älykkö tai oikea poliittinen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin ja Sarah Dzafce voimaannuttavat naisia tällä käytöksellään.
Kummatkin toimivat esikuvina monimuotoisuudesta ja patriarkaatin ylivallan murtamisesta.
Eiks Marinikin huudellu jotain somessa boomereista, mikä oli ikärasistista?
Mikä tekee Marinista paremman kuin tästä Sarahista?
Marinia ihailtiin kun tanssi pitkin lattioita, oli "Kesärata ja kaks naista ja tissit jou jou" kohussa, ja huuteli boomereille.
Tämä missi venyttää ohimoja, ja alkaa kauhee huuto. Kun se on "vain missi" eikä ministeri???
Sana rasismi viittaa rotuun ( race ). Boomer huutelu oli siis ikäsyrjintää. Mun mielestä se oli epäsopivaa käytöstä pääministerille.
Siitä tanssimisesta ja huutelusta oli ja näköjään on edelleenkin pitkä kohu, vaikka Marin ei enää ole pääministerinä.
Mun mielestä turha verrata Miss Suomea poliitikkoihin, koska politiikassa kansalaiset äänestää ja kyse on paljon monimutkaisemmista tehtävistä kuitenkin.
Miss Suomen valitsee Miss Suomi organisaation tuomaristo ja he katsovat kolmea asiaa. Näin lukee Miss Suomi nettisivuilla: ( https://misssuomi.fi/miss-suomi/ )
"
Tuomaristo pisteyttää finaalissa eri osa-alueet:
Sosiaalinen media
Haastattelu
Edustavuus ja esiintyminen "
Sosiaalinen media on mainittu peräti ensimmäisenä ja nykyaikana se onkin hyvin tärkeä osa. Jos Sarah kavereineen olisi pelleillyt näin somessa ennen valintaa, ei häntä olisi ikinä edes valittu Miss Suomeksi.
Tän kohun takia peräti 2/3 osaa on mokattu koska kohu koskee edustavuutta ja esiintymistä sosiaalisessa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa paisuttelua. Suomalaisten piilevät aggressiot näkee hyvin näistä kirjoituksista. Koska missillä ei ole puhdas suomalainen sukutausta, tartutaan kiinni kaikkeen mahdolliseen. Jotain rajaa taas.
Höpsis! Tuo missi nimenomaan saa värillään kaiken anteeksi.
Miettikääpä, jos blondi Annika olisi tuolla tekemässä vinosilmäeleitä, lentämässä Dubaihin ja postaamassa: "jengi heittaa meanwhile mä Finnairin business luokas"
Miss Suomi edustaa Suomea.
Perinteet tulevat jo n. 40-luvulta. Armi-Gil Hilario, Anne Pohtamo. ynm.
Klassisuus, Hyvät käytöstavat, Tietynlainen vilpittömyys ja aitous.
Ilkeily, itsekehu ja ylimielisyys ei vastaa sitä, mitä Mss Suomelta edellytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v**** miten tästä jaksetaan jauhaa!
Nollatoleranssi sitten myös blondivitseille!
Tottakai jaksetaan. Hävettää kun Suomea edustaa tällainen.
Ja jos Sarah saa jatkaa Miss Suomena, tästä tulee kärsimään myös seuraava Miss Suomi: Kun hän menee Miss Universe 2026 kilpailuihin edustamaan itseään, Suomea ja Miss Suomi organisaatiota, niin hän on siellä " siitä maasta jossa rasistisesti ilmeillyt missi sai jatkaa Miss Suomena ".
" Kiva " varmaan olla siellä sitten Miss Kiinan sun muiden kanssa... Olis varmaan kivempi olla edustamassa ja puhua small talkia siitä, että onneksi organisaatio otti tämän vakavasti ja Sarah menetti kruununsa. Vois tehdä niitä edustushommia puhtaalta pöydältä.
Ainoa toimiva damage control on että Sarah menettää kruununsa.
<
Sarah oli tän vuoden kisoissa edustamassa
Niin oli, mutta kun seuraava menee sinne edustamaan niin tämä kohu tulee uudestaan mieleen ja nousee puheenaiheeksi. Miss Suomi 2026 joutuu sitten siellä taas tämän aiheen kanssa tekemisiin. Se, millä tavalla, riippuu nyt siitä että saako Miss Suomi 2025 pitää kruununsa vai ei.
Et ihan ymmärtänyt mun viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin ja Sarah Dzafce voimaannuttavat naisia tällä käytöksellään.
Kummatkin toimivat esikuvina monimuotoisuudesta ja patriarkaatin ylivallan murtamisesta.
Eiks Marinikin huudellu jotain somessa boomereista, mikä oli ikärasistista?
Mikä tekee Marinista paremman kuin tästä Sarahista?
Marinia ihailtiin kun tanssi pitkin lattioita, oli "Kesärata ja kaks naista ja tissit jou jou" kohussa, ja huuteli boomereille.
Tämä missi venyttää ohimoja, ja alkaa kauhee huuto. Kun se on "vain missi" eikä ministeri???
Sana rasismi viittaa rotuun ( race ). Boomer huutelu oli siis ikäsyrjintää. Mun mielestä se oli epäsopivaa käytöstä pääministerille.
Siitä tanssimisesta ja huutelusta oli ja näköjään on edelleenkin p
Siis mitä hittoa? Some kriteerinä Miss Suomelle?
Eli sellainen tyyppi, joka ei halua roikkua instassa, ei käytännössä pääse skaboihin?
On nämä kyllä varsinaiset Miss Tyhjäpää -kisat.
Vierailija kirjoitti:
Miss Suomi itse sanoi, että koska on taustaltaan kosovolainen ja kokenut rasismia, niin ei koskaan tekisi niin toiselle. Näin tarkasteltuna näyttää itseasiassa vielä pahemmalta, että hän on itse asiaa vähätellyt. Se, että olet juuriltasi ulkomaalainen ei poista sitä, että voit olla rasistinen.
Minua oikeasti ottaa päähän, että tällaiset täysin itseään täynnä olevat tyypit kuten tuo Dzafce tai sitten Sanna Marin määrittävät tätä nykyajan naiskuvaa, vaikka eivät todellakaan toimi niin kuin enemmistö naisista.
Jos haluat väkisin ottaa Marinin tähän keskusteluun, niin ota Purrakin. Myöskään hän ei käyttäydy asemansa vaatimalla tavalla huutelemalla torilla ja heiluttamalla saksia.
Jos et ota, niin agendasi on sen verran selvä, että mitään muutakaan sanomaasi ei voi ottaa huomioon neutraalisti.
Mitä väliä jollain missillä? Hyväksyittehän te Marininkin touhut ja se oli sentään pääministeri!
Vierailija kirjoitti:
damage control damage control mitä hittoa itekki tunget anglismeja kirjoitukseen
Täällä on monta eri kommentoijaa. Mä en ole ottanut kantaa Sarahin amglismeihin vaan lapselliseen käytökseen joka antaa vaikutelman, että hän ei ole pyytänyt anteeksi vilpittömästi.
En tiedä miten damage control luontevasti kääntyy suomeksi.
Ei kantis niin parempaa rasismia !
Vierailija kirjoitti:
Äänestän ei, koska minun mielestäni ei ole rangaistuksen arvoista venyttää silmiään ja sanoa tsing tsong. Emme mekään suutu, jos joku ulkomaalainen esittää suomalaisen verkkarihousuisena, viinaan menevänä paskiaisena.
Niin jos joku ulkomaalainen. Mites vaikka joku naapurimaan missikisoilla valittu tekisi niin. Olisi aika outoa.
Vierailija kirjoitti:
Käypä kattoon mitä esim. Redditissä tällä hetkellä sanotaan tästä missikohusta ja Suomesta. Antaa vähän uutta perspektiiviä, minkälaista mainetta tällä on niitetty ja kuinka siellä on venäjäntrollit käyneet lyömässä pökköä pesään. Voit varmaan kuvitella ne kaikki n*tsivertaukset.
Vierailija kirjoitti:
No mä joka tän olen aloittanut en ole yhtään rasistinen ihminen ja mua harmittaa joidenkin rasistiset kirjoitukset tässä keskustelussa.
Kiinalaiset ja muut joilla on niin sanottu aasialainen poimu silmissä ovat tästä loukkaantuneet. Mullakin on se poimu mutta en ole tästä asiasta loukkaantunut.
Tuo käytös ei vain sovi Miss Suomelle oli hänen taustansa mikä hyvänsä. Ei millään. Tää on mainehaitta Suomelle.
Likkahan on pesunkestävä savolainen!