Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Tapakouluttaja sanoo, että kättelemättä jättämisessä on pidettävä mielessä heidän kulttuuritaustansa

Vierailija
07.12.2025 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/0965d878-0b5d-4d0e-adfe-97d700…

"Paheksumisen sijaan tapakouluttaja ja tietokirjailija Helena Valonen kehottaa katsomaan hetkiä tarkemmin ja pitämään mielessä kulttuuritaustat. Valosen mukaan vieraiden ilmeissä ja eleissä on havaittavissa syvää kunnioitusta ja kohteliaisuutta, vaikka he eivät kätelleetkään."

Niin! Eli mielensä pahoittavien suomalaisten olisi syytä lopettaa siitä kättelemättömyydestä valittaminen! Yrittäkää nyt ymmärtää, että kyseessä on heidän kulttuurinsa.

Kommentit (273)

Vierailija
21/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisten pitää sopeutua muiden kulttuureihin, eikä muiden Suomeen tullessaan paikalliseen kulttuuriin?

Ja tämä nainen on syntynyt suomessa vuonna 1992.

Ja minä vuonna 1982 ja suomalaisille persjalkaisille vanhemmille. Mutta minäkin olen yrittänyt lopettaa kättelemisen. Aina se ei onnistu ilman kiusallista tilannetta, ja silloin kättelen, mutta pyrin viimeiseen asti välttämään. 

Se on vaan niin epähygieeninen tapa. En halua. Varsinkin, kun tietää miten huonosti ihmiset pesevät käsiään. 

Vierailija
22/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apostolien uskontunnustus, sekä allekirjoitus siitä että krimi kuuluu ukrainalle ja palestiina israelille, pitäisi olla vaatimuksena sille että pääsee suomeen. Kummasti Jeesus pitäisi kaikenlaisen saastan poissa.

Eipä Jesse ole pitänyt kaikenkarvaisia hyväksikäyttäjälahkojakaan poissa. Ja ne nyt on aika paljon isompi ongelma kuin kohtelias tervehtiminen ilman kättelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisten pitää sopeutua muiden kulttuureihin, eikä muiden Suomeen tullessaan paikalliseen kulttuuriin?

Ja minä vuonna 1982 ja suomalaisille persjalkaisille vanhemmille. Mutta minäkin olen yrittänyt lopettaa kättelemisen. Aina se ei onnistu ilman kiusallista tilannetta, ja silloin kättelen, mutta pyrin viimeiseen asti välttämään. 

Se on vaan niin epähygieeninen tapa. En halua. Varsinkin, kun tietää miten huonosti ihmiset pesevät käsiään. 

Liika steriiliys sairastuttaa.

Vierailija
24/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sen epähygieenisempää, kuin räplätä kaikkia yhteisiä ovenkahvoja ja muita paikkoja, joihin lukemattomat ihmiset käsillään koskevat.

Vierailija
25/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et ole yrittänyt hakea apua pakko-oireiseesi?

Vierailija
26/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään antaisi pussata poskelle, vaikka menisin Ranskaan. Joten mulla riittää sympatiaa sille, että joku ei halua kätellä.

Mikset?

Vierailija
27/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesit, että esim. puhelin voi olla yhtä epähygieeninen tai jopa epähygieenisempi kuin vessanpöntön istuin?

Vierailija
28/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. 

Juuri näin. Tässä maassa on tapana että jokaisella on vapaus päättää omista kättelyistään.

Kun menen työhaastatteluun ja minua yritetään kätellä, on siis hyvä seistä ja olla?

Mikäli et mistä hyvänsä syystä halua kätellä ja toinen ojentaa kättään, on hyvä kohteliaasti sanoa, että jättäisin mieluummin kättelyn väliin. Näin tilanne saadaan hoidettua sulavasti. Ei siinä tarvitse seistä puupökkelönä ja antaa toisen tuntea oloaan tyhmäksi.

Vierailija
29/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näille rätti-ihmisille pitäisi jo vähitellen opettaa, että maassa maan tavalla tai maasta pois?

Jos persut vaikka näyttäis mallia joskus? 

Tämä! 

Vierailija
30/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinäkään osaa pestä käsiä?

Vierailija
31/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään antaisi pussata poskelle, vaikka menisin Ranskaan. Joten mulla riittää sympatiaa sille, että joku ei halua kätellä.

Mikset?

Koska en halua jotain tuntematonta melkein naamalleni. Se olisi ällöttävää.

Vierailija
32/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. 

Juuri näin. Tässä maassa on tapana että jokaisella on vapaus päättää omista kättelyistään.

Kun menen työhaastatteluun ja minua yritetään kätellä, on siis hyvä seistä ja olla?

Mikäli et mistä hyvänsä syystä halua kätellä ja toinen ojentaa kättään, on hyvä kohteliaasti sanoa, että jättäisin mieluummin kättelyn väliin. Näin tilanne saadaan hoidettua sulavasti. Ei siinä tarvitse seistä puupökkelönä ja antaa toisen tuntea oloaan tyhmäksi.

Noin 10 vuotta sitten olin työhaastattelussa, jossa kättely jätettiin työnantajan aloitteesta väliin. Koska työnantaja oli lievästi flunssaoireinen. Piti haastattelutilanteessakin omasta aloitteestaan vähän etäisyyttä minuun. Tapahtui siis paljon ennen koronaa, eli mistään korona-ajan käytännöistä tuo ei johtunut.

Vierailija
33/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että kristitty ottaa aina huomioon jokaisen maan tavat, mutta nämä eivät kunnioita kenenkään tapoja 

Vierailija
34/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen kulttuuriin nyt vaan kuuluu kätteleminen, etenkin tuollaisessa tilanteessa.

Suomalaiseen kulttuuriin  ei kuulu pakkokättely missään tilsnteessa. 

Ei kuulu. Mutta kättelemättä jättämistä voidaan pitää ja pidetäänkin kulttuurissamme epäkohteliaana tai jopa töykenä eleneenä, ellei kättelemättömyydelle ole hyvää syytä. Suomessa ne hyvät syyt ovat perinteisesti liittyneet esim. tautien leviämisen estämiseen, että sairaana ei tarvitse kätellä. Tai jos sattuu vaikka käsi kipsissä olemaan.

Pidän viisaana niitä jotka eivät tarjoa pissistä likaista kättään. Tai kättele. En halua kätellä automaattisesti.

Vierailija
35/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin ranskalainen tapa ei ole "pussata poskelle" vaan ennemminkin "muiskauttaa pusun ääni toisen pään vieressä" En osaa kuvata tätä paremmin, voit tutustua itse asiaan paremmin.

Kyllä sinuakin Ranskassa pidettäisiin moukkana jos et millään tavoin edes yrittäisi osallistua heidän kulttuuriin. Eikä varsinkaan ranskalaiset muuttaisi heidän tapojaan, että joku ulkomaalainen räyhäisi heidän typeristä tavoistaan. Tämä on mielestäni alunperinkin tyhmää. Tänne Suomeen tulee joukolla vieraasta kulttuurista ihmisiä, ja vaativat meitä ymmärtämään heitä!

Vierailija
36/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapakouluttaja: Suvaitkaamme 600-luvulle jämähtäneen patriarkaalis-fasistisen kunniakulttuurin naisia halveksivat ja kontrolloivat tavat joita pidetään yllä 2025 väkivallan uhalla jopa sillä tasolla, ettei itsenäisyyspäivänä Linnan juhlissa pysty nainen kättelemään Tasavallan Presidenttiä tai olemaan peittämättä itseään kaapuun koska näin olemme kaikki hyviä ihmisiä naisten ihmisoikeuksien kustannuksella!

JA TÄMÄ TOSIASIAHAN EI SENSUURILLA POISTU"

Suomessa naisten oikeudet ovat joiltakin osin yhä melko lailla sillä tasolla kuin 2000 vuotta sitten. Turha pöyristellä muiden kulttuurien erilaisia tapoja.

Minusta tuo käsi sydämellä tervehtiminen on todella kaunis ele ja sitä paitsi hygieeninen. - Montakon influenssaa ja koronaa eilenkin mahtoi käynnistyä tuossa tungoksessa.

Vierailija
37/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en matkusta niihin (muslimi)maihin, missä naisena en voi käyttäytyä kulttuuritaustani arvojen mukaisesti. Miksi muslimit eivät toimi samoin?

Vierailija
38/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa maan tavalla. 

Suomessa on tapana Linnan juhlissa kätellä presidenttiparia.

Suomessa on tapana Linnan juhlissa tervehtiä presidenttiparia. Idil tervehti heitä kohteliaammin ja sydämellisemmin kuin kukaan perussuomalaisten kansanedustajista.

Perussuomalaiset kansanedustajat noudattivat ja kunnioittivat juhlien käytöstapoja ja pukeutumisetikettiä, toisin kuin vassut ja musut.

Vierailija
39/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapakouluttaja: Suvaitkaamme 600-luvulle jämähtäneen patriarkaalis-fasistisen kunniakulttuurin naisia halveksivat ja kontrolloivat tavat joita pidetään yllä 2025 väkivallan uhalla jopa sillä tasolla, ettei itsenäisyyspäivänä Linnan juhlissa pysty nainen kättelemään Tasavallan Presidenttiä tai olemaan peittämättä itseään kaapuun koska näin olemme kaikki hyviä ihmisiä naisten ihmisoikeuksien kustannuksella!

JA TÄMÄ TOSIASIAHAN EI SENSUURILLA POISTU"

Suomessa naisten oikeudet ovat joiltakin osin yhä melko lailla sillä tasolla kuin 2000 vuotta sitten. Turha pöyristellä muiden kulttuurien erilaisia tapoja.

Minusta tuo käsi sydämellä tervehtiminen on todella kaunis ele ja sitä paitsi hygieeninen. - Montakon influenssaa ja koronaa eilenkin mahtoi käynnistyä tuossa tungoksessa.

Kättelihän se Suzannen. Samat pöpöt kai siitä kädestä leviää. 

Vierailija
40/273 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kielesi olla enää yhtään ruskeampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi