Leikattu tt-tuki on alimmillaan VAIN 287,88 e/kk!!!
Ihan oikeasti, miten kukaan voi kuvitella että tuolla kukaan elää? Ja tällä voi monikin ihminen mennä kuukausia putkeen. Summa löytyy tuolta:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/516f8753-a4c3-4719-b81b-e6f54e729…
Kommentit (842)
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää toimintaa maassa jossa talvella voi olla 30 astetta pakkasta. Näin meillä Suomessa poljetaan suomalaisia maahan. Tuolle alennetulle voi joutua jos myöhästyy päivällä ilmoitus työpaikkojen hakemisesta.
Aika onneton on jos ei EHDI 4 ilmoitusta tekemään keskimäärin 30,5 PÄIVÄSSÄ. Kun olin työttömänä niin viimeisen ilmoituksen tein yhdellä kerralla 28 päivää ennen ajan täyttymistä, yhden kerran 58 päivää ennen ajan täyytymistä ja muulloin joko 30 tai 31 päivää ennen ajan täyttymistä.
Mitä, eikö riitä? On kuitenkin ilmaista rahaa jonka eteen ei ole tehty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on 287,88e liikaa. Summan kuuluisi olla pyöreä nolla. Jos henkilö sanoo että ei hae töitä eikä ensisijaisia tukia, niinvittu eläkööt vaikka saatana sitten pienillä kivillä tai metsän kävyillä. Turha tulla vinkumaan että aamuviideltä loskapaskaan noussut postimies pate maksaa oman työnsä palkalla tuollaisen saastan elämän. Jos ei huvita elää, niin ei muuta kuin liikkuvaa junaa suutelemaan.
Tulet vielä joku päivä katumaan tätäkin aivopieruasi, olen siitä satavarma.
Jos ei hoida velvollisuuksia niin on aivan oikein että tukia leikataan.-eri
Nämä ihmiset ovat sairaita. Se ei toki oikeistoa kiinnosta.
2/3 EI OLE sairaita. Se ei toki vasemmistoa kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
No sitten olisi varmaan syytä IHAN ITE alkaa miettimään keinoja miten ei jouduisi leikatulle toimeentulotuelle tai toimeentulotuelle ensinkään.
Just näin, mutta se oma vastuuhan ei näitä tukielättejä kiinnosta. Pelkkä asiasta mainitseminen saa heidät hyökkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää toimintaa maassa jossa talvella voi olla 30 astetta pakkasta. Näin meillä Suomessa poljetaan suomalaisia maahan. Tuolle alennetulle voi joutua jos myöhästyy päivällä ilmoitus työpaikkojen hakemisesta.
Tämä ei vaikuta asumiseen mitenkään koska Kela maksaa työttömän vuokran, tuo leikattu tuki jää vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen.
Paitsi että yhä useampi joutuu maksamaan omavastuusta vuokraansa. Riittävän halpoja asuntoja ei vaan riitä. Eli tuosta alle 300 e moni joutuu maksamaan vuokraa. Nk sehän ei riitä eli moni joutuu valitsemaan, että maksaako vuokraa vai ostaako ruokaa. Häädöt ja asunnottomuus tulevat vielä lisääntymään paljon.
Voi voi.. Iso kyynel.. Kuule NORMAALIT AIKUISET IHMISET joutuvat maksamaan IHAN KAIKKI KULUNSA ITSE.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ainakin minulle juuri sopivasti eikä tarvitse edes ruokajonossa käydä.
Oma kokemukseni on myös se, että isoimmalta leikkaukselta on helppo välttyä, kun vain ei ole täysin yhteistyökyvytön.
Noinhan se menee. Kun rahan laittaa kotiruokaan ja välttämättömyyksiin pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän ja pienituloisten ole tarkoituskaan elää luksuselämää tai ostella ylimääräisiä tavaroita, edellytyksenä kuitenkin on se että ketään ei sais jättää heitteille ja on sen verran rahaa että saa ostettua ruokaa, lääkkeet, maksettua laskut ja noi on ne perusjutut
Jatkossahan ihmiset käytännössä OVAT heitteillä. Tuolla kaavaillulla summalla nimittin ei saa riittävää määrää riittävän ravitsevaa ruokaa, lääkkeitä ja maksettua laskuja.
En ole itse tuensaaja enkä edes yksin asuvan, mutta jos omia menojani mietin, niin minulla menee jo HSL:n kuukausilippuun AB-vyöhykkeellä sekä puhelinlaskuun yhteensä n. satanen. Netti on taloyhtiössä ilmainen. Joku muu ehkä joutuu siitäkin maksamaan pari kymppiä. Käytännössä tällaisten menojen jälkeen ihmisellä jää ruokaan ja lääkkeisiin vain joku 170 euroa. Se on enää alle 6 euroa / päivä. Sellai
Kurjalistohan täällä on jo, elävät vain tulojen siirroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen myös vaikka pienituloinen (alle 1300 e/kk) niin miksi jotkut raivostuu kun korostetaan yksilön vastuuta omasta elämästään? Kukaan Suomessa ei kuitenkaan ole nälkään kuollut vaikkei olekaan ollut kaikkeen perustarpeisiin aina rahaa. Pärjättävä oli ennenkin ei ollut kelaa tai hyvänteväisyysjärjestöjä auttamassa, pitkälti oltiin sukulaisten ja naapureiden avun varassa, tehtiin itse ruokaa, viljeltiin, marjastettiin yms, jouluna tehtiin itse laatikot yms joulu ruoat, lapset saattoivat saada paketin tai 2 ei kukaan silloin huutanut ettei varaa järjestää lapsilleen joulua ja antaa kymmeniä lahjapaketteja. Joulunsanoma oli muutenkin täysin eri, lämminhenkisempi ja herkempi, toki oli varmasti toisenlaisiakin perheitä että alko virtas jne, kuitenkin yksilön vastuu oli suurempi, Suomessa ihminen kyl saa apua ainakin suurilta osin.
Niinpä. Röyhkeää ja vastuutonta p
Yksi isoimmista synneistä mikä vaivaa tätäkin kansaa on rahanahneus, aina pitäis vaan saada lisää ja lisää vaikka kelakin laskenut tarkan summan että tämän verran pitää riittää, ei sen ole tarkoitus kattaakaan leveää elämää tai kustantaa matkoja, hierontoja, ravintolakäyntejä tms. Tästä mullekin suututtu kun asiasta sanonut, ei me matalapalkka alan tekijätkään saada suuria summia rahaa siitä pitää kuitenkin maksaa peruseläminen, laskut ja sit jos jää niin joko säästöön tai hurvitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten olisi varmaan syytä IHAN ITE alkaa miettimään keinoja miten ei jouduisi leikatulle toimeentulotuelle tai toimeentulotuelle ensinkään.
Just näin, mutta se oma vastuuhan ei näitä tukielättejä kiinnosta. Pelkkä asiasta mainitseminen saa heidät hyökkäämään.
Jep, suurinosa on heti kurkussa kiinni "mun rahoja prkl ette vie"!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa edes kuvitella, miten voi elää alle 300 eurolla kuussa? Jos vaikka kengät tai kännykkä hajoaa, niin mitä sitten? Tuohan on sellaista kituuttamista, missä korttipakka hajoaa heti jos jotain menee rikki.
Kenkiä saa parilla kympillä, samoin peruskännyköitä.
Nykyaikana älykännykkä on välttämätön jo pelkästään työnhakuun, nettipankkiin jne. Ja 20 e on iso raha, jos koko kuu pitää kituuttaa alle kolmella sadalla.
Ei ole. Olin muutaman kuukauden työttömänä tänä vuonna enkä käyttänyt älykännykkää KERTAAKAAN työnhakuun, enkä myöskään nettipankkiin käyttänyt älykännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan ymmärtää, että alle 300 kuussa on pitkälle ajalle riittämätön käyttöraha. Mutta kyllä sillä hetken selviää se työhaluton. Mitä tällaisille sitten pitäisi tehdä? Aktivoinnista on pitkään keskusteltu ja tukielättejä halveksutaan. Antakaahan sitten parempi vaihtoehto?
Kyse ei ole työhaluista tai haluttomuudesta vaan siitä, ettei niitä töitä vaan ole kaikille!! Milloin se menee teille perille??!!!
Tämän alennetun kohdalla on kyllä kyse työhaluttomuudesta. Tukea alennetaan kun ei ilmoittaudu työnhakijaksi.
Moni näistä joihin tämä leikkaus osuu on oikeasti työkyvytön, mt-onngelmainen ja syrjäytynyt. Onko se heikoimpien potkiminen kivaa?
Ja suurin osa on terveitä ja työkykyisiä. Onko se työhaluttomien elättäminen kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on 287,88e liikaa. Summan kuuluisi olla pyöreä nolla. Jos henkilö sanoo että ei hae töitä eikä ensisijaisia tukia, niinvittu eläkööt vaikka saatana sitten pienillä kivillä tai metsän kävyillä. Turha tulla vinkumaan että aamuviideltä loskapaskaan noussut postimies pate maksaa oman työnsä palkalla tuollaisen saastan elämän. Jos ei huvita elää, niin ei muuta kuin liikkuvaa junaa suutelemaan.
Tulet vielä joku päivä katumaan tätäkin aivopieruasi, olen siitä satavarma.
Jos ei hoida velvollisuuksia niin on aivan oikein että tukia leikataan.-eri
Nämä ihmiset ovat sairaita. Se ei toki oikeistoa kiinnosta.
Kyllä. Heillä on erittäin paha krooninen LORVIKATARRI.
Vierailija kirjoitti:
Purra vielä kehtaa hymyillä sakset kädessä, kun ajoi ihmisiä elämään tuollaisella rahalla. Hei hlvetti.
Ja miksi ei kehtaisi? Hänhän tekee kuten kansa toivoo, eli vastuuttaa tuensaajia, mikä on hyvä asia. Ainoastaan vastuuton ja yhteistyöhaluton tuilla eläjä tuomitsee kovemman, mutta silti reilun linjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen myös vaikka pienituloinen (alle 1300 e/kk) niin miksi jotkut raivostuu kun korostetaan yksilön vastuuta omasta elämästään? Kukaan Suomessa ei kuitenkaan ole nälkään kuollut vaikkei olekaan ollut kaikkeen perustarpeisiin aina rahaa. Pärjättävä oli ennenkin ei ollut kelaa tai hyvänteväisyysjärjestöjä auttamassa, pitkälti oltiin sukulaisten ja naapureiden avun varassa, tehtiin itse ruokaa, viljeltiin, marjastettiin yms, jouluna tehtiin itse laatikot yms joulu ruoat, lapset saattoivat saada paketin tai 2 ei kukaan silloin huutanut ettei varaa järjestää lapsilleen joulua ja antaa kymmeniä lahjapaketteja. Joulunsanoma oli muutenkin täysin eri, lämminhenkisempi ja herkempi, toki oli varmasti toisenlaisiakin perheitä että alko virtas jne, kuitenkin yksilön vastuu oli suurempi, Suomessa ihminen kyl saa apua ainakin suurilta osin.
Ei kai se rahanahneus mitään, kunhan sen rahansa TEKEE ITSE, eikä vaadi tulojen siirtona toisilta. Muuten täyttä asiaa kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi aiotaan lamaannuttaa nyt täysin.
Nyt jo ko kurssit jne lisääntyneet räjähdysmäisesti, kun ihmiset eivät enää kuluta. Vain orpo ja tätä tilanneet (mm yrittäjät) yllättyivät, kun köyhät eivät enää kuluta.
No, yllättyvät, kun heidän suosikki kaupat ja ravintolat loppuvat.
Ei se tukirahan kulutus pidä yhteiskuntaa pystyssä eikä sen käyttäminen ole palvelus yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kannattaisi varmaan hakea niitä ensisijaisia etuuksia. Oma vika jos joutuu alennetulle tuella vain siksi että on laiska läskiperse paska.
Monella tt-tuen saajalla on mm mielenterveysongelmia, syrjäytymistä jne. Nämä ihmiset eivät jaksa tai kykene hakemaan niitä ensisijaisia etuuksiaan.
Ja vaikka jaksaisivat, ne tuet voivat kariutua esim kelan lääkäreiden mielivaltaan. Eli tämä iskee juuri niihin kaikista heikoimmassa asemassa oleviin:(
Tämä on totta. Tunnen yhden mielenterveysongelmaisen, jolle ei myönnetä eläkettä. ei kykene töihin ja on toimeentulotuela. Hänellä on pahoja traumoja ja hän on hyvin arka ja kiltti eikä tee kellekään mitään pahaa. Päivät kuluu kotona kun pelkää liikkua ulkona (on joutunut aikanaan rai ska tuksi). Nyt hänet sitten ajetaan lopullisesti nurkkaan.
Hyvinvointiyhteiskunnan tuhoaminen oli tämän hallituksen tavoite, ja on ollut aikaisempienkin porvarihallitusten tavoite. Nyt he siinä onnistuvat. Kiitos persujen, joiden piti nimenomaan olla pienen ihmisen asialla.
Pahoin pelkään että jolku sekoaa kohta ja tekee jotakin harkitsematonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi aiotaan lamaannuttaa nyt täysin.
Nyt jo ko kurssit jne lisääntyneet räjähdysmäisesti, kun ihmiset eivät enää kuluta. Vain orpo ja tätä tilanneet (mm yrittäjät) yllättyivät, kun köyhät eivät enää kuluta.
No, yllättyvät, kun heidän suosikki kaupat ja ravintolat loppuvat.
Ei se tukirahan kulutus pidä yhteiskuntaa pystyssä eikä sen käyttäminen ole palvelus yhteiskunnalle.
No kummasti sen tukirahan kulutuksen loppuminen (kun tuet leikattiin, niin tuensaajat lopettivat kuluttamisen) on aiheuttanut konkurssiaallon Suomeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä on oikeasti ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että tuo riittää elämiseen? Pelottavan kova ajatusmaailma joillakin.
Siis täällä on oikeasti ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että työhaluttomuus ja sääntöjen noudattaminen eivät saisi vaikuttaa tukiin? Sääntöjen rikkomisesta ei pitäisi tulla mitään sanktioita? Se, jos mikä on oikeasti pelottava ajatus.
Milloin teille menee perille, että nyt leikkausten tultua voimaan työkkäri ja kela saavat tehdä (ja tekevät) täysin mielivaltaisesti päätöksiään? Ihmisiä joutuu tuelle leikatulle tt-tuelle mm mielivaltaisten karenssien vuoksi, vaikka on tehnyt kaiken mitä pitää.
Näitä on silti vain se kolmannes. Entä se 2/3, mitä niille työhaluttomille tehdään?
- Usko jo, että niitä vtun työpaikkoja ei ole siltikään riittävästi kaikille. Kaikki 2/3 eivät voi mennä töihin, koska heille kaikille ei töitä ole.
Niin. Kotihoidon tuki (alle 1-v lapsen kanssa kotona omien 8 kk kestäneiden vanhempainvapaiden jälkeen) on noin 300 e. Lapsilisä on reilu satanen. Molemmista verot pois. Tällä pitää elää sekä vanhemman että lapsen.