Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Tapakouluttaja sanoo, että kättelemättä jättämisessä on pidettävä mielessä heidän kulttuuritaustansa

Vierailija
07.12.2025 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/0965d878-0b5d-4d0e-adfe-97d700…

"Paheksumisen sijaan tapakouluttaja ja tietokirjailija Helena Valonen kehottaa katsomaan hetkiä tarkemmin ja pitämään mielessä kulttuuritaustat. Valosen mukaan vieraiden ilmeissä ja eleissä on havaittavissa syvää kunnioitusta ja kohteliaisuutta, vaikka he eivät kätelleetkään."

Niin! Eli mielensä pahoittavien suomalaisten olisi syytä lopettaa siitä kättelemättömyydestä valittaminen! Yrittäkää nyt ymmärtää, että kyseessä on heidän kulttuurinsa.

Kommentit (273)

Vierailija
61/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätteleekö lesboja?

Vierailija
62/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas kulttuuri, jossa kättely seksualisoidaan. 🤭

Vastakkaisen sukupuolen silmiin katsominenkin seksualisoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. 

Minun Suomeeni mahtuu useampi tapa. Pääasia, että tervehtii ystävällisesti. 

Vierailija
64/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näille rätti-ihmisille pitäisi jo vähitellen opettaa, että maassa maan tavalla tai maasta pois?

Jos persut vaikka näyttäis mallia joskus? 

Pakkomielle on sairaus.

Persuhullun persuviha on maanisuudessaan jo hupaisaa 😁

Vierailija
65/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo selityskin ontuu täysin!

"Syy kättelemättömyydelle on Husseinin mukaan uskonto."

"Muslimeita on maailmassa yli kaksi miljardia, joista jotkut kättelevät vastakkaisia (itselleen ei-sukua olevia) sukupuolen jäseniä, kun taas toiset eivät - molemmat vaihtoehdot ovat täysin ok."

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/fa1dadfa-3018-42b0-b1b5-5462b7…

No minkä helv*tin takia tämän piti nyt hakea itselleen huomiota, kun kerran olisi ollut ihan ok kätellä !?!?!?

Vastakkaisen sukupuolen kättely on haram, mutta jokainen tekee valintansa siitä sortuuko kättelemisen syntiin. Eli siinä mielessä molemmat vaihtoehdot ovat ok.

Jos Hussein olisi kätellyt Stubbia, niin joku hänen yhteisöstään olisi nähnyt sen telkkarista ja se olisi antanut Husseinille mainetta huonona muslimina.

Vierailija
66/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisten pitää sopeutua muiden kulttuureihin, eikä muiden Suomeen tullessaan paikalliseen kulttuuriin?

Ja tämä nainen on syntynyt suomessa vuonna 1992.

Ja minä vuonna 1982 ja suomalaisille persjalkaisille vanhemmille. Mutta minäkin olen yrittänyt lopettaa kättelemisen. Aina se ei onnistu ilman kiusallista tilannetta, ja silloin kättelen, mutta pyrin viimeiseen asti välttämään. 

Se on vaan niin epähygieeninen tapa. En halua. Varsinkin, kun tietää miten huonosti ihmiset pesevät käsiään. 

Ei se ole sen epähygieenisempää, kuin räplätä kaikkia yhteisiä ovenkahvoja ja muita paikkoja, joihin lukemattomat ihmiset käsillään koskevat.

Minulla on sama immuunipuutosssairaus kuin Saimi Hoyerilla. Erotan kanssasairastajat muista jo siten, että näen etteivät hekään koske paljaalla kädellä kahvoihin, lääpi pöytien pintoja ajatuksissaan, paina nappeja sormin jne. Minä kerron sairaudestani ja en kättele. Tervehdin muuten. Välillä joku haluaa kätellä väkisin ja pitää jonkinlaisena leikkinä sitä, että saa kiskaistua väkisin käteni käteensä. Sen jälkeen yritän päästä suorinta tietä pesemään kädet.

Vierailija
67/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisten pitää sopeutua muiden kulttuureihin, eikä muiden Suomeen tullessaan paikalliseen kulttuuriin?

Ja minä vuonna 1982 ja suomalaisille persjalkaisille vanhemmille. Mutta minäkin olen yrittänyt lopettaa kättelemisen. Aina se ei onnistu ilman kiusallista tilannetta, ja silloin kättelen, mutta pyrin viimeiseen asti välttämään. 

Se on vaan niin epähygieeninen tapa. En halua. Varsinkin, kun tietää miten huonosti ihmiset pesevät käsiään. 

Kai tiesit, että esim. puhelin voi olla yhtä epähygieeninen tai jopa epähygieenisempi kuin vessanpöntön istuin?

Siksi sitä pitääkin puhdistaa aivan kuten moni oppi tekemään 2020.

Vierailija
68/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesit, että esim. puhelin voi olla yhtä epähygieeninen tai jopa epähygieenisempi kuin vessanpöntön istuin?

Siksi sitä pitääki

No enpä ole nähnyt ketään, joka monta kertaa päivässä puhelintaan desinfiointiaineella hinkkaisi. En ennen vuotta 2020 enkä sen jälkeenkään. Tuskin sinäkään.

Vierailija
69/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa kulttuuria voi harrastaa kotimaassaan. 

Niin, Suomi on hänen kotimaansa. Se ei ole sinulta pois.

Vierailija
70/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, kun menen

muslimimaahan,

en kunnioita heidän vaatetus- tai käytösetikettiä.

Asia selvä.

N57v

Vierailija
71/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. 

Ei tänne mahdu valtaväestöä vastaan pelaavat rinnakkaisyhteiskunnat, eivät pakkoavioliitot, kunniaväkivalta, vääräuskoisten naisten halveksunta fyysistä väkivaltaa myöten, eivät myöskään islamilaiset arvot ja ihanteet. Ei minun Suomeeni.

Sinä ymmärrät tahallasi väärin? Ok.

Vierailija
72/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. 

Mutta uskonto KIELTÄÄ...

Vierailija
73/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ko. kulttuuri miehillä on niin likaiset (kusiset ja mälliset) kädet, että naiset eivät halua heitä kätellä. 🙄

Kättely muistuttaa kulliin tarttumista.

Vierailija
74/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos kysyttäisiin Tasavallan presidentiltä, loukkaantuiko hän kun häntä ei kätelty?

Sopisiko tällainen kaikille puolestaloukkaantuneille? 

Vierailija
75/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa kulttuuria voi harrastaa kotimaassaan. 

Niin, Suomi on hänen kotimaansa. Se ei ole sinulta pois.

Mutta kulttuuri ei ole.  Yritä nyt takoa tämä pössyttelyn pehmittämään kalloosi.

Vierailija
76/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ko. kulttuuri miehillä on niin likaiset (kusiset ja mälliset) kädet, että naiset eivät halua heitä kätellä. 🙄

Ahaa, no sehän selittääkin miksi teillä persuilla on niin massiivinen pakkomielle tästä kättelykeissistä.

Vierailija
77/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään Islam-fani, mutta tuo on ok, jos niiaa kättelyn sijaan. Ihmisten lääppinen on jotenkin vastenmielistä. Minusta kaikilla tulisi oikeus niiata tai kumartaa, jos toisten lääppiminen ei miellytä. 

Vierailija
78/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, no sehän selittääkin miksi teillä persuilla on niin massiivinen pakkomielle tästä kättelykeissistä.

Voit kysyä mus limikavereiltasi.

Vierailija
79/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sen epähygieenisempää, kuin räplätä kaikkia yhteisiä ovenkahvoja ja muita paikkoja, joihin lukemattomat ihmiset käsillään koskevat.

"Välillä joku haluaa kätellä väkisin ja pitää jonkinlaisena leikkinä sitä, että saa kiskaistua väkisin käteni käteensä. Sen jälkeen yritän päästä suorinta tietä pesemään kädet."

Mitäs ihon läpi tarttuvia sairauksia on? Sellaisia ei ole ainakaan hengitystieinfektiot. Veriteitse tarttumiseen tarvitaan ihorikko tai limakalvokontakti.

Vierailija
80/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään Islam-fani, mutta tuo on ok, jos niiaa kättelyn sijaan. Ihmisten lääppinen on jotenkin vastenmielistä. Minusta kaikilla tulisi oikeus niiata tai kumartaa, jos toisten lääppiminen ei miellytä. 

Vain kuninkaallisille niiataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan