Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Tapakouluttaja sanoo, että kättelemättä jättämisessä on pidettävä mielessä heidän kulttuuritaustansa

Vierailija
07.12.2025 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/0965d878-0b5d-4d0e-adfe-97d700…

"Paheksumisen sijaan tapakouluttaja ja tietokirjailija Helena Valonen kehottaa katsomaan hetkiä tarkemmin ja pitämään mielessä kulttuuritaustat. Valosen mukaan vieraiden ilmeissä ja eleissä on havaittavissa syvää kunnioitusta ja kohteliaisuutta, vaikka he eivät kätelleetkään."

Niin! Eli mielensä pahoittavien suomalaisten olisi syytä lopettaa siitä kättelemättömyydestä valittaminen! Yrittäkää nyt ymmärtää, että kyseessä on heidän kulttuurinsa.

Kommentit (280)

Vierailija
101/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että jos suomalainen tapakulttuuri ja muualta tullut uskonto ovat ristiriidassa, uskonto on se mikä joustaa. Tuskin minäkään saan missään kys. uskonnon maassa kätellä paikallisia miehiä vaikka se kuuluu minun kulttuuriini.

Vierailija
102/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun Suomessani arvostetaan suomalaisia perinteitä. Minulle ulkomaalaistenuskonnot ym tulevat aina ja ikuisesti olemaan ulkomaalaisia, ei suomalaisia. Niin kauan kuin lipussa on risti, aamen.

Oletko tietoinen mistä päin se ristin edustama uskonto on? Ulkomaalaisten uskonto sekin on, ja jumalakin on sama kuin muslimeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä vallan lystikästä, kun persut vaativat Idil Husseinilta kulttuurin ja perinteiden kunnioittamista, samaan aikaan kun heidän oma Teemu Keskisarja ei viitsi vaivautua edes paikalle.

Mutta jatkakaa toki kaksilla rattailla ajamista, sen te kiitettävästi osaatte.

Lystikkäitä on teidän äo 50 sepustukset. 

Vierailija
104/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin, että jos suomalainen tapakulttuuri ja muualta tullut uskonto ovat ristiriidassa, uskonto on se mikä joustaa. Tuskin minäkään saan missään kys. uskonnon maassa kätellä paikallisia miehiä vaikka se kuuluu minun kulttuuriini.

Juuri näin. Menkääpä naiset muslimimaahan kättelemään paikallisia miehiä ja moskeijaan ilman huntua. Koska Suomessa kädellään ja kirkossa ei hunnuttauduta. 

Vierailija
105/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisten verorahoilla koulutetaan ihmisiä, jotka eivät halua olla suomalaisia eivätkä kunnioittaa suomalaista kulttuuria ja sopeutua siihen?

Hän on suomalainen. Harmittaako se?

Hän on ihan yhtä suomalainen kuin minä olen kiinalainen.

Hienosti sinulta sujuu suomenkieli kuitenkin. Onnittelut!

Vierailija
106/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä loukkaantujista tuskin osaa edes kätellä oikein. Puhumattakaan muista käytöstavoista. 

Tuo nainen kysyi etukäteen presidentiltä, että käykö jos hän ei kättele. Ja Stubbille tuo oli aivan ok. 

Niiaus on hyvin arvostava tapa kunnioittaa toista ihmistä. Ennen Suomessakin niiattiin ja kumarrettiin paljon. Kättely oli lähinnä rahvaan tapa. 

Vierailija
107/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kättelemättä ole koppava ja ylimielinen tuossa tärkeässä tilanteessa.

Vierailija
108/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen selvitti asian ennakkoon, ja presidentin kansliasta vastattiin että niiaustervehdys käy hyvin no problem. Jos asia ei ollut ongelma Stubbille, niin v*ttako te persut ulisette aamusta iltaan asiasta? Vai onko motiivinne ihan puhtaasti vain ja ainoastaan r*sismi? Taidatte suorastaan nauttia kohusta, kun pääsette kivittämään? Sairasta sakkia.

Vierailija
109/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun Suomessani arvostetaan suomalaisia perinteitä. Minulle ulkomaalaistenuskonnot ym tulevat aina ja ikuisesti olemaan ulkomaalaisia, ei suomalaisia. Niin kauan kuin lipussa on risti, aamen.

Mahtavaa. Tiedätkö että tämä on myös minunkin Suomeni. Minulle jokainen päättää itse kätteleekö vai ei ja jos joku tästä loukkaantuu, hänellä on siihen täysi oikeus. Niin kauan kuin lipussa on risti, aamen.

Vierailija
110/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Menkääpä naiset muslimimaahan kättelemään paikallisia miehiä ja moskeijaan ilman huntua. Koska Suomessa kädellään ja kirkossa ei hunnuttauduta. 

Olen ollut ja kyllä kättelivät minuakin kun tietävät länsimaiset tavat. Moskeijaan olisi riittänyt kevyt huivi, hiusten ei tarvinnut peittyä (oma visiitti peruuntui viime hetkellä). Olin tosin oman suomalaisen mieheni seurassa joka piti huolen ettei väärinkäsityksiä synny. Eivät muuten pitäneet esim. julkirukoilijoista ja sanoivat niiden olevan fanaatikkoja.

Vierailija
111/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen seksismi ei kuulu Suomeen. 

Vierailija
112/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuninkaallisia henkilöitä naiset tervehtivät hoviniiauksella, joka suoritetaan sirosti ja kunnioittavan syvästi."

Näin sanotaan suomalaisessa käytöksen kultaisessa käsikirjassa 1938. Suomessa ei ole kuningasta, mutta olkoon pressa sellainen ja linnassakin sentään oltiin. 

Vierailija
113/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen mistä päin se ristin edustama uskonto on? Ulkomaalaisten uskonto sekin on, ja jumalakin on sama kuin muslimeilla.

Ei ole ollenkaan sama jumaluus.  Onneksi tämä meidän versio sallii ja suorastaan edellyttää henkilökohtaista uskoa, vaikka elämäntapojen filosofia onkin käynyti yhteiskunnan. 

Vierailija
114/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ja normi arjessa tee mitä haluat. Mutta linnan juhlan koko idea on kättely. Silloin kaikki, jotka ei kättele voisivat jättää menemättä. Kyse ei ole heistä vaan suomen traditioista.

Pojot, että kysyi luvan, mutta silti. Aika korkealle arvostaa itsensä ja oman uskonsa. Korkeammalle kuin maansa presidentin. 

Vierailija
115/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisten verorahoilla koulutetaan ihmisiä, jotka eivät halua olla suomalaisia eivätkä kunnioittaa suomalaista kulttuuria ja sopeutua siihen?

Hän on ihan yhtä suomalainen kuin minä olen kiinalainen.

Sinusta en tiedä mitään.

Hussein on syntyperäinen Suomen kansalainen. Suomessa ei ole eriarvoisia kansalaisuuksia sen mukaan, kuinka kauan sukusi on asunut Suomessa tai mitä etnisyyttä edustat.

Mutta ei itse halua olla suomalainen vaan somalialainen. Erot on kaikkien nähtävissä. 

Tämä pisti minunkin silmääni. 

Vierailija
116/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen kulttuuriin nyt vaan kuuluu kätteleminen, etenkin tuollaisessa tilanteessa.

Tämä nainen, joka jätti kättelemättä on syntynyt Suomessa ja suomalaiseen yhteiskuntaan. Hän vielä sellaisessa ammatissa yhteiskunnallisella tasolla ettei sinnekään kättelemättömyys sovi. Kyllä taustalla olevaa kulttuuriaan voi pitää voimissaan mutta tässä mielestäni kyllä yli. Todellakin maassa maan tavalla, samaa meiltä suomalaisiltakin odotetaan ja velvoitetaan.

Vierailija
117/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ja kyllä kättelivät minuakin kun tietävät länsimaiset tavat. Moskeijaan olisi riittänyt kevyt huivi, hiusten ei tarvinnut peittyä (oma visiitti peruuntui viime hetkellä). Olin tosin oman suomalaisen mieheni seurassa joka piti huolen ettei väärinkäsityksiä synny. Eivät muuten pitäneet esim. julkirukoilijoista ja sanoivat niiden olevan fanaatikkoja.

NL:n ateistinen kausi laimensi fanaattisuutta.  Muutenkin valtion kuri oli kattavaa. 

Vierailija
118/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä. Kun katson häntä, niin ensimmäisenä tulee mieleen suomalaisuus 😂😂😂

Vierailija
119/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Suomesta kun lähdin maailmalle noudatin tismalleen muiden maiden sääntöjä.

Asuin vuosikymmenen uk ssa ja nyt lähden maailmalle valloittajana. Menen britti tavat edellä ja hyvin pyyhkii!

Kertoo kaiken suomesta. Aina alisteisessa asemassa,  valmis kyykkää ja pyykkää.

Vierailija
120/280 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli ihan fiksua selvittää asiaa ensin pressan kansliasta ja varmistaa, että kättelemättömyys on ok. Minua lähinnä kiinnostaisi, mitä kättelemättömät olisivat tehneet, jos heille olisi vastattu että linnaan pääsyn ehtona on kättely. Olisivatko jättäneet kokonaan tulematta vai olisiko tuossa tilanteessa kulttuurista voinut sitten joustaa? Kun nythän tässä kävi niin, että isäntä jousti oman maansa säännöistä vieraan hyväksi, mikä ihan kohteliasta on, mutta olisi voinut selvittää olisiko vieras ollut valmis myös joustamaan. Se kertoisi jotain asenteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi