Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertoako pomolle hoidoista?! Kokemuksia?

21.04.2007 |

Eka inssi onnellisesti(?) takana, mutta jo pessimisti katselee seuraavaan kiertoon... Olen sellaisessa työssä, josta on vaikea päästä lyhyellä varoitusajalla irrottautumaan lääkärikäyntejä varten ja tässä pohdinkin, että mitähän tapahtuisi jos kertoisi pomolle syyn, miksi lääkäriin on päästävä.

Tähän mennessä olen vain sanonut, että on lääkäri ko aikana, mutta jos näitä yllättäviä menoja alkaa tulla monena kuukautena aina 3-4 per kierto, niin luulisin että jo alkaa pomokin vähän ihmetellä.

Oletko siis kertonut esimiehellesi hoidoista ja kuinka siihen suhtauduttiin?

Jos nyt kertoisin hoidoista, eikä pomo olisi niille myötämielinen, saako hän kieltää käynnit lääkärillä lapsettomuushoitojen vuoksi, kun en pysty niitä järjestämään työajan jälkeen?

Kokemuksia? Kommentteja? Tietoa?

Killa

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...millaset välit on pomon kans, onko nainen jne. ja kuinka luulet hänen suhtautuvan asiaan. Itse en heti kertoisi. Itse pähkäilin saman asian kans aikanani, kun piti käydä lääkärissä aina työaikana. Olisi tehnyt mieli kertoa mutta aattelin ettei se hänelle kuulu, riitti, että sanoin meneväni lääkäriin. Kyllähän tytöt töissä vähän mun käyntejä ihmetteli ku en puhunu niistä mitään.. Nämä käynnit olivat muuten sitten palkatonta aikaa meillä. Kerroin vasta sitten, kun olin menossa IVF:ään ja siitä tuli sitä saikkua 3 pv. Ihan ok pomo kyllä suhtautui...

Vierailija
2/16 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tuosta kieltämisestä, mielestäni ei voi kieltää lääkärillä käyntiä oli syy mikä tahansa mutta meillä ne tosiaan oli palkatonta aikaa, koska olivat " omia" käyntejä. Liitosta kysyin asiasta ja sieltä sanottiin, että on olemassa joku KO:n ennakkopäätös asiasta, että joku oli saanut käydä työajalla palkallisesti, koska ei oltu voitu todistaa mistä lapsettomuus johtui (voi johtua esim. sairaudesta). En kuitenkaan viittiny alkaa siitä tappaleen töissä vaan tyydyin siihen, että saan kuitenkin käydä työajalla lääkärissä. Ja mulla olikin hoitopaikka aika lähellä, ajallisesti käynnit eivät vieneet kauan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä luultavasti kerrokaan, koska mulla on määräaikainen työsopimus joka mahdollisesti ollaan vakinaistamassa. Eihän tällainen asia saisi vaikuttaa siihen vakinaistamispäätökseen, mutta pelkään että se käytännössä kuitenkin vaikuttaisi. Jos mulla olisi vakituinen työ, niin silloin varmaan uskaltaisin kertoa tälle pomolle, koska hän on nainen ja oikein lapsirakas ihminen. Saattaa kyllä olla, että pomoni arvaakin jossain vaiheessa asian laidan, koska minulle tehdään ICSI ja sairaslomaa tulee useampia päiviä kerrallaan. Sairaslomapaperiin ei kuulemma tarvitse tulla suoraa selitystä, mistä sairaudesta on kyse, vaan ainoastaan joku koodi. Mutta kyllähän ovela pomo voi sen koodinkin urkkia selville, tai lääkärin nimen perusteella saada selvitettyä asian. Olen ajatellut, että siten jos pomo ihan suoraan kysyy onko kysymys lapsettomuushoidoista, niin kai se sitten on pakko tunnustaa.

Minä olen saanut käytyä työajalla lääkärissä tähän asti, ja palkallisesti. Olen vain sanonut, että käyn yksityisellä lääkärillä joka on auki vain virka-aikaan, mikä on ihan totta. Pomo ei kysellyt enempää. En mä ainakaan usko, että lääkärissä käyntiä voidaan keneltäkään kieltää!

Vierailija
4/16 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... enkä aiokaan. Mulla sairaala suht lähellä, joten miinuksia ei ole tullut hirveesti työajalla käydessä. Eli siis nämä käynnit olen merkannut omiksi menoiksi. Meillä kun saa käydä ainoastaan työterveyslääkärillä työajalla, ei edes hammaslääkärillä saa käydä!! Mut kukaan ei ole mitään kysellyt kun kalenterissa lukee vain oma meno. Eikä ne kenellekään muulle edes kuulu - tämän linjan olen itse ottanut. Tietty jos tulee useampien päivien poissaoloja, niin sit voi olla aika tiukka paikka kertoako jotain. Itse varmasti pitäisin asian viimeiseen asti omana tietonani ja ilmoittaisin vaan olevani sairaana (omalla ilmoituksella saa olla töistä pois kolme päivää). Jotenkin sitä vaan haluaa pitää työasiat ja yksityisasiat mahdollisimman paljon erillään : )

Vierailija
5/16 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En ole kertonut pomolle hoidoista, myöskin leimannut työajalla " oma asia" ulos ja sanonut pomolle, että on lääkäri, mutta en sen enempää. Kun tehtiin ivf, sain vkon sairaslomaa. Kerroin pomolle edellisellä vkolla (kun aikataulu selvisi vasta silloin), että olen menossa operaatioon ja olen vkon sairaslomalla. Ei kyselly enempää. Meidän pomo on vanhempi mies enkä tosiaan tiedä miten suhtautuisi koko asiaan, jos tietäisi.

Vierailija
6/16 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka !

Kerron tänän jutun ettei muille tulisi yhtä karvaita yllätyksiä.

Olimme ensimmäisessä ivf/icsi hoidossa ja punktio oli perjantaina ja sain sairaslomaa perjantain ja maanantain, puoliso sai myös s-lomaa perjantaista.(olemme saman työnantajan palveluksessa).

No menin tiistaina töihin ja vein työterveyshuoltoon todistukseet niin kuin kuuluu. Keskiviikkona soitettiin T-huollosta, ettei sairaslomatoditus kelpaa.

Jaaha miksi ? No koska emme korvaa lapsettomuushoitoja, kauneusleikkauksia ja silmien korjausleikkauksia.

Elikä niistä tuli palkkattomia päiviä !!! Mulla oli onneksi niin reilu pomo, että laitoi ne sairaslomapäiviksi.

Kannattaa siis tarkistaa ennen työnantajalta, onko jotain rajoituksia sairas poissaoloissa.

T:mami

Vierailija
7/16 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut esimiehelle (siis esinaisellle) hoidoista. Meillä on joustava työpaikka ja työkaverini on ollut vastaavissa hoidoissa, joten työpaikalla tämä lapsettomuus on ihan tunnettua. :) Onneksi ei ole tarttuvaa :)

Saan käydä työaikana hoidoissa, mutta en merkitse niitä työajaksi. Sairaslomaa voin pitää ihan rauhassa ja hyvällä omallatunnolla. Esimieheni pitää peukkuja, että kaikki onnistuu.

Olemme työpaikalla iloisia siitä, että meitä nuoria naisia on uskallettu palkata töihin. On hienoa olla töissä tällaisessa paikassa, jossa arvostetaan myös perhettä ja työntekijöiden hyvinvointia.

Tuisku

Vierailija
8/16 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin sanottiin hoitopaikassa, ettei työnantajan ole pakko hyväksyä lapsettomuushoidosta johtuvaa saikkua palkalliseksi saikuksi mutta sen saikkutodistuksen sieltä kuitenkin käteen sain ja annoin sen vaan pokkana esimiehelle. Oishan ne voinu sen koodin jostain tarkistaa ja liekö sen tehnykin mutta mitään sanomista ei tullu jälkeenpäin ja palkallisena sain. Olin kyllä varautunu palkattomaankin saikkuun.. Tietty asian voi etukäteen tarkistaa mutta jos haluaa hoidoissa käydä ja tuloksia saada niin varmaan ottaa vaikka sit sen palkattoman saikun.. Itelle ainakin hoidot oli rahaa tärkeämpiä!

Vierailija
9/16 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin kun oli IVFhoidot alkoi, insseistä en puhunut. Inssikuviot vaan sattu sopimaan työvuoroihin ja muutaman vuoron vaijdoin työkavereiden kesken. Mut sitten kerroin IVF-hoidosta ja sain tosi helpolla sopivat työvuorot, saikkua sain sitten norm. punktio-siirto ajan. Mua jotenkin helpotti kun sain kerottua, ei tarvinnut töissä selitellä omia lääkärikäyntejä. Mut aika pian kun tuli plussa ja mahtava pahoinvointi, piti töissä kertoa raskaudesta. Ihmettelivät nääs miten mä olen niin vaisu (kuvotti ja oksetti koko ajan). Ja tuli sitten kerrottua myös hoidoista, sain töistä tosi mahtavaa tukea ja mua pidettiin kuin " kukkaa kämmenellä" raskauden vuoksi. Hoitotyössä kun olen, ei tarvinnut tehdä yövuoroja, hoitaa agressiivisia potilaita, tehdä raskaita siitoja.

Mulla ssis positiivinen kokemus, mutta kannattaa varmaan miettiä voiko kertoa. Saikku todistukseen lääkäri laitto jonkun ympäripyöreen syyn, jotain mikä kuitenkin piti oireena paikkaansa, mut ei kuitenkaan tarkka dg.

Vierailija
10/16 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistetään yövuorojen piikkiin, 2 yötä takana ja kolmas edessä ja päivällä tuli nukuttua huonosti.

Vierailija
11/16 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kertonut, enkä kyllä suosita kenellekään kertomista. meillä on tämä hoitokierre jo kestänyt pari vuotta eikä varmaa lopputulosta ole luvassa. Lapsen hankkimisesta ääneen puhuminen olisi mulla ainakin ammatillinen itsemurha siinä mielessä, että uskon asiakkuuksien/projektien menevän toisiin suihin jos olisi yleisesti tiedossa aktiivinen lastenhankinta. Ja kun meillä varsinkin on se tilanne, että en uskalla luottaa hoitojen tuottavan tulosta.

Ainakin väestöliitosta tulee standardina sellainen lääkärintodistus punktiosta jossa ei ole sen paremmin syykoodia kuin syytäkään. Siinä lukee vain lääkärin nimi ja erikoistumisala (esim. naistentaudit tms.)

Vierailija
12/16 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuo ongelma tällä hetkellä on se, että pomoni on vasta taloon tullut, joten en tiedä yhtään millainen ihminen hän on ja miten asiaan suhtautuisi. (Edelliselle pomolle olisin luultavasti kertonut; suhtautui erittäin positiivisesti vauvauutisiinkin.) Olen hoitoalalla, joten uralla etenemiseen ei tieto hoidoista vaikuttaisi ja lisäksi olen vakituisessa työsuhteessa, joten ei pelkoa ettei työsuhde jatkuisi.

Oli hyvä tieto, että vl:sta saa todistuksen, josta ei selviä käyntipaikka tai syy.

Ehkä minäkin yritän selvitä insseistä ilman kertomista, ainakin toistaiseksi, ja sitten jos IVF:ään joudutaan saatan kertoa. Ja varaudun palkattomaan saikkuun! :)

Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia! Erityisesti jos kerroit, millainen oli vastaanotto? Ja edelleen mietin olisiko mahdollista, että pomo voisi kieltää käynnit lääkärillä lapsettomuushoitojen vuoksi, kun en pysty niitä järjestämään työajan jälkeen? Onko tuosta kellään tietoa tai mistähän sitä voisi kysyä? Liitosta?

Näitähän voisi vaikka tähän kerätä ja sitten nostella tarvittaessa pinoa, kun näitä kuitenkin varmaan aina aika ajoin pohditaan! :)

Vierailija
13/16 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle ainakin mun muistin mukaan laitettiin väestöliitolla saikkutodistukseen joku koodi minkä voi halutessa netistäkin tarkistaa (kyselin asiasta sillon sieltä). Ja käsittääkseni todistukseen tulee laittaa aina joku syy, eihän työnantajan muuten ees tarvi hyväksyä todistusta?! Lisäksi väestöliiton lapusta voi jo nimestä päätellä mihin saikku liittyy, ite ainakin kuvittelisin näin...

Vierailija
14/16 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on kädessä juuri perjantaina saatu IVF-sairaslomalappu. Ja siinä ei ole lue hoitopaikan nimeä, syytä eikä syykoodia. Lääkärin ja nimi ja erikoistumisala mainitaan.

Ei työnantaja voi kieltäytyä sairaslomasta. Jos lääkäri sairaslomaa määrää, niin ei työnantaja voi sitä riitauttaa. Työnantaja voi toki palkanmaksusta kieltäytyä sairasloman ajalta, mutta se on sitten eri asia.

Vierailija
15/16 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että käytäntö vaihtelee eri paikkakunnilla, mutta ainakin Oulussa mulla meni niinkuin kerroin. Ja sitä siis tarkotinkin, ettei työnantajan ole pakko hyväksyä saikkua palkalliseksi. Esim. meillä ei edellisessä paikassa hyväksytty edes hoitajan kirjoittamaa saikkua vaan piti olla lääkärin (vaikka kävi työterveyshuollossa) mutta se on jo ihan eri juttu sinänsä...

Vierailija
16/16 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jo aika monessa työpaikassa. Olen tehnyt 3 vuoden hoitojen ajan sijaisuuksia päiväkodeissa ja koska lapsia ei voi jättää yksin, minun on ollut lähes pakko kertoa, jotta sijaisen on saanut aina järjestettyä ja/tai työvuoroja muutettua. En ole kuitenkaan kokenut kertomista pakkona, mielelläni olen sen tehnyt juuri siitä syystä, että koska olen poissaoloni ja sairaslomani etukäteen tiennyt, niin mielestäni on ollut kohteliasta ihania työkavereitani ja lapsia kohtaan kertoa, jotta sijaisasiat saadaan kuntoon! Niin pomot kuin työkaveritkin ovat suhtautuneet asiaan aivan ihanasti ja on ollut tosi mukavaa, kun ei ole tarvinnut selitellä jatkuvia menoja ja saikkuja - ensimmäinen pomo, jolle kerroin, oli mies, mutta hänkin suhtautui asiaan ymmärtäväisesti. Ultrat, suunnittelukäynnit, inssit ja pas:it olen tehnyt omalla ajalla - siis työpäivän aikana, mutta tunnit olen tehnyt muuten sisään - ja IVF:t ja ICSIt on olleet palkallista sairaslomaa: meillä sairaalalta saa todistuksen, jossa vaan lukee että: tämä henkilö on ollut hoidettavana sairaalassa ja on työkyvytön niin ja niin kauan ja sit lääkärin nimi ja " naistentautien erikoislääkäri" (tms..), ei siis mitään koodia. Eivätkä pomot ole ilmoittaneet palkanlaskentaan, miksi olen ollut poissa. Niin, ja sijaisuuksia on tullut kertomisen jälkeenkin kyseisissä päiväkodeissa ja nyt on vakinaistaminen lähellä - tosin ennen sitä joudun kyllä varmaan kertomaan raskaudestani...