Palkasta perittävät veroluonteiset maksut ylittävät jo 10% ensi vuonna
Työeläkemaksut, sairasvakuutusmaksut, työttömyysvakuutusmaksut jne. vievät bruttopalkasta jo 10,17% ensi vuonna. Suomessa on jo maailman tiukin progressio, kovan palkkaverotuksen lisäksi. Nyt nämä veroluonteiset maksut lisäksi pikkuhiljaa vain kasvavat. Nettoansiot ovat jo vuosikausia pysyneet lähes ennallaan, palkankorotuksista huolimatta ja sama kehitys vain jatkuu. Lisäksi viime vuosien raju inflaatio, joka onneksi nyt on rauhoittunut, on syönyt ostovoimaa.
Eipä paljon innosta työntekoa ainakaan lisätä, kun jo ihan normipalkoista viedään kolmasosa pois, puhumattakaan suuremmista ansioista.
Kommentit (49)
Ne sivukulut oli 53-62 vuotiailla yli 10% jo yli 10 vuoden ajan kun heiltä perittiin 1,5% korotettuja eläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kansa mankuu palkankorotuksia vuodesta toiseen, kun tulisi vaatia veronkevennyksiä. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
Ei veroja voi vaatia alemmaksi, kun Kelan vakioasiakkaat siitä kärsisivät. Sosiaaliturvaa ei voi enempää leikata, eikä tukien varassa eläviä voi vaatia ottamaan vastuuta toimeentulostaan esimerkiksi työtä tekemällä.
Ja kuvitelkaapas, vasemmistoliitto haluaa vieläkin vain lisätä verotaakkaa. Kommunistit haluavat ahlerien ihmisten maksavan kaikkien hauraiden ja muualta tulleiden ihmisten elämisen.
Ap, summa on todellisuudessa huikean paljon tuota suurempi, ymmärtääkseni noin 30% ellei ylikin. Valtaosa maksuista piilotetaan kansalaisilta sillä vippaskonstilla, että työnantaja velvoitetaan maksamaan tämä "työnantajan osuus" jo ennen kuin palkkakuittiin merkataan mitään. Se raha on kuitenkin sitä ihan samaa rahaa joka tulisi sinulle tilille jos näitä maksuja ei olisi.
Olen ollut valtavan vihainen tästä systeemistä niin kauan kuin olen siitä ollut tietoinen. Minä haluan nähdä kaikki palkastani pidätettävät maksut siinä kuitilla rehellisesti lueteltuina!
Vierailija kirjoitti:
Niin, kansa mankuu palkankorotuksia vuodesta toiseen, kun tulisi vaatia veronkevennyksiä. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.
Vitsihän on siinä, että mankujilla on pienet verot, etteivät he edes huomaa niitä. Siksi on hyvä huutaa korotuksia enemmän ansaitseville. Tyypillistä vasemmistoliiton öyhötystä.
Vierailija kirjoitti:
Ne sivukulut oli 53-62 vuotiailla yli 10% jo yli 10 vuoden ajan kun heiltä perittiin 1,5% korotettuja eläkemaksuja.
Ei ole olleet edes heillä ainakaan koko ajan. Muistaakseni viime vuonna oli 9,85%. Kummasti nyt vaan kävi niin, että vaikka tuo eläkemaksu aleni 1,3 prosenttiyksikköä (aleni 1,5, mutta samaan aikaan eläkemaksu nostettiin kaikille 7,1 --> 7,3), niin muut maksut ovat nousseet niin, että mennään yli 10%.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuvitelkaapas, vasemmistoliitto haluaa vieläkin vain lisätä verotaakkaa. Kommunistit haluavat ahlerien ihmisten maksavan kaikkien hauraiden ja muualta tulleiden ihmisten elämisen.
Eikä halua.
Nykyhallitus tahtoo jakaa rahat menestyville yrityksille.
Tupakan verotus vähentää tupakointia.
Työn verotus vähentää... ???
Vierailija kirjoitti:
Ap, summa on todellisuudessa huikean paljon tuota suurempi, ymmärtääkseni noin 30% ellei ylikin. Valtaosa maksuista piilotetaan kansalaisilta sillä vippaskonstilla, että työnantaja velvoitetaan maksamaan tämä "työnantajan osuus" jo ennen kuin palkkakuittiin merkataan mitään. Se raha on kuitenkin sitä ihan samaa rahaa joka tulisi sinulle tilille jos näitä maksuja ei olisi.
Olen ollut valtavan vihainen tästä systeemistä niin kauan kuin olen siitä ollut tietoinen. Minä haluan nähdä kaikki palkastani pidätettävät maksut siinä kuitilla rehellisesti lueteltuina!
Työnantajan osuus on jo reilusti yli 30%, kun lasketaan kaikki pakolliset palkkasummasta laskettavat maksut. Sen lisäksi laki velvoittaa myös järjestämään työterveyshuollon, joka ei todellakaan ole ilmaista työnantajalle.
Palkansaajan verotus kovinta 10 vuoteen. Kyllä Riikka ja Petteri osaavat. Yrittäjiä ja omistajia hemmotellaan veroeduilla.
Vierailija kirjoitti:
No kun niitä kevennyksiä ei tule eikä ole tullut kunnon palkankorotuksiakaan vuosiin. Hinnat kyllä nousevat niin ei ihme että meillä ei ostovoima kasva. Pelkkä asumiskustannusten nousu on syönyt palkorotuksen itsellä ainakin jo useampana vuonna. Ensi vuonna taas verotus kiristyy että se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan osuus on jo reilusti yli 30%, kun lasketaan kaikki pakolliset palkkasummasta laskettavat maksut. Sen lisäksi laki velvoittaa myös järjestämään työterveyshuollon, joka ei todellakaan ole ilmaista työnantajalle.
Näiden kaikkien kulujen arvo tulisi näkyä palkkakuitissa jotta jokainen näkee minkä summan saisi puhtaana käteen, jos näitä sivukuluja ei olisi.
En siis tarkoita ettei niitä saisi olla lainkaan, koska sv-maksu on mielestäni perusteltu ja haluaisin maksaa sitä jatkossakin. Eläkemaksun osalta jokaisen tulisi saada itse päättää millä summalla osallistuu tähän hienoon ponzi-huijaukseemme jossa suurimmat ikäluokat saavat kaiken ja muut maksavat kaiken. Loppuosa (siis vaikka 100%) pitäisi saada sijoittaa itse valitsemallaan tavalla. Silloin toki kertyisi myös vastaavasti vähemmän valtion maksamaa eläkettä.
Ei veroalennus auttaisi mitään kun seuraavaksi alettaisiin korottamaan muita maksuja. Palkankorotukset ovat aivan naurettavia. Annetaan vähän ropoja lisää ja muista palkan kuluista veloitetaan ihan vähän vain reilusti enemmän koska syyt A, B ja C.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei veroja voi vaatia alemmaksi, kun Kelan vakioasiakkaat siitä kärsisivät. Sosiaaliturvaa ei voi enempää leikata, eikä tukien varassa eläviä voi vaatia ottamaan vastuuta toimeentulostaan esimerkiksi työtä tekemällä.
Eläkeläiset vie moninkertaisesti työttömiin nähden. Eläkeläiset töihin?
Onko täällä ketään toimettomana hengaavaa ylisläistä joka osaa koodata? Ehdotus: tee nettiin laskuri, johon voi syöttää omat palkkatiedot ja se kertoo sinulle todellisen palkkasumman ennen työnantajan maksamia sivukuluja!
Tämä voisi saada paljon kävijöitä ja sieltä voisi esim. myydä mainoksia tähän asiaan muutosta haluaville ehdokkaille.
Veikkaan että todella moni yllättyy pahan kerran saadessaan tietää oman todellisen palkkasummansa.
Se on hurja prosentti mitä tuloista menee veroihin, ensin tulovero helpoisti 35%, sen jälkeen lähes kaikista ostoksista 25,5%, toisin ruokaan ja lääkkeisin liittyvät ostokset 14%. Taitaa bruttopalkasta puolet jo päättyä veroksi Suomessa ja sekään ei tunnu enää riittävän ja samalla ihmetellään miksi ihmiset eivät kuluta kun työpaikatkin häviävät alta kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yrittäjä 7 vuotta. Tämä oli yksi syy miksi lopetin.
Orpo tyhjensi työllisyysrahaston ja palkansaajien keräämät rahat laitettiin valtion velan maksuun. Nyt Orpo itkee, kun työttömyysvakuutusmaksuja pitää taas nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkansaajan verotus kovinta 10 vuoteen. Kyllä Riikka ja Petteri osaavat. Yrittäjiä ja omistajia hemmotellaan veroeduilla.
Älä viitsi paskaa jauhaa.