Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?
Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.
Kommentit (609)
Joku arabi poltti tyttöystävänsä heinälatoon joku vuosi sitten. Se vasta rakkautta oli.
Uusi TV sarja ystävyksistä siinä naisella näkyy lyhyt mekko päällä niin reidessä kun hän pukee sen viiltoarpia . Mitähän ne olisi ??? Etupuolella. Trilleri lyhytsarja.
Siis Ylen TV sarja . Areenassa .
Vierailija kirjoitti:
Onneksi taitaa olla aika harvinaista nykyään
No onneksi!
Olen syntynyt 1984. En ole saanut piiskaa, mutta tukkapöllyä kyllä. Teini-ikäisenä äiti löi pari kertaa litsarilla naamaan. Teininä sain myös kuulla usein, kuinka hankala olen ja että joudun viettämään elämäni yksin. Meillä äiti oli kurittaja.
Mieheni on syntynyt 1981. Hän ei ole saanut tukkapöllyä, mutta isä piiskasi häntä ja perheen kahta muuta lasta.
Omia lapsiani en ole kurittanut, en henkisesti enkä fyysisesti.
-79 itse ( veljeni -81) ja ei ollut fyysistä kuritusta meillä, oma äitini maalta yli kymmenlapsisesta perheestä on kyllä saanut piiskaa.
1957 synnyin. Kerran vaari yritti piiskata mutta minä ehdin huitaista sitä pokasahan teräpuolella kaljuun. Ei yritetty toiste. Kansakoulun vesipääope koki saman puukäsitöissä kun otti hiuksista kiinni...
Kotiarestia tuli muutaman kerran . Lopulta jopa vietiin vaatteet ettei pääse ulos . Karkaamaan että yöpaita päällä. Siinä kävi niin että koulukaverit naapurin pennut toi vaatteita ikkunan kautta ja laittoi polkupyörän ikkunan alle mistä pääsi kiipeämään tai laskeutumaan maahan. Lapset kun on ihania lahjoja eikö niin .
Aina kun näkee arpia vaikka näyttelijöillä miettii mistä ne on tullut . Tai mustelmia.
Mun yksi lapsena paljon fyysistä kuritusta saanut ystävä oli 2000 luvulla sitä mieltä että hänen miehensä tukisti lapsiaan liian hellästi. (Eivät siis olleet ystäväni lapsia)
Olisi kuulemma pitänyt kunnolla retuuttaa niin että tulee vedet silmistä. Onneksi ystävälläni ei ole lapsia ja sekin suhde päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi lapsena paljon fyysistä kuritusta saanut ystävä oli 2000 luvulla sitä mieltä että hänen miehensä tukisti lapsiaan liian hellästi. (Eivät siis olleet ystäväni lapsia)
Olisi kuulemma pitänyt kunnolla retuuttaa niin että tulee vedet silmistä. Onneksi ystävälläni ei ole lapsia ja sekin suhde päättyi.
Hirviö äitipuoli
Vierailija kirjoitti:
-79 itse ( veljeni -81) ja ei ollut fyysistä kuritusta meillä, oma äitini maalta yli kymmenlapsisesta perheestä on kyllä saanut piiskaa.
Siinä ei ole varmaan ollut aikaa sanoittaa tunteita jos lapsia yli 10😅
86. Ja kyllä. Tosin sen lisäksi pahoinpideltiin ihan oikeasti. Sekä fyysisesti esim. hakkaamalla, potkimalla, kuristamalka että repimällä ja heittelemällä kirjaimellisesti seinille/lattiaan. Ja henkisesti esim haukkumalla, pilkkaamalla, nimittelemällä, väheksymällä, ivaamalla jne. Käskettiin tappaa itsensä, uhattiin tappaa... Naurettiin, ivattiin, pilkattiin ja päälle pahoinpideltiin jos vaikka erehtyi vahingossa nauramaan leikin lomassa, tai puhui liian kovalla äänellä, tai oli vahingossa nyt vaikkapa ihan vaan iloinen, tai esim. Käveli vahingossa väärään aikaan isänsä ohi.
Joskus käskettiin hakea vitsa ja sanottiin että pitää tuoda oikein taipuisa tai saa hakea housut kintuissa uuden.
Kamalaa psykologista kidutusta.
Niin kevyesti, ettei tuntunut missään. Lähinnä näön vuoksi. Vm'63
Vierailija kirjoitti:
Niin kevyesti, ettei tuntunut missään. Lähinnä näön vuoksi. Vm'63
Olit sitten onnekas. Kyllä meillä piiskattiin ihan kunnon voimalla ja aina niin että ihoon tuli pieniä haavoja jotka kirveli.
Kuritukset hoiti pääsääntöisesti isä, mutta myös äiti ja vaarikin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Äidit aina uhkailee ISÄLLÄ . Tai et saa ruokaa ennenkuin .... Ilkeyttä on kaikki vanhan liiton touhut .
Muistan kun paruin paniikissa "älä kerro isälle, älä kerro isälle!!)
Äiti käski vaan kylmästi omaan huoneeseen odottamaan isän kotiin tuloa. Nukahdin itkemisieen ja heräsin vasta kun huoneen ovi avattiin ja isä tuli vihaisena remmi kourassa pitämään puhuttelua. Ei auttanut etukäteen itku vaan persposket sai vyöstä sillä kertaa.
Tuntuu, että vanhemmalla sukupolvella on ollut kovasti ongelmia vihanhallinnassa. Toivottavasti asiat on nyt paremmin?
Olen syntynyt 1981 ja en ole saanut piiskaa lapsena. Sellaista väkivallan muotoa ei meillä harjoitettu.
Hakkaa arabit kameleita ja hevosia kilpailuissa . Ja vaimonsa .