Missä tapauksissa saa käyttää Kela-taksia?
Mulla on aika poliklinikalle enkä pysty ajamaan autolla. Julkisilla hyvällä tuurilla voisin päästä perille, mutta se edellyttäisi useamman kulkuvälineen käyttöä ja olisi todella rankka reissu.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän perähikiällä näitä kyytejä keskenään sovitaan? Ei se nykyään enää mene niin.
Ja oli sairastunut sitten lapsi tai aikuinen niin eiköhän ne korvaukset kyydeistä kuitenkin Kela maksa tavalla tai toisella? Jos koulumatkan pituuden takia niin en ole varma kun ei ole ollut tarvetta. Kumma juttu kun joka ketjuun ilmestyy näitä uunoja kommentoimaan.
Hyvä haukkua muita uunoiksi ja kirjoittaa itse sellainen kommentti, josta kukaan ei tajua mitään :D
No jos nyt joku kuitenkin tajuaisi? Ja onhan se nyt vähän hölmöä mutu-tiedolla sanoa että soitat vaan ja menet taksilla, joku sen aina maksaa.
Mä joudun aika usein käymään sairaalassa hoidossa. Joka kerran ilmoittautuessa kysyttiin, että tarvitsenko kelataksia. Sanoin sitten, että kirjoita siihen, että toistaiseksi jaksan kävellä sen 200 metriä tai puoliso tuo, jos olen huonommassa kunnossa. Eivät ole enää kysyneet.
Mutta on hyvä asia tietenkin, että pitää jollain kyydillä päästä maaltakin hoitoon. Ja monet kävijöistä näyttää olevan niin huonossa kunnossa, että maaseuden taksinkuljettajat avustavat heidät jopa pukemalla, ja huolehtimalla, että vaatteet ja muut tavarat ovat mukana.
Olisi kyllä vanhusten ehkä hyvä harkita muidenkin palvelujen tarpeiden lisääntyessä olisi ehkä turavallisempi elämä, jos ajoissa muuttaisivat vähän lähemmäksi maalikyliä sieltä korvesta. Jos kotihoitaja joutuu soutamaan saareen siivoamaan vanhuksen kotia, niin kyllä siinä hintaa tulee yhteiskunnallekin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä vanhusten ehkä hyvä harkita muidenkin palvelujen tarpeiden lisääntyessä olisi ehkä turavallisempi elämä, jos ajoissa muuttaisivat vähän lähemmäksi maalikyliä sieltä korvesta. Jos kotihoitaja joutuu soutamaan saareen siivoamaan vanhuksen kotia, niin kyllä siinä hintaa tulee yhteiskunnallekin.
Mä en asu korvessa vaan 30 000 asukkaan kaupungissa ja täältäkin on ajettava (kelataksilla) 40-110 kilometrin päähän erikoissairaanhoitoon.
Kyllä taksit pitäisi itse maksaa. No, Suomi onkin sairaiden paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukiasiakkaiden ei tarvitse maksaa edes omavastuuta.
Kelataksia saat käyttää jos sulla on Varattu aika ja pitää mennä sairaalaan tai hammaslääkäriin. Omavastuu 25€/suunta. Äitini on paljon kulkenut kelataksilla ja aina päässyt perille/kotiin. Kelataksikeskukseen soitto, kerrot määränpää, aika ja päivä niin taksi tulee hakemaan.
Hei, yhden matkan omavastuu on 25 €. Sen yli menevän osan maksaa Kela. Vuosiomavastuu oli tänävuonna 300 €
Matka pitää tilata määrätystä taksikeskuksesta ja perusteet pitää olla. Ja taksiyhtiö maksaa omavastuun ylittävän hinnan kuittia vastaan jos auto on tilattu määräaikaan ja auto ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Hei, yhden matkan omavastuu on 25 €. Sen yli menevän osan maksaa Kela. Vuosiomavastuu oli tänävuonna 300 €
Matka pitää tilata määrätystä taksikeskuksesta ja perusteet pitää olla. Ja taksiyhtiö maksaa omavastuun ylittävän hinnan kuittia vastaan jos auto on tilattu määräaikaan ja auto ei tule.
Kaiken tämän kyllä tiedän jo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen jälkeen missään tapauksessa ei saa kela taksia.
Minkä uudistuksen?
Kokoomuksen uudistukset terveydenhuoltoon.
Nämähän ovat vaan lisänneet kelataksiajoja, kun toimipisteitä on suljettu ja pitää lähteä johonkin kymmenien tai satojen kilometrien päähän.
Siksi ne lopetetaan kun menot kasvoivat.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt kannattaa huomioida se, että joskus se taksi on ambulanssin korvaaja. Se tulee muuten huomattavasti halvemmaksi silti kuin siirtokuljetus ambulanssilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene ajamaan tai ei ole ketään muuta antamaan kyytiä tai julkiset olisivat liian hankalat käyttää.
Kuka tuon hankaluuden määrittelee?
Ap
Lasse Lehtoneb
Vierailija kirjoitti:
Miten Kela-taksi toimii? Maksaako asiakas sen itse ja sitten hakee Kelalta korvausta vai onko se taksimatkan hinta halvempi, vai miten?
Kyllä, asiakas maksaa taksin itse kunnes 300€ (vuonna 2025) on täynnä. Toki tätä summaa kerryttää muutkin kulkuvälineet (oma auto, bussi, juna, jne.) Kela-taksien maksuista ei tarvitse hakea itse mitään, ne kirjautuu järjestelmään automaattisesti kun kuljetusfirma velkoo Kelaa kyydeistä - muut kyyditystavat ilmoitetaan itse Kelan sivuilla olevalla sähköisellä kaavakkeella.
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun aika usein käymään sairaalassa hoidossa. Joka kerran ilmoittautuessa kysyttiin, että tarvitsenko kelataksia. Sanoin sitten, että kirjoita siihen, että toistaiseksi jaksan kävellä sen 200 metriä tai puoliso tuo, jos olen huonommassa kunnossa. Eivät ole enää kysyneet.
Mutta on hyvä asia tietenkin, että pitää jollain kyydillä päästä maaltakin hoitoon. Ja monet kävijöistä näyttää olevan niin huonossa kunnossa, että maaseuden taksinkuljettajat avustavat heidät jopa pukemalla, ja huolehtimalla, että vaatteet ja muut tavarat ovat mukana.
Sairaalassa kysytään, koska ovat vastuussa sinun kotiutumisesta ja kotimatkasta kotiovellesi asti. Jos kotimatkalla sattuu jotain ja olet Kela-kyydillä, vakuutus korvaa mutta jos menet ominesi tai läheisen kyydissä niin vastuu päättyy sairaalan ulko-oville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Kela-taksi toimii? Maksaako asiakas sen itse ja sitten hakee Kelalta korvausta vai onko se taksimatkan hinta halvempi, vai miten?
Kyllä, asiakas maksaa taksin itse kunnes 300€ (vuonna 2025) on täynnä. Toki tätä summaa kerryttää muutkin kulkuvälineet (oma auto, bussi, juna, jne.) Kela-taksien maksuista ei tarvitse hakea itse mitään, ne kirjautuu järjestelmään automaattisesti kun kuljetusfirma velkoo Kelaa kyydeistä - muut kyyditystavat ilmoitetaan itse Kelan sivuilla olevalla sähköisellä kaavakkeella.
Toimeentulotukiasiakas voi saada maksusitoumuksen, jolloin rahaa ei siirrellä edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kelataksia saat käyttää jos sulla on Varattu aika ja pitää mennä sairaalaan tai hammaslääkäriin. Omavastuu 25€/suunta. Äitini on paljon kulkenut kelataksilla ja aina päässyt perille/kotiin. Kelataksikeskukseen soitto, kerrot määränpää, aika ja päivä niin taksi tulee hakemaan.
Ei ole ihan noin simppeliä. Kela-taksia saa käyttää, jos vaatimukset sille täyttyy, esim. ei julkista liikennöintiä hoitopaikkaan tai hoitoon meneminen ja sieltä poistuminen vaatii saattajaa (kela-taksin kuski itsessään on jo sellainen) tai tarvitset apuvälineitä liikkumiseen. Mikään yksittäinen hammaslääkärikäynti ei ole oikeutus käyttää kela-taksia, ellei esim. nuo edellämainitut kohdat täyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken tämän kyllä tiedän jo.
Ap
Minäkin joudun satunnaisesti käymään sairaalassa hoidossa toisessa kaupungissa, joka vaatii minulta meno-paluumatkoilta kävelyä useamman kilometrin, bussikyydin ja junakyydin yhteen suuntaan + paluu päälle. Mutta koska terveydentila tai hoito ei ole sellainen, joka vaatisi kuljetusta niin sv67 lomaketta en hoitopaikasta saa, joka olisi todistus Kelalle taksin käytön oikeudesta. Ainoastaan, jos julkiset eivät kulkisi niin saisin kyydityksen sillä perusteella. Tämä käyntipäivä vie kaikkinensa helposti 8 tuntia, joten ihan yhtä raskasta se on monille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen jälkeen missään tapauksessa ei saa kela taksia.
Minkä uudistuksen?
Kokoomuksen uudistukset terveydenhuoltoon.
Nämähän ovat vaan lisänneet kelataksiajoja, kun toimipisteitä on suljettu ja pitää lähteä johonkin kymmenien tai satojen kilometrien päähän.
Siksi ne lopetetaan kun menot kasvoivat.
Älä levitä valheellista tietoa. Menot vaan kasvaa, kun hoitopaikkoja vähennetään, kela-kyydit lisääntyy ja ambulanssihenkilökuntaa tarvitaan enemmän siirtokuljetuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene ajamaan tai ei ole ketään muuta antamaan kyytiä tai julkiset olisivat liian hankalat käyttää.
Kuka tuon hankaluuden määrittelee?
Ap
Taksilta pyydät kuitin ja sitte sanot lääkärille että käytät kela-taksia MENNEN TULLEN ja sitten teet mitä pitää että saat rahat kelalta.
Googlaa kela-taksin käyttö, mutta älä ota AI vastausta!
Kun luvan pyytää etukäteen, ei tarvitse maksaa kuin omavastuu. Sinun ehdottamalla tavalla ei kannata toimia.
Se omavastuukin on kallis, helvemmaksi tulisi matkusta bussilla. Minulla Kelakyyti maksoi mennen tullen 50 euroa, kun matkaa oli 60 km.
Sain Kela-taksin, kun kotiuduin silmäleikkauksesta. Autolla ajo oli luonnollisesti kielletty.