Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?

Vierailija
09.12.2025 |

Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.

Kommentit (687)

Vierailija
601/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, s.1977. Isä joko huusi taikka antoi remmiä. Käytti myös eristysrangaistusta, eli lukitsi omaan huoneeseen pitkäksi aikaa ja jätti ilman ruokaa. 1981 syntynyttä siskoani ei kuritettu fyysisesti tai eristämällä.

Vierailija
602/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt just nelikymppinen, sain remmiä pyllylle. En tehnyt samaa uudestaan.

Olet siis saanut nahkavyöstä vielä 90-luvulla? Luulin, että tuo oli jo modernia aikaa, eikä pimeää keskiaikaa.

Kyllä minäkin sain vyöstä 90-luvun alussa Etelä-Suomessa. 

Synnyin 88 ja pikkusisarus 91 ja ihan tuli tukkapöllyä, luunappia ja vitsaa lapsena "virheistä" ja sitten harvemmin mutta kuitenkin nahkavyötä. Loppui vasta vähän ennen vuosituhannen vaihdetta.

En tiennyt että oli laitonta virallisestikin vuoden 1984 jälkeen, luulin että muilla oli samanlaista kotona ja ihan keskiluokkainen perhe oltiin. 

Ei sillä, isä pahoinpiteli myös äitiä jonkin verran.

Tämä on mulle edelleen 20v jälkeen hankala kirjoittaa kun en kertonut silloin kenellekään. Eivät ole enää elossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis saanut nahkavyöstä vielä 90-luvulla? Luulin, että tuo oli jo modernia aikaa, eikä pimeää keskiaikaa.

Synnyin 88 ja pikkusisarus 91 ja ihan tuli tukkapöllyä, luunappia ja vitsaa lapsena "virheistä" ja sitten harvemmin mutta kuitenkin nahkavyötä. Loppui vasta vähän ennen vuosituhannen vaihdetta.

En tiennyt että oli laitonta virallisestikin vuoden 1984 jälkeen, luulin että muilla oli samanlaista kotona ja ihan keskiluokkainen perhe oltiin. 

Tämä on mulle edelleen 20v jälkeen hankala kirjoittaa kun en kertonut silloin kenellekään. Eivät ole enää elossa.

Mä en kans edes tiennyt että on laitonta. Pidin sitä ihan normaalina asiana. Kaikki kaverit sai myös piiskaa kotonaan. Tämä siis 90-luvulla.

Vierailija
604/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1971. Ei lyöty kertaakaan. Ei läimitty, eikä tukistettu.

Vierailija
605/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut aikaa sanoo poika joka syntyi 1960 piti kalastaa piti tehdä sitä sun tätä ja en ollut tuhma.

Vierailija
606/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1988. Kerran muistan saaneeni selkään avokämmenellä ja muutamaan kertaan tukistettu.

Varmaan aika pientä moneen muuhun verrattuna mutta en pysty ymmärtämään millainen vanhempi kykenee edes tuohon.

Vierailija
607/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1987 riehumisesta tai kiukuttelusta sai tukkapöllyä. 

Sitten jos vanhempien korviin kantautui jotain vakavampaa, sai nuhteiden jälkeen hakea vyön tai risun ja sillä sitten annettiin paljaalle pyllylle.

Vierailija
608/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli syntynyt 1935. Hän kertoi saaneensa lapsena koivuniemen herrasta takapuolelle kun oli tehnyt jotain kolttosia. Siskonsa sai myös.

Heidän isänsä äiti, siis 1800-luvulla syntynyt nainen, oli saanut tästä tietoa ja oli ottanut aikuisen poikansa puhutteluun. Se oli kuulemma tehonnut eikä isoäitini tai siskonsa saaneet enää koskaan tämän jälkeen oksasta, eikä heitä lyöty. 

Vierailija
609/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kanssa otettiin rannasta vene ja lähdettiin soutelemaan kauniina kesäpäivänä. Oltiin noin kymmenen vanhoja. Meitä oli etsitty isolla porukalla. Kun palattiin kesäretkeltämme saimme molemmat koivunoksaa. 

Vierailija
610/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsena... 

Vierailija
611/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kotona koskaan piiskattu, mutta serkkujeni perheessä kyllä. (Äidin siskon mies oli ankara ja äkkipikainen)

Olin useana kesänä siellä hoidossa monta viikkoa ja silloin sain remmillä selkäsaunoja kun oltiin tehty serkun kanssa jotain tyhmää. Se oli ihan helvetin pelottavaa kun ensin näki kuinka  veteli serkkuni perseen vyöllä tulipunaiseksi ja sitten tuli itselle käsky vetää housut alas ja käydä penkille vatsalleen. 

Vierailija
612/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä se tuntui kun sai piiskaa? 

Vierailija
613/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli ankara kasvattaja,remmiä ja toisinaan vitsaa tuli mitättömistä lapsen erehdyksistä. Liian äänekäs nahistelu,tirskuminen saattoi olla syy napata tukkapöllyyn täysin varoittamatta.Puhumattakaan jos oli ottanut ilman lupaa jotain tai särkenyt tavaroita vahingossa.Ainoa kerta jolloin koen ansainneeni "kasvatusta" oli,kun kävin salaa opettelemassa tupakanpolttoa heinäladossamme. Kuivaa heinää ja eläimet vaarassa. Muutoin olisin varmaan kasvanut ihan kelpo ihmiseksi ilman kiinnikäymistä,pelkkä nuhtelu olis riittänyt. Kaksi nuorempaa veljeäni saivat samat tupenrapinat,-65 syntynyt sisareni kasvatettiin prinsessaksi. Aivan laidasta toiseen,kehuttiin vaan että onpa tempperamenttinen tyttö ku vastaavista tempuista itselle aikoinaan seurasi itku ja kirvelevät pakarat. Suututti kun huomasi miten epäreilua kohtelu voi saman perheen lapsille olla. Jospa olin lapsenkasvatuksen harjottelukappale,vuosimallia -58.Jo silloin päätin että isona en omia lapsiani lyö. Pelkkä ajatus  tuntuu käsittämättömältä.

Vierailija
614/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans edes tiennyt että on laitonta. Pidin sitä ihan normaalina asiana. Kaikki kaverit sai myös piiskaa kotonaan. Tämä siis 90-luvulla.

Olen tuo edellinen 602. Minäkin luulin että kaikki kaverit sai, mutta kävi ilmi ettei näin ei ollut vaan olin olettanut. Hankala sitä on näin jälkikäteen myöntää pitkän ajan jälkeen varsinkin, mutta lapsen mieli tekee paljon vääriä johtopäätöksiä kun ei osaa jäsentää informaatiota tai kyseenalaistaa ja sitten se mielikuva jää jos sitä ei pura tarkoituksella. 
Jos vaikka kaverin isä katsoi pahasti ja sanoi kverille että "tules tänne" tai "jutellaan tästä illalla" äänekkään leikin tai tavaran tai lelun rikkoutumisen jälkeen niin kyllä minä luulin että nyt tulee remmiä tukistusta tmv sille, mutta olikin oikeasti "vain" puhuttelu, kyläilykielto määräajaksi tai yhden viikkorahan menetys. 

Se, että omat vanhemmat ja aikuiset pahoinpitelee, saa kaikki muutkin aikuiset näyttäytymään pelottavina ja ankarina sen ehdollistetun ajatusmallin mukaan.

Vierailija
615/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1991 ja kyllä :(

Vierailija
616/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole koskaan piiskattu. V.-70 ja -75 syntyneitä lapsiani ei ole koskaan fyysisesti kuritettu.

Vierailija
617/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt sotien jälkeen 1940-luvulla. 

Kyllä minua piiskattiin koivuvitsalla, remmillä ja kumisella sähköjohdolla, siitä jäi pahat paukamat. Olin vilkas lapsi ja sain piiskaa usein. 

Myös kaikkia kavereitani piiskattiin tuohon aikaan.

Vierailija
618/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1993 ja kyllä, vanhemmilla kehitysvammaa.

Vierailija
619/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1957. Ei koskaan ole piiskattu, lyöty tai tukistettu.

Vierailija
620/687 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1963. Väkivaltaa ei käytetty. Mut kasvatettiin metsän keskellä vaatimattomassa mökissä. Olimme aika köyhiä, mutta parempaa lapsuutta ei olisi voinut saada. En muista että olisin ikinä tehnyt mitään kolttosia. Hyväsydämmisyys ja kiltteys tarttui vanhemmilta minulle jo nuorena.