Kuinka monta kertaa sulla on ollut antibiootteja vaativa hengitysinfektio?
Angiina, keuhkoputkentulehdus, korvatulehdus tms.?
Itselläni 0 ja olen jo pitkälle keski-ikäinen.
Kommentit (40)
Eikait niihin enää edes anneta antibiootteja tänä päivänä.
Reilusti yli 20. Nyt on onneksi estolääkitys, niin keuhkokuumeita ei ole ollut vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli 20. Nyt on onneksi estolääkitys, niin keuhkokuumeita ei ole ollut vuosiin.
Onko sulla joku perussairaus?
Ap
En muista miten monta oli lapsena, mutta aikuisiällä viimeksi olen antibioottia tarvinnut 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku perussairaus?
Ap
Joo, eräs harvinainen keuhkosairaus. En kerro diagnoosia sen tarkemmin.
Ei kertaakaan. Nolla antibioottikuuria koko elämäni aikana.
N40
Aikuisiällä alkoi. Viimeisen 30:n vuoden aikana arviolta noin 50x. Ei koskaan polttanut.
Lapsena paljon. Aikuisiällä kerran. Olen keski-ikäinen.
En ole mennyt lääkäriin, vaikka on varmaan ollut keuhkokuume tai ainakin keuhkoputkentulehdus. Olen vain potenut kotona, hengittänyt höyryä, puhaltanut pulloon, nauttinut kuumia juomia ja limaa irrottavaa yskänlääkettä.
Arvioisin, että noin 50 kuuria on tullut syötyä. Angiina kroonistui teininä ja vähän myöhemmin alkoivat toistuvat keuhkoputkentulehdukset. Keuhkokuume on ollut kerran.
Aiemmin myös poskiontelontulehduksiin määrättiin antibiootteja. Kun astman hoito aloitettiin, niin tilanne helpottui kaikkien hengitystieinfektioiden suhteen. Hyvä niin, koska olen allerginen monelle antibiootille.
En tiedä, pitääkö paikkansa se, että nielurisojen poiston jälkeen tulee helpommin keuhkoputkentulehduksia. Muistelen jonkun lääkärin näin väittäneen.
Kahdesti on ollut keuhkokuume ja kerran suonensisäistä antibioottia vaatinut yleisinfektio, jonka aiheuttaja ei selvinnyt. Lisäksi lapsena sain usein kuureja korvatulehdukseen. Nyt ei onneksi viiteen viime vuoteen ole ollut tarvetta kuureihin. Olen 44v ja minulla on astma, muuten olen terve.
Vierailija kirjoitti:
Arvioisin, että noin 50 kuuria on tullut syötyä. Angiina kroonistui teininä ja vähän myöhemmin alkoivat toistuvat keuhkoputkentulehdukset. Keuhkokuume on ollut kerran.
Aiemmin myös poskiontelontulehduksiin määrättiin antibiootteja. Kun astman hoito aloitettiin, niin tilanne helpottui kaikkien hengitystieinfektioiden suhteen. Hyvä niin, koska olen allerginen monelle antibiootille.
En tiedä, pitääkö paikkansa se, että nielurisojen poiston jälkeen tulee helpommin keuhkoputkentulehduksia. Muistelen jonkun lääkärin näin väittäneen.
Keuhkokuumeessa kyllä menee lääkäriin, kun olo menee niin huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkokuumeessa kyllä menee lääkäriin, kun olo menee niin huonoksi.
Hups, sori, vastaus meni väärään kommenttiin.
Yksikään noista kolmesta ei automaattisesti vaadi antibioottihoitoa, varsinkaan keuhkoputkentulehdus. Nimitämme lääkäripiireissä keuhkoputkentulehdusta yskäksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään noista kolmesta ei automaattisesti vaadi antibioottihoitoa, varsinkaan keuhkoputkentulehdus. Nimitämme lääkäripiireissä keuhkoputkentulehdusta yskäksi.
Ai ihanko totta.
Ehkä 20 x. Viimeisin oli pitkittyneeseen ykskään, joka kesti 2 kk ja antibiooteilla pois parissa päivässä.
Lähinnä lapsena ja ehkä kerran tai pari nuorena aikuisena on ollut penisilliinikuuri. N56
Lapsena angiina ja korvatulehduksia muutama. Nuorena aikuisena keuhkokuume.
N43