Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1944)
Miehellä on 3 tärkeää työtä kotona, jos meinaa perheensä pitää:
1. tunnetyö - ottaa huomiooon naisen ja lasten tarpeet
2. metatyö - se suunnittelu- ja organisointipuoli siis
3. konkreettinen työ - käytännön jutut tulee hoidettua.
Enemmistö miehistä tekee vain tuota viimeistä ja sitäkin niin vähän kuin mahdollista. Niistä suhteista nainen sitten lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eipä ne naiset pärjää ihan oikeissa töissäkään, töissä, jossa hiukan voimaa tarvitaan - ei riitä voimat.
Meillä oli nainen töissä, mutta kun piti avata pari-kolme pulttiliitosta, jäi avaamatta - mies avasi.
Ei nainen yksi pärjää omakotitalossa ellei se ole vanhanaikainen kamina talo, missä puita poltellaan."
Oot varmaan se mun työkaveri, joka änkes avaamaan pultteja sillä aikaa, kun hain työkaluja... oli hänellä sopivasti taskussa!
Miksi sulla ei ollut. Sitä kutsutaan ammattitaidoksi
Koska en ole pulttipoika vaan koodari. Ei kuulunut minun hommiini niin siksi ei ole niitä työkaluja koko ajan taskussa. :)
Vierailija kirjoitti:
Nää remppapuheet on siitä hauskoja etten ole vielä yhdenkään miehen nähnyt vasaroivan slerballaan tai käyttämään letkua maalitelana.
Mut se slerba on innokkaana mukana suunnittelussa! Omaa sellaista viisautta, mistä naisilla ei ole aavistustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku setä täällä on selvästi jäänyt 1900-luvulle mummoinensa.
Totta tosiaan, vanhemman ikäluokan edustajilla konservatiiviset roolit ovat olleet tiukemmassa. Ihmettele siinä sitten, miksi 70-vuotias mummo ei tee sähköasennuksia tai korjaa autoa.
Täydellistä kyvyttömyyttä ymmärtää, että tämä ikäluokka on kasvanut vähän erilaisessa kulttuurissa ja normistossa.
Niin tämä ikäluokka on se joka on joutunut pärjäämään ja oppimaan asioita. Tämä ikäluokka on se joka voisi pärjätä jopa yksin siellä omakotitalossa ilman miestä.
Voi jessus... mä kyllä tiedän pärjääväni ihan ilman ukkoja. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä että minä pyörin pientalo alueilla päivästä toiseen. Minä tarjoan palveluitani jatkuvasti eri ihmisille. Minä olen kiertänyt ovelta ovelle. Minä kyselen asiakkkailtani millaisia naapureita heillä on.. Jos alueella olisi nyt sitten vaikka 70v mummo joka asuu yksin, minä tietäisin hänet. Koska hän on potentiaalinen asiakas. Olisin myös käynyt jututtamassa häntä.
Minä en nyt ymmärrä alkuunkaan sinua. Sinä käyt ihmisten ovilla, etsit etenkin naisasiakkaita, myyt heille palveluja ja sitten kun joku suostuu, se on sen merkki, että naiset ei pärjää yksin omakotitalossa. Sori vaan, mutta sinusta tulee mieleen huijarit, jotka kauppaavat kattoremontteja, käyvät katolla tarkistamassa tilanteen eli repivät kat
Olen ainakin 5x. Pelleistä en ole puhunut sanallakaan mitään. Minua vaan huvittaa ihan helvetin paljon miksi tästä asiasta pitää vääntää?
Mitä sä saat tästä. Sä haluat uskotella että on 84 v mummoja jotka itse hakee metsästä puut, hakkaa ne haloiksi. Työntää isot pihat loska lumista vapaaksi. Tekee talon huollot ja remontit.
Mä voin lyödä ihan mistä vaan vetoa ettei tälläistä henkilöä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ja naisten pakonomainen sairas tarve vaatia ihan joka asiassa etukäteissuunnittelua vaikka sille ei olisi muuta tarvetta kuin naisen mieleterveys oireiden tyydyttäminen. Ei se ruoka lopu vaikka ei olisi ruoka asioita suunnitellut viikkoja eteenpäin. Lapselle saa vaatteita kaupasta kun niitä tarvii eikä se tarvi etukäteen suunnittelua. Aina kuka tarvi etukäteen suunnittelua ja rytmitystä on naiset itse kun naiset mielenterveys ei kestä sitä jos ei olla suunniteltu etukäteen asioita valmiiksi että nainen kykenisi suunnittelemaan pukeutumistaan ja meikkaamistaan niiden suunnitelmien ympärille
Oletko koskaan elänyt vaihetta, missä sulla on ruokabudjetti? Silloin suunnitellaan. Silloinkin suunnitellaan, kun perheessä on yksikin erikoisruokavalio, ja silloin, kun perheessä on vaikkapa vuorotyöläinen tai reissutyöläinen. Ja silloin kun
"Tämähän on varmasti tosi yleinen tilanne. Koipi poikki kroonisesti. 50km kauppaan.
Kaikilla erikois- ruokavalio ja vielä vuorotöissä oleva reissutyöläinen.
Pakko kysyä oletteko oikeasti näin tyhmiä vai vaan esitätte?"
Jännästi jätit tuon ruokabudjetin huomiotta. Yhteensä mm. tällaisissa tilanteessa eläviä ihmisiä on paljon...Kuka tässä onkaan tyhmä?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin pirun yleisiä yksinasujia omakotitaloissa et heistä tehdään oikein lehtijuttuja. Missä voivat kertoa millaista se on asua omakotitalossa yksin.
Aika harvoin olen nähnyt lehdessä juttua 45v Pertistä joka asuu omakotitalossa yksin.
Miksi heistä pitäisi kirjoittaa lehtijuttuja? Mikä tää vääntö oikein on?
Jos näitä naisia olisi pilvin pimein. Tuskin heistä tehtäisiin lehtijuttuja.
Pikkuhiljaa siitä tulee uusi normaali.
Tottakai tulee. Koska elämä helpottuu kokoajan. Eihän uusissa taloissa kannata edes polttaa enää puita. Halvemmaksi tulee lämmittää muuten. Pihoissa on robo l
Mutta Pasi se köröttelee päältäajettavalla ruohonleikkurilla, koska eihän se ole mikääm mies, jonka aika vapautuisi johonkin muuhun hommaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on niin pirun yleisiä yksinasujia omakotitaloissa et heistä tehdään oikein lehtijuttuja. Missä voivat kertoa millaista se on asua omakotitalossa yksin.
Aika harvoin olen nähnyt lehdessä juttua 45v Pertistä joka asuu omakotitalossa yksin.
Tottakai tulee. Koska elämä helpottuu kokoajan. Eihän uusissa taloissa kannata edes polttaa enää puita. Halvemmaksi tulee lämmittää muuten. Pihoissa on robo l
Meiän talo lämpiää tarvittaessa kyllä puillakin, vaikka pääsääntöisesti lämmityksen hoitaakin lämpöpumppu. Talvella poltellaan puita varaavassa takassa.
Vierailija kirjoitti:
"Niin ja ennenkuin taas kiellät kaiken niin tiedätkö mitä nää naiset tilaa ?
Nimenomaan työmiehen tekemään niitä Miesten juttuja. Joita naisten mielestä ei enää ole."
Niin, paitsi taloissa, joussa naiset nää tekee, niitä ei sanota miesten töiksi.
Mikä tässä noin kirpoo? Kärsiikö miehisyys?
Jep. Näissä taloissa joissa suurin osa meidän asiakkaista asuu. Naiset hoitaa ne hommat. Soittamalla meille ja tilaamalla ukon tekemään. Erittäin usein. Ei varmastikaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä palovaroittimet on verkkovirrassa. :p
"Eiköhän suurin osa miehistä tähän pysty. Onhan meillä jo 40k yh miestäkin. Yhä useammin vanhempainvapaalle jää mies."
Jeps.. naiset pitää melkein 90 prosenttia näistä "vapaista". Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
"Eiköhän suurin osa miehistä tähän pysty. Onhan meillä jo 40k yh miestäkin. Yhä useammin vanhempainvapaalle jää mies."
Jeps.. naiset pitää melkein 90 prosenttia näistä "vapaista". Kyllä se siitä.
Mites tilasto näyttää vaikka 20v sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää remppapuheet on siitä hauskoja etten ole vielä yhdenkään miehen nähnyt vasaroivan slerballaan tai käyttämään letkua maalitelana.
Mut se slerba on innokkaana mukana suunnittelussa! Omaa sellaista viisautta, mistä naisilla ei ole aavistustakaan.
Mä olen ainaki miehiltä iteltään kuullut, että slerbaa ei voi hallita ja sen takia aivotkin tilttaa. Sattuu kaikkia vahinkoja ja ei pysty keskittymään tehtäviinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tulee. Koska elämä helpottuu kokoajan. Eihän uusissa taloissa kannata edes polttaa enää puita. Halvemmaksi
En ihmettele yhtään et Pasi ajaa nurtsia yötä päivää ajettavalla koneella. Aamusta iltaan jos sinä odotat sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä että minä pyörin pientalo alueilla päivästä toiseen. Minä tarjoan palveluitani jatkuvasti eri ihmisille. Minä olen kiertänyt ovelta ovelle. Minä kyselen asiakkkailtani millaisia naapureita heillä on.. Jos alueella olisi nyt sitten vaikka 70v mummo joka asuu yksin, minä tietäisin hänet. Koska hän on potentiaalinen asiakas. Olisin myös käynyt jututtamassa häntä.
Minä en nyt ymmärrä alkuunkaan sinua. Sinä käyt ihmisten ovilla, etsit etenkin naisasiakkaita, myyt heille palveluja ja sitten kun joku suostuu, se on sen merkki, että naiset ei pärjää yksin omakotitalossa. Sori vaan, mutta sinusta tulee mieleen huijarit, jotka kauppaavat kattoremontteja, käyv
No eipä ne 84v papatkaan niissä mettähommissa enää ole. Yleensä niillä on jo multaa mahan päällä tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiiäksä mitä mä en ole vielä nähnyt?
Sitä että joku mies maksaisi meille siitä että tulen vaihtamaan palovaroittimien patterit. Tai kiinnittämään hyllyn seinään.
Ei ole muuten kukaan terve mies vielä maksanut siitäkään että tulen leikkaa nurtsin tai työntää lumia.
Kai se slerba johonkin vaikuttaa?
Se, et sinä et ole tällaista nähnyt, ei todista sitä, ettei naiset noita tekis.
"En ihmettele yhtään et Pasi ajaa nurtsia yötä päivää ajettavalla koneella. Aamusta iltaan jos sinä odotat sisällä."
Ei täällä Pasi ajele kuin korkeintaan makkarissa. Sillä aikaa robo hoitaa työn. 😉
Robo tuli talokaupassa mukana niin miksi hitossa sen kanssa kisaamaan nurmikon leikkuusta niin kauan, kun se vaan kulkee? :D
Vierailija kirjoitti:
Totta tosiaan, vanhemman ikäluokan edustajilla konservatiiviset roolit ovat olleet tiukemmassa. Ihmettele siinä sitten, miksi 70-vuotias mummo ei tee sähköasennuksia tai korjaa autoa.
Täydellistä kyvyttömyyttä ymmärtää, että tämä ikäluokka on kasvanut vähän erilaisessa kulttuurissa ja normistossa.
Ja edelleen, sota-aikoina naiset hoiti sen kotirintaman. Niitä maatiloja oli paljon. Silloinkaan ei paljoa kyselty miesten/naisten töiden perään.
Sotien jälkeen sit miehet piti saada tiukasti sorvin ääreen, jolloin naisten osaaminen kuihdutettiin nopeasti. Monella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen, sota-aikoina naiset hoiti sen kotirintaman. Niitä maatiloja oli paljon. Silloinkaan ei paljoa kyselty miesten/naisten töiden perään.
Sotien jälkeen sit miehet piti saada tiukasti sorvin ääreen, jolloin naisten osaaminen kuihdutettiin nopeasti. Monella alalla.
Sotahan on itseasiassa ollut merkittävässä roolissa naisten astumisessa työelämään.
Kun työnantajat hiffasi, että naiset pystyy samaan, kuin miehetkin, mutta heille ei tarvinnut maksaa yhtä paljon palkkaa.
Kenen lausahdus olikaan "luojan kiitos, saan samat aivot puoleen hintaan"?
"Niin ja ennenkuin taas kiellät kaiken niin tiedätkö mitä nää naiset tilaa ?
Nimenomaan työmiehen tekemään niitä Miesten juttuja. Joita naisten mielestä ei enää ole."
Niin, paitsi taloissa, joussa naiset nää tekee, niitä ei sanota miesten töiksi.
Mikä tässä noin kirpoo? Kärsiikö miehisyys?