Miten toimii avioliitto, jossa toinen tulee uskoon ja toinen ei?
Mietin asiaa erään lähisukulaiseni tilanteen takia.
Heidän tapauksessa vaimo on tullut uskoon ja on menossa saamaan aikuiskasteen voidakseen liittyä helluntaiseurakuntaan.
Mies (joka on veljeni) ei ole lainkaan uskonnollinen. Heillä on ollut aika myrskyisä liitto johon on mahtunut väkivaltaa, erossaoloa ja lasten syntymät.
Nyt kun heillä näyttäisi olevan kaikki hyvin, toivon että uskonto ei tule heille kerrottavaksi tekijäksi, vaikka molemmat eivät ole uskossa.
Onko muita pariskuntia, joissa vain toinen on uskossa? Miten elämä sujuu?
Kommentit (84)
Itselleen rehellinen ihminen ei koskaan voisi olla tuollaisessa suhteessa. Uskonnot sortavat naisten oikeuksia ja ne ovat itselleni tärkein asia. Jos ei kannata ihmisoikeuksia, en voi olla tekemisissä.
Eli siis polyamoria Usko nimisen henkilön kanssa. Hmmm, noh, eiköhän se toimi kunhan Uskolle sopii että häneen tullaan ja se osapuoli joka ei pysty tulemaan voi varmaan keskustella asiasta Uskon ja sen toisen kanssa.
"on tullut uskoon" on kevyt ilmaisu siitä että henkilö liittyy hellutalaisiin.
Hyvin tuntuu sujuvan ainakin siskollani. Hänen miehensä on tullut uskoon ja siskoni ei ole lainkaan uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ja sekaani - riitelyä siitä miksei toinen muutu
Uskovainen ja ei uskossa - riitelyä siitä miksei toinen muutu
Pinnallinen ja luonnollinen - riitelyä siitä miksei toinen muutu
Varakkaampi ja köy... Yskän varmaan ymmärtää?
Vegaani ja sekaani - riitelyä siitä miksei toinen muutu -> tää ei muuten päde kaikkiin
Ihmettelen kyllä suuresti, miten joku haluaa jakaa kodin ja vieläpä paritella lihansyöjän kanssa vegaanina
Eroaisin heti jos puoliso alkaisi jeesustelee.
Tää on vähän kuin minun vanhempien tilanne, äiti on kylläkin ollut jollain tapaa uskossa aina. Siksi kai on ollut niin anteeksiantavainen isää kohtaa, esim. isä oli nuorena aika väkivaltainen. Itse en nähnyt sellaista mutta muistan kun isä huusi äidille joskus ihan hulluna. Eli se uskova osapuoli on yleensä sellainen joka antaa anteeksi pahojakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sen sijaan, että etsittäisiin sopivampi puoliso, itsekeskeinen ihminen vaatii, että toinen muuttuu sellaiseksi kuin hän haluaa.
Raamatun mukaan ei uskovan puolison saa hylätä jos toinen ei suostu asumaan saman katon alla jos taas suostuu niin sitten toki saavat jatkaa liittoaan,monesti siinä kyl käy että ei uskova ei siedä uskoontullutta puolisoaan ja haluaa erota. 29/29: minunkin äiti ollut aina jollain tapaa uskossa,kiltti ja alistuva ja minunkin isä on aina ollut vihainen väkivaltainen ja hullu,silti äiti antanut anteeksi.
oudosti, jos toinen ei tule uskoon koskaan. äitini meni naimisiin leipäpapin kanssa ja oli itse palava uskova, uskoaan hän ei menettänyt mutta järsi varmaan paljon isäni takia kun isä ei rukoillut eikä eikä elänyt uskoa todeksi. ja meistä lapsista tuli omituisia, vaikka itsekin tulin uskoon 21 vuotiaana. psyykkisiä ongelmia tuli minulle myöhemmin ja veljelle psykoosi useasti. uskon että se johtuu ei-uskovan isäni tuomasta kirouksesta perheeseen. siskosta tuli ylilääkäri ja tuntuu menevän kaikki hyvin ja ollaanhan me lapset kaikki uskossa. silti itse en menisi ottamaan kirousta eli suoraan ei-uskovaa naista vaimoksi, se olisi kauhistus Herralle ja kirous. hyi. phyits! -sylkee maahan!
A
Minä uskossa, mies ei. Ja näin oli jo tavatessamme. Naimisiin mentiin ja yhteiselo sujuu hyvin koska kunnioitus toimii molemminpäin ja tullaan muutenkin hyvin toimeen. Arvostamme samoja asioita ja huumori pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen parisuhteen kaatua tarvitse, mutta se on uudestisyntyneelle jatkuva raastava suru tietää mihin rakkain ihminen on matkalla.
Tuommoisen kanssa ei ainakaan parisuhde onnistu!
Deittisivustolla tulee jatkuvasti vastaan sitä, että minuun ottavat yhteyttä uskovat miehet, jotka käyvät kirkossa ja seurakunnan tilaisuuksissa, joten ei se nyt ihan pelkkää tapakristityn elämää ole. Minä en ole uskossa, kritisoin kirkkoa ja useimpien uskovaisten tekopyhää meininkiä. On aina pakko kysyä heti suoraan, että miten ihmeessä nämä miehet kuvittelevat meidän sopivan yhteen. On mahdotonta kuvitella, että toinen ei koskaan puhuisi uskonasioista kumppanilleen ja yhtä vaikeaa kuvitella, että itse olisin siinä tapauksessa hiljaa. Ainoana selityksenä näen sen, että nämä uskovaiset miehet uskovat muuttavansa mieleni jossain vaiheessa.
Kyllä se on niin, että ei siitä suhteesta tule mitään, jos näin olennaisesti näkemykset eroaa toisistaan. Varsinkin nämä lahkolaiset on niin kiihkeästi omien uskomustensa vankina, ettei siellä ole tilaa edes normaalille keskustelulle uskonasioista. Siellähän hylätään omia läheisiäkin, jos eivät tunnusta samaa uskoa.
Onneksi treffailuvaiheessa voi vain lopettaa heti alkuunsa. Parisuhteen keskellä se onkin ikävämpi juttu, mutta ei se kyllä tule toimimaan, ellei toinen ala joustamaan ja varomaan sanojaan. Nämä yhtäkkiä uskoontulot on sellaisia päädystä toiseen rynnimisiä, ettei siellä ole meillä 'syntisillä' mitään sananvaltaa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ja sekaani - riitelyä siitä miksei toinen muutu -> tää ei muuten päde kaikkiin
Ihmettelen kyllä suuresti, miten joku haluaa jakaa kodin ja vieläpä paritella lihansyöjän kanssa vegaanina
Niinpä. Kun olen himometsästäjä ja kalastaja, niin mitäpä taloudessani syödään. Vegaani ei kauaa nurkissa pyörisi
Vierailija kirjoitti:
oudosti, jos toinen ei tule uskoon koskaan. äitini meni naimisiin leipäpapin kanssa ja oli itse palava uskova, uskoaan hän ei menettänyt mutta järsi varmaan paljon isäni takia kun isä ei rukoillut eikä eikä elänyt uskoa todeksi. ja meistä lapsista tuli omituisia, vaikka itsekin tulin uskoon 21 vuotiaana. psyykkisiä ongelmia tuli minulle myöhemmin ja veljelle psykoosi useasti. uskon että se johtuu ei-uskovan isäni tuomasta kirouksesta perheeseen. siskosta tuli ylilääkäri ja tuntuu menevän kaikki hyvin ja ollaanhan me lapset kaikki uskossa. silti itse en menisi ottamaan kirousta eli suoraan ei-uskovaa naista vaimoksi, se olisi kauhistus Herralle ja kirous. hyi. phyits! -sylkee maahan!
A
Sinulla on todellakin psyykkisiä ongelmia.
Uskoon tulo voi monesti parantaa liittoa,suhdetta.Jos aiemmin on ollut juopottelua, riitoja,kenties jopa pettämistä tämän uskoon tulleen toimesta,nämä harrastukset loppuvat.Hänestä tulee uskollinen ja tasapainoinen mielenrauhan omaava ihminen.Niin, ja masennus vaihtuu iloon.
Nämä ovat oikean uskon hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kun olen himometsästäjä ja kalastaja, niin mitäpä taloudessani syödään. Vegaani ei kauaa nurkissa pyörisi
Luuletko että vegaani sinun nurkkiisi haluaisikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että vegaani sinun nurkkiisi haluaisikaan?
Kaikki ne haluaa, koska testosteroni on vastustamatonta
Tätä minäkin mietin. Koska pelastusta ei tule ilman uskoa Jeesukseen.