Joulu narsistisen vanhemman kanssa
Miten vietätte vai vietättekö ollenkaan? Minulla tapahtui oman lapsen saamisen jälkeen herätys ja näin vasta sitten että millainen oma äitini on. En vaan ymmärrä että miten hän on voinut katsoa minua pientä lasta ja toimia kuten toimii. Se kertoo pahuudesta ja siitä ettei hän oikeasti ole välittänyt. Ongelma on kuitenkin siinä että sisaruksia hän kohteli hyvin (olin musta lammas) ja nyt lapsenlapsiaankin on kohdellut hyvin. Heille äitini on kiva mummi, mutta itse voin huonosti henkisesti aina kun käyn siellä. Olenkin jättänyt yhteydenpidon minimiin mutta lasten takia pitäisi olla joskus tekemisissä ja viettää myös joulua vähän yhdessä. Muita kenellä samoja ongelmia?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvoni on, ettei välejä kannata yrittää korjata juhlapyhinä, vaan muulloin. Tilanne on haasteellinen, oli syy mikä tahansa.
Neuvoni on, narsistin kanssa ei voi korjata välejä. Kuvio on ihan sairas. Itsensä voi pelastaa pitämällä etäisyyttä.
En nyt ihan osta ap:n diagnoosia. Oikea narsisti on kaikille kamala, eikä ota pelkästään yhtä silmätikuksi.
Mistä tietosi on peräisin? Narsistille kulissi on erittäin tärkeä, eikä sitä voi pitää yllä olemalla kaikille kamala.
Sukset menee väistämättä ristiin, elleivät toiset tee juuri kuten narsisti haluaa. En usko, että näin tapahtuisi kaikkien muiden lasten kanssa, paitsi yhden. Epäilemättä jotain väleissä on, mutta kaikkea ei voi selittää taikasanalla.
Tää oli ihan hyvä aihe ottaa esille ja itse otin tämän nyt koska tällaisina perhepyhinä tämä ongelma nousee esiin vaikka välit olisivatkin ns kohteliaan etäiset. Noista vähättelevistä kommenteista huomaa hyvin että näillä ihmisillä ei ole ollut tämmöistä omassa perheessään. Aika hurjalta se kuulostaakin mutta on ikävintä totta sellaisen kokeneelle. Olen aina joskus katkera siitä että se ihminen kenen piti olla lähin itselle, on ollutkin koko elämäni pahin viholliseni. Siihen kaikkeen vielä kasvaa ja luulee sen olevan jopa normaalia kunnes ikää tulee ja saa itsekin lapsia ja sitten katsoo sitä tilannetta itse sen vanhemman näkökulmasta ja tajuaa että miten kieroutunutta ja kylmää se oma lapsuus oli. Näkee sen oman viattoman pienen lapsen ja miettii että miksi kukaan olisi tuolle paha jos sitä rakastaa? Narsisti ei osaa rakastaa kuin itseään.
Mummot tehkööt kuolinsiivousta että 40 vuotta vanhat legot ja 25 vuotta vanhat lukiokirjat varmasti sopii lojumaan kunnes niitä pantannut lapsi vie ne raivoten kaatopaikalle äitinsä kuoltua. Mutta hyvä äiti säilyttää jokaisen paperipalan ja lytyssä olevan jalkapallon.
Vierailija kirjoitti:
Mummot tehkööt kuolinsiivousta että 40 vuotta vanhat legot ja 25 vuotta vanhat lukiokirjat varmasti sopii lojumaan kunnes niitä pantannut lapsi vie ne raivoten kaatopaikalle äitinsä kuoltua. Mutta hyvä äiti säilyttää jokaisen paperipalan ja lytyssä olevan jalkapallon.
Kukaan ei ole väittänyt, että se olisi hyvän äidin mitta. Vaan, että monissa perheissä tehdään niin, eikä siinä ole mitään kummallista.
Onko mahdollista laittaa lapset suvun hoitoon joulunsi ja vetää kännit? Että kestät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset lapset. Todellakin on erittäin suotavaa, että viette lapsuuskodistanne tavaranne pois. Käytte läpi, mitä haluatte säilyttää ja mikänon turhaa ja joutaa poistoon. Vanhempien on tätä joskus vaikea sanoa ääneen. Ja joulusta. Aikuiset lapset, älkää pitäkö itsestään selvänä , että vanhemmat haluaa passata teitä jouluna.
Miksi? Nehän ovat sinun omia muistojasi lapsistasi? (Vai onko tää joku vanhemman puoliso joka haluaa ne heittää roskiin)Tuskin se aikuisen lapsen puolisokaan haluaa jotain lapsuudenaikaisia askarteluja nurkkiin. Itse olet ne kerännyt, joten säilytä tai syytä itseäsi.
Lapsenlapsi on ainoa syy käydä siellä kylässä ja purra hammasta se visiitti ja toivoa että tällä kertaa ei sanoisi mitään kovin ärsyttävää. Ajatuskin että menisi sinne ilman lapsia ja juomaan niin on ihan absurdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on normaali ja mukava. Katso peiliin.
Mikä pakko on heitellä tällaista? Mitä saat ap:n mollaamisesta?
Ne on koulukiusaajia, käyvät aina kimppuun kun joku on joutunut kaltoinkohdelluksi. Että jee kiusattava, mukaan!
Aloittajalle. Äitisi ei välttämättä ole lapsillesi oikeasti ollenkaan mukava. Esimerkiksi normaalit ihmiset eivät ikinä hauku lapselle hänen äitiään. Sellainen luo lapselle heti ristiriitaisen tilanteen, koska lapsi kokee tarvetta puolustaa vanhempaansa. Äitisi siis luo tahallaan eripuraa sinun perheeseesi. Tätä kannattaa miettiä tarkkaan.
Tuollainen ihminen lisäksi helposti lietsoo riitaa sisarustenkin välille. Ovat siinä taitavia, ja riidat menevätkin lapsåten omaan piikkin. Mutta tarkkailisin, ovatko lapset tavallista äksympiä sinulle tai toisilleen oltuaan mummon kanssa tekemisissä. Ja kumpi on se, joka saa syyt niskoilleen. Yleensä tämmöiset jotenkin rohkaisevat sitä suosikkilasta härkkimään mustalammaslasta, kunnes musta lammas suuttuu. Sitten nostetaan iso meteli siitä, miten huonosti hän nyt käyttäytyy. Ja mummo itse viattomana taivastelee, että kuinka sinä nyt näin.
Meillä narsistinen äiti on oikeastaan sellainen uhriutuva marttyyri joka ei ole vaikuttanut olevan koskaan oikeasti kiinnostunut lapsenlapsistaan j(otka ovat minun syntipukin, sisaruksen lapset taas eri juttu). Arvosteli ja puuttui elämääni ja sitten suuttui kun otinkin etäisyyttä (ihan syystä koska koitti sabotoida mainettani läheisille keksityillä jutuilla). Ei koskaan ennen tätäkään kysynyt ikinä mitä lapsenlapselle kuuluu tai tullut kylään vaikka tilaisuuksia oli vaikka kuinka. Sen sijaan teki minusta pahiksen ja väittää muulle suvulle että minä en päästä häntä katsomaan lapsenlasta! Ei häntä oikeasti kiinnosta mutta on kivaa kun saa sympatiaa sitten kun levittää tarinaa missä ilkeä tytär ihan syyttä suotta häntä kohtelee huonosti, huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele.-ei ap
Jos kaikkia muita kohdellaan hyvin paitsi yhtä henkilöä niin kyllä sen yhden henkilön pitää katsoa peiliin.
Et ole ilmeisesti joutunut osaksi narsistin pelejä. Tai sitten olet se sokea narsistin hovin jäsen.
-ohis
Jälkimmäinen luultavasti. Tuonon kuin suoraan kultapalsi-siskoni näppikseltä.
Sitä on helppoa olla kiva ja aurinkoinen, jos sinulle ollaan mukavia. Kukaan ei ole jatkuvasti kiva ja aurinkoinen, jos saa osakseen pelkkää haukkumista ja komentelua. Niin ja nälvimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele.-ei ap
Jos kaikkia muita kohdellaan hyvin paitsi yhtä henkilöä niin kyllä sen yhden henkilön pitää katsoa peiliin.
Et ole ilmeisesti joutunut osaksi narsistin pelejä. Tai sitten olet se sokea narsistin hovin jäsen.
-ohis
Jälkimmäinen luultavasti. Tuonon kuin suoraan kultapalsi-siskoni näppikseltä.
Sitä on helppoa olla kiva ja aurinkoinen, jos sinulle ollaan mukavia. Kukaan ei ole jatkuvasti kiva ja aurinkoinen, jos saa osakseen pelkkää haukkumista ja komentelua. Niin ja nälvimistä.
Aidolla narsistilla menee kyllä riitelyksi ja uhkailuksi edellisenä päivänä parhaan kaverinsakin kanssa. Kuten esim. Trumpin ja Muskin välien selvittelyjä olemme saaneet julkisesti todistaa. Vain kyseenalaistamatta palvovat tulevat toimeen aidon patologisen narsistin kanssa. Perhepiireissä aniharvinaista että kaikki lapset olisivat tahdottomia spanieleita. Narsismi ei ole ainoa syy miksi välit ovat tulehtuneet tai joku kohtelee yksittäistä ihmistä epäoikeudenmukaisesti. Yksittäisyys nimenomaan viittaa johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Te mummot ette tunnista tätä sunnuntai-provoajaa?? Minkälainen ihminen kirjoittaa: Minulla tapahtui oman lapsen saamisen jälkeen?
Mitä muita lapsia voi saada kuin omia?
Et nyt ymmärrä. Narsisti pitää lapsensa aina lapsen asemassa. Siksi mustalle lampaalle on silmiä avaava kokemus saada oma lapsi, päästä äidiksi äidin rooliin. Siinä kohtaa huomaa, ettei itse äitinä ikinä toimisi siten kuin narsistivanhempi on toiminut. Esimerkiksi suutu, jos lapsi ei heti osaa tai uskalla, tai jätä lasta tahallaan nälkäiseksi, tai syytä taaperoikäistä esikoista siitä, jos vauva itkee. Teetä raskaita kotitöitä pikkulapsella tai hauku ilkeästi oman lapsen ulkonäköä. Kaikenlaista.
Tuommoinen narsistimummo tosin usein tekee parhaansa sabotoidakseen lapsensa äitiyttä. Meillä esimerkiksi tungettiin ihan pokkana vanhemman rooliin lapsenlapselle. Ilmoitettiin, että ristiäiset olisivat heillä (no ei sopinut) ja mikä lapselle tulee nimeksi. Tyrmistys suuri, kun lapsi saikin eri nimen kuin mitä oli käsketty antaa. Hirveä vänkääminen, että nimi pitää vaihtaa. Sama homma muidenkin lasta koskevien päätösten kanssa, aina päsmäröimässä, missä ollaan viikonloppua ja mihin kouluun lapsi menee ja mikä A-kieli valitaan ja niin edelleen.
Lopulta piti laittaa välit poikki, kun narsisti alkoi tosissaan avoimesti pyrkiä rikkomaan lasten välit meihin vanhempiin. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt katkaista välit jo paljon aikaisemmin. Tässä ei kyllä yhtään ole auttanut se, että mukavampien kotien kasvatit hanakasti pitävät sitä mummoa kuitenkin pohjimmiltaan kuitenkin mukavana ja sydämellisenä ihmisenä ja kyseenalaistavat aikuisen lapsen oman toiminnan. Sitä näkee tässäkin ketjussa, oikein painokkaasti lytätään aloittajaa ja käsketään häntä alistumaan mummon valtaan, koska niin pitää tehdä. Olisiko kyseessä kultalapset, joita ahdistaa tulevaisuus, jos mustat lampaat poistuvat kuvioista? Narsistillahan on aina oltava se musta lammas ja jos yksi häipyy, toinen saa roolin kantaakseen. Siksi mustan lampaan lähtö perhepiiristä on välitön uhka kultalapsen asemalle. Se on uhka myös narsistin puolisolle, ja siksi hänelläkin on vahva intressi pitää musta lammas talutusnuorassa ja lähellä narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli ihan hyvä aihe ottaa esille ja itse otin tämän nyt koska tällaisina perhepyhinä tämä ongelma nousee esiin vaikka välit olisivatkin ns kohteliaan etäiset. Noista vähättelevistä kommenteista huomaa hyvin että näillä ihmisillä ei ole ollut tämmöistä omassa perheessään. Aika hurjalta se kuulostaakin mutta on ikävintä totta sellaisen kokeneelle. Olen aina joskus katkera siitä että se ihminen kenen piti olla lähin itselle, on ollutkin koko elämäni pahin viholliseni. Siihen kaikkeen vielä kasvaa ja luulee sen olevan jopa normaalia kunnes ikää tulee ja saa itsekin lapsia ja sitten katsoo sitä tilannetta itse sen vanhemman näkökulmasta ja tajuaa että miten kieroutunutta ja kylmää se oma lapsuus oli. Näkee sen oman viattoman pienen lapsen ja miettii että miksi kukaan olisi tuolle paha jos sitä rakastaa? Narsisti ei osaa rakastaa kuin itseään.
Minusta noista kommenteista näkyy, että monella on ollut tällaista omassa perheessään, mutta se on kohdistunut sisarukseen. Haluavat ajatella, että se on sen sisaruksen oma vika, mitäs on niin epäkelpo. Toisin kuin itse, itse tämmöinen kirjoittaja on ihana ja onnistunut ja ansaitsee sen paremman kohtelun, mitä vanhemmiltaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te mummot ette tunnista tätä sunnuntai-provoajaa?? Minkälainen ihminen kirjoittaa: Minulla tapahtui oman lapsen saamisen jälkeen?
Mitä muita lapsia voi saada kuin omia?
Et nyt ymmärrä. Narsisti pitää lapsensa aina lapsen asemassa. Siksi mustalle lampaalle on silmiä avaava kokemus saada oma lapsi, päästä äidiksi äidin rooliin. Siinä kohtaa huomaa, ettei itse äitinä ikinä toimisi siten kuin narsistivanhempi on toiminut. Esimerkiksi suutu, jos lapsi ei heti osaa tai uskalla, tai jätä lasta tahallaan nälkäiseksi, tai syytä taaperoikäistä esikoista siitä, jos vauva itkee. Teetä raskaita kotitöitä pikkulapsella tai hauku ilkeästi oman lapsen ulkonäköä. Kaikenlaista.
Tuommoinen narsistimummo tosin usein tekee parhaansa sabotoidakseen lapsensa äitiyttä. Meillä esimerkiksi tungettiin ihan pokkana vanhemman rooliin lapsenlapselle. Ilmoitet
Muille lapsille tehnyt saman vai iletko kenties ainoa? Aidolla narsistilla ei ole lellikkilapsia, joiden tekemisiä katsotaan sormien läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole samoja ongelmia, sillä haluan viimein katkaista sukupolvien kierteen ja minä teen sen "fiksumpana", kun äidilläni siihen ole osaamista ja voimavaroja ja nautin äiti-tytär suhteesta ja annan lapsille oikeuden isovanhemmuuuteen.
Vanhemmuus on osaamista, erityisesti aikaisemmilla sukupolvilla,.eikä aina ole kysymys narsista, vaan yleisestä ilmariiristä ja kulttuurista. Jo lapsen ja naisten (äitien) asema on valtavasti muuttinut 30v tai 50v puhumattakaan sadasta vuodesta, jolloin lapsilla ei ollut edes ihmisarvoa tai väkivalta oli rangaistava teko perheessä vasta 80-luvulla tai puolison raiskaus parisuhteessa vasta 90-luvulla. Tai avioliiton solminen oli irtisanomisperuste työelämässä vielä 60-luvulla tai naisen raskaus, jonka on saanut kokea pääministeri Sipilän vaimo, vaikka ei vanha olekaan
Nykynainen sysää kaikki nämä äitien ja naisten vastuulle ja syyksi, vaikka eivät tunne edes omaa historiaa
Tässä kirjoittaa yllä aika taitava kaasuvalottaja. Ei ap ole narsisti, eikä hänen lapsensa tule häntä siitä syyttämään.
Mikä on aikuisen vaikka 40 v diagnoosi jos hän epätoivoisesti tahtoo edelleen olla lapsi, janoaa äidin hyväksyntää, kehumista vaikka on ne omatkin lapset. Ei pysty aikuisen tasolla kohtaamaan äitiä vaan taantuu kiukuttelijaksi lapsuuskodissa ja passattavaksi? Odottaa että äiti muistaa kehua työuraa, kyselee siitä kaiken mahdollisen ja parjaa vaikka muita sukulaisten jälkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole noin. Muutan pienempään asuntoon ja nyt on aika jokaisen aikuistua ja ottaa tavaransa. En voi säilyttää. Miksi jäätte riippumaan muka aikuisena barsistivanhemman komeroihin? Ja äiskä on paha jos tarvisi tilansa itse."
Kyllä se on vaan noin todella monessa perheessä, ei välttämättä sun vuokrakopissa, mutta tässä maassa monet asuu ihan omistamassaan omakotitalossa.
Siellä maalla missä on aitat ja monet talot tontilla ei ees tiedetä kaupunkirn kerros/rivitaloissa olevan ihan omistusasuntoja.
Niin rehvakasta kehumista.
Puhe oli tilanpuutteesta eikä siitä kuinka rikas on.
Ei ollut tilasta vaan solvasit kirjoittajaa mahdollisesta vuokralla asumisesta kun sinulla on iso OMISTUS omakotitalo.
Kai niistäkin lasten joskus olis itsenäistyttävä. Lelut ei kelvanneet heidän lapsilleen jotka jo ovat aikuisia. Mutta äiti säilöö niitä, älä hävitä.
Aidolla narsistilla on vain yksi rakkaus ja se löytyy peilistä. Hän voi korkeintaan kokea, että muut lapset hyödyttävät häntä alistumalla hänen tahtoonsa, yksi ei. Mutta yhtäkään lapsistaan hän ei rakasta.
Narsisti pilkkaa ja haukkuu, väheksyy, välillä ohittaa täysin ja olet hänelle pelkkää ilmaa. Jos narsisti hyötyy sinusta jotenkin, saattaa hetken esittää ystävällistä, kunnes taas puukottaa selkään. Narsisti nauttii siitä, jos jollakin menee huonosti, suorastaan mässäilee ihmisten epäonnella ja vaikeuksilla. Suurimmat vihat saa osakseen ne, jotka uskaltavat olla hänen kanssaan eri mieltä eivätkä mielistele tai pompi narsistin oikkujen mukaan.
Narsisti nauttii huomiosta, kehuu itseään tai yrittää kerjätä sääliä olemalla marttyyri, uhri. Ihmiset, myös omat lapset, on pelkkiä pelinappuloita. Juoruaminen ja asioiden muunteleminen niin, että itse saa sädekehän hyvänä ihmisenä, on tuttua.Hyvin usein lapsista yksi on lellikki, täydellinen lapsi, jota kehutaan. Yksi on musta lammas, joka ei ikinä saa hyväksyntää. Tästä asetelmasta ja suoranaisesta kiusaamisesta narsisti nauttii.Vika on aina muissa.
Narsistinen ei ole diagnoosi.