Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi ymmärtää sitä että jotkut ihmiset väittää että ei ole rahaa ruokaan

Vierailija
07.12.2025 |

Suomen lain mukaan jokaiselle pitää jäädä 593€/kk kohtuullisen vuokran ja laskujen jälkeen, miten ei tuolla rahalla riitä ruokaan rahaa kuukaudeksi?

Kommentit (475)

Vierailija
441/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki kattaa 70% kelan rajoissa olevasta vuokra- asunnosta loput vuokrasta maksat ITSE siitä esim. Työmarkkinatuesta joka on 595€ siitä sit vähentelemään menoja niin näät paljonko jää ruokaan.

Nyt on paha aika elellä köyhäinavulla kun tukia tullaan leikkaamaan lisää.

Kannattaa etsiä itselleen joku muu tapa elämiseen.

Vierailija
442/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko maanantain Mot-ohjelman, siinä kerrotiin tänne ulkomailta huokutelluista ihmisistä, joilla on puutetta kaikesta ja myös siitä ruuasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturvamenoista menee 16 miljardia lääkäreiden palkkoihin. Aivan järkyttävää. 

Vierailija
444/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoitko maanantain Mot-ohjelman, siinä kerrotiin tänne ulkomailta huokutelluista ihmisistä, joilla on puutetta kaikesta ja myös siitä ruuasta?

Takaisin kotimaahan vaan.

Vierailija
445/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme käsitys että yhteiskunnan kuuluu maksaa kaiken. 

Vierailija
446/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan työttömyystuen 595 e, muuta en saa. Koska oma kerrostalokämppä. Koska säästöjä.

Joudun käyttämään säästöjäni siis tuohon päälle.

Pelkkä vastike on jo 500 euroa kuussa.

Siksi pihistelen, jotta eläisin pidempään säästöilläni, enkä tippuisi täysin persaukiseksi tukielätiksi.

Minulta lähti kaikki tuet koska on säästöjä ja nyt säästöni hupenevat mukavaa tahtia. No ehkä lopulta alan saamaan niitä tukia tai sitten en kun olen tarpeeksi persaukinen. Toivottavasti Elon Muskin ennuste on toteutunut eikä rahaa ja töitä enää ole silloin.

Vierailija
447/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen, lääkkeet, silmälasien hankinta, muutto tms. Työttömyyden kestosta ei ole ennakkoon tietoa, joten ei ole järkevää käyttää kaikkia säästöjä.

No niitähän varten niitä säästöjä onkin hyvä kerätä kun töissä on ja sitten niitä käytetään työttömänä tai sairastuessa kun silloin niille kyllä tarve on ettei joudu heti ruoka-avustus jonoon menemään. 

olen sinällään samaa mieltä, että kriisejä varten ne säästöt on. On kuitenkin kestämätöntä että ne Sirpat otka kuluttavat aina tilin nollille eivätkä ikinä säästä 'pahan päivän varalle' saavat enemmän rahaa tukien muodossa kuin ne, jotka ovat sinnikkäästi säästäneet vaikkapa satasen jokaisesta tilistään 'pahan päivän varalle'. Pitäisi olla niin, että on se sama kiinteä tuki minkä molemmat saavat ja toinen sitten joutuu elämään nyt säästeliäämmin ja toinen voi helpottaa arkeansa kuluttamalla myös niitä "pahan päivän varalle" säästöjään.

Minä saan tässä kuussa palkkaa 1200€ mistä maksan hieman yli 600€ vuokraa. Paljonko tuosta säästäisit? 

Vierailija
448/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan työttömyystuen 595 e, muuta en saa. Koska oma kerrostalokämppä. Koska säästöjä.

Joudun käyttämään säästöjäni siis tuohon päälle.

Pelkkä vastike on jo 500 euroa kuussa.

Siksi pihistelen, jotta eläisin pidempään säästöilläni, enkä tippuisi täysin persaukiseksi tukielätiksi.

Minulta lähti kaikki tuet koska on säästöjä ja nyt säästöni hupenevat mukavaa tahtia. No ehkä lopulta alan saamaan niitä tukia tai sitten en kun olen tarpeeksi persaukinen. Toivottavasti Elon Muskin ennuste on toteutunut eikä rahaa ja töitä enää ole silloin.

No täytyy toivoa että se Muskin ennustus toteutuu. Ollaan sitten kaikki samalla viivalla. 

Vierailija
449/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuollaista lakia ole olemassakaan, eikä kaikilla työssäkäyvilläkään jää aina 595€ ruokaan, kun pakolliset laskut ja työmatkat on ensin miinustettu.

Jos tuollainen laki olisi niin mihin valitan kun autoni korjaus vei niin paljon, että ei mulla jäänytkään rahaa ruokaan 595€?

Vierailija
450/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan tässä kuussa palkkaa 1200€ mistä maksan hieman yli 600€ vuokraa. Paljonko tuosta säästäisit? 

En toki tunne talouttasi ja budjettiasi mutta sinun tuloillasi pyrkisin palkan saatuani ensin maksamaan vuokran, sitten esim 50€ (tai edes 20€) erilliselle tilille säästöön ikäänkuin sitä ei olisi koskaan tilille tullutkaan ja kummasti saisin elettyä tuon jäljelle jäävän rahan kanssa loppukuun . Ei se säästäminen oikeasti sen vaikeampaa ole.

Vastakysymyksenä, mikä mielestäsi olisi se 'minimitulo' mistä pystyisit edes jotain säästämään ? 

Ps. Nyt on esim loistava ajankohta kilpailuttaa kännykkäliittymä, niitä on nyt tosi edullisssti tarjolla , siellä on kovaa kilpailua asiakkaista.

Vierailija
451/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme käsitys että yhteiskunnan kuuluu maksaa kaiken. 

Kuka näin on väittänyt? Siis muu kuin sinä äsken.

Vierailija
452/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuollaista lakia ole olemassakaan, eikä kaikilla työssäkäyvilläkään jää aina 595€ ruokaan, kun pakolliset laskut ja työmatkat on ensin miinustettu.

Jos tuollainen laki olisi niin mihin valitan kun autoni korjaus vei niin paljon, että ei mulla jäänytkään rahaa ruokaan 595€?

Aivan. Työssäkäyvilläkin voi olla tiukkaa nykyään ja jostain pitää tinkiä, joten aina ei ole kunnolla rahaa ruokaan.

Vierailija
453/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toki tunne talouttasi ja budjettiasi mutta sinun tuloillasi pyrkisin palkan saatuani ensin maksamaan vuokran, sitten esim 50€ (tai edes 20€) erilliselle tilille säästöön ikäänkuin sitä ei olisi koskaan tilille tullutkaan ja kummasti saisin elettyä tuon jäljelle jäävän rahan kanssa loppukuun . Ei se säästäminen oikeasti sen vaikeampaa ole.

Vastakysymyksenä, mikä mielestäsi olisi se 'minimitulo' mistä pystyisit edes jotain säästämään ? 

Ps. Nyt on esim loistava ajankohta kilpailuttaa kännykkäliittymä, niitä on nyt tosi edullisssti tarjolla , siellä on kovaa kilpailua asiakkaista.

Kaikki on kilpailutettu minkä vaan voi. Vähennä tuosta sitten vielä auton ja työmatkojen kulut kun työhön kulkeminen vaatii autoa, sillä muuten en pääse töihin kun julkiset ei silloin kulje. Omistan myös lemmikin. Minun tapauksessani työssäkäyminen ei ole lainkaan kannattavaa, sillä kotona ollessa jäisi yksikertaisesti enemmän rahaa käyttöön kun ei autoakaan tarvitsisi. Saan kuitenkin ihan itse maksettua laskuni ilman yhteiskunnan tukea. Että paljonko sinä ihan oikeasti pystyisit tuosta vielä säästämään? Ja palkkaa pitää saada kyllä reilusti enemmän kuin tukea, eihän työnteossa ole muuten mitään järkeä. 

Vierailija
454/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti - Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka.

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa. "

www.uusisuomi.fi/uutiset/a/2f026c55-71eb-4b3d-aab3-acfe9cec8a93

Jatketaanpa samasta raportista:

"Nuorten tuntoja kuvaa Vauva.fi -keskustelusivuilla käyty keskustelu aiheesta Tun-

netko sinäkin eläkeläisiä, jotka jäivät 60-vuotiaana eläkkeelle? (25.08.2024). Palstan

lukija kommentoi: Tätini jäi eläkkeelle 90-luvulla 55-vuotiaana. Muistaakseni myös

58-vuotiaat pystyivät jäämään eläkkeelle. Vanhempani jäivät 60-vuotiaina eläkkeelle.

Toinen kirjoitti: Anoppi jäi eläkkeelle 5-kymppisenä ysärillä. Nyt hän on 89-v ja eläk-

keellä edelleen. Eläkeurasta tulee pitempi kuin työurasta. Kolmas totesi: Huh huh.

Eläkkeellä pidempään kuin töissä. Suuret ikäluokat kyllä voitti tässä pelissä. Minä

joudun tekemään töitä yli 70-vuotiaaksi."

Vierailija
455/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus puuttuu Temuun. Kannattaa varautua, että Kiina nostaa reilusti lääkkeiden hintoja. 

Vierailija
456/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvulla työttömät pääsi eläkeputkeen 53-vuotiaana. 

Vierailija
457/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011615394.html

Vierailija
458/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011615394.html

Elinikä on pidentynyt. 

Juu, 1990-luvulla pääsi eläkkeelle moni alle 60-vuotiaana ja oli eläkeputki. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsi helpommin, ei otettu magneettikuvia. 

Vierailija
459/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus puuttuu Temuun. Kannattaa varautua, että Kiina nostaa reilusti lääkkeiden hintoja. 

Kela saa jatkossa päättää mitä lääkkeitä se korvaa. 

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon ja siitä voidaan nyt sitten jättää jotain pois mitä ennen on kuulunut. 

Vierailija
460/475 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus haluaa puuttua Temuun ja EU ja Kiina nostaa sitten kunnolla lääkkeiden hintaa.