Leikattu tt-tuki on alimmillaan VAIN 287,88 e/kk!!!
Ihan oikeasti, miten kukaan voi kuvitella että tuolla kukaan elää? Ja tällä voi monikin ihminen mennä kuukausia putkeen. Summa löytyy tuolta:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/516f8753-a4c3-4719-b81b-e6f54e729…
Kommentit (869)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kannattaisi varmaan hakea niitä ensisijaisia etuuksia. Oma vika jos joutuu alennetulle tuella vain siksi että on laiska läskiperse paska.
Monella tt-tuen saajalla on mm mielenterveysongelmia, syrjäytymistä jne. Nämä ihmiset eivät jaksa tai kykene hakemaan niitä ensisijaisia etuuksiaan.
Ja vaikka jaksaisivat, ne tuet voivat kariutua esim kelan lääkäreiden mielivaltaan. Eli tämä iskee juuri niihin kaikista heikoimmassa asemassa oleviin:(
Sitten haetaan edunvalvojaa tai muuta apua eikä loisita toimeentulotuella, jokainen on itse vastuussa omasta jaksamisestaan ja mt ongelmista.
Ja se edunvalvoja hakee niitä töitä ja työttymyyspäivärahaa? Vai mihin sitä edunvalvojaa tarvitaan sun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kannattaisi varmaan hakea niitä ensisijaisia etuuksia. Oma vika jos joutuu alennetulle tuella vain siksi että on laiska läskiperse paska.
Entä työkyvyttömät työttömät? Kela on lukuisista eri lääkäreiden lausunnoista hylännyt esim. sairauspäivärahat ja työkyvyttömyyseläkkeen. Sinun tulee silloin ilmoittautua työnhakijaksi. Sitten lykästää ja pääset töihin. Töitä et voi tehdä ja työsuhde päättyy lääkärin kirjoittaman sairausloman ja työnantajan kanssa yhteisymmärryksessä. Työkkäri määrää karenssin. Näin et ole oikeutettu edes ensijaiseen tukeen.
Miksi työkyvytön menisi ylipäätään töihin? Eihän työkyvyttömillä ole edes velvoitetta hakea töitä. Toisin kuin Kelassa työkkärissä uskotaan lääkärinlausunrtoja. Tämä kokemus ja käsitys ainakin itselläni on.<
Ei työkkärissä uskota lääkärinlausuntoja, ja vammaisten täytyy hakea työtä, kuten kaikkien muidenkin. Minultakin eläkeputkessa joka toinen virkailija poisti kirjauksen siitä, että olen liikuntavammainen ja pyörätuolissa.
Yksikin virkailija kysyi, olenko hakenut Wärtsilän työpaikkaa. Kerroin, ettei kyseinen työpaikka telakalla sopinut pyörätuolin käyttäjälle.
Virkailija hyväksyi tiedon pitkin hampain, mutta oli ilmeisesti tarkistanut asian telakalta, koska Wärtsilän seuraavassa rekrytointi-ilmoituksessa luki, ettei paikka sovi liikuntavammaisille. :-)
Ihan oikeasti. Alle kolmellasadalla eurolla ei mitenkään voi elää ihmisarvoista elämää. Luulisi, että jo perustuslaki tulee tässä vastaan?
"Ei työkkärissä uskota lääkärinlausuntoja, ja vammaisten täytyy hakea työtä, kuten kaikkien muidenkin. Minultakin eläkeputkessa joka toinen virkailija poisti kirjauksen siitä, että olen liikuntavammainen ja pyörätuolissa.
Yksikin virkailija kysyi, olenko hakenut Wärtsilän työpaikkaa. Kerroin, ettei kyseinen työpaikka telakalla sopinut pyörätuolin käyttäjälle.
Virkailija hyväksyi tiedon pitkin hampain, mutta oli ilmeisesti tarkistanut asian telakalta, koska Wärtsilän seuraavassa rekrytointi-ilmoituksessa luki, ettei paikka sovi liikuntavammaisille. :-)"
Olen pahoillani, että sulle on tapahtunut tällaista. Ehkä itse olen sitten vain ollut tässä asiassa onnekas, kun kohtelu on ollut asiallista ja ystävällistä aina. Eikä ole vuosiin ollut työnhakuvelvoitetta lääkärinlausunnon ansiosta. Ja olen kyllä ymmärtänyt, että tämä on ihan yleinen käytäntö. Mutta ei se sitten taida ainakaan kaikkien kohdalla niin mennä. :(
Miten käy niiden, jotka ovat täysin yksin? Eli ei ole ystäviä/perhettä/sukulaisia elättämässä? Siis antamassa edes joskus rahaa tai ruokaa? Tuo raha on niin pieni, että sillä kuolee nälkään tai ajautuu rikosten teille.
Sitäkö tässä halutaan, että yhteiskuntarauha järkkyy?
Miksei muuten saa työmarkkinatukea? Tai eikö se ole se eka tuki jota haetaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten käy niiden, jotka ovat täysin yksin? Eli ei ole ystäviä/perhettä/sukulaisia elättämässä? Siis antamassa edes joskus rahaa tai ruokaa? Tuo raha on niin pieni, että sillä kuolee nälkään tai ajautuu rikosten teille.
Sitäkö tässä halutaan, että yhteiskuntarauha järkkyy?
en osaa vielä sanoa. Minulla vanhenevat vanhemmat, ns suurta ikäluokkaa. Heiltä joskus saan muutaman euron vuodessa, saattavat maksaa kohtuullisen laskun, mutta ei puhuta kumminkaan mistäin useista sadoista / vuosi. Mutta tuokin tuo helpotusta.
Sitten kun aika jättää, niin olen täysin yksin. Sairaus on pitkittyessään vienyt kaverit, ei lapsia eikä parisuhdetta, ei sukulaisia, ei mitään.
Orpon & purran kauhukabinetti haluaa jostain syystä romuttaa Suomen sosiaaliturvan ja hyvinvointivaltion. Tilalle halutaan usa jossa köyhät elävät ihan oikeasti kadulla.
Tämä tavoite näkyy ehkä kaikista parhaiten siinä, miten kauhukabinetti haluaa saada Suomeenkin sairasvakuutukset käyttöön. Eli jos tuo toteutuu, vain riittävän hyvätuloisilla on enää varaa ja mahdollisuuksia saada hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella tt-tuen saajalla on mm mielenterveysongelmia, syrjäytymistä jne. Nämä ihmiset eivät jaksa tai kykene hakemaan niitä ensisijaisia etuuksiaan.
Ja vaikka jaksaisivat, ne tuet voivat kariutua esim kelan lääkäreiden mielivaltaan. Eli tämä iskee juuri niihin kaikista heikoimmassa asemassa oleviin:(
Sitten haetaan edunvalvojaa tai muuta apua eikä loisita toimeentulotuella, jokainen on itse vastuussa omasta jaksamisestaan ja mt ongelmista.
Ja se edunvalvoja hakee niitä töitä ja työttymyyspäivärahaa? Vai mihin sitä edunvalvojaa tarvitaan sun mielestä?
Tarkoitin lähinnä jotain omaishoitajaa tai keva avustajaa.
Vierailija kirjoitti:
287,88 e on niin pieni raha, että asunnottomuus tulee vielä raketoimaan. Oikeasti, moni joutuu kohta miettimään syökö riittävästi vai maksaako vuokraa.
Ehkä asunnotomuus lieveilmiöineen sitten tulee halvemmaksi kuin tt-tuen menot? Tämän hallituksen mielestä varmasti. Hyvinhän niiden toimet ovat saaneet aikana ne luvatut 100 tuhatta uutta työpaikkaakin...
Suomessa on paljon tyhjiä mökkejä. Mun mielestä voi nämä ottaa käyttöön jos ei asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei työkkärissä uskota lääkärinlausuntoja, ja vammaisten täytyy hakea työtä, kuten kaikkien muidenkin. Minultakin eläkeputkessa joka toinen virkailija poisti kirjauksen siitä, että olen liikuntavammainen ja pyörätuolissa.
Virkailija hyväksyi tiedon pitkin hampain, mutta oli ilmeisesti tarkistanut asian telakalta, koska Wärtsilän seuraavassa rekrytointi-ilmoituksessa luki, ettei paikka sovi liikuntavammaisille. :-)"
Olen pahoillani, että sulle on tapahtunut tällaista. Ehkä itse olen sitten vain ollut tässä asiassa onnekas, kun kohtelu on ollut asiallista ja ystävällistä aina. Eikä ole vuosiin ollut työnhakuvelvoitetta lääkärinlausunnon ansiosta. Ja olen kyllä ymmärtänyt, että tämä on ihan yleinen käytäntö. Mutta ei se sitten taida ainakaan kaikkien kohdalla niin m
Työkkäreissä on paljon (työttömiä) nuoria sosiaalialan maistereita määräaikaisilla sopimuksilla. Heille on laitettu kovat tavoitteet, ja he tekevät kaikenlaisia kikkakolmosia, jotta tavoitteet täyttyisivät, ja he saisivat uuden määräaikaisen pätkän.
Vanhemmilla, vakituisilla viranhaltijoilla ei ole samaa painetta, joten he todennäköisesti tekevät ihan järkeviä päätöksiä.
Eivät nämä menkää töihin huutajat itse pärjäisi tuollaisella rahamäärällä. Eihän Susanna Koskikaan aikoinaan elänyt kuukautta (leikkaamatonta) toimeentulotuen määrää vastaavalla rahalla, vaikka otti ensin haasteen vastaan. Kun siellä jossain vaiheessa tajuttiin, että miten järkyttävän pieni se rahamäärä on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo persulle riittää. Kalja, rööki ja loispeti mummon kellarissa.
Mikäs sun puolue on ja mites sun työt?
kerrohan meille kusipää jankuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä menkää töihin huutajat itse pärjäisi tuollaisella rahamäärällä. Eihän Susanna Koskikaan aikoinaan elänyt kuukautta (leikkaamatonta) toimeentulotuen määrää vastaavalla rahalla, vaikka otti ensin haasteen vastaan. Kun siellä jossain vaiheessa tajuttiin, että miten järkyttävän pieni se rahamäärä on.
Mut te lisää tukia huutelijat näköjään pärjäätte vuodesta toiseeeen.
Kauheaa ajatella, että ne kaikista suurimmat ongelmatapaukset voisivat roikkua näiden leikkausten takia nyt vaikka vuosia tuolla summalla? Kun ne on ne pahimmat alkkikset, nistit ja mielenterveyspotilaat jotka tulevat tuelle leikatulle listalle pisimmäksi ajaksi tippumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
287,88 e on niin pieni raha, että asunnottomuus tulee vielä raketoimaan. Oikeasti, moni joutuu kohta miettimään syökö riittävästi vai maksaako vuokraa.
Ehkä asunnotomuus lieveilmiöineen sitten tulee halvemmaksi kuin tt-tuen menot? Tämän hallituksen mielestä varmasti. Hyvinhän niiden toimet ovat saaneet aikana ne luvatut 100 tuhatta uutta työpaikkaakin...
Suomessa on paljon tyhjiä mökkejä. Mun mielestä voi nämä ottaa käyttöön jos ei asuntoa.
Paitsi että Suomen byrokratia hlvetissä ei sallita sitä, että kukaan asuu mökillä vakituisesti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut te lisää tukia huutelijat näköjään pärjäätte vuodesta toiseeeen.
pakkohan se on pärjätä jotenkuten, kun ei ole työkykyä. Vai luuletko että huvikseni olen sairas?
Lisäksi, en nyt muuta huutele, kuin että perutaan nämä viime vuonna tehdyt leikkaukset nyt edes. Toki olisi kiva että kun tämä sairaus nyt on 24h/365 niin tuki olisi asiallinen, niin että on vara esim. syödä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa ajatella, että ne kaikista suurimmat ongelmatapaukset voisivat roikkua näiden leikkausten takia nyt vaikka vuosia tuolla summalla? Kun ne on ne pahimmat alkkikset, nistit ja mielenterveyspotilaat jotka tulevat tuelle leikatulle listalle pisimmäksi ajaksi tippumaan.
Jep. Ongelmia tulee olemaan tiedossa silloin, kun nämä ihmisryhmät eivät suostu kiltisti kuolemaan katuojaan.
Ollaan tässä kohdassa :
Rev 22:12 He that is unjust, let him be unjust still: and he which is filthy, let him be filthy still: and he that is righteous, let him be righteous still.
Amen.
Jeesus halkaisee pian taivaat.
Tässä jotain pientä. Kolme kertaa työvoimavirkailija muutti ja hyväksyi työllistymissuunnitelmani omin päin, ja minulle kertomatta. Se on laitonta, sillä työllistymissuunnitelma pitäisi laatia yhdessä, ja työttömän kuuluisi myös hyväksyä se.
Virkailijat kirjasivat omin päin sivuilleni myös erilaisia täyshölmöjä selvitystehtäviä lyhyellä aikataululla. Karenssia olisi tullut, ellen olisi huomannut niitä, tehnyt tehtäviä, ja käynyt raksimassa työkkärin sivuilla. Jouduin mm. tekemään raportin siitä, millainen mahdollisuus minulla on saada Kelan eläkettä, vaikka työkkärin papereista näkyi, että olin jäämässä työeläkkeelle ja olin ollut koko työikäni johtavassa asemassa kansainvälisissä yrityksissä.
Soittoajat eivät pitäneet milloinkaan, vaan soitot tulivat miten sattui. Parasta oli, että ne oli aikataulutettu äitien- ja isäinpäiviksi. No, minä istuin sohvalla puhelin vieressä, enkä lähtenyt äitienpäivä- tai isänpäivälounaille. Suihkussa ja toiletissakin pidin puhelinta mukana, koska samassa tilanteessa olevalta tuttavaltani jäi kerran vastaamatta, ja hän sai välittömästi työkkäriltä tekstiviestin, jossa kerrottiin, että seuraava vastaamatta jäänyt soitto aiheuttaa karenssin. Tosin soittoaikaa ei hänellekään kerrottu.
Kyseessä oli sellainen miinakenttä, että kävin varmuuden vuoksi työkkärin sivuilla joka päivä ja otin oleellisista sivuista ruutukaappaukset. Ajattelin myös tehdä rikosilmoituksen, mutta olin niin puhki, kun viimein pääsin eläkkeelle, etten jaksanut.
Virkailija yritti vielä kaksi viikoa ennen eläkeikää katkaista työnhakuni sillä verukkeella, että jään kohta eläkkeelle, vaikka ministeriön ohjeessa luki, ettei työttömään tarvitse ottaa yhteydessä, mikäli tiedetään, että hän jää kolmen kuukauden sisällä eläkkeelle. Niitä yhteydenottoja tuli viimeisen kolmen kuukauden aikana useita, parhaimmillaan kahden viikon välein, vaikka soittoaikoja ei ollut sovittuna.
Kerran työvoimatoimisto soitti ja osoitti minut kolmen kuukauden valmennukseen. Virkailija kirjasi asian pelkästään tehtäviin, ja huomattuani tämän, soitin työvoimatoimistoon ja pyysin, että valmennus kirjataan myös työllistymissuunnitelmaani, jotta saisin valmennuksen ajalta korotettua ansiosidonnaista. Työvoimatoimiston vastaus oli, ettei kirjata, koska valmennus ei ollut työllistämistä edistävä palvelu. ??? Kävin kyseisen valmennuksen kiltisti, mutta kolme tonnia korotettua ansiosidonnaista työllistämistä edistävien palvelujen ajalta jäi saamatta.