Voiko hölinätaipumuksesta päästä eroon?
Minulla on taipumus joskus alkaa selostaa ja jauhaa ties mistä asioista pitkän kaavan kautta ja pahimmassa tapauksessa jos aihe on jotenkin minua riepova niin paasaan antaumuksella tosi epäkorrektein sanan kääntein enkä osaa pysäyttää tätä.
Onko muilla kokemusta tämmöisestä ja oletteko oppineet hillitsemään itseänne? En haluaisi tehdä noin kun se antaa varmasti ärsyttävän ja typerän kuvan minusta.
Kommentit (8)
Minä taas annan itseni olla vähän rasittava ihminen vikoineni. Niinhän muutkin antavat. Sallin ihmisille heidän rasittavuutensa ja typeryytensä ja he saavat kestää aina silloin tällöin minun rasittavuuttani.
Kivointa kaikille on tietysti pysyä suurin osa ajasta omissa oloissaan.
Minulla on yksi tuttava, joka tavatessamme monesti haukkuu muita tuttaviaan. Pariakin siitä, että puhuvat liikaa. Ihmettelen, miksi on tekemisissä ihmisten kanssa, joita haukkuu selän takana. Ja olen tietoinen, että haukkuu varmasti myös minua sekä liiasta puheliaisuudesta kuin muustakin.
Nähdään pari kertaa vuodessa, niin kestän tuon.
Anna mennä ap! Kyllä se ikä sutkin sitten aikanaan hiljentää. Meteliä maailmaan!!
Miten te aikuiset ihmiset jaksatte tällaista? Enkä tarkoita nyt aloittajan ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te aikuiset ihmiset jaksatte tällaista? Enkä tarkoita nyt aloittajan ongelmaa.
Eli mitä tarkoitat?
Ei voi ja se on parantumatonta Pahenee iän myötä sietämättömäksi eikä edes turpaanvetäminen auta
Sama tilanne, vaikka en harrastakaan epäkorrekteja sanankäänteitä. Innostun helposti selittämään laajemmin kuin tajuan muiden haluavan välttämättä kuunnella.
Olen pyrkinyt tavasta eroon niin, että koetan puhua harkiten. Aloitan vähän ja jos keskustelukumppania kiinnostaa, hän kyllä esittää jatkokysymyksiä. Jos hän vaihtaa puheenaihetta, niin en palaa enää siihen, vaikka olisikin ollut enemmän sanottavaa.
Opettelin myös kuuntelemaan huolellisemmin. Kysyn itse toiselta ja keskityn kuuntelemaan. Muuten käy helposti niin, että itse olen enemmän äänessä. Mutta kyllä, harjoittelemalla pystyy poisoppimaan huonoista tavoista. Se vain ei tapahdu nappia painamalla kerrasta, vaan vaatii monta harjoituskertaa.