Miten toimii avioliitto, jossa toinen tulee uskoon ja toinen ei?
Mietin asiaa erään lähisukulaiseni tilanteen takia.
Heidän tapauksessa vaimo on tullut uskoon ja on menossa saamaan aikuiskasteen voidakseen liittyä helluntaiseurakuntaan.
Mies (joka on veljeni) ei ole lainkaan uskonnollinen. Heillä on ollut aika myrskyisä liitto johon on mahtunut väkivaltaa, erossaoloa ja lasten syntymät.
Nyt kun heillä näyttäisi olevan kaikki hyvin, toivon että uskonto ei tule heille kerrottavaksi tekijäksi, vaikka molemmat eivät ole uskossa.
Onko muita pariskuntia, joissa vain toinen on uskossa? Miten elämä sujuu?
Kommentit (84)
Ei toimisi ainakaan omalta osalta. En voi sietää noita uskovaisten hölmöilyjä. Uskoon hurahtaneet eivät myöskään malta olla paasaamatta jatkuvasti siitä uskostaan ja haluavat "pelastaa" kaikki muutkin. Kun joku pelastaisi niiden sekavilta jutuilta. Hellarit on lisäksi sitä massapsykoosiporukkaa, jotka kuvittelee puhuvansa kielillä. Menkääpä google kääntäjän kanssa kokoukseen, niin pelkkää siansaksaa, mutta tämäkin käännetään niin, että on taivasten kieltä jota ei uskon ulkopuoliset ymmärrä. Jostain mt-häiriöstä tuollainen ihminen kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen parisuhteen kaatua tarvitse, mutta se on uudestisyntyneelle jatkuva raastava suru tietää mihin rakkain ihminen on matkalla.
Sinä et tiedä pätkän vertaa minne toinen on " menossa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen parisuhteen kaatua tarvitse, mutta se on uudestisyntyneelle jatkuva raastava suru tietää mihin rakkain ihminen on matkalla.
Eri
Raamatusta löytyy opetusta siitä, miten voi pelastua. Minä tiedän, että se on totta. Jokainen joutuu vastaamaan valintojensa seurauksista. Annan vain ystävällisen neuvon. Kannattaa lukea evankeliumi ja uskoa.
Minä olen olen ollut 42 v.uskossa. Mies ei ole.Meillä on ollut perheväkivaltaa. Mies jo niin vanha ei jaksa enää. Viinasta ei ole eroon päässyt. En olisi jaksanut tätä liittoa ilman uskoa Kotona voin sentään lukea Raamattua Moitetta toki toisinaan tulee. Sen voi tyynenä ohittaa.Hyvä että on netti voin katsella 7 TV ohjelmia En ole tuputtanut uskoa. En kirjakasaa kantanut pöydälle. Kyllä liitto näinkin onnistuu. Eniten vaikuttaa vaimo käytös uskovana. Onko ymmärtäväinen ja rakastava. Toivottavasti mies ei ole ankara hänen uskoa kohtaan Varmasti jo aika kauan nämä uskon asiat ollut vaimolla sydämessä. Saattaa olla että juuri tämä on eniten heidän liittoaan auttanut muuttumaan parempaan.
Olen uskossa ,mies ei vielä Lapset kyllä kärsi kun näkivät isän juomisen ja pahoinpitelelyt. Humalassa Haukkuminen, vieläkin. Usein lapset pelkäsi isää Olisin eronnut,mutta lapset eivät antaneet. Sanoivat että isä joutuu katuojaan ilman minua. Lapset jo muuttaneet kotoa. Olen aina antanut anteeksi kaiken, vaikka toinen ei ole ikinä edes pyytänyt. Näin ei ole tullutv katkeruutta väliimme Koskaan en halunnut omia lapsia puolelleni. Tuo on syy miksi lapset rakastaa isää. Eihän minulla ole edes valtaa tuomita ketään. Jumala on monet kerrat meitä auttanut. Kyllä tuo papparainen vielä uskon elämäänsä löytää. Jumalalla on omat aikansa kaikelle.
Silloin sunnuntaisin ei naida, koska se on toisen kirkossakäyntipäivä.
No, kun nainen pitää haarat auki eikä nakuta, niin se kelpaa yleensä miehelle kuin miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan ei uskovan puolison saa hylätä jos toinen ei suostu asumaan saman katon alla jos taas suostuu niin sitten toki saavat jatkaa liittoaan,monesti siinä kyl käy että ei uskova ei siedä uskoontullutta puolisoaan ja haluaa erota. 29/29: minunkin äiti ollut aina jollain tapaa uskossa,kiltti ja alistuva ja minunkin isä on aina ollut vihainen väkivaltainen ja hullu,silti äiti antanut anteeksi.
Ei Raamatussa kyllä noin sanota.
Ei toiminut meillä, koska toinen alkoi saarnata kotona kadotukseen joutumisesta. Sai myös hysteerisen kohtauksen pikku asiasta, koska pelkäsi joutuvansa helvettiin.
Kyseessä ei ollut tavallinen seurakunta kuten esimerkiksi luterilainen seurakunta, vaan enemmän lahkotyyppinen.
Vierailija kirjoitti:
Tietää -> luulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Raamatusta löytyy opetusta siitä, miten voi pelastua. Minä tiedän, että se on totta. Jokainen joutuu vastaamaan valintojensa seurauksista. Annan vain ystävällisen neuvon. Kannattaa lukea evankeliumi ja uskoa.
Et tiedä vaan luulet tietäväsi.
"Vegaani ja sekaani - riitelyä siitä miksei toinen muutu
Uskovainen ja ei uskossa - riitelyä siitä miksei toinen muutu
Pinnallinen ja luonnollinen - riitelyä siitä miksei toinen muutu
Varakkaampi ja köy... Yskän varmaan ymmärtää?"
Varakkaampi ja köyhempi voi hyvin toimia koska se ei kerro vielä mitään ihmisten luonteesta tai arvomaailmasta. Yleensä suurimmat törmäykset tulevat jos arvomaailmat tai luonteet eroavat liikaa.
Kyllä minäkin joskus vieläkin suutun ja sanon takaisin. Riitaahan tuo vain lisää, joten parempi koettaa olla hiljaa ja vaan myönnellä. Nuorempana joskus seuraavana päivänä koetin kertoa, mitä on tehnyt. Ei siitä mitään apua ole.Hetihän heikon itsetunnon omaava on puollustus kannalla. Kyllä miehesä on paljon hyviäkin puolia. Lapsuuden traumat vaikuttaa vieläkin. Kaikki herkkyys on piiloitettu , ettei kukaan enää satuta. On kyllä minussakin paljon vikaa. Hyvä muistaa, että kukaan ei täällä ole täydellinen
Tärkein unohtui puolisoltasi Uskossa olevan ei tarvitse pelätä kadotusta tai helvettiä. Jeesus kuoli ristillä sovittaakseen meidän syntimme..Armosta te olette pelastettu, uskon kautta. Ette omien tekojenne kautta. Jokainen uskova tekee virheitä ja syntiä. Mutta kun täydestä sydämestä pyydämme tekojamme anteeksi, niin Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Joka päivä on armo uusi.
Nyt sitten tulee viestiä, että mitä ne uskovat tekevät. Luetellaan murhat, raiskaukset varkaudet. Myönnän että niihinkin voi uskova langeta. Aidossa uskossa oleva syvästi katuu tekojaan. Tekee kaikkensa ettei sama toistuisi. Tämä on sitä uskossa kilvoittelua Pyytää anteeksi tekojaan. Hän voi myös täysiin luottaa, että Armo riittää näissäkin. Pitää myös tunnustaa tekonsa virkavallalle ja käydä vaikka linnatuomion läpi Syntiä on myös Haukkuminen, kiroilu, juoruilu,kadehtiminen ymn. Unohtamatta .että ero Jumalasta on jo synti.
Ei ole mitään ongelmaa, jos molemmat kunnioittavat toistensa ajattelutapaa ja vapautta valita. Ongelmia voi tulla, jos jompikumpi on ehdoton lasten uskontokasvatuksen suhteen. Jos molemmat joustavat siinä ja ovat avoimia, niin ei ole mitään ongelmia.
Olen uskossa ja saanut aikuiskasteen. Mies ei ole uskossa eikä kuulu kirkkoon. Päätimme kuitenkin, että lapset osallistuvat uskonto tunneille. Vakaumuksei kieltää syömästä ruokia.jotka on tehty verestä. Ehdottomasti ne kielsin. Lapset siitä kyllä olivat ihan hyvillään. Tytöt ei halunneet koulussa tanssia. joten kielisin sen. Nuorimmainen halusi liikunta tunnilla tanssia, joten sai osallistua. Siskoni ja ystäväni ovat uskossa. Ihan me tavallista arkea eletään. Asioista olaan juteltu ja yhdessä kaikesta sovitaan. Meillä on keskinäinen luottamus, silloin myös rakkaus kestää vaikeudetkin.. Ollaan hyvin sitoutuneita liittoomme.
Jopa sinulla on kapea kuva uskosta. Oli uskossa tai ei, ei kukaan noin tyhmän kanssa seurustelisikaan. Ainakaan järkevä.