Joulu narsistisen vanhemman kanssa
Miten vietätte vai vietättekö ollenkaan? Minulla tapahtui oman lapsen saamisen jälkeen herätys ja näin vasta sitten että millainen oma äitini on. En vaan ymmärrä että miten hän on voinut katsoa minua pientä lasta ja toimia kuten toimii. Se kertoo pahuudesta ja siitä ettei hän oikeasti ole välittänyt. Ongelma on kuitenkin siinä että sisaruksia hän kohteli hyvin (olin musta lammas) ja nyt lapsenlapsiaankin on kohdellut hyvin. Heille äitini on kiva mummi, mutta itse voin huonosti henkisesti aina kun käyn siellä. Olenkin jättänyt yhteydenpidon minimiin mutta lasten takia pitäisi olla joskus tekemisissä ja viettää myös joulua vähän yhdessä. Muita kenellä samoja ongelmia?
Kommentit (149)
Ap on sama joka yleensä kirkoittaa siitä miten mies tekee sitä ja tätä ja pitääkö erota. Ja ikinä hän ei aloituksen jälkeen osallistu keskusteluun. Ja hän kirjoittaa paskat novellinsa aina sunnuntaiaamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Te mummot ette tunnista tätä sunnuntai-provoajaa?? Minkälainen ihminen kirjoittaa: Minulla tapahtui oman lapsen saamisen jälkeen?
Mitä muita lapsia voi saada kuin omia?
Miksi aiheesta ei saisi keskustella? Suurin osa aloituksista täällä varmasti keksittyjä, mutta ei se estä keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Te mummot ette tunnista tätä sunnuntai-provoajaa?? Minkälainen ihminen kirjoittaa: Minulla tapahtui oman lapsen saamisen jälkeen?
Se on tavallinen puheen parsi. On omia lapsia, naapurin lapsia, kaverin lapsia, sukulaisten lapsia. Tämä tapahtui kun itse sai omia lapsia, ei silloin kun naapuri sai lapsia. Auttoiko?
Vierailija kirjoitti:
En pidä yhteyttä narsistivanhempiin, eikä pitäisi sinunkaan pitää. Vanhat haavat aukeaa jatkuvasti, jos ei pidä etäisyyttä. Se, että hän ei ole sinun lapsillesi se hirviö, joka hän oli sinua kohtaan, ei ole mikään syy olla pakolla tekemisissä. Sulla on lupa ajatella omaa hyvinvointiasi.
Ai olet oikein nähnyt vanhemmillesi kirjoitetun diagnoosin?🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aiheesta ei saisi keskustella? Suurin osa aloituksista täällä varmasti keksittyjä, mutta ei se estä keskustelua.
Siksi että myös kommentit ovat keksittyjä, hysteerisen liioiteltuja ja valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijoo, teille naisille totuuden kanssa ei ole niin tarkkaa, kunhan öyhötys on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia puhua oman lapsen saamisesta, jolloin monella avautuu hieman toinen näkökulma omaan lapsuuteen.
Narsistinen äidin aikuinen lapsi ihmettelee viimeistään silloin, miten äiti kohteli häntä, etenkin teini-iässä.
Näyttäkää minulle nainen joka on väleissä äitinsä kanssa, niin näytätte minulle kuolleen naisen.
- Joku viisas jo tuhansia vuosia sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että myös kommentit ovat keksittyjä, hysteerisen liioiteltuja ja valhetta.
Ovat komentit totta tai ei, niin vastaavaa tapahtuu oikeasti. Ja paljon paljon pahempaakin. Kun ihmisen persoonallisuus on vaikeasti häiriintynyt, ei hän eikä elämä hänen kanssaan todellakaan ole normaalia. Pahimmat jutut tapahtuvat suljettujen ovien takana, joten suurin osa ei tiedä niistä yhtään mitään. Luullaan, että sellaista tapahtuu vain elokuvissa.
Why Daughters Are Mean to Their Mothers
https://joyfullifemagazine.com/why-are-daughters-mean-to-mothers/
Vierailija kirjoitti:
En pidä yhteyttä narsistivanhempiin, eikä pitäisi sinunkaan pitää. Vanhat haavat aukeaa jatkuvasti, jos ei pidä etäisyyttä. Se, että hän ei ole sinun lapsillesi se hirviö, joka hän oli sinua kohtaan, ei ole mikään syy olla pakolla tekemisissä. Sulla on lupa ajatella omaa hyvinvointiasi.
Yleensähän välien katkaisulla on paljon seurauksia. Välit eivät välttämättä mene pelkästään narsistiseen vanhempaan, vaan moneen muuhunkin (toinen vanhempi, sisarukset perheineen, sukulaiset, pahimmillaan jopa omiin lapsiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat komentit totta tai ei, niin vastaavaa tapahtuu oikeasti. Ja paljon paljon pahempaakin. Kun ihmisen persoonallisuus on vaikeasti häiriintynyt, ei hän eikä elämä hänen kanssaan todellakaan ole normaalia. Pahimmat jutut tapahtuvat suljettujen ovien takana, joten suurin osa ei tiedä niistä yhtään mitään. Luullaan, että sellaista t
Maailmassa on 8,3 miljardia ihmistä että juu kaikkea tapahtuu ihan varmasti jossain. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijoo, teille naisille totuuden kanssa ei ole niin tarkkaa, kunhan öyhötys on hyvää.
Miehenäkö tulit vain kertomaan, että täällä vaan naiset öyhöttää? No helpottiko, kun sait kerrottua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle totuus on tärkeää, mitä teet tällä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Ap on sama joka yleensä kirkoittaa siitä miten mies tekee sitä ja tätä ja pitääkö erota. Ja ikinä hän ei aloituksen jälkeen osallistu keskusteluun. Ja hän kirjoittaa paskat novellinsa aina sunnuntaiaamuisin.
Ai ei osallistu? Minä luulin, että ap on itse noiden ilkeilyjen takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvoni on, ettei välejä kannata yrittää korjata juhlapyhinä, vaan muulloin. Tilanne on haasteellinen, oli syy mikä tahansa.
Neuvoni on, narsistin kanssa ei voi korjata välejä. Kuvio on ihan sairas. Itsensä voi pelastaa pitämällä etäisyyttä.
En nyt ihan osta ap:n diagnoosia. Oikea narsisti on kaikille kamala, eikä ota pelkästään yhtä silmätikuksi.
Kyllä narsissit jouluun kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä on tosi hankalaa kun en halua viedä lapsilta isovanhempia mutta samalla joudun puremaan hammasta kun joudun kuuntelemaan esim. sellaista lasten kautta tapahtuvaa arvostelua "eikö äiti ole antanut sinulle ruokaa" tai muuta lässynlässyä millä pääsee aikuisenakin vielä arvostelemaan ja vähättelemään minua. Kuitenkin kohtelee lapsiani hyvin. Ikävä kyllä en itse saanut koskaan kokea moista vaan olen aina saanut kuulla miten vaikea ja kamala lapsi olen että miksen ole sellainen ja tällainen ja ei susta kyllä ole siihen ja miksi teet aina noin ja näin...En oo hänen silmissä tehnyt koskaan mitään oikein ja mikäli oon jossai onnistunut niin koittanut viedä sitä iloa. Mikäli kohtelisikin lapsia yhtään huonosti niin loppuisi sekin vähä yhteydenpito mitä nyt on.
Kuulostipa kirjoituksesi tutulta, aivan kuin omasta elämästäni. On niitä näköjään muitakin joilla samanlaisia kokemuksia. Itse olen harmitellut sitä, että lapsuudenkotini oli henkisesti raskas juuri tämän narsismin vuoksi, lapsena en sitä tajunnut. Minäkin olin se musta lammas, joka oirehti tuossa sairaassa ilmapiirissä, minussa ei ollut mitään vikaa vaan vanhemmissani. Tämä kaikki on vaikuttanut omassa elämässäni varsinkin nuoruudessa, minulla oli huono itsetunto, koska minua sätittiin ja haukuttiin lapsuudesta nuoruuteen ja minussa oli aina jotain vikaa.
Myöhemmin tajusin sen, että vika on vanhemmissani, ei minussa. Heidän käytöksensä ei ollut ja ei ole normaalia. Isäni on narsisti ja näen myös äidissäni narsistisia piirteitä. Äitini ei ole koskaan puolustanut minua vaan aina asettunut isäni puolelle. Todella sairas kuvio.
Muutin kotoa pois 18-vuotiaana, halusin pois siitä sairaasta ilmapiiristä. Koko elämäni ajan olen ollut vähän tekemisissä vanhempieni kanssa, aina on jotain omituisia ongelmia heidän kanssaan, en vain jaksa sellaista. Se on henkisesti kuluttavaa.
Eivät muutu, mutta minä saan itse valita, millaista oma elämäni on. Olenkin halunnut siitä rauhallista, en siedä mitään omituisuuksia.
Nainen 55 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvoni on, ettei välejä kannata yrittää korjata juhlapyhinä, vaan muulloin. Tilanne on haasteellinen, oli syy mikä tahansa.
Neuvoni on, narsistin kanssa ei voi korjata välejä. Kuvio on ihan sairas. Itsensä voi pelastaa pitämällä etäisyyttä.
En nyt ihan osta ap:n diagnoosia. Oikea narsisti on kaikille kamala, eikä ota pelkästään yhtä silmätikuksi.
Mistä tietosi on peräisin? Narsistille kulissi on erittäin tärkeä, eikä sitä voi pitää yllä olemalla kaikille kamala.
Näin perheissä, joissa kommunikaatio on haastavaa