Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako asteiseksi paistatte kinkun?

Vierailija
08.12.2025 |

Te, jotka aiotte paistaa kinkun, kuinka kuumaksi kypsennätte? 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhupuheiden mukaan ruiskuoressa paistamalla tulee paras kinkku. Sopivasti päästää vesihöyryä haihtumaan lihasta, mutta pitää silti mehevänä.

Paistopussissa tulee minusta aika vetisen makuinen. Kun liha muhii omassa liemessään monta tuntia. Sehän on melkein lähempänä keittokinkkua.

Vierailija
42/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 astetta ja sinapit pintaan. Ripotellaan korppujauhoja ja parissa sadassa vähän aikaa. Siitä suoraan pöytään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

83

Vierailija
44/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkkurasvasta tuskin moni tekee kastiketta. Mun suosikki

Mä käytän kinkun rasvaa kastikkeeseen. Kastikkeeseen tulee lisäksi kuohukermaa, omenasosetta ja sinappia. Suurustan maizenalla.

Vierailija
45/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on, pesettekö kinkun ennen kuin kypsennätte?

Minä huuhdon kylmällä vedellä jonka jälkeen kuivaan huolella. Sinänsä ei kai niin välttämättömyys kun pinnasta otetaan kamara pois paistamisen jälkeen joka tapauksessa, mutta jotenkin on iskostunut tapa sitkeään. Aina lihat ja kalat pinnasta puhtaana kun ruokaa laitetaan. Siinä lihan päällä oleva lima ensimmäisenä antaa makuvirheitä. Raikkaus on ruoassa tärkeintä.

Vierailija
46/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

75-78 aika passeli omaan makuun

Vierailija
47/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän kinkun rasvaa kastikkeeseen. Kastikkeeseen tulee lisäksi kuohukermaa, omenasosetta ja sinappia. Suurustan maizenalla.

Joskus tullut kokeiltua, mutta ei sitä oikein kukaan ole syönyt. Ihan hyvää, mutta aika turha kun joulupöydässä on niin paljon muutakin.

Vierailija
48/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa kun mun paistomittarissa on eläinten kuvat :D Ei tarvise siis osata edes numeroita, kunhan possun kohdalla ottaa kinkun uunista. Itse tykkään kuivakkaan puoleisesta kinkusta, joten annan mennä vähän yli.

Vierailija
49/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee vaiva eikä edes ole erityisen hyvää. Mieluummin lihapataa naudanlihasta pitkällä kypsennyksellä.

Vierailija
50/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hans Välimäen oppien mukaan, eli 64c

Vierailija
51/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tullut kokeiltua, mutta ei sitä oikein kukaan ole syönyt. Ihan hyvää, mutta aika turha kun joulupöydässä on niin paljon muutakin.

En mäkään sitä isoa määrää tee, mutta kyllä kaikki sitä laittaa keitettyjen perunoiden päälle.

Vierailija
52/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä väliliha Hansin opilla, porsas pitää olla riittävän kypsää, aina

Vierailija
53/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan paistopussissa. Lämpötila ohjeen mukaan, tuntimäärät täyteen ja sitten lisäaikaa, haluan kypsän, jopa murenevan kinkun. Se tulee syötyä viimeiseen muruun saakka. Luuton juhlakinkku on paras.

Vierailija
54/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvee vaiva eikä edes ole erityisen hyvää. Mieluummin lihapataa naudanlihasta pitkällä kypsennyksellä.

Älyvapaa kommentti. Joulukinkun paistaminen on yksi helpoimmista ruokajutuista mitä voi kuvitella. Sehän vaan laitetaan uuniin ja paistetaan pitkään. Epäonnistuminen on lähes mahdotonta jos noudattaa ohjetta edes vähän sinne päin. 

Vierailija
55/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä väliliha Hansin opilla, porsas pitää olla riittävän kypsää, aina

Vähintään 70 astetta niin kuolee sitkeätkin pöpöt. Silloin on varmasti turvallista syödä.

Tosin nykyisin kaikki Suomessa myytävä possunliha on testattua. Käytännössä voisi syödä vaikka raakana. Lähinnä teoreettinen riski trikiinitartunnasta. Vaan tuskin se raaka kinkku edes kovin hyvältä maistuu.

Vierailija
56/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen 85. Ei kuivu paistopussissa. 

Vierailija
57/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla villisikaa jos jostain löydätte.

Vierailija
58/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaiva??? Sehän paistuu uunissa monta tuntia, ei sille mitään tartte tehdä koko aikana. 

Vierailija
59/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhupuheiden mukaan ruiskuoressa paistamalla tulee paras kinkku. Sopivasti päästää vesihöyryä haihtumaan lihasta, mutta pitää silti mehevänä.

Paistopussissa tulee minusta aika vetisen makuinen. Kun liha muhii omassa liemessään monta tuntia. Sehän on melkein lähempänä keittokinkkua.

Sitä lientähän voi pussin kulmasta laskea pois, jos sitä on liikaa. 

Itse en viitsi askarrella ruiskuoren kanssa, kokeiltu on eikä kinkku siinä minusta mitenkään ylivoimaisen hyväksi tullut. Ihan tavallisen hyvä. Joten teen pussissa, se on niin helppoa.  

Vierailija
60/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

95, eli niin pitkälle kun mittari riittää. Kinkun täytyy olla mureaa, niin että siitä saa vaikka haarukalla paloja 😊

Sama täällä, reilusti yli 90 astetta niin tulee hyvä😛 Jonkun mielestä ylikypsää ja kuivaa mutta meidän suuhun just sopivaa👌sitä paitsi tällai kypsennetty kinkku pysyy mielestäni syömäkelpoisena pidempään.  Sellainen limainen (eli jonkun mielestä mehevä) on tosi limainen jonkun päivän päästä. Yh🤢 mut makuasioitahan nää on😅