Olenko kohtuuton kun en halua yhteistä joulua miehen lasten kanssa?
Ovat suunnitelleet, että lapset ovat koko joulun meillä, koska viime vuonna olivat äidillään. En ole lainkaan kiinnostunut värkkäämään niin minkäänlaista lasten joulua. Ehdotin, että mies joko vie lapset kylpylä- tai mökkilomalle jouluksi, tai minä menen itse johonkin. Mies loukkaantui. Olen kuulemma joustamaton ja itsekäs. Kyse ei ole siitä, että minulla olisi jotain miehen lapsia vastaan, mutta minusta he eivät ole minun päänsärkyni. Haluan jouluna käydä saunassa, juoda muutaman lasin punaviiniä ja katsoa ehkä rauhassa elokuvan.
Kommentit (561)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lasten läsnäolo estää saunassa käymisen, viinin lipittämisen ja elokuvan katsomisen?
Mikä idea tässä on? Olla sitten saman katon alla viettämässä joulua eri tavoin?
Miten niin? Meinaatko, että mies ja lapset eivät voi käydä saunassa? Tai ettei isä voi juoda viiniä? Tai katsoa elokuvaa? Vai meneekö ap yhdeksältä nukkumaan ja haluaa tehdä kaiken ennen sitä?
On se vähän eri asia viettää aikaa itsekseen. Perhejouluun kuitenkin kohdistuu eri tavalla odotuksia kuin tavalliseen iltapäivään, niin yhtäänkö ei tekisi kireää tunnelmaa se, että ap nauttii valitsemastaan elokuvasta viiniä siemaillen samalla kun puoliso huhkii keittiössä jouluruokia?
Kyllä minäkin mieluummin lähtisin muualle viettämään sen oman rennon jouluni, ja antaisin isän ja lapsien viettää oman joulunsa.
Vierailija kirjoitti:
"Monessa perheessä myös mies oikesti järjestää sitä joulua ja tekee jouluruokia. Onko ap ottanut miehen, joka ei tee mitään?"
En tiedä yhtään eronnutta isää, joka hoitaa kaikki joulujutut. Koristelee, kokkaa, selvittää lahjatoiveet, hankkii lahjat, paketoi, hommaa ehkä nätit jouluvaatteet.
Tunnen siis ihan hyviä ja rakastavia isiä. Joulut ne vaan tuppaa olemaan sitä, että mennään sukuloimaan ja siinä se joulu. Yksi toimii sitkeästi itse joulupukkina, niin ei "voi" olla järjestämässä joulua itse.
Niin ne isät jotka osallistuvat joulun järjestelyihin eivät olekaan eronneet.
Mieheni ei tarvitse yksin noutaa kuusta metsästä, ostaa jouluruokia, kokata, ostaa lahjoja, paketoida jne. Me molemmat teemme joulua: kaikkea yhdessä ja jotain juttuja myös erikseen.
Miksi jotkut naiset jaksaa hyysätä mieslapsiaan ja sitten stressaantua joulusta?
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja. Olen itse uusperheellinen ja miehen lapsi on kuin oma poika. Nyt hänellä on eka oma lapsi ja minä olen mummopuoli, vietämme tulevan uuden vuoden yhdessä. Minusta on ollut alusta asti luontevaa, että poika on osa perhettämme, joka myöhemmin kasvoi myös kolmella yhteisellä pojalla. On vietetty jouluja yhdessä, joinain jouluina poika oli äidillään, yhtä kaikki ihania jouluja ne ovat olleet. Surullista jos tällaisestakin asiasta riidellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa sattui ja juuri jouluna haluat juoda lasin viiniä. Tee kaunis joulu miehesi lapsille. sinä olet hänet ottanut mieheksesi ja asutte samassa taloudessa. Kun kerran olet tykännyt miehestä jolla on jo lapsia, niin kyllä on syytä käyttäytyä sen mukaisesti.
Laita yksinkertainen jpulu. Tai tilaavalmiita aterioita.
Ei ne ruuat ole vaikeita. Laatikot (lapset oppivat syömään) kinkku ja jotain salaattia. Ei siinä muuta tarvita. Tosin on syytä kattaa joulupöytä ylellisesti.
Ei pidä kiulutella. Juo viiniä jonain muuna iltana. Vastuu ja velvollisuus ja hyväksyminen ovat tärkeitä.
Minkä helvetin takia ap:n pitäisi vääntää minkään sortin jouluruokia? Mieskö ei osaa ruokkia omia lapsiaan?
Ja minkä helvetin takia ap ylipäätään on pariutunut miehen, joka on isä, kanssa? Tai ylipäätään kenenkään kanssa? Tuolla asenteella olisi parasta olla ihan yksinään ja keskittyä siihen omaan itseensä. Minä, minä, minä ja minun haluni. Ei tämä ap ainakaan halua minkäänlaista harmoniaa luoda ympärilleen, ei vaikuta rakastettavalta ja kivalta ihmiseltä.
Eli kunhan ap joustaa, niin kaikki on hyvin?
Mites, tuohon harmoniaan ei Ilmeisesti kuulu se, että myös ap:n toiveet joulusta otetaan huomioon? Mites, jos se haluaisi viettää joulun omien sukulaistensa luona, niin tämäkin olisi itsekäs ja joustamaton ajatus?
En ymmärrä tuota vaatimusta olla paikalla. Onhan jotkut jouluna töissäkin, silti ihan ydinperheenkin joulut saadaan järjestymään yhden vanhemman voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lasten läsnäolo estää saunassa käymisen, viinin lipittämisen ja elokuvan katsomisen?
Miten niin? Meinaatko, että mies ja lapset eivät voi käydä saunassa? Tai ettei isä voi juoda viiniä? Tai katsoa elokuvaa? Vai meneekö ap yhdeksältä nukkumaan ja haluaa tehdä kaiken ennen sitä?
Öö? Käsittääkseni aika yleinen näkemys on, että jos paikalla on alaikäisiä lapsia, taloudessa pitää olla ainakin yksi vesiselvä aikuinen. Taannoin Hesarissa oli tehty iso mielipidekysely aiheesta ja yli puolet suomalaisista oli sitä mieltä että pienten lasten läsnäollessa ei pitäisi ottaa alkoholia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkin rölläystä jaksettu jatkaa näin pitkälle...
Vaikka tämä trolliksi tiedetään, niin keskustelijat ehkä haluavat pohtia tätä kuvitteellista tilannetta?
Oikeastihan tämä olisi erittäin typerä pariskunta.
Jaa. Mua kiinnostaa lähinnä, että miksi näin moni on sitä mieltä, että ainoastaan lapsettoman naisen pitää tässäkin asiassa joustaa. Jos ap olisi lapseton mies, pitäisikö hänen silloinkin tehdä joulu puolison lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkin rölläystä jaksettu jatkaa näin pitkälle...
Vaikka tämä trolliksi tiedetään, niin keskustelijat ehkä haluavat pohtia tätä kuvitteellista tilannetta?
Jaa. Mua kiinnostaa lähinnä, että miksi näin moni on sitä mieltä, että ainoastaan lapsettoman naisen pitää tässäkin asiassa joustaa. Jos ap olisi lapseton mies, pitäisikö hänen silloinkin tehdä joulu puolison lapsille?
Itseänikin kiinnostaa tämä, että miten ap:n toiveet joulusta otettaisiin huomioon?
Jos hänellä olisi vaikka aikuisia lapsia, ja haluaisi matkustaa heidän luokseen joulua viettämään, niin olisiko hän silloinkin itsekäs ja joustamaton, kun ei ole kotona luomassa jouluidylliä?
Kyllä se olisi paljon oudompaa niille lapsillekin että samassa asunnossa on paikalla aikuinen joka haluaa viettää jouluaan rauhassa omilla tavoillaan ja aikatauluillaan ja muu perhe viettää lapsiperhejoulua. Voi ehkä toimia jos niin iso talo että molemmat saa viettää joulunsa tavallaan. Olisi kyllä silti outoa.
Mulle ainakin olisi ihan itsestäänselvää että se joka ei halua viettää lapsiperhejoulua niin lähtee viettämään joulua sitten muualle haluamallaan tavalla. Mutta mä olenkin nainen ja mulle joulun laittaminen ja omien lasten kanssa oleminen ilman miestä ei ole mikään ongelma.
No jaa, en lähtisi suhteeseen ap:n kaltaisen ihmisen kanssa, vaikka ei olisi kyse edes lapsista. Jos on kykenemätön kompromisseihin, keskusteluun, joskus jopa tekemään asioita mitkä ei itseä just niin paljon kiinnosta, niin tuskin on kovin pitkäikäinen ja terve suhde muutenkaan. Provohan tämä oli mutta tällaisia tyyppejä kyllä valitettavasti löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö? Käsittääkseni aika yleinen näkemys on, että jos paikalla on alaikäisiä lapsia, taloudessa pitää olla ainakin yksi vesiselvä aikuinen. Taannoin Hesarissa oli tehty iso mielipidekysely aiheesta ja yli puolet suomalaisista oli sitä mieltä että pienten lasten läsnäollessa ei pitäisi ottaa alkoholia ollenkaan.
Niin nämä on taas näitä... Jeesustelua, mutta fakta on sitten toisenlainen niissä lapsiperheissä.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, en lähtisi suhteeseen ap:n kaltaisen ihmisen kanssa, vaikka ei olisi kyse edes lapsista. Jos on kykenemätön kompromisseihin, keskusteluun, joskus jopa tekemään asioita mitkä ei itseä just niin paljon kiinnosta, niin tuskin on kovin pitkäikäinen ja terve suhde muutenkaan. Provohan tämä oli mutta tällaisia tyyppejä kyllä valitettavasti löytyy
Itse taas näen tuon niin, että vain ap:n pitäisi joustaa. Miten tuossa kuviossa ap:n toiveet otettaisiin huomioon niin, että kyseessä on aidosti kompromissi, eikä vain tilanne jossa ap myöntyy muiden vaatimuksiin (niin, ettei toinen osapuoli joudu mitää kompromissia edes tekemään)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas näen tuon niin, että vain ap:n pitäisi joustaa. Miten tuossa kuviossa ap:n toiveet otettaisiin huomioon niin, että kyseessä on aidosti kompromissi, eikä vain tilanne jossa ap myöntyy muiden vaatimuksiin (niin, ettei toinen osapuoli joudu mitää kompromissia edes tekemään)?
Onko se oikeasti niin iso juttu, että ei voi yhtenä jouluna tehdä oman puolison ja tämän lasten iloksi niin kuin he toivovat? Onko tosiaan koko elämä kiinni tällaisesta asiasta? On kyllä elämä mallillaan, jos suurin ongelma on joulun viettäminen puolison lasten kanssa. Toivottavasti ap:n elämään ei koskaan tule oikeita ongelmia
Eikö ole aika itsestään selvää, että tuollaisessa tilanteessa lapset viettävät joka toisen Joulun isän kanssa ja joka toisen äidin kanssa? Mitä siis oikein odotit kun pistit hynttyyt yhteen miehen kanssa, jolla on lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika itsestään selvää, että tuollaisessa tilanteessa lapset viettävät joka toisen Joulun isän kanssa ja joka toisen äidin kanssa? Mitä siis oikein odotit kun pistit hynttyyt yhteen miehen kanssa, jolla on lapsia?
Miksi se olisi itsestään selvää? Sehän riippuu ihan siitä, mitä sovitaan. Uskallan epäillä, että läheskään jokainen eroisä ei järjestä joulua lapsille edes joka toinen vuosi. Luultavasti se menee juuri niin että mennään mummolaan valmiiseen pöytään, tai nähdään vasta välipäivinä.
Sama juttu. En halua lapsia kotiini jouluna koska kukaan ei kuitenkaan niitä ruokkisi vaan sen pitäisi olla minä joka tekee ruuat. En tee vaan olen jouluna lomalla. Onneksi mieheni sen ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis alapeukuista päätellen mammojen perheissä kaikki ovat nakit silmillä koko joulun? Ookoo.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan oletti, että mies haluaa viettää joulun lapsiensa kanssa eikä että mies haluaakin leikkiä ap:n ja lasten kanssa ydinperhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan oletti, että mies haluaa viettää joulun lapsiensa kanssa eikä että mies haluaakin leikkiä ap:n ja lasten kanssa ydinperhettä.
Onneksi tällaisia harppuunoita ei ole omassa ystäväpiirissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se oikeasti niin iso juttu, että ei voi yhtenä jouluna tehdä oman puolison ja tämän lasten iloksi niin kuin he toivovat? Onko tosiaan koko elämä kiinni tällaisesta asiast
Niin. Eli tosiaan tosiasiassa vain ap:lta odotetaan joustoa :D kompromissi kun tarkoittaisi sitä, että molemmat osapuolet tulevat asiassa toisen toiveita vastaan, ja luodaan kaikkia miellyttävä kokonaisuus.
Seuraava jouston odottaminen lienee siinä, että olisi itsekästä viettää joulu valitsemaansa elokuvaa katsellen, kun pitäisi huusholli siivota, tehdä kauppalistat, kokata ruoat yms yms yms.