Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?

Vierailija
09.12.2025 |

Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.

Kommentit (609)

Vierailija
581/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1966 ja selkään tuli monesti ja milloin milläkin, pääsääntöisesti vyöllä (joskus jopa solkipäällä). Kivuliaimpia olivat sähköjohdon pätkällä ja kuparisella vesijohdolla saadut selkäsaunat. Isän kasvatusmetodi oli, että lapset tarvitsevat kerran päivässä ruokaa ja kaksi kertaa päivässä selkäsaunan.

Ei tuosta sen suurempia traumoja jäänyt. Sen kyllä päätin, etten omille lapsille selkään anna. Ei niinkään sen kivun vuoksi, vaan henkisen nöyryytyksen takia.

Vierailija
582/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu toi pyllyn paljastaminen olleen oleellinen osa häpeärangaistusta. Vyöt ja risut olis varmaan kipeetä tehny housujenkin päältä. 

Varsinkin kun piiskaa annetiin keskellä olohuonetta. Ihan sama oliko sisaruksia tai muuta yleisöä näkemässä.

Olin varmaan viiden vanha kun veljellä oli kaveri kylässä ja härnäsin niitä kun olisin halunnut mukaan leikkiin. Koitin kurkkia oven alta veljen huoneeseen ja tämä avasi rivakasti oven koska tiesi mun olevan oven takana. Ovi kopsahti otsaani kipeästi ja aloin itkeä. Härkkimiseen kyllästynyt isäni koppasi  minut kainaloonsa ja kantoi olohuoneen sohvalle, veti pöksyt kinttuihin ja läimäytti vyöllä muutaman kerran. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1966 ja selkään tuli monesti ja milloin milläkin, pääsääntöisesti vyöllä (joskus jopa solkipäällä). Kivuliaimpia olivat sähköjohdon pätkällä ja kuparisella vesijohdolla saadut selkäsaunat. Isän kasvatusmetodi oli, että lapset tarvitsevat kerran päivässä ruokaa ja kaksi kertaa päivässä selkäsaunan.

Ei tuosta sen suurempia traumoja jäänyt. Sen kyllä päätin, etten omille lapsille selkään anna. Ei niinkään sen kivun vuoksi, vaan henkisen nöyryytyksen takia.

Sähköjohto on varmasti sattunut aivan sikana! 

Vierailija
584/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 luvulla syntyneet kasvatettiin hakkaamalla rehellisiksi veronmaksajiksi ja onhan noita veroja tullut maksettua. Laskin, että pelkästään ansiotuloveroa olen maksanut yli 2 milj. euroa ja yhä lisää maksan eläkkeestäni kera 6% raippaveron.

Vierailija
585/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se oli aikaa kun vanhemmat rakensi omakotitaloa ja sisätöitä tehtiin. Isä nappasi lattialta pari johdonpätkää, joista oli kuorittu ne sisäjohdot noin 10 sentin matkalta ja päät oli juotettu. Roimi oikein kunnolla pakaroille ja ne juotetut päät upposi ihon alle, että joutui joka lyönnin jälkeen kiskaisemaan ne johdot irti.

Vierailija
586/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 luvulla syntyneet kasvatettiin hakkaamalla rehellisiksi veronmaksajiksi ja onhan noita veroja tullut maksettua. Laskin, että pelkästään ansiotuloveroa olen maksanut yli 2 milj. euroa ja yhä lisää maksan eläkkeestäni kera 6% raippaveron.

Kyllä meitä 80 ja 90 luvuilla syntyneitä on piiskattu myös kuuliaisiksi kansalaisiksi.

Vierailija
587/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se oli aikaa kun vanhemmat rakensi omakotitaloa ja sisätöitä tehtiin. Isä nappasi lattialta pari johdonpätkää, joista oli kuorittu ne sisäjohdot noin 10 sentin matkalta ja päät oli juotettu. Roimi oikein kunnolla pakaroille ja ne juotetut päät upposi ihon

Taitaa olla hieman liioittelun makua tässä..

Vierailija
588/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla syntynyt, eikä piiskattu.

En tiedä, onko omia vanhempianikaan piiskattu lapsena. Uskoisin, että ei, ei sellaista ainakaan koskaan kertoneet. 

Vierailija
589/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1972 syntynyt. Piiskattiin ja piiskataan edelleen. Tosin piiskaaja vaihtunut. Olen oppinut tykkäämään. 

Vierailija
590/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1972 syntynyt. Piiskattiin ja piiskataan edelleen. Tosin piiskaaja vaihtunut. Olen oppinut tykkäämään. 

Olen siis persu ja tykkään kun joku auktoriteetti, useimmiten kuviteltu, piiskaa ja pitää minut pienenä. Me persut tykätään tällaisesta koska pelkäämme ja olemme tehneet pelosta identiteetimme. Tämä näkyy sitten vihana ja toisaalta nöyristelynä. Olemme kuin lapsia jotka pelkäävät kasvaa isoiksi. Vihan piilossa on turvapaikkamme. 

Vierailija
591/609 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis persu ja tykkään kun joku auktoriteetti, useimmiten kuviteltu, piiskaa ja pitää minut pienenä. Me persut tykätään tällaisesta koska pelkäämme ja olemme tehneet pelosta identiteetimme. Tämä näkyy sitten vihana ja toisaalta nöyristelynä. Olemme kuin lapsia jotka pelkäävät kasvaa isoiksi. Vihan piilossa on turvapaikkamme. 

On se hauska!

Vierailija
592/609 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt just nelikymppinen, sain remmiä pyllylle. En tehnyt samaa uudestaan.

Vierailija
593/609 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt just nelikymppinen, sain remmiä pyllylle. En tehnyt samaa uudestaan.

Olet siis saanut nahkavyöstä vielä 90-luvulla? Luulin, että tuo oli jo modernia aikaa, eikä pimeää keskiaikaa.

Vierailija
594/609 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 ja ei ollut ruumiillista kuritusta. Mutta oli henkistä. 

Vierailija
595/609 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvun alku. Meinasin saada piiskaa, mutta sattuma tuli väliin. Vanhemmat sisarukseni sen sijaan saivat muutaman kerran piiskaa. 

Vierailija
596/609 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tukkapöllyn 90 luvulla. Ei koskaan piiskaa. 

Vierailija
597/609 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1999 ei koskaan

Vierailija
598/609 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1962 ja sain ainoastaan tukistusta ja äiti lopetti senkin, sanoi et ole mitään hyötyä. Isä ei ikinä kurittanut tytärtään.

Vierailija
599/609 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1969. Kyllä. 

Vierailija
600/609 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Mun hakkaajavanhemmat eivät juuri verojen suhteen olleet kovin tarkkoja ja niitä kierrettiin minkä voi. Minut taas samalla hakattiin työkyvyttömäksi eli en juuri ole veroja suuresti maksellut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä