Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä? Minne työpaikat ovat kadonneet?

Vierailija
07.12.2025 |

Olen ollut 5 v. Vakityössä ja olen vieläkin täällä Pohjois-Suomessa. Haluaisin kuitenkin muuttaa takaisin Etelä-Suomeen.

Aloin katselemaan työpaikkoja omalta alalta teollisuudesta. 

Miten voi olla mahdollista että paikkoja ei ole yhtään? Ei mihinkään!

Täällä pohjoisessa työttömyys on paikkakunnasta riippuen n. 15- 23%, mutta  en olisi uskonut että tilanne etelässä on vielä huonompi. 

Muutama osa-aikainen vuokratyöpaikka, ei mitään muuta.

Avoimiin hakemuksiin yrityksiin ei vastata, tai jos vastataan niin sanotaan että paikkoja ei ole. Tilanne muuttunut aivan päälaelleen viimeisen 5 vuoden aikana. 

Minne työpaikat ovat kadonneet?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vinkkejä mistä saisi keikkatöitä? Ja ei, en myy karvalompsaa.

Minä saattaisin laittaa viestiä vaikka apteekkiin apteekkarille, että olet innokas oppimaan ja tekisit mielelläsi töitä esimerkiksi kassalla tai muita hommia tarpeen mukaan joustavasti ja voit tulla paikalle lyhyellä varoitusajalla. Ei se ota jos ei annakaan. 

Siitä sitten oppisopimuskoulutus lääketeknikoksi. Palkka on onneton.

Sanokaa minun sanoneen, että farmaseutit siirtyy tiskin taakse (tarvitaan vähemmän kallista henkilöstöäj) ja itsehoidon lääkeneuvonta siirtyy esim lääketeknikoille lisäkoulutuksen jälkeen.

Jotain pientä saattaisi sitten auetakin. Toki apteekit on pulassa pian myöskin hallituksen politiikan takia🤦🏻

Työttömiä on ollut palkkatuella apteekeissa töissä laittamassa lääkepakkauksia hyllyihin ja kassalla. 

Vierailija
62/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatalouslomittajista on huutava pula, lakisääteiset lomat yrittäjillä ei ole toteutuneet vuosiin enää lomittajien puutteessa. 

Melkein kaikesta muusta onkin sitten ylitarjontaa.

Onko vielä kuinka fyysistä hommaa? Meinaan jos on vähän kremppaa selässä? Minkälainen palkka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi taas Hesarissa uikutus kuinka kohta lähtee työmarkkinoilta porukkaa eläkkeelle. Ilmeisesti haluavat maahanmuuttoa rutkasti lisää. Tämä sama uikutus oli 15 vuotta sitten. Kataisen hallitus vastasi sillä superkarttumilla eli saivat monta prosenttia lisää eläkkeeseensä kun pitkittivät eläkkeelle jäämistä. Sitä maksetaan nyt samoin kuin tätä maahanuuttoa. Samoja virjheitä koko ajan prkle.

Vierailija
64/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle kokosi yhteen avoimet työpaikat:

https://yle.fi/a/74-20164274

Vierailija
65/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain juuri matalapalkka-alan työpaikkaan Tampereella. On koulutus ja kokemus kyseiseltä alalta. Hakemuksia tullut yli 500. Tämä kertoo jostain. Työvoimapula on törkein valhe jota mediassa kuullaan. On rikollista että tuota propagandaa saa levittää.

Tai voisiko alueellisesti ja aloittain olla eroja? 

Vierailija
66/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin täällä noita ensiapuporukkaa kun olivat kaupassa. Ihmeellisiä lihavia ihmisiä. Miten ne jaksaa nostaa potilaita. Ja nuoria tyttöjä tatuoituja punatukkia. Ennen ne oli atleetteja ja nuoret naise hyväkuntoisia ja terveen näköisiä. 

Vierailija
67/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain juuri matalapalkka-alan työpaikkaan Tampereella. On koulutus ja kokemus kyseiseltä alalta. Hakemuksia tullut yli 500. Tämä kertoo jostain. Työvoimapula on törkein valhe jota mediassa kuullaan. On rikollista että tuota propagandaa saa levittää.

Mä olen hakenut matalapalkka-alan keikkatöihin Tampereella jo 2 vuotta enkä ole päässyt kertaakaan edes haastatteluun.

Olen akateeminen yksinhuoltaja ja tarvitsisin lisätuloja vakituisen päivätyön lisäksi. Mulle kelpaisi mikä vaan työ. Voisin tehdä keikkatöitä iltaisin ja viikonloppuisin. Olen hakenut siivoojaksi, rakennuksille siivoojaksi, ravintoloihin tiskaajaksi ja kiireapulaiseksi, muuttofirmoihin muuttajaksi, Wolt-marketiin keräilijäksi, Alkoon kiireajan myyjäksi, ilotulitemyyjäksi, Ratinan kesäfestareille kaljamyyjäksi. Aina vastauksena Ei Kiitos. Kuka noihin keikkahommiin pääsee?!?

Uskallatko laittaa oman kevytyrittäjä bisneksen käyntiin? Ilmoita oman alueen Facebook ryhmässä, että teet kotisiivousta  ja laskutat jonkun ukko.fi kautta.

Nyt joulun alla hommaa varmaan piisaa. Palkka tulee olemaan onneton. 

Näin tuollaisen ilmoituksen vähän aikaa sitten ja siinä mainittiin, että siivoaa pääasiassa asiakkaan omilla välineillä. Hinnaksi oli laittanut 35€/h. Ei mitään käsitystä onko se sopiva palkka vai ei. Käteen jää kuitenkin alle kymppi tunnissa.

Vierailija
68/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvun lopussa ja Suomen matka on minun näkökulmastani ollut pelkkää loivaa hyvinvointivaltion rapauttamista. Ainoa poikkeus tähän on Nokian nousu, jolloin en ollut vielä itse työelämässä. Muuten kaikki palvelut, työpaikat ja hyvinvointi on ollut tasaisesti laskusuunnassa. En usko enää Suomen nousuun ja siitä syystä ihmiset säästävät henkensä edestä.

Vierailija
69/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi taas Hesarissa uikutus kuinka kohta lähtee työmarkkinoilta porukkaa eläkkeelle. Ilmeisesti haluavat maahanmuuttoa rutkasti lisää. Tämä sama uikutus oli 15 vuotta sitten. Kataisen hallitus vastasi sillä superkarttumilla eli saivat monta prosenttia lisää eläkkeeseensä kun pitkittivät eläkkeelle jäämistä. Sitä maksetaan nyt samoin kuin tätä maahanuuttoa. Samoja virjheitä koko ajan prkle.

Niinpä! Elinkeinoelämän toiveiden mukaan mennään kokonaisuudesta ja suomen kansasta välittämättä. 

Vierailija
70/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on lama. Se selittää työpaikkojen puutteen.

Silti hesan pörssi on noussut käsittämättömästi, ei jotenkin mene yhteen laman ja työttömyyden sun muun kanssa. Vai onko se sitä tekoälykuplan aiheuttamaa nousua josta tullaan pian alas.

Vierailija
71/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin täällä noita ensiapuporukkaa kun olivat kaupassa. Ihmeellisiä lihavia ihmisiä. Miten ne jaksaa nostaa potilaita. Ja nuoria tyttöjä tatuoituja punatukkia. Ennen ne oli atleetteja ja nuoret naise hyväkuntoisia ja terveen näköisiä. 

Blaa Blas blaa.

Nyt on toistuvasti tullut hätähuutoja ensihoidon työntekijöiltä, että miten työstä on tullut ihan mahdotonta. Lapissa mummot kotiutetaan hyväkuntoisena kotihoidon turvin, samana iltana vanhus taas ei taas pärjääkään ja joutuu päivystykseen. Ralli jatkuu.

Tai miten mielenterveyden ongelmat jotka on jätetty hoitamatta on nyt sitten ensihoidon käsiin tiputettu. 

Tilanne menee vain pahempaan suuntaan kun hyvinvointialueet säästää

Vierailija
72/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset korkeakoulut käyttävät Aasiassa koulutusagentteja, jotka hankkivat kouluihin ulkomaalaisia opiskelijoita. MOT:n todisteet osoittavat, kuinka nämä koulujen agenttikumppanit syöttävät opiskelijoille väärää tietoa.

https://yle.fi/a/74-20193736

Vierailija
73/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abdi ja Jamal ja Vishnu lampsi maailman toiselta puolelta tekemään hommat. Halvalla.

Vierailija
74/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 80-luvun lopussa ja Suomen matka on minun näkökulmastani ollut pelkkää loivaa hyvinvointivaltion rapauttamista. Ainoa poikkeus tähän on Nokian nousu, jolloin en ollut vielä itse työelämässä. Muuten kaikki palvelut, työpaikat ja hyvinvointi on ollut tasaisesti laskusuunnassa. En usko enää Suomen nousuun ja siitä syystä ihmiset säästävät henkensä edestä.

Minä näin sen ajan1980-luvulla kun ihmisillä meni lujaa. Vanhemmat ostivat uuden talon, pihassa oli uusi Toyota, makkarissa vesisänky ja telkku isompi kuin naapurissa.

Pian auto vaihtui Opeliin, talo meni myyntiin ja asuimme neljä ihmistä kolmiossa.

Joskus ei ollut varaa ostaa terveyssiteitä, vaan käytin vessapaperia. 

Vanhemmat alkoholisoituivat ja minä opin näpistelemään.

Tuo aika aiheutti sellaisen mielikuvan, että tulevaisuudelta ei ole mitään odotettavaa. 

Vierailija
75/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin yliopistosta silloin Nokian nousukiidon aikaan. En päässyt sinne haluamiini töihin vaikka oli alan koulutus. Tarjosivat koulutustani vastaamatonta työtä henkilöstöpulassa ja onneksi en ottanut niitä hommia, olisin varmaan nyt pitkäaikaistyöttömänä.

Eräs tuttavani oli Nokialla ysärillä kännyköiden käytettävyystestaajana. Siis hänelle annettiin kehityksessä oleva puhelin ja sen kanssa piti näppäillä ja kommentoida toiminnallisuutta. Hän eli Nokian nousukiitoa ja puhui aina Nokian suurista keäjuhlista mihin osallistui. 

Hänet irtisanottiin Nokialta pari vuotta myöhemmin kun jäi äitiyslomalle. Annettiin useamman kuukauden palkka ja sanottiin että etsi äitiysloman jälkeen muuta työtä. Tuttu vaihtoi alaa ja kouluttautui uudelleen.

Eräs toinen tuttu on edelleen Nokialla dirikkana. Aivan päätöntä menoa työaikojen osalta. Hänelle on ihan normaalia että työpäivät ja Teamsit kestää aamu 8 alkaen ja loppuu ilta 9. 

Vierailija
76/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Sitäpä tässä on ihmetelty viimeiset 10 vuotta. 

Meillä oli alkuvuonna 2023 historian korkein työllisyys.

Orpon hallituksen muodostamisen jälkeen on ostovoimaleikkauksilla tuhottu 10 kotimaista työnantajayritystä joka ikinen päivä arjet ja pyhät mukaanlukien  -  työpaikkoineen. 

Meillä on ollut 25 vuotta Marinin hallitusta lukuunottamatta joka ikisessä hallituksessa Kokoomus tuhoamassa maan taloutta pääministerin tai valtiovarainministerin pestissä.

Syytä sitä jonka syyllisyys on.

Vierailija
77/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Sitäpä tässä on ihmetelty viimeiset 10 vuotta. 

Meillä oli alkuvuonna 2023 historian korkein työllisyys.

Orpon hallituksen muodostamisen jälkeen on ostovoimaleikkauksilla tuhottu 10 kotimaista työnantajayritystä joka ikinen päivä arjet ja pyhät mukaanlukien  -  työpaikkoineen. 

Meillä on ollut 25 vuotta Marinin hallitusta lukuunottamatta joka ikisessä hallituksessa Kokoomus tuhoamassa maan taloutta pääministerin tai valtiovarainministerin pestissä.

Syytä sitä jonka syyllisyys on.

Marinin aikaan tuntui että on tulevaisuus ja lapsilla on turvallinen tulevaisuus ja kunnon koulutus ja työllistymisen mahdollisuus.

Vierailija
78/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta katoaa joka vuosi noin 20 000- 25 000 työpaikkaa. Eli tuon verran loppuu työpaikkoja pysyvästi. Samaan aikaan ihmisiä jää eläkkeelle noin 30 000 henkilön verran vuodessa vielä kaksi seuraavaa vuosikymmentä. Teoriassa joka vuosi pitäisi siis syntyä 5000-10 000 työpaikkaa lisää. Käytännössä näin ei ole, koska eläkkeelle lähtijöiden tilalle ei palkata uusia tekijöitä. Muistaakseni kun tätä on selvitetty, niin vain joka neljännen eläköityvän työpaikka täytetään uudestaan.

Ilman pysyvästi työtä jäävien määrä tulee kasvamaan joka vuosi merkittävästi. Jossain kohtaa Suomessa on enemmän ilman pysyvää työtä olevia henkilöitä kuin eläkeläisiä. 

Vierailija
79/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle kokosi yhteen avoimet työpaikat:

https://yle.fi/a/74-20164274

Puoli vuotta vanha juttu, jossa esim puutarha-alalla oli 500 työpaikkaa auki ja viisinkertainen määrä työnhakijoita.

Nyt tilanne on paljon pahempi. Ollaan ysärin laman luvuissa, vaikka ainut lamaa aiheuttava tekijä on maamme hallitus.

Kuljemme päinvastaiseen suuntaan kuin muu Eurooppa ja ainut selittävä tekijä on Petteri Orpon vessapaperi ja Riikka "elämäntaoatyötön" Purran sakset.

Vierailija
80/107 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.

Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43%) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.

Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "

https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme