Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä tapauksissa saa käyttää Kela-taksia?

Vierailija
10.12.2025 |

Mulla on aika poliklinikalle enkä pysty ajamaan autolla. Julkisilla hyvällä tuurilla voisin päästä perille, mutta se edellyttäisi useamman kulkuvälineen käyttöä ja olisi todella rankka reissu.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussilla se matka on paljon halvempi. Ja totta kai joutuu kävelemään, kun sillä kulkee. Siinä tulee huomaamattaan liikuntaa ! Ja ku mulle tilattiin kela-taksi kerran, se ei ollutkaan sitä !!!!! Jouduin itse maksamaan yli 30 € ihan täysin turhaan ! Kun taksi on kela- taksi, se kans on sitä !!!!!!!! Bussilla sama matka oli vain 2,60 € !!!!!! Siis yhteen suuntaan. Pysäkit on aika kaukana, mut mä kävelen mielelläni sinne ja takaisin. Lähtee vaan n. tuntia aikaisemmin, kuin sinne ja sinne on aika. Pitäisi ehtiä ! Ja enemmän, jos täytyy käyttää montaa eri bussia. 

Vierailija
62/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taksit pitäisi itse maksaa. No, Suomi onkin sairaiden paratiisi.

Tässä nyt kannattaa huomioida se, että joskus se taksi on ambulanssin korvaaja. Se tulee muuten huomattavasti halvemmaksi silti kuin siirtokuljetus ambulanssilla. 

No ei tule. Ihan on itsellä ambulanssin lasku josta näkee paljonko on minun osuus ja paljonko Kelan osuus. Samoin Kela-taksin kuitista näkyy oma osuus ja summa joka menee Kelalta perittäväksi. Ja toisekseen, siirtokuljetuksia tehdään ambulanssilla vain silloin kun siihen on akuutti tarve, eli. asiakas on niin huonossa kunnossa että joudutaan käyttämään iv'ta tai seuraamaan vitaaleja. Päivystyksestä voi joutua lähtemään sairaalaan ihan Kela-taksillakin jos kunto sallii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Kela-taksi toimii? Maksaako asiakas sen itse ja sitten hakee Kelalta korvausta vai onko se taksimatkan hinta halvempi, vai miten? 

Kyllä, asiakas maksaa taksin itse kunnes 300€ (vuonna 2025) on täynnä. Toki tätä summaa kerryttää muutkin kulkuvälineet (oma auto, bussi, juna, jne.) Kela-taksien maksuista ei tarvitse hakea itse mitään, ne kirjautuu järjestelmään automaattisesti kun kuljetusfirma velkoo Kelaa kyydeistä - muut kyyditystavat ilmoitetaan itse Kelan sivuilla olevalla sähköisellä kaavakkeella. 

Toimeentulotukiasiakas voi saada maksusitoumuksen, jolloin rahaa ei siirrellä edestakaisin.

Kuka tässä nyt puhui tt-asikkaista yhtään mitään kun eivät maksa MISTÄÄN muutenkaan mitään? Ilmaiset kyydit, ilmaiset lääkkeet ja jopa sote-kortti huviajeluja varten.

Vierailija
64/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Kela-taksi toimii? Maksaako asiakas sen itse ja sitten hakee Kelalta korvausta vai onko se taksimatkan hinta halvempi, vai miten? 

Kyllä, asiakas maksaa taksin itse kunnes 300€ (vuonna 2025) on täynnä. Toki tätä summaa kerryttää muutkin kulkuvälineet (oma auto, bussi, juna, jne.) Kela-taksien maksuista ei tarvitse hakea itse mitään, ne kirjautuu järjestelmään automaattisesti kun kuljetusfirma velkoo Kelaa kyydeistä - muut kyyditystavat ilmoitetaan itse Kelan sivuilla olevalla sähköisellä kaavakkeella. 

Toimeentulotukiasiakas voi saada maksusitoumuksen, jolloin rahaa ei siirrellä edestakaisin.

Toimeentuloasiakas ei maksa kyydeistä yhtään mitään joten aivan turha heistä puhua tässä yhteydessä. Ovat vapaamatkustajia.

Vierailija
65/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä nyt puhui tt-asikkaista yhtään mitään kun eivät maksa MISTÄÄN muutenkaan mitään? Ilmaiset kyydit, ilmaiset l

Minä puhuin. Asiakas ei aina maksa taksia itse.

Vierailija
66/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussilla se matka on paljon halvempi. Ja totta kai joutuu kävelemään, kun sillä kulkee. Siinä tulee huomaamattaan liikuntaa ! Ja ku mulle tilattiin kela-taksi kerran, se ei ollutkaan sitä !!!!! Jouduin itse maksamaan yli 30 € ihan täysin turhaan ! Kun taksi on kela- taksi, se kans on sitä !!!!!!!! Bussilla sama matka oli vain 2,60 € !!!!!! Siis yhteen suuntaan. Pysäkit on aika kaukana, mut mä kävelen mielelläni sinne ja takaisin. Lähtee vaan n. tuntia aikaisemmin, kuin sinne ja sinne on aika. Pitäisi ehtiä ! Ja enemmän, jos täytyy käyttää montaa eri bussia. 

Vai niin. Jos menen junalla ja bussilla, niin säästän siinä 10 euroa per suunta. Ainoa ongelma on vaan se, että saatan saada kohtauksen kesken matkan, mutta edelleen mietin onko mun terveydentila riittävän huono saadakseni oikeuden matkustaa taksilla.

Ap

Vierailija
67/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä, että yhteiskunnan rahoilla kustannetaan taksimatkoja.

Aivan älytöntä, että hoitava lääkäri on 90 km päässä. Asun 25 000 asukkaan kaupungissa.

Vierailija
68/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin ainakin kela taksia varten sai sairaanhoitajan tai lääkärin antaman todistuksen hoitopaikasta. En ole nyt itse tarvinnut, en tiedä nykytilannetta. Ei kai kelataksia voi käyttä kuka vaan.

Minulle ainakin sairaala sen järjesti ja siihen oli perusteena se, etten voinut matkustaa kuin makuulla ja kyseessä oli yli 150km matka sairaalasta kotiin. Mikäli ei terveydellistä perustetta sen käyttöön ole, niin tuskin sitä ihan tuosta vaan saa siksi ettei itse pysty autoa ajamaan. Silloin maksetaan kyyti omasta pussista itse valitulla kulkuvälineellä, eli juna, bussi tai taksi. 

Vierailija
69/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taksit pitäisi itse maksaa. No, Suomi onkin sairaiden paratiisi.

Tässä nyt kannattaa huomioida se, että joskus se taksi on ambulanssin korvaaja. Se tulee muuten huomattavasti halvemmaksi silti kuin siirtokuljetus ambulanssilla. 

No ei tule. Ihan on itsellä ambulanssin lasku josta näkee paljonko on minun osuus ja paljonko Kelan osuus. Samoin Kela-taksin kuitista näkyy oma osuus ja summa joka menee Kelalta perittäväksi. Ja toisekseen, siirtokuljetuksia tehdään ambulanssilla vain silloin kun siihen on akuutti tarve, eli. asiakas on niin huonossa kunnossa että joudutaan käyttämään iv'ta tai seuraamaan vitaaleja. Päivystyksestä voi joutua lähtemään sairaalaan ihan Kela-taksillakin jos kunto sallii.

Ihanko totta tosiasiallinen hinta yhteiskunnalle on halvempi taksissa kuin ambulanssissa? En puhu asiakkaan maksamasta hinnasta. Ja niinhän minä juuri sanoinkin, että joskus se taksi on ambulanssin korvaaja. Joskus, tilanteesta riippuen. Esimerkiksi minulle tilattiin ensin ambulanssi kun siirrettiin sairaalasta toiseen, mutta päädyttiinkin Kela-taksiin. En muista miksi. 

Vierailija
70/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin ainakin kela taksia varten sai sairaanhoitajan tai lääkärin antaman todistuksen hoitopaikasta. En ole nyt itse tarvinnut, en tiedä nykytilannetta. Ei kai kelataksia voi käyttä kuka vaan.

Minulle ainakin sairaala sen järjesti ja siihen oli perusteena se, etten voinut matkustaa kuin makuulla ja kyseessä oli yli 150km matka sairaalasta kotiin. Mikäli ei terveydellistä perustetta sen käyttöön ole, niin tuskin sitä ihan tuosta vaan saa siksi ettei itse pysty autoa ajamaan. Silloin maksetaan kyyti omasta pussista itse valitulla kulkuvälineellä, eli juna, bussi tai taksi. 

Jos ei pysty ajamaan autolla, niin todennäköisesti terveydentila on muutenkin sen verran heikko, ettei julkisilla kulkeminen ole mahdollista. Joskus niitä julkisia kulkuyhteyksiä ei edes ole saatavilla ja silloin saa käyttää kelataksia terveydentilasta riippumatta.

Vierailija
71/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen terveydenhuollon vastaanotoille, kuntoutukseen, sairaalakäynneulle, kotiutumiseen jne. voit käyttää Kela-taksia. Itse tulin kotiin päiväkirurgian leikkauksesta taksilla. Yksityiseen terveydenhuoltoon ei kelakyytiä saa.

Vierailija
72/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kykene ajamaan tai ei ole ketään muuta antamaan kyytiä tai julkiset olisivat liian hankalat käyttää.

Kuka tuon hankaluuden määrittelee?

Ap

Ei sitä tarvitse mitenkään määritellä. Riittää kun ilmoitat taksikeskukseen, että sinulla on vastaanottokäynti.

Vierailija
73/73 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen terveydenhuollon vastaanotoille, kuntoutukseen, sairaalakäynneulle, kotiutumiseen jne. voit käyttää Kela-taksia. Itse tulin kotiin päiväkirurgian leikkauksesta taksilla. Yksityiseen terveydenhuoltoon ei kelakyytiä saa.

"Saat korvauksen matkasta yksityiseen terveydenhuoltoon pääsääntöisesti silloin, jos siellä saamasi hoito on Kela-korvattavaa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan