Olenko kohtuuton kun en halua yhteistä joulua miehen lasten kanssa?
Ovat suunnitelleet, että lapset ovat koko joulun meillä, koska viime vuonna olivat äidillään. En ole lainkaan kiinnostunut värkkäämään niin minkäänlaista lasten joulua. Ehdotin, että mies joko vie lapset kylpylä- tai mökkilomalle jouluksi, tai minä menen itse johonkin. Mies loukkaantui. Olen kuulemma joustamaton ja itsekäs. Kyse ei ole siitä, että minulla olisi jotain miehen lapsia vastaan, mutta minusta he eivät ole minun päänsärkyni. Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Miehen EX-vaimo on luultavasti se, joka nyt pääsee helpolla. Sinä koet tulevasi ylikuormitetuksi. Vähän on voimia naisilla tänä päivänä. Minä kyllä muutaman päivän jaksaisin teini-ikäisten kanssa ja ruuat ei ole vaikeita.
Missä luki, että kyse on teineistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei nyt selvästi ymmärrä mikä tässä on se asian ydin. Kysymyshän ei yleensä ole siitä, onko lapsilla oikeutta isäänsä, vaan siitä että joulun järjestäminen sälytetään aina naisten harteille. Myös sillon kun talouden nainen ei edes ole äiti. Muistan tämän kuvion aikaisemmasta parisuhteestani. Jotenkin mystisesti se oli minun tehtäväni miettiä lahjat ja viemiset myös miehen suvulle. Mies meni paikalle käsiään heilutellen. Jos mies haluaa perhejoulun omassa kodissaan, järjestäköön sen myös 100% yksin. Puolison ei tarvitse, vaikka hän kuinka olisikin nainen.
Yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä.
Kyllä tuo valitettavasti on hyvin kuvaavaa. Kun mennään miehen vanhemmille, niin minä olen naisena se joka auttaa siivoamisessa
Miksi en muka muistaisi miehen vanhempia, jotka ovat lapseni ainoat isovanhemmat ja jotka ovat ainoat, jotka lapsia meidän lisäksemme hoitavat? Ovat käytännössä osa omaa perhettäni. Muistan muitakin läheisiäni jouluna, niin miksi jättäisin miehen vanhemmat muistamatta ihan vain sen takia, että ovat miehen vanhemmat, eivät minun? Osaan olla kiitollinen ja iloinen siitä, että lapsellani on olemassa edes heidät ja näytän kiitollisuuteni mm. muistamalla heitäkin. Ja auttamalla miehen äitiä. Omaa äitiä minulla ei koskaan ole ollutkaan ja isäni on väkivaltainen rappioalkoholisti, jonka olen estänyt kaikista mahdollisista kanavista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että sinä ja lähipiirisi olette vähemmistössä ja selitys tuli omassa kommentissasi. Sinä olet saanut toisenlaisen mallin omasta lapsuuden perheestäsi ja saat olla todella onnellinen ja kiitollinen sen suhteen :). Sen sijaan että ärsyynnyt naisille, joilla on toisenlaiset lähtökohdat (suurin osa tietyn ikäluokan naisista) ja joille nyt ei vain ole olemassa niitä hyviä vaihtoehtoja, niin voisitko hetken aikaa tarkastella omaa etuoikeutettua asemaasi, johon olet sattumalta sattunut syntymään ja ymmärrätkö sitä, miten suuri vaikutus etuoikeutetulla ympäristölläsi on ollut sinun suhteesi? Mutta että näitä samoja etuoikeuksia ei valitettavasti ole joka toisella eikä joka kolmannellakaan.
Ehkä vähän sama kun rikas, joka on syntynyt rikkaaseen perheeseen ihmettelee, että miten kukaan voi muka olla köyhä kun ei hänkään ole ja miten muka ei voi saada töitä, kun kaikki työt ovat tälle henkilölle tulleet perhesuhteiden ja kontaktien kautta.
Omat etuoikeutensa on äärimmäisen hyvä tunnistaa ja niistä kannattaa olla kiitollinen. Samaan aikaan on hyvä avata silmänsä sen suhteen, kuinka yleisiä yhteiskunnassamme samat etuoikeudet ovatkaan.
Ymmärsit väärin. Minun mieheni on perheestä jossa isäkin teki kotitöitä. Minä en ole etuoikeutetussa kodissa kasvanut vaan olen kasvanut perheessä jossa äitini teki käytännössä kaiken eikä saanut siitä muuta kiitosta kuin haukkuja. Jo lapsena päätin kaksi asiaa: minua ei miehet komentele ja minä en koskaan ala kenellekään kotiorjaksi. Jos mieheni olisi osoittautunut laiskimukseksi joka ei tee omaa osuuttaan niin en olisi alkanut hänen kanssa suhteeseen tai jos hän olisi laiskistunut myöhemmin niin olisin eronnut. Epätasa-arvo, hyväksikäyttö ja toisen alistaminen ovat asioita joita en hyväksy missään ihmissuhteissani.
Vierailija kirjoitti:
Olen se tytär, jota isän puoliso ei voinut sietää.
AP:lle sanon ihan nätisti, että hoida itsesi vaikka hevon kuuseen siksi aikaa, kun miehesi lapset ovat isänsä luona. Ne lapset olivat miehellä ensin. Sinä tulit siihen mukaan myöhemmin, tietäen lasten olemassaolon.
Jos miehellesi ei käy, että jätät hänet yksin huolehtimaan lapsistaan joulun ajan, jätä koko mies lapsineen.
Eiköhän isäsi kuitenkin halunnut sitä vierasta naista, joten siinä nyt ei vaan perhe pysy kasassa. Lapset on lainaa, elämänkumppani on elämänkumppani. Vastaavat eri tarpeisiin. Kaikki ei edes tykkää joulusta. Oli sitten mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Tietenkin lapset viettävät joulun nyt isänsä kanssa. Sinä voit mennä kylpylään.
Miksi lapsettoman pitäisi väistää omasta kodistaan?
Koska pariutuessa on jo hyväksyttävä se tosiasia, että on mennyt yhteen miehen kanssa jolla pieniä lapsia ja he kuuluvat "pakettiin". Miksi isän pitäisi hyljätä lapset jouluna koska puoliso ei halua lapsia, vaan lipittää punaviiniä?
Jokainen pari sopii sääntönsä itse. Minä esim. olen kertonut miehelleni ennen yhteenmuuttoa, että ehtona on se ettei hänen lapset tule sinne yöksi. Miehelle sopi mainiosti ja olemme yhä yhdessä kahdeksan vuoden jälkeen. Lapsensa kasvoi ja ihan hyvät välit heillä on ollut näinkin. Olisi voinut olla paremmatkin, mutta mies valitsi näin.
Miten lapset estävät sinua käymästä saunassa, juomasta punaviiniä ja katsomasta elokuvaa?
Taas tulemme siihen totuuteen, että uusioperhekuviot eivät vaan onnistu. En tiedä yhtään onnistunutta uusioperhettä. Olen työni puolesta nähnyt yhtä sun toista. Voihan sitä eronneet vanhemmat seurustella, ei kannata saman kurkihirren alle muuttaa ja altistaa lapsiaan surulle ja murheelle. Se on vaan niin, että veri on vettä sakeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa sattui ja juuri jouluna haluat juoda lasin viiniä. Tee kaunis joulu miehesi lapsille. sinä olet hänet ottanut mieheksesi ja asutte samassa taloudessa. Kun kerran olet tykännyt miehestä jolla on jo lapsia, niin kyllä on syytä käyttäytyä sen mukaisesti.
Laita yksinkertainen jpulu. Tai tilaavalmiita aterioita.
Ei ne ruuat ole vaikeita. Laatikot (lapset oppivat syömään) kinkku ja jotain salaattia. Ei siinä muuta tarvita. Tosin on syytä kattaa joulupöytä ylellisesti.
Ei pidä kiulutella. Juo viiniä jonain muuna iltana. Vastuu ja velvollisuus ja hyväksyminen ovat tärkeitä.
Minkä helvetin takia ap:n pitäisi vääntää minkään sortin jouluruokia? Mieskö ei osaa ruokkia omia lapsiaan?
Minusta naiset pitävät itseään korvaamattomina. Ei se mene niuin, että mies tehköön sitä ja mies tehköön tätä.
Mistä se kenkä oikeastaan puristaa? Mies vaihtaa autoon renkaat, vaimo tuskin likaa sormiaan, tuskin ilmaa renkaisiin osaa laittaa.
Ei nämä jouluruuat ole vaikeita ja aikaa vieviä. Valmiina saa jääkaapin täyteen ja siitä lämmittää. Eikö edes sen vertaa viitsitä siltä viinin läträämiseltä vaivautua?
Millä vuosikymmenellä sinä oikein elät? Suurin osa miehistä ei nykyään vaihda autonrenkaita itse, vaan hoidattaa homman huollolla, samoin kaikki muut auton huollot. Kaupungeissa asutaan kerrostaloissa, joten ei tehdä lumitöitä eikä remontteja itse. Ns. miesten työt ovat kadonneet, kun ne on ulkoistettu huoltofirmoille, joten jos miehet eivät tee perinteisiä naisten töitä, niin eivät kotona tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapset estävät sinua käymästä saunassa, juomasta punaviiniä ja katsomasta elokuvaa?
Ainakin ap on saanut kovasti moralisointia osakseen pelkästään siitä, että haluaisi juoda viiniä. Ja huh huh, miten kauheaa se olisi, jos samassa asunnossa olisi alaikäisiä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa sattui ja juuri jouluna haluat juoda lasin viiniä. Tee kaunis joulu miehesi lapsille. sinä olet hänet ottanut mieheksesi ja asutte samassa taloudessa. Kun kerran olet tykännyt miehestä jolla on jo lapsia, niin kyllä on syytä käyttäytyä sen mukaisesti.
Ei ne ruuat ole vaikeita. Laatikot (lapset oppivat syömään) kinkku ja jotain salaattia. Ei siinä muuta tarvita. Tosin on syytä kattaa joulupöytä ylellisesti.
Ei pidä kiulutella. Juo viiniä jonain muuna iltana. Vastuu ja velvollisuus ja hyväksyminen ovat tärkeitä.
Minkä helvetin takia ap:n pitäisi vääntää minkään sortin jouluruokia? Mieskö ei osaa ruokkia omia lapsiaan?
Minusta naiset pitäv
Mihin te sitten miestä tarvitsette? Alatte vinkua muutamasta päivästä kaikkien 365 päivän osalta. Tehkää kuitenkin itse joulu. Keittiöt on kerrassaan keittiökoneilla varustettu, ihan kuin autoverstaat, joten työtä ei sen enempää ole naisillakaan.
"Ja ikäpolveni miehet ovat tietynlaisia, en ole yhtäkään saanut puhumalla muuttumaan eikä ole saanut kukaan saman ikäpolven ystäväni, tuttavani tai läheisenikään.
Olen aika varma, että hyvin monen ikäiseni naisen suhteen on sama homma, että on puhuttu, nostettu esiin, pyydetty ja vaadittu ja todettu lopulta, että kaikkeen ei näköjään pysty vaikuttamaan vaikka miten yrittäisi puhua. "
Ihan uteliaisuudesta: kuinka vanha sinä olet? Olen itse 60-vuotias, eikä ystäväpiiriini kuulu yhtään naista, jonka mies ei osallistuisi ainakin melkein tasa-arvoisesti kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta olen äiti. Aika moni tähti saa olla kohdallaan, jos haluan nuo kaikki asiat tehdä rauhassa nautiskellen. Kun edes kuulisi siitä elokuvasta jotain! Ja siis minulla on vain yksi, esiteini-ikäinen lapsi ja mies. Mutta niistäkin lähtee ääntä ihan kiitettävästi ja jostain syystä minä olen aina se, keneltä kysytään neuvoa ihan mihin tahansa. Ei, en suostu ottamaan vastuuta kaikesta, mutta nämä kaksi rakasta on aivan uunoja keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että sinä ja lähipiirisi olette vähemmistössä ja selitys tuli omassa kommentissasi. Sinä olet saanut toisenlaisen mallin omasta lapsuuden perheestäsi ja saat olla todella onnellinen ja kiitollinen sen suhteen :). Sen sijaan että ärsyynnyt naisille, joilla on toisenlaiset lähtökohdat (suurin osa tietyn ikäluokan naisista) ja joille nyt ei vain ole olemassa niitä hyviä vaihtoehtoja, niin voisitko hetken aikaa tarkastella omaa etuoikeutettua asemaasi, johon olet sattumalta sattunut syntymään ja ymmärrätkö sitä, miten suuri vaikutus etuoikeutetulla ympäristölläsi on ollut sinun suhteesi? Mutta että näitä samoja etuoikeuksia ei valitettavasti ole joka toisella eikä joka kolmannellakaan.
Ehkä vähän sama kun rikas, joka on syntynyt rikkaaseen perheeseen ihmettelee, että miten kukaan voi muka olla köyhä kun ei hänkään ole ja miten muka ei voi saada töitä, kun kaikki työt ovat tälle henkilölle tulleet perhesuhteiden ja kontaktien kautta.
Omat etuoikeutensa on äärimmäisen hyvä tunnistaa ja niistä kannattaa olla kiitollinen. Samaan aikaan on hyvä avata silmänsä sen suhteen, kuinka yleisiä yhteiskunnassamme samat etuoikeudet ovatkaan.
Onpas taas uhriutumista. Miten ihmeessä ihmiskunta on ikinä päässyt savimajoistaan kun kaikki niihin jossakin kohtaa kuitenkin syntyivät. Heikot toistavat samaa kaavaa minkä ovat oppineet kotoaan. Rohkeat ja kykenevät haastavat oppimansa ja luovat itse oman elämänsä ja kehittävät uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen EX-vaimo on luultavasti se, joka nyt pääsee helpolla. Sinä koet tulevasi ylikuormitetuksi. Vähän on voimia naisilla tänä päivänä. Minä kyllä muutaman päivän jaksaisin teini-ikäisten kanssa ja ruuat ei ole vaikeita.
Missä luki, että kyse on teineistä?
Minä puhuin teineistä. Ehkä ovat vaippaikäisiä. No olkoot, mutta joulua ei kestä koko 365 päivää. Entä uusi vuosi? Entä pääsiäinen?
Onko täällä vastailijat jossain 70 ikävuoden ja haudan välissä vai miten näin monelle tulee edes mieleen esittää, että aloittajan pitäisi järjestää miehen lapsille joulu, kun "ei se niin vaikeeta ole"? Ihan sama, onko helppoa tai vaikeaa, kun se ei ole hänen vastuullansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta naiset pitäv
Ai siis miksi sitten otatte miehen?
Vierailija kirjoitti:
Taas tulemme siihen totuuteen, että uusioperhekuviot eivät vaan onnistu. En tiedä yhtään onnistunutta uusioperhettä. Olen työni puolesta nähnyt yhtä sun toista. Voihan sitä eronneet vanhemmat seurustella, ei kannata saman kurkihirren alle muuttaa ja altistaa lapsiaan surulle ja murheelle. Se on vaan niin, että veri on vettä sakeampaa.
Muuten samaa mieltä, mutta itse pidän (mahdollisesti alkuperäistä) sanontaa todenmukaisempana: "blood of the covenant is thicker than the water of the womb" tai "mother's milk", eli itse valittu sopimus/sitoumus (haava molemmille käsiin ja kätellään, tai jossain käännöksessä tarkoitetaan sodassa yhdessä vuodatettua verta) on tihempää/vahvempaa kuin lapsivesi/äidin maito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Tietenkin lapset viettävät joulun nyt isänsä kanssa. Sinä voit mennä kylpylään.
Miksi lapsettoman pitäisi väistää omasta kodistaan?
Miksi ap:n tyyppinen ihminen edes olisi yhdessä perheellisen ihmisen kanssa? Lapsettomia sinkkumiehiä on ihan riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä vastailijat jossain 70 ikävuoden ja haudan välissä vai miten näin monelle tulee edes mieleen esittää, että aloittajan pitäisi järjestää miehen lapsille joulu, kun "ei se niin vaikeeta ole"? Ihan sama, onko helppoa tai vaikeaa, kun se ei ole hänen vastuullansa.
Haudan rajoilla ollaan. Mikä on naisen vastuu miehen ex-vaimon lapsia kohtaan?
Lol. Voi että noista kaksi kertaa vuodessa vaihdettavista auton renkaista jaksetaan aina jeesustella siinä kohtaa kun on kotitöiden jakautumisesta puhe. Varsinkin kun tänä päivänä varmaan vähintään joka toinen mies hoidattaa senkin homman liikkeessä.