Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?
Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä syntyy todella skitsofreeninen käsitys ihmisestä, joka "raskastaa" sua, mutta satuttaa sua ja uhkaa sua. Ei sellainen ole rakkautta. Miten lapsi sellaisen ymmärtää?
Lapsi ymmärtää että rötöksistä seuraa rangaistus. Se, että vanhemmat pitävät lapselleen kurin ei ole rakkauden kanssa ristiriidassa.
Ei lapsen aivot ole kehittyneet tuollaiseen ajatteluun vielä. Menee pitkälle parikymppiseksi ymmärtää absurdia logiikkaa.
Lapsi tai eläin reagoi lähinnä kipuun ja oppii säätelemään ja tottumaan kipuun. Myös pyrkii välttämään sitä eri keinoin.
Ei tuollaista logiikkaa voi odottaa ymmärrykseltä siinä iässä. Ei edes aikuiselta persoonalta, jos arvostaa vähänkin itseään.
Lyömällä ja uhkailemalla voi saada vain itse kuonoonsa tai pahemmin. Ensimmäinen reaktio lapselta on pakoon lähteminen. Kaikki tietää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vyö, kämmen, tukkapölly. Vanhempana miettinyt monesti että eikö näillä ihmisillä ole tunteita ollenkaan, sillä itselle tulisi hirveä olo jos lasta satuttaisin.
Samaa miettinyt. Itse saanut selkään enkä omaa lastani ikinä voisi satuttaa sillälailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä syntyy todella skitsofreeninen käsitys ihmisestä, joka "raskastaa" sua, mutta satuttaa sua ja uhkaa sua. Ei sellainen ole rakkautta. Miten lapsi sellaisen ymmärtää?
Lapsi ymmärtää että rötöksistä seuraa rangaistus. Se, että vanhemmat pitävät lapselleen kurin ei ole rakkauden kanssa ristiriidassa.
Ei lapsen aivot ole kehittyneet tuollaiseen ajatteluun vielä. Menee pitkälle parikymppiseksi ymmärtää absurdia logiikkaa.
Lapsi tai eläin reagoi lähinnä kipuun ja oppii säätelemään ja tottumaan kipuun. Myös pyrkii välttämään sitä eri keinoin.
Ei tuollaista logiikkaa voi odottaa ymmärrykseltä siinä iässä. Ei edes aikuiselta persoonalta, jos arvostaa vähänkin itseään.
Lyömällä ja uhkailemalla voi saada vain itse kuonoonsa tai pahemmin. Ensimmäinen reakti
Siinä ei ole mitään absurdia, että huonosta käytöksestä rangaistaan ja hyvästä palkitaan. Päin vastoin, se on oikeudenmukaisuuden perusta. Jos esivalta (eli lasten tapauksessa vanhemmat ja opettajat) ei anna rangaistuksia niin sitten ihmiset ottavat asiat omiin käsiinsä ja käyttöön tulee viidakon laki. Juuri näin on lasten keskuudessa tapahtunut.
2001, ja kyllä, sain mm. tukistuksia ja luunappeja
Jos nykylapselta kysyisi, että otatko mieluummin piiskaa vaiko kuukauden verran puhelinkieltoa niin mitähän se vastaisi?
Eemeli juoksi aina pakoon liiteriin hullua isäänsä.
Minä juoksin isää sängyn alle piiloon. Pidin sänkyä turvallisimpana paikkana maailmassa, mutta isä pääsi sinnekin ja repi jaloista. En ollut kotona turvassa koskaan. Rimpuilin kovasti vastaan kun isä yritti rangaista minua.
Aikuisenakin minulla on kovaa stressiä ihan olemattomasta syystä. Olen tietenkin myös työkyvyttömmyyseläkkeellä.
69
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään absurdia, että huonosta käytöksestä rangaistaan ja hyvästä palkitaan. Päin vastoin, se on oikeudenmukaisuuden perusta. Jos esivalta (eli lasten tapauksessa vanhemmat ja opettajat) ei anna rangaistuksia niin sitten ihmiset ottavat asiat omiin käsiinsä ja käyttöön tulee viidakon laki. Juuri näin on lasten keskuudessa tapahtunut.
Noin sinun harhainen pääkoppas puolustelee vanhempiesi väkivaltaa. Sille on psykologiassa ihan selityskin.
Kukaan järkevä ihminen ei osta tuollaista selitystä. Sinä olet rikkinäinen ihminen ja vanhempasi tekivät väärin sinua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos nykylapselta kysyisi, että otatko mieluummin piiskaa vaiko kuukauden verran puhelinkieltoa niin mitähän se vastaisi?
Jos Suomi olisi lapsi ja vanhempi Venäjä, niin mitä Suomi vastaisi?
Vierailija kirjoitti:
Piiskaa ehdottomasti kuten me muutkin. Otat piiskaa ja saat taas tehdä mitä haluat. Maailma on vapaa ja kärsimyksellä ostat kaiken mitä haluat elämässäs. Piiskaan ja kipuun tottuu nopeasti. Lapsuudessa otin aina syyt muiden teoista itselleni, koska tiesin että pieniin siskoihin ja veljiin sattuisi ja minä olen tottunut kipuun.
Otin aina uhakkaasti vastaan kaiken. En välittänyt. Kiroilusta sai myös piiskaa, niin saatoin kiroilla tahallani vanhemmilleni ja tehdä töllön töitä ja otin nopeasti piiskaa ja tukkapöllyä. Olin niin tottunut niihin lyönteihin ja nipistyksiin, ettei ne vaikuttaneet minuun mitenkään.
Vanhemmat oli mun suhteen ihan pulassa, koska ei se vyö tai risut muuttaneet mun käytöstä mihinkään. Olin heitä kovapäisempi. Mun veteraani ukki ihaili mua ja sanoi että ei hänkään koskaan totellut vanhempiaan ja kivusta kasvaa kovemmaksi ja itsepäisemmäksi. Kertoi aina hevosesta jota hänen isänsä hakkasi. Villi hevonen oli potkaissut isoisältä kylkiluut sisään. Jos perheessä on yksi jukuripää, joka tekee kaiken pahan ja muut lapset on syyttömiä ja ihania, niin voi olla että se yksi ottaa ne kaikki syyt niskoilleen tahallaan. Mun siskot ja veljet on kiitelleet myöhemmin.
Perheen Jeesus 1975
Eemeli lähti karkuun. Lapsi suojautuu tai pakenee tuollaisessa tilanteessa.
Jos koirankasvattaja lyö koiraa, niin veikkaan että koira lähtee pakoon ja säikähtää. Myöhemmin omistaja voi selitellä vaikka mitä syyksi. Miksi perheenjäsen karkaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis keskustelenko ihan oikean ihmisen kanssa nyt?
Ainut viidakonlaki on housuissasi, jos et pääse mihinkäään puskaan tai vessaan hädän tullessa. Sitten se viidakonlaki on housuissasi. Muussa asiassa olet ihan väärässä ja harhainen.
Taidat uskoa noihin juttuihisi ihan sokeana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomi olisi lapsi ja vanhempi Venäjä, niin mitä Suomi vastaisi?
Kiltisti pitäisi jompaa kumpaa rangaistusta ottaa vastaan. Ihan mitä vain vanhemmpi sanoo lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Silmien vääntelystä lähtee pois missitittelit ja lähtee ehkä ulos hallituksesta jos perseilee pahasti julkisesti.
Nämä on juuri niitä maailman järjestyksen asioita.
Tykätkää ihmeessä viestistä kun ei maksa mitään ja keskustellaan asioista kotikatsomossakin läheisten kesken, eiks je?
1964: Kerran sain piiskaa risulla paljaalle takapuolelle muutaman ripsauksen, olin ehkä 5 tai 6. Kyllä kirpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään absurdia, että huonosta käytöksestä rangaistaan ja hyvästä palkitaan.
Sehän siinä juuri onkin absurdia, kun sinä kehität vapaalle luonnon olennolle ne keinotekoiset säännöt joiden puitteessa toimitaan. Mitä se huono käytös kenenkin mielestä sitten on. Pahimmillaan lasta lyödään ihan leikkimisestä tai vilkkaasta uteliaasta luonteesta. Ei se ulkopuolinen näe asiassa mitään logiikkaa.
Eläinmaailmassa on näitä esimerkkejä paljon. Kun kissa säikähtää jotain asiaa ja saa vaikka sähköiskun, niin ei se kissa loogisesti päättele että ahaa avoin sähkövirta oli syynä napsuihin, kun purin joulukuusen valojen johtoa.
Se saattaa syyttää joulukuusta napsuista tai ihan mitä tahansa joka sen eteen osuu.
Siitä lähtien se pelkää vaikka sohvatyynyä sähköiskusta. Eliöiden logiikka menee näin.
Behaviorismilla on suhteellisen lyhyt historia myös. Sitä ei ole tehty tuhansia vuosia kuten täällä mainostetaan.
Meidän on mahdotonta ymmärtää ne jälkiseuraamukset mitä yksilöön syntyy myöhemmin. Lapsi saattaa jopa alkaa välttelemää parisuhteita aikuisena tai ihan ihmiskontaktejakin eristäytymällä. Koska mies lyö ja nainen lyö sekä huutaa kovaäänisesti.
Ei oikein mennä sun logiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään absurdia, että huonosta käytöksestä rangaistaan ja hyvästä palkitaan.
Sehän siinä juuri onkin absurdia, kun sinä kehität vapaalle luonnon olennolle ne keinotekoiset säännöt joiden puitteessa toimitaan. Mitä se huono käytös kenenkin mielestä sitten on. Pahimmillaan lasta lyödään ihan leikkimisestä tai vilkkaasta uteliaasta luonteesta. Ei se ulkopuolinen näe asiassa mitään logiikkaa.
Eläinmaailmassa on näitä esimerkkejä paljon. Kun kissa säikähtää jotain asiaa ja saa vaikka sähköiskun, niin ei se kissa loogisesti päättele että ahaa avoin sähkövirta oli syynä napsuihin, kun purin joulukuusen valojen johtoa.
Se saattaa syyttää joulukuusta napsuista tai ihan mitä tahansa joka sen eteen osuu.
Siitä lähtien se pelkää vaikka sohvatyynyä sähköiskusta. Eliöiden logiikka menee näin.
Behaviorismilla on suhteellisen lyhyt historia myös. Sitä ei ole tehty tuhansia vuosia kuten täällä mainostetaan.
Meidän on mahdotonta ymmärtää ne jälkiseuraamukset mitä yksilöön syntyy myöhemmin. Lapsi saattaa jopa alkaa välttelemää parisuhteita aikuisena tai ihan ihmiskontaktejakin eristäytymällä. Koska mies lyö ja nainen lyö sekä huutaa kovaäänisesti.
Ei oikein mennä sun logiikalla.
Se on todella uusi ajatus, että säännöt ja rangaistukset ovat huono asia lapselle. Kautta historian niiden tärkeyttä on korostettu, jo tuhansia vuosia vanhoissa kirjoituksissa.
Eläimiin ei niinkään kannata vertailla koska ne ovat erilaisia kuin ihmiset. Mutta esimerkiksi sähköpaimenien toiminta perustuu juuri siihen, että eläin oppii, että langasta tulee sähköisku ja siksi se ei koske siihen lankaan eikä karkaa laitumelta. Eläin oppii, että lanka=sähköisku. Ei se luule saavansa sähköiskua ruohonkorresta tai juottokaukalosta vaikka onkin eläin, eli ihmistä paljon vähemmän kehittynyt olento.
Laajamittainen parisuhteettomuus on nykyajan ilmiöitä. Ennen (jolloin melkein kaikkia kuritettiin ruumiillisesti) se oli itsestäänselvä asia, että nainen ja mies pariutuvat ja menivät naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Laajamittainen parisuhteettomuus on nykyajan ilmiöitä. Ennen (jolloin melkein kaikkia kuritettiin ruumiillisesti) se oli itsestäänselvä asia, että nainen ja mies pariutuvat ja menivät naimisiin.
Väkivalta kasvattaa lähinnä apaattiseksi sietämään kipua. Pahimmillaan Eemeli ei enää juokse karkuun, vaan antaa isänsä lyödä ja se ei enää tunnu miltään. Isän pitäisi paljaalla sahalla lyödä teräpuoli edellä, mutta Eemeli saattaisi mennä lopullisesti rikki.
Luterilaisuudesta tulee tuo usko hakkaamisen pyhäksi tekevään voimaan. Toiset murtuu ja vammautuu siitä, kovimmt kuten minä ei tunne mitään ja kasvaa koviksi.
Lapsi vain kehittää kovemman nahan ja tekee rikoksia tai töllöntöitään maksaen aina selkäsaunalla kaiken. Kuten minäkin. Kävin kioskilla varastamassa vaikka mitä sitten kun jäin kiinni. Otin vain isältä selkääni ja tein taas mitä halusin. Myöhemmin hakkasin isäni. Ei hän koskaan saanut minun mitän kuria. Armeijassakin minua pelättiin.
Olin kotona jo tottunut koviin rangaistuksiin. Minua pidettiin nälässä monta päivää ja lyötiin. Se kasvatti vain entistä sisukkaammaksi ja itsepäisemmäksi. Töitä en ole päivääkään tehnyt, koska parhaimman palkinnon saan, kun pyydän naistani piiskaamaan minua. Kukaan ei voi antaa parempaa kipua minulle kuin nahkaan puettu naiseni.
Syntynyt ysärin lopulla. Onneksi ei piiskattu, henkisesti vaikeaa oli, olen neurokirjolla ja tuli hölmöiltyä vahingossa ja "raivaroitua" eli ns. melttareita kun ylikuormituin. Myöhemmin olen masentunut pahasti. Jos olisi vielä hakattu niin mua ei varmaan olisi enää koska olen potenut ulkopuolisuuden oloa ja häpeää ihan itsestäänkin ja kiusattu on. Olen tosi pahoillani teille lapsena kuritusväkivaltaa kokeneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Olin kotona jo tottunut koviin rangaistuksiin. Minua pidettiin nälässä monta päivää ja lyötiin. Se kasvatti vain entistä sisukkaammaksi ja itsepäisemmäksi. Töitä en ole päivääkään tehnyt, koska parhaimman palkinnon saan, kun pyydän naistani piiskaamaan minua. Kukaan ei voi antaa parempaa kipua minulle kuin nahkaan puettu naiseni.
Kurituskasvatus näyttäisi kasvattavan myös pervertiksi ja rikolliseksi.
Monilla vankilatuomion saaneilla onkin kotiväkivaltamenneisyys.
Tuo asenne on kyllä kiitettävästi omaksuttu. Mitä tottelemattomampi lapsi sen parempi koska tottelemattomuus on vahvan itsetunnon merkki.