Olenko kohtuuton kun en halua yhteistä joulua miehen lasten kanssa?
Ovat suunnitelleet, että lapset ovat koko joulun meillä, koska viime vuonna olivat äidillään. En ole lainkaan kiinnostunut värkkäämään niin minkäänlaista lasten joulua. Ehdotin, että mies joko vie lapset kylpylä- tai mökkilomalle jouluksi, tai minä menen itse johonkin. Mies loukkaantui. Olen kuulemma joustamaton ja itsekäs. Kyse ei ole siitä, että minulla olisi jotain miehen lapsia vastaan, mutta minusta he eivät ole minun päänsärkyni. Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan.
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sitten enää sutaise lasta alulle ja kun tulee tylsää,ikävää,eikä ole omaa aikaa jne,pitää saada edes viikko-viikko tauotus arjesta ja mitä näitä nyt on. Paremmat tuet yh:na ja muuten vain elämä lipuu ohi.
Kestätte vanhempina eroamatta ja kannatte vastuunne siitä,että antauduitte viettitoiminnolle.
18 vuoden kuluttua vietetään ekaa joulua,milloin ei ole näitä ongelmia,että kenen vieraan harteille ne kakarat nakataan. Kuka sivullinen ne joutuu jouluttamaan ja passaamaan. Maksamaan ja kärsimään kaikkea epämääräistä vaivaa ja harmia sillä kaavalla,minkä minä,biologinen vanhempi määrään. Enkä silti ole edes kiitollinen.
18 vuotta. Aika alkoi nyt.
Käytännössä lapset eivät katoa minnekään täytettyään 18. Kyllä he viettävät joulua ja ehkä muitakin juhlia lapsuudenkodissa tai toisen vanhemp
Silloin isä ja äiti pysyy yhdessä keskenään lopun ikänsä juhlia ja ruokailuja järjestäen.
Aivan omituinen keskustelu. Entisellä avokillani oli lapsia, ja me vietettiin joulut yhdessä vain silloin kun lapset oli äidillään. Silloin, kun tulivat isälleen, minä lähdin viettämään joulua vanhempieni kanssa (missä - kuvitelkaa! - join jopa viiniä). Lapsilla oli yhteistä laatuaikaa isänsä kanssa. En muista, että kukaan olisi ollut sitä mieltä, että tämä on ongelma. Suhde päättyi ihan muista syistä kuin joulunviettotapojen takia. Mikä ihmeen vanne teillä kiristää päätä?
Vierailija kirjoitti:
Siis Tämä aloitus oli eilen Radio Novan 11.12.2025 klo 14.30 Kaverin Puolesta Kyselen osiossa mukamas kuuntelijan ongelma johon halusi ratkaisua. Suvi Hartlin luki tämän aloituksen sanasta sanaan kuten se on tässä aloituksessa ja väitti että heille on lähetetty viestiä. MITÄ HITTOA Radio Nova? Ottaako ne Vauva palstalta juttuaiheet? Kuuntelin eilen Novaa ja illalla luin tämän aloituksen täältä. Ihan uskomatonta toimintaa.
Melko törkeää tosiaan. Sehän on tiedossa, että nämä repii somesta kaikki jutun aiheensa, mutta että ihan noin suoraan varastaen.
Ymmärrän hyvin sinua, itsellä sama tilanne eli miehen isopäiset kakarat tulossa jouluksi mölisemään ja itse lähden vanhempien mökille Leville jouluksi. Paljon rennompaa bilettää yksin isossa mökissä.
Ap:n mukaan ero on tapahtunut vuosia aikaisemmin ennen kuin he tapasivat. Luulisi, että isälle ja lapsille olisi ehtinyt kehittyä omat joulun viettotavat niiden vuosien aikana. Lapset varmaan odottavat samanlaista joulua kuin aikaisemminkin isänsä kanssa. Ap ei kuulu niihin kuvioihin, joten sekä ap:lle että lapsille on parempi, jos ap viettää joulunsa muualla. Ainoa vastustaja löytyy isästä, joka on ehkä ajatellut sluibailla jouluvalmisteluista ja teettää ne ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Aivan omituinen keskustelu. Entisellä avokillani oli lapsia, ja me vietettiin joulut yhdessä vain silloin kun lapset oli äidillään. Silloin, kun tulivat isälleen, minä lähdin viettämään joulua vanhempieni kanssa (missä - kuvitelkaa! - join jopa viiniä). Lapsilla oli yhteistä laatuaikaa isänsä kanssa. En muista, että kukaan olisi ollut sitä mieltä, että tämä on ongelma. Suhde päättyi ihan muista syistä kuin joulunviettotapojen takia. Mikä ihmeen vanne teillä kiristää päätä?
Olen samaa mieltä! Tuskin ne miehen lapset edes kaipasi sua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten näin moni on sitä mieltä, että lapsellisen kanssa pariutuessasn nainen olisi velvollinen ryhtymään joksikin keinoemoksi miehen kakaroille. Tai että lapsilla pitäisi olla vapaa pääsy pariskunnan kotiin, jos kyse ei ole nimenomaan vuoroviikkojärjestelystä. Suotavaa tietysti olisi, että säännöt olisivat kaikille selvät etukäteen, mutta uskallan veikata, että vaikka niistä olisikin puhuttu niin oletus on, että lapseton nainen on se joka kuitenkin joustaa ja jonka toiveille voi tarvittaessa viitata kintaalla.
Hyvä analyysi
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo, tuo liitto ei tule onnistumaan. Eikä moni muukaan liitto , jossa eripuraa toisen puolison lapsista. Eikä osata keskustella, neuvotella tehdä kompromisseja. Ottakaa hyvät ihmiset lapsettomia partnereita. Ei ne lapset häviä missään vaiheessa.
Tarkoitatko, että alaikäisiä lapsia omaavat sinkut ei sitten pidä olleenkaan etsiä kumppania, jos kerta helposti tulee eripuraa toisen lapsista? Kun ilmeisesti heidän ei pidä ottaa lapsetontakaan puolisoa.
Lainsäätäjä voisi olla viimeinkin hereillä. Eihän tämä "puolivanhempien" hyväksikäyttö ja orjuutus lopu erovanhempien moraaliin,vastuuntuntoon jne vedoten.
Näyttäkää minulle lainkohta,missä lukee "Lapsella on oikeus saada elatusta isän naisystävältä." Sama koskee hoivaa.
Vanhemmilta ulosottokelpoinen hoitoraha 30 €/h olisi ehkä reilua. Juhlapäivinä korotettuna. Käytöshäiriöisten kohdalla summa harkitaan vaikeahoitoisuuden asteen perusteella erikseen.
Ei mummoakaan saa ilmaiseksi hoidatettua kellään,oli kuinka vajaavaltainen hyvänsä.
Ap voi tarjota iskän antaa viettää lastensa kanssa rauhaisaa joulua ja itse mennä mihin haluaa. Kaikki voittaa.
Varmaan menisin itse johonkin hotelliin tai kylpylään osaksi aikaa, en itsekään jaksaisi lapsia koko joulua. Ehkä yhden päivän voisi olla mukana.
Isä toki hoitaa lapsille joulujärjestelyt, kuten lahjat/joulupukit ja muut. Vai onko tässä klassinen keissi että uuden kumppanin pitäisi ne loihtia?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mies kohtuuton jos ei halua viettää joulua naisen ja naisen lasten kanssa?
Ei minusta, kunhan ei vaadi että se nainen priorisoi hänet lasten kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi tarjota iskän antaa viettää lastensa kanssa rauhaisaa joulua ja itse mennä mihin haluaa. Kaikki voittaa.
Sitähän ap oli ehdottanutkin mutta miehelle ei sopinut.
Vieläkö joku suunnittelee elämäänsä ihmisen kanssa, jolla lapsia edellisestä suhteesta? Älkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo, tuo liitto ei tule onnistumaan. Eikä moni muukaan liitto , jossa eripuraa toisen puolison lapsista. Eikä osata keskustella, neuvotella tehdä kompromisseja. Ottakaa hyvät ihmiset lapsettomia partnereita. Ei ne lapset häviä missään vaiheessa.
Tarkoitatko, että alaikäisiä lapsia omaavat sinkut ei sitten pidä olleenkaan etsiä kumppania, jos kerta helposti tulee eripuraa toisen lapsista? Kun ilmeisesti heidän ei pidä ottaa lapsetontakaan puolisoa.
Minä olen eroäiti, enkä koe tarvetta parisuhteelle. Ajankäyttö ja priorisoinnit pitäisi miettiä niin tarkoin, että väsyttää ajatuskin. Paljon helpompi näin.
Ehkä sitten joskus, kun lapseni on aikuinen ja omillaan. Monilla ikäisilläni on siinä vaiheessa vielä alaikäisiä lapsia (sain omani keskivertoa nuorempana), niin ehtoni suhteelle olisi, että tavataan lapsivapailla, jos toisella siis lapsia olisi. Olen siinä kohtaa kuitenkin sen oman kasvatusurakkani yksinäni hoitanut, ja aion olla puhtain omatunnoin itsekäs.
Tämän takia välttäisin suhdetta miehen kanssa jolla on pieniä lapsia. 90% tapauksissa mies olettaa että uusi kumppani ottaa hoitaakseen asioita jotka kuuluvat lasten vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia välttäisin suhdetta miehen kanssa jolla on pieniä lapsia. 90% tapauksissa mies olettaa että uusi kumppani ottaa hoitaakseen asioita jotka kuuluvat lasten vanhemmille.
Mutta auta armias, jos uusi kumppani kieltää lapsia hyppimästä sängyllä tai pelaamasta jalkapalloa sisällä, silloin saa kyllä kuulla, että ei ole mitään oikeutta komentaa lapsia.
Olisiko mies kohtuuton jos ei halua viettää joulua naisen ja naisen lasten kanssa?