Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko kohtuuton kun en halua yhteistä joulua miehen lasten kanssa?

Vierailija
10.12.2025 |

Ovat suunnitelleet, että lapset ovat koko joulun meillä, koska viime vuonna olivat äidillään. En ole lainkaan kiinnostunut värkkäämään niin minkäänlaista lasten joulua. Ehdotin, että mies joko vie lapset kylpylä- tai mökkilomalle jouluksi, tai minä menen itse johonkin. Mies loukkaantui. Olen kuulemma joustamaton ja itsekäs. Kyse ei ole siitä, että minulla olisi jotain miehen lapsia vastaan, mutta minusta he eivät ole minun päänsärkyni. Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan. 

Kommentit (392)

Vierailija
141/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisiko kotona?

Mies tekee joulun lapsilleen ruokineen kaikkineen. 

Sinä otat viiniä ja käyt saunassa. Ruuaksi, mitä olet itsellesi ostanut. 

Kun haluat rauhassa katsoa elokuvan vetäydy hiljaiseen paikkaan ilman lapsia. 

Näin mies ei loukkaannu, kun olet joulun kotona, mutta sinun omilla vaatimuksillasi. 

Ei nainen saa olla noin itsekäs, todella kohtuutonta. Miten mahtoi viime vuonna joulu mennä?

Vai onko nyt kyse siitä, että miehen entinen vaimo pääsee helpommalla?

Pyydä entistä vaimoa tekemään vaikka kinnku ja jälkiruuat, niin hänkin on osallistunut.

On kyllä kyseessä kateus taas kerran. Valitan.

Vierailija
142/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en mäkään kattelisi miehen riehuvia lapsia jouluna, siinä on monta pyhää. Sun päälle se joulun laittaminen kuitenkin kaatuisi. Ja miehillä on tapana liueta tilanteista, sä joutuisit äidin rooliin kuitenkin. Hel...karin rankkaa olla varaemo vieraille lapsille. Ei niitä saisi edes komentaa! Lähtisin reissuun johonkin lapsettomaan paikkaan. Varo kylpylöitä, niissä on lapsiperheitä jouluna huutamassa. Kaupunkiloma vaikka Köpikseen. 

Kaikkein helpoimmalla pääsee kun ei kattele miehiä, joilla on lapsia. Lapsettomat sinkkunaiset ottakaa lapseton sinkkumies. Miksi teette elämästä niin vaikeaa? Miksi huolitte jonkun jämiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mies korista joulukotia, ei osta yksinään ruokia vaan minun kanssa. Ei tee joulusiivousta. Siivoaa oman kirjoituspöytänsä. Laitan kinkut ja lisukkeet, hän sitten saa syöd# hyvin. Jos ei maistu joku laji niin ilmaisee sen kyllä: lanttulaatikko ei ole syötävää. Ja tätä on ollut jo 35 vuotta.

Joulu on lyhyt aika, kun samat asiat toistuvat 365 kertaa vuodessa. Niin missä se erilaisuus oikeastaan on?

Vierailija
144/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna isän olla lasten kanssa. Minkä ikäisiä lapset on? Äkkiähän nuo on isoja ja kannattaa kuitenkin muistaa, että pienet uhraukset nyt palkitsee jälkikäteen. Minä tulin 25 vuotta sitten äitipuoleksi kahdelle teinille ja vähän ärsytti, kun ne pyöri siinä joulut ja pyhät. Ei ollut sitä ihanaa yhteistä aikaa vaan aina ne teinit oli siinä. Mutta vuodet kului. Olin mukava, osallistuin lasten elämään, mutta en ottanut koskaan mitään vanhemman roolia vaan olin enemmän kuin kiva täti. Jos lasten kanssa oli jotain ikävää, isä hoiti, huusi ja rankaisi. Minä livistin usein pois kotoa, jos tiesin, että pian paukkuu. Tapelkoon keskenään. En minä koe, että minun tehtäväni oli komentaa 15 ja 16 -vuotiaita "vieraana ihmisenä". 

No, tuli yhteisiäkin lapsia jne. Nyt nämä "lapsipuoleni" ovat nelikymppisiä ja meidän välit on paremmat kuin koskaan. Tuossa 20-25v. alkoi välit lähentyä ja mielestäni me olemme ystäviä. He soittelevat usein höpötyspuheluita ja ne kestää tuhottomia aikoja. Ja käyvät kylässä. Enemmän pitävät yhteyttä minuun kuin isäänsä. On vain tiettyjä rajoja, joita ei ylitetä. Esim. parisuhteesta isäänsä en puhu. Jos tarvitsevat lapsille hoitopaikkaa viikonlopuksi, soittavat suoraan minulle. Kyllä, se pieni epämukavuus siellä teinien kanssa jouluna kannatti kestää. Sain elämääni kaksi huikeaa ihmistä ja he ovat pelkkää plussaa tässä perhepiirissä. 

Vierailija
145/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:han heitti ilmoille ihan hyvän ja asiallisen ehdotuksen joka hänelle ilmeisesti kävisi, eli että hän lähtisi kylpylään jouluksi. Siinä saa muksut rauhassa olla kotonaan isänsä kanssa, ja AP myös saa itselleen sopivan joulun, joten mitä vikaa? No tietysti se vika että sitten koko joulun järkkääminen lapsille olisi vain isukin vastuulla ja eihän sellainen käy päinsä...

Oikeesti, miksi otatte näitä lisääntyneitä vaivoiksenne? Kun laittaa hynttyyt yhteen vanhemman kanssa, niin ne lapset ei todellakaan ole se suurin vaikeus/ongelma, lasten kanssa on yleensä aika helppo tulla toimeen, mutta ne on nämä vanhemmat (molemmat), jotka olettavat kaiken menevän heidän pillinsä tahtiin, ja lapsettoman puolison pitäisi vain joustaa ja ymmärtää ja kuunnella jatkuvat valitukset eksästä jonka kanssa näitä lapsia on, ja lapsettomalla ei saisi olla mitään omia toiveita koska "MIKSI ET AJATTELE LAPSIA(NI)?!?!"

Vierailija
146/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahat äitipuolet eivät ole satua.

Vierailija
147/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai sä olet miehen mielestä joustamaton ja itsekäs. Mieshän joutuisi itse tekemään kaikki joulujärjestelyt ja viettämään aikaa omien lastensa kanssa. 

Vierailija
148/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna isän olla lasten kanssa. Minkä ikäisiä lapset on? Äkkiähän nuo on isoja ja kannattaa kuitenkin muistaa, että pienet uhraukset nyt palkitsee jälkikäteen. Minä tulin 25 vuotta sitten äitipuoleksi kahdelle teinille ja vähän ärsytti, kun ne pyöri siinä joulut ja pyhät. Ei ollut sitä ihanaa yhteistä aikaa vaan aina ne teinit oli siinä. Mutta vuodet kului. Olin mukava, osallistuin lasten elämään, mutta en ottanut koskaan mitään vanhemman roolia vaan olin enemmän kuin kiva täti. Jos lasten kanssa oli jotain ikävää, isä hoiti, huusi ja rankaisi. Minä livistin usein pois kotoa, jos tiesin, että pian paukkuu. Tapelkoon keskenään. En minä koe, että minun tehtäväni oli komentaa 15 ja 16 -vuotiaita "vieraana ihmisenä". 

No, tuli yhteisiäkin lapsia jne. Nyt nämä "lapsipuoleni" ovat nelikymppisiä ja meidän välit on paremmat kuin koskaan. Tuossa 20-25v. alkoi välit lähentyä ja mielestäni me olemme ystäviä. He soittelevat usein

Hirveetä paskaa.

Vierailija
149/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en mäkään kattelisi miehen riehuvia lapsia jouluna, siinä on monta pyhää. Sun päälle se joulun laittaminen kuitenkin kaatuisi. Ja miehillä on tapana liueta tilanteista, sä joutuisit äidin rooliin kuitenkin. Hel...karin rankkaa olla varaemo vieraille lapsille. Ei niitä saisi edes komentaa! Lähtisin reissuun johonkin lapsettomaan paikkaan. Varo kylpylöitä, niissä on lapsiperheitä jouluna huutamassa. Kaupunkiloma vaikka Köpikseen. 

Kaikkein helpoimmalla pääsee kun ei kattele miehiä, joilla on lapsia. Lapsettomat sinkkunaiset ottakaa lapseton sinkkumies. Miksi teette elämästä niin vaikeaa? Miksi huolitte jonkun jämiä?

Varsinkin yksinhuoltajanaiset ovat työntymässä sinkkumiehille. No se siitä.

Ehkä Ap itsellään on lapsia. Vai onko ilmennyt?

Vierailija
150/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä lapset kestää, mutta minulle tuli anoppi miehineen kylään koko jouluksi ja siinä vasta oli hermot mennä. Hän kun omia ruokiaan työnsi valmiiksi katettuun pöytään.

Vierailija
151/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene äitisi luo?  Onko sinulla ollut koskaan isää?

Vierailija
152/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai sä olet miehen mielestä joustamaton ja itsekäs. Mieshän joutuisi itse tekemään kaikki joulujärjestelyt ja viettämään aikaa omien lastensa kanssa. 

Varma tieto?

Vierailija
153/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tuosta viinilasillisestakin syyllistetään! Kyllä on pimeetä porukkaa! Toki sekään mahtuu provojakin; toivotaan niin. Mutta niinpä ihan omalla luvalla mäkin juon punkkua jouluna  hyvällä omallatunnolla, nautin olostani enkä katsele  kiljuvia ja  riehuvia miehen lapsia. En enää yhtenäkään vuonna. Ja tuo kuvaus noista vetäytyvistä ja liukenevista miehistä on täyttä totta. Nainen kantaa vastuun ollaan sitten koolla vaikka minkälaisella kokoonpanolla. Onneksi mun ei enää tarvitse. 

Vierailija
154/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:han heitti ilmoille ihan hyvän ja asiallisen ehdotuksen joka hänelle ilmeisesti kävisi, eli että hän lähtisi kylpylään jouluksi. Siinä saa muksut rauhassa olla kotonaan isänsä kanssa, ja AP myös saa itselleen sopivan joulun, joten mitä vikaa? No tietysti se vika että sitten koko joulun järkkääminen lapsille olisi vain isukin vastuulla ja eihän sellainen käy päinsä...

Oikeesti, miksi otatte näitä lisääntyneitä vaivoiksenne? Kun laittaa hynttyyt yhteen vanhemman kanssa, niin ne lapset ei todellakaan ole se suurin vaikeus/ongelma, lasten kanssa on yleensä aika helppo tulla toimeen, mutta ne on nämä vanhemmat (molemmat), jotka olettavat kaiken menevän heidän pillinsä tahtiin, ja lapsettoman puolison pitäisi vain joustaa ja ymmärtää ja kuunnella jatkuvat valitukset eksästä jonka kanssa näitä lapsia on, ja lapsettomalla ei saisi olla mitään omia toiveita koska "MIKSI ET AJATTELE LAPSIA(NI)?!?!"

Tämä. Tämä tässä juuri. Olen kerran seurustellut eroiskän kanssa, ja lapsi ei tosiaan ollut se pahin rasti. Mukava, herttainen esiteini. Rasittavaa oli juuri se, että lapsettomana osapuolena omat toiveesi, tarpeesi ja mielipiteesi ovat ikuisesti toissijaisia, et saa puuttua kasvatukseen, mutta samalla mies kuitenkin haluaa että joustat jatkuvasti kaikessa ja osallistut juuri näihin yhteisiin juttuihin, koska lapsi. Ei enää ikinä.

Vierailija
155/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli YH:t pysykööt lestissään.

Vierailija
156/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene äitisi luo?  Onko sinulla ollut koskaan isää?

Ymmärrätkö, että aikuisen ihmisen vanhemmat saattavat olla vaikka mullan alla? 

Vierailija
157/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa sattui ja juuri jouluna haluat juoda lasin viiniä. Tee kaunis joulu miehesi lapsille. sinä olet hänet ottanut mieheksesi ja asutte samassa taloudessa. Kun kerran olet tykännyt miehestä jolla on jo lapsia, niin kyllä on syytä käyttäytyä sen mukaisesti.

Laita yksinkertainen jpulu. Tai tilaavalmiita aterioita.

Ei ne ruuat ole vaikeita. Laatikot (lapset oppivat syömään) kinkku ja jotain salaattia. Ei siinä muuta tarvita. Tosin on syytä kattaa joulupöytä ylellisesti.

Ei pidä kiulutella. Juo viiniä jonain muuna iltana. Vastuu ja velvollisuus ja hyväksyminen ovat tärkeitä.

Minkä helvetin takia ap:n pitäisi vääntää minkään sortin jouluruokia? Mieskö ei osaa ruokkia omia lapsiaan? 

Minusta naiset pitävät itseään korvaamattomina. Ei se mene niuin, että mies tehköön sitä ja  mies tehköön tätä.

Mistä se kenkä oikeastaan puristaa? Mies vaihtaa autoon renkaat, vaimo tuskin likaa sormiaan, tuskin ilmaa renkaisiin osaa laittaa.

Ei nämä jouluruuat ole vaikeita ja aikaa vieviä. Valmiina saa jääkaapin täyteen ja siitä lämmittää. Eikö edes sen vertaa viitsitä siltä viinin läträämiseltä vaivautua?

Vierailija
158/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen EX-vaimo on luultavasti se, joka nyt pääsee helpolla. Sinä koet tulevasi ylikuormitetuksi. Vähän on voimia naisilla tänä päivänä. Minä kyllä muutaman päivän jaksaisin teini-ikäisten kanssa ja ruuat ei ole vaikeita.

Vierailija
159/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä mennä yhteen sellaisen miehen kanssa, jolla on lapsia, jos ei halua viettää joka toista joulua lasten kanssa.

Ja sanon näin äitinä, jonka aikuisen tyttären miesystävän lapset ovat olleet meillä useampanakin jouluna.

Vierailija
160/392 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olet kohtuuton. Tiesit suhteeseen mennessäsi että miehellä on lapsia. On ihan luonnollista että joulut vietetään vuorovuosin vanhempien kesken. Kuulostat mun korvaan aika kylmältä ihmiseltä, joka ei halua joustaa ja kutsuu vielä miehen lapsia "päänsäryksi". Punaviinilasilliset ja leffa kuulostaa perusviikonlopulta. Eikö kerran vuodessa (tai itse asiassa joka toisena vuonna) voi venyä jonkun toisen iloksi ja viettää joulua lasten kanssa? Ymmärrän hyvin että miehesi loukkaantui. Asenteesi kirkuu sitä ettet oikeasti pidä hänen lapsistaan etkä välitä heistä pätkääkään.   

Mun miehellä on lapsia eikä hän vietä koskaan jouluaattoa heidän kanssaan. Syynä ei ole huonot välit vaan se, että lapset haluaa sen serkut+mummot+joulupukki-härdellin eikä olla rauhassa meillä. Näkevät sitten joululomalla muuten.

Siskoni on eronnut ja hänen lapset taas viettävät joulut aina isänsä kanssa, mutta tuosta yllämainitsemastani syystä. Sukujoulut on näidenkin lasten mieleen ja se me ymmärretään kaikki. On omat tonttupolut ja mitä kaikkea maalaismaisemissa. Ei sitä samaa saa aikaan kerrostalokaksiossa, vaikka miten olisi lämpimät välit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän