Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi ymmärtää sitä että jotkut ihmiset väittää että ei ole rahaa ruokaan

Vierailija
07.12.2025 |

Suomen lain mukaan jokaiselle pitää jäädä 593€/kk kohtuullisen vuokran ja laskujen jälkeen, miten ei tuolla rahalla riitä ruokaan rahaa kuukaudeksi?

Kommentit (475)

Vierailija
401/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole ainoa asia mitä et ymmärrä.

Vierailija
402/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten te niitä säästöjä keräätte, jos ei huonon päivän varalle? Minusta on jotenkin ihan nurinkurista ajatella että veronmaksajien pitäisi maksaa eläminen ihmiselle joka ei halua käyttää omia rahojaan vaan säästää ne. Mikä on sellainen tilanne jossa ne omat rahat voisi ottaa käyttöön?

Sairastuminen, lääkkeet, silmälasien hankinta, muutto tms. Työttömyyden kestosta ei ole ennakkoon tietoa, joten ei ole järkevää käyttää kaikkia säästöjä.

Niin no nuohan ovat asioita joihin saa harkinnanvaraista toimeentulotukea sitten kun omat säästöt on ensin käytetty. 

Mä jäin juuri työttömäksi ja olen kyllä on

Omaa rahaahan ei saa sinusta olla.

Miten niin? Minähän juuri sanoin että olen onnellinen nyt tiukassa tilanteessa kun on säästöjä. Voin vaikka niistä sitten ottaa jos haluankin kalliimmat lasit kuin mitä yhteiskunta tarjoaa. Vai vastasitko jollekin muulle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten te niitä säästöjä keräätte, jos ei huonon päivän varalle? Minusta on jotenkin ihan nurinkurista ajatella että veronmaksajien pitäisi maksaa eläminen ihmiselle joka ei halua käyttää omia rahojaan vaan säästää ne. Mikä on sellainen tilanne jossa ne omat rahat voisi ottaa käyttöön?

Sairastuminen, lääkkeet, silmälasien hankinta, muutto tms. Työttömyyden kestosta ei ole ennakkoon tietoa, joten ei ole järkevää käyttää kaikkia säästöjä.

Niin no nuohan ovat asioita joihin saa harkinnanvaraista toimeentulotukea sitten kun omat säästöt on ensin käytetty. 

Mä jäin juuri työttömäksi ja olen kyllä on

Olen eri mutta omaa rahaahan pitääkin olla ja käyttää,niinhän me muutkin käytetään. Sitä sanotaan elämiseksi. 

Vierailija
404/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä touhua monilla täällä, ei opiskeltu, ei menty töihin, ei vanhempia avittamassa alkuelämässä, ei puolisoa (lapsia kyllä) ei sopivan hintaista asuntoa, autoa, pulkkaa, kelkkaa, lääkkeitä mutta kaikkea vaaditaan yhteiskunnalta ja valitetaan ettei saada tt-tukea ja pitää käyttää säästöjään. Ja kaikki epäonni on sattunut samalle ihmiselle siitä päätellen mitä täällä kirjoitetaan. 

Tämän viestin perusteella sulle ei ole suotu lukutaitoa. Näytäpä edes pari viestiä tästä ketjusta, missä on sanottu noin?

Vierailija
405/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan vuokraa ja veden ja sähkön. Enkä siltikään omista kämppää, netin ja puhelimen. Enkä

Saa asumistukea.

Niin?? Ihan normaalia, minäkin teen noin.

Vierailija
406/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan vuokrarajat on sellaisia, että kaupungissa asuvat joutuu maksamaan tosi paljon tuosta 593€ summasta siihen asumiseen. Sitten kun maaseudulle muutetaan halvemman asumisen perässä huomataan pian miten jumissa siellä on. Ei julkisia, ei opiskelumahdollisuutta, ei töitä, ei sosiaalista elämää.

Vierailija
407/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan työttömyystuen 595 e, muuta en saa. Koska oma kerrostalokämppä. Koska säästöjä.

Joudun käyttämään säästöjäni siis tuohon päälle.

Pelkkä vastike on jo 500 euroa kuussa.

Siksi pihistelen, jotta eläisin pidempään säästöilläni, enkä tippuisi täysin persaukiseksi tukielätiksi.

Mitä muuta pitäisi saada? Valtio maksamaan asunto, jonka myynnistä rahat tulee sinun taskuun?

Sanoiko joku, että pitäisi saada? Kuka niin sanoi?

Tässä ketjussa on ihmiset kertoneet, miksi heillä ei ole niin paljoa rahaa kuin ap olettaa kaikilla olevan. Se on se ketjun aihe, nääs. Siihen tuokin kirjoittaja vastasi. Ja sinä alat heti olettaa, että hän olisi vaatimassa jotain jostain lisää, vaikka mitään sellaista ei hän kirjoittanut.

Vierailija
408/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin ihmettelen mihin laittavat tukirahat, kun koko ajan valittavat vaikka asuntokin on ilmainen. Paljon kertoo sekin näistä tukiasioista, että esimerkiksi somalit pystyvät niillä rahoilla käymään lomareissuilla toisella puolella maapalloa pari kertaa vuodessa.

Vierailija
409/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minäkin ihmettelen mihin laittavat tukirahat, kun koko ajan valittavat vaikka asuntokin on ilmainen. Paljon kertoo sekin näistä tukiasioista, että esimerkiksi somalit pystyvät niillä rahoilla käymään lomareissuilla toisella puolella maapalloa pari kertaa vuodessa.

Ulkomaalaiset saa ekstraa.

Ja ne heidän lomareissunsa on ne pienet visiitit kotimaassaan perhettään katsomassa, ei mitään hintavia löhöilyjä aurinkorannnoilla.

Vierailija
410/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan työttömyystuen 595 e, muuta en saa. Koska oma kerrostalokämppä. Koska säästöjä.

Siksi pihistelen, jotta eläisin pidempään säästöilläni, enkä tippuisi täysin persaukiseksi tukielätiksi.

Mitä muuta pitäisi saada? Valtio maksamaan asunto, jonka myynnistä rahat tulee sinun taskuun?

Tässä ketjussa on ihmiset kertoneet, miksi heillä ei ole niin paljoa rahaa kuin ap olettaa kaikilla olevan. Se on se ketjun aihe, nääs. Siihen tuokin kirjoittaja vastasi. Ja sinä alat heti olettaa, että hän olisi vaatimassa jotain jostain lisää, vaikka mitään sellaista ei hän kirjoittanut.

Täällähän nimenomaan ihmiset on kertoneet että heillä on omaakin rahaa, ja siksi tuet ei ole niin suuria kuin ap olettaa.

Heillä siis ON rahaa, kyse on vain siitä ettei ole halua käyttää omaa rahaa.

Vierailija
411/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on ilmainen asunto?

Vierailija
412/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luusereille ei mikään riitä, pilkataan Purraa ja pannaan persujen syyksi oma saamattomuus ja laiskuus.

Vierailija
413/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somalit ovat yksinhuoltajia joilla on kymmenen lasta, joten ei voi verrata kantaväestön saamiin tukiin.

Vierailija
414/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yhtään ihmettele, että toimeentulotuella olevalla on tiukkaa jopa ruoan suhteen, sen sijan ihmettelen miten niin moni suomalainen on joutunut toimeentulotuelle.

Vierailija
415/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on ihmiset kertoneet, miksi heillä ei ole niin paljoa rahaa kuin ap olettaa kaikilla olevan. Se on se ketjun aihe, nääs. Siihen tuokin kirjoittaja vastasi. Ja sinä alat heti olettaa, että hän olisi vaatimassa jotain jostain lisää, vaikka m

Ei kyse ole niinkään halusta. Ihmisiä pelottaa jäädä kokonaan riippuvaisiksi toisista, mikä on ihan ymmärrettävää.

Vierailija
416/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somalit ovat yksinhuoltajia joilla on kymmenen lasta, joten ei voi verrata kantaväestön saamiin tukiin.

Mitenköhän somalit muuten siellä kotimaassaan elävät. Todennäköisesti ovat miesten omaisuutta, eikä kukaan ole mikään yh virallisesti. Suomessa tietysti ovat, ainakin paperilla, että tukia tulee maksimaalisesti. Ja mehän tietysti maksamme ilomielin heidän kymmenpäisen katraansa elämisen.

Vierailija
417/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kyse ole niinkään halusta. Ihmisiä pelottaa jäädä kokonaan riippuvaisiksi toisista, mikä on ihan ymmärrettävää."

Ymmärrän minäkin sen. Siinäkään tapauksessa  "ei ole rahaa ruokaan" ei kuitenkaan ole totta. 

Minäkin saan säästöjen takia pienennettyjä tukia ja niillä en pelkästään pärjäisi. Mutta en oletakaan että yhteiskunnan pitäisi maksaa minulle niin paljon, ettei olisi tarvetta koskea omiin rahoihin. Totta kai se olisi ideaali minulle, mutta epäreilua muille veronmaksajille. 

Tuo lakisääteinen minulla kuitenkin on käytössä, joko tuet + säästöt, tai sitten jos työttömyys jatkuu niin kauan että säästöt loppuu, niin sitten pelkät tuet on tuon verran. Siinä vaiheessa tuet nousee, koska nyt niitä on pienennetty säästöjen takia.

Täällä yritetään maalata sellaista kuvaa että moni ihminen pakosta joutuisi elämään alle tuon lakisääteisen rajan. Se ei ole pakkotilanne, että on rahaa säästössä, mutta pelottaa käyttää niitä.

Vierailija
418/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on ihmiset kertoneet, miksi heillä ei ole niin paljoa rahaa kuin ap olettaa kaikilla olevan. Se on se ketjun aihe, nääs. Siihen tuokin kirjoittaja vastasi. Ja sinä alat heti olettaa, että hän olisi vaatimassa jotain jostain lisää, vaikka m

Täällähän nimenomaan ihmiset on kertoneet että heillä on omaakin rahaa, ja siksi tuet ei ole niin suuria kuin ap olettaa.

Heillä siis ON rahaa, kyse on vain siitä ettei ole halua käyttää omaa rahaa.

He ovat kertoneet että tuet eivät ole niin suuria kuin ap olettaa. Ja tämä oli nimenomaan se asia, mitä ap ei usko. Siksi sitä toistellaan. 

Ja syy tuohon ei aina ole se, että ihmisellä olisi liikaa rahaa tai omaisuutta, vain pari hassua on tässä ketjussa kertonut sen syyksi. Miksi sä keskityt juuri heihin? Heillähän on sitä rahaa jossain muodossa. Ketjun aiheena on se ettei kaikilla ihmisillä ole rahaa ruokaan. Miksi sä keskityt heihin, joilla sitä rahaa on? 

Ja tuokin työtön kirjoittaja kelle vastasit. Hän kertoi elävänsä säästöillään. Ihan niin kuin pitääkin. Eikä hän ole vaatimassa mistään mitään, ei edelleenkään. Hän vain kertoi omasta tilanteestaan.

Vierailija
419/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole oikeutettuja toimeentulotukeen, esimerkiksi minä. 

No niinpä. Minäkään en saa. Yksinhuoltaja, kolme lasta, omakotitalo ja lähihoitaja olen. Jokainen lääke maksetaan itse. Samoin asumiskulut. Joudun syömään kallista lääkettä ja omavastuu täyttyy vasta kesällä. Alkuvuosi on meillä hirveintä aikaa, kun pitää maksaa korkeammat lämmityskulut ja kalliit lääkkeet yhtä aikaa. Siksi en lomaile jouluna, vaan teen keikkaa oman työni lisäksi eli kahta työtä. Pyhistä saa parhaat liksat.

Lapsilla vain ilmaisia harrastuksia, vaatteet kirpparilta, autoa meillä ei ole. Kerran työkaveri töissä sanoi, että sinulle varmaan maksetaan hirveästi tukia, kun olet yksinhuoltaja. Joo. Elatustuen minimit (lasten isä on elatuskyvytön psyykkisesti sairas) ja lapsilisien yksinhuoltajakorotukset. En saa näitten tukien lisäksi mitään muuta ja kyllä vain meillä on ruuastakin tiukkaa. Tuntuu, että aina syödään vain riisiä ja perunaa ja puuroa. Aina. Nyt haaveilen toppahousuista. Semmoisista lämpimistä, että ei aina olisi niin kylmä. Kävelen 7km työmatkat talvisin ja pyöräilen kesäisin. Myös lapset liikkuu pyörällä ja kävellen jokapaikkaan. Se kuluttaa vaatteita ja aina on huoli, että jokin menee rikki. 

Aple tiedoksi, että kaikille ei jää tuota summaa. Välillä mietin, että jos joskus olisin tosi tosi rikas, niin auttaisin jouluna niitä, jotka ei saa toimeentulotukea tai ole sossun asiakkaita. Heitä, joita ei joulupuu keräyksessä muisteta. Semmoisille on onni saada konvehtirasia jouluna koko perheelle tai kuohukermalla pönkitettyä riisipuuroa. Heitä ei jouluna muista kukaan. Sitä pientä keskiluokkaa, joka raataa vuodesta toiseen selvitäkseen laskuistaan.

Vierailija
420/475 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

He ovat kertoneet että tuet eivät ole niin suuria kuin ap olettaa. Ja tämä oli nimenomaan se asia, mitä ap ei usko. Siksi sitä toistellaan. 

Ja syy tuohon ei aina ole se, että ihmisellä olisi liikaa rahaa tai omaisuutta, vain pari hassua on tässä ketjussa kertonut sen syyksi. Miksi sä keskityt juuri heihin? Heillähän on sitä rahaa jossain muodossa. Ketjun aiheena on se ettei kaikilla ihmisillä ole rahaa ruokaan. Miksi sä keskityt heihin, joilla sitä rahaa on? 

Ja tuokin työtön kirjoittaja kelle vastasit. Hän kertoi elävänsä säästöillään. Ihan niin kuin pitääkin. Eikä hän ole vaatimassa mistään mitään, ei edelleenkään. Hän vain kertoi omasta tilanteestaan."

Niin siis minä en vastannut hänelle, vastasin kommenttiin jonka sinä olit kirjoittanut. En ole sama ihminen joka kysyi häneltä pitäisikö hänen saada enemmän. Kiinnitin huomioni vain sinun kommenttiisi jossa sanoit, että täällä ihmiset ovat kertoneet miksi heillä ei ole käytössään niin paljoa rahaa kuin ap olettaa. Ja ne kertomukset mitä minä olen lukenut, ovat koskeneet tuota, että on säästöjä joten siksi pienemmät tuet. Myönnän etten ole lukenut koko ketjua, mutta heti ketjun ensimmäinen kommentti kertoi syyksi tämän.

Siksi keskityn heihin, koska minua kiinnostaa juuri heidän kertomansa syy. Tiedän että voi olla muitakin syitä miksi ei saa lainmukaista summaa tukia ja moni niistä varmasti täysin ymmärrettävä. En vain tällä ketjun selailulla vielä törmännyt näihin kertomuksiin.