Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1463)

Vierailija
1081/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24/7 lapsen hoito 😂😂. Kannattaa pyytää neuvolasta tai jostain apua jos toi on niin vaikeeta.  Mulla on taapero ja vauva hoidettavana eikä tämäkään ole 24/7 työtä. Ihan uskomatonta marttytointia.

Aaa jätät siis määrätunnein lapset hoitamatta? Kyllä meillä hoidetaan ihan vuorokaudet ympäri. Pienet kun ei ihan itekseen pärjää vielä. Toki sitä kutsutaan myös elämäksi lasten kanssa.

Eli siis teidän lapsi ei nuku öisin lainkaan vaan sitä pitää vahtia 24/7? Meidän lapset on nukkuneet öisin aika monta tuntia ja jopa päivisinkin päikkärit. Kauanko teidän lapsi on jo valvonut 24/7? Viekää ihmeessä lääkäriin

Alkais olla lasun paikka. Lapsi valvoo 24/7 ja on krooninen paskatauti vuosikausia. Eikä vanhemmat hae apua 

Vierailija
1082/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen, jota mies uhkailee väkivallalla vähän väliä, ei ole onnellinen. Arvaan kyllä, miten tuo "rakkaustarina" päättyy, jos nainen sanoo haluavansa erota.

Arvaa monta kertaa olen uhannut häntä väkivallalla tai ollut häntä kohtaan väkivaltainen. 0 kertaa. 

Toistaiseksi. Sä olet jo sallinut sen itsellesi ajatuksen tasolla. Ensin tulee testimielessä se avari, ja kun akkasi ärsyttää vähän lisää eli ei toimi kuten haluat, tulee nyrkki. 

Me ollaan oltu jo yli kymmenen vuotta yhdessä. Ei ole ollut edes lähelläkään. Joten riski on aika pieni.

Riski on kuitenkin olemassa. Perhe-elämä ei helpotu kui

Kaikessa on aina riski. Mutta kun valitsee ahkeran ja empaattisen puolison riski on aika pieni.  Kyl mä tykkään kun laitellaan viestiä. Kiva katsella tauoilla.

No tää ois niin kun se ongelma, että sun vaimollasi ei ole empaattista puolisoa, eikö siitä ahkerastakaan ole iloa jos se on hermoheikko raivopäinen. Mutta tuohonkin sa apua, pääasia että tiedostat taipumukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos erään miehen näkökulma kiinnostaa:

En hahmota vaatteita ollenkaan, edes omiani. En tiedä, missä ovat, enkä osaa kunnolla viikata niitä. Pyykkiä pesen, ja lakanat ja pyyhkeet hoituvat hyvin, mutta monimutkaisten vaatekappaleiden geometria on jotain, mikä ei vaan onnistu. Vaimollani on katalogi lastenvaatteista päässään, itse muistan hädin tuskin nähneeni kymmenesosan niistä vaatteista, vaikka lapset ne päälleen pukevat.

Ei vaimonikaan hahmota lujuuslaskentaa tai auton öljynvaihtoväliä :D

Toimivassa parisuhteessa työnjako menee järkevästi niin, että ihmiset tekevät sitä, mitä osaavat. Itse hoidan 70-80% perheen ruokailuista, wc:t ja pyyhkeet/liinavaatteet, koska vessan- ja pyykinpesu on jostain syystä rentouttavaa ja terapauttista. Ja ne stereotyyppiset "miesten työt", kuten autot ja tekniikka ja pikkuremontit. Lasten

Mitäs paperitöitä tarvitaan talon rakennuttamisen. Mitä suunnitelmia teit?

Ootko kuullut rakennusluvasta? Suunnittelutarveratkaisusta sitä ennen? Tonttikaupatkin tuli tehtyä.

Suunnitelmia... rakennusten sijoittaminen tontille (kun ei ollut kaava-alueella), tilatarve (eli montako huonetta, mitä aputiloja, montako kerrosta, montako vessaa), arkkitehdin  suunnitelmien läpikäynti, muokkaus ja virheiden korjaaminen, lämmitysjärjestelmä, tulisijat, runkomateriaalin valinta ja samalla rakennustavan valinta, rakennesuunnitelmien läpikäynti ja virheiden korjaaminen, perustustavan ratkaiseminen (fucking raudoitussuunnitelma oli tuskaa), alustava sähkösuunnitelma (sis. valaistus), alustava lvi-suunnittelu. Rahoitussuunnitelma. Jätevesisuunnitelma yhdessä kunnan hyväksymän suunnittelijan kanssa (oli muuten laiton vaatimus, että piti käyttää tiettyä suunnittelijaa).

Ja TÄSSÄ vaiheessa lähdin etsimään raksaporukkaa, maanrakentaja sentään oli naapurissa, perustusten tekijää, sähköurakoitsija sukulaisen firma... seuraavaksi hankintojen kilpailuttaminen, pitkästä tavarasta kun tehtiin, kattoristikot oli taas tuskaa, ikkunat helpot, vesikatto halpa, eristyksestä sikahalpa diili

(Huom! sisustussuunnitelma ei vielä mahtunut tohon)

Vierailija
1084/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hei, äläs ny, heillä on monta sataa tärkeää kaaviota pöydällä ja oma nimi pelissä! Se se on tärkeää. Ne lapset hoituu sit jonkun toisen voimin. Ei mitään merkittävää siinä hommassa."

... ja palsta auki kännykästä samaan aikaan. ;) Tää on ihan kiva välistä ottaa taukoa isometreistä. Käy aikalailla silmiin tuijottaa ja yrittää ymmärtää näitä. Kyllä näistä hommista on kiinni se että voiko vaimo toteuttaa kotiäitiys haavettaan. Se voidaanko asua kuten halutaan. Mun pointti on vaan se että  ei se kotona olo nyt mitään helvetin projektipäällikön työtä ole.

Niin, sinullahan siitä on kokemusta todella paljon! Siis vaimon kautta, joka on yhden pienen vauvan kanssa kotona...ja täällä elvistelet väkivallalla. Voi juma mikä sankari. Onneks teet tuottavaa ja arvostettavaa"työtä".

Vierailija
1085/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitin ton siinä vaiheessa jos muija alkaa metatyöstä itkeä vedän avarilla ja akalla loppuu äitiysloma. 

Siksi. Koska mä hemmetti tiedän millaista se hänen äitiys " lomansa" on. Sarja maratonia. 09 nukkumista.  Kt kolmion siivousta ja ruuanlaittoa.  Vaihtaisin päivätyöt koska vaan hänen kanssaan jos se olisi mahdollista. Vauva nukkunut 6kk asti9- 11h unia. Tosi v....n raskasta metailla siellä kotona. 

Luojan kiitos ei ole ikinä valittanut eikä valita.

Olisit sitte ite jäänyt kotiin ja päästänyt akan töihin. Vattuako valitat toisen tekemästä työstä, jos itse et viitsi olla edes paikalla?

Jommankumman meistä haave on kotiäitiys. Meillä on myös tuntuva pal

"...Luojan kiitos ei tarvitse vetää avarilla. Koska hän ei ole fakkiutunut elämään tyytymätön mamma jolle kaikki on liian raskasta."

Oot sairas, sori siitä. Mikään kommentti ei muuta tätä käsitystä.

Vierailija
1086/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos valkkaa tollasen morseimen niin... sitten on meitä, joilla on ihan oma auto, ite hoidetaan huollot ja renkaan vaihdot ja lujuuslaskentakin on tuttua, vaikken varsinainen lujuuslaskija ammatiltani olekaan. :)

Mistä mulle sitten sellanen ukko löytyis, joka olis mestari kodin- ja lasten hoitamisessa ku itteä ei niin kiinnostais? Nypin mielummin vaikka auton raatoa tai koodaan...

N

Varmaan lesboksi ryhtymällä löydät jotain sopivaa. Mies, joka on ensisijaisesti kiinnostunut lastenvaatteista on aikamoinen red flag, jos ei halua sen tulevan kaapista.

Mies, joka on kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista ei todellakaan ole red-fl

"Lapsen hyvinvointi =/= lastenvaatteista innostuminen. Mies, joka virkkaa jotain vauvanvaatteita tai seuraa haalarialennuksia on 99% varmuudella jotain muuta kuin hetero."

Ja tällaista toksista maskuliinisuutta joku "mies" täällä levittää.

Vierailija
1087/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se toksisuus nyt oikein menee?

Ymmärtäisin, jos sanoisin että ainoastaan varustelekasta ostaa tosiMIEs vaatteita...

Ei se cityvihreä puutarhatonttu ole välttämättä homo, se voi olla myös täysin emaskuloitunut keski-ikäistynyt soijapoika.

Vierailija
1088/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne lapsiperheen metatyöt ja niiden määrä konkretisoituukin vasta kun lapset menee hoitoon ja molemmat vanhemmat töihin. Eipä ne metatyöt kotiäitejä juuri rasita. 

Vierailija
1089/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos valkkaa tollasen morseimen niin... sitten on meitä, joilla on ihan oma auto, ite hoidetaan huollot ja renkaan vaihdot ja lujuuslaskentakin on tuttua, vaikken varsinainen lujuuslaskija ammatiltani olekaan. :)

Mistä mulle sitten sellanen ukko löytyis, joka olis mestari kodin- ja lasten hoitamisessa ku itteä ei niin kiinnostais? Nypin mielummin vaikka auton raatoa tai koodaan...

N

Varmaan lesboksi ryhtymällä löydät jotain sopivaa. Mies, joka on ensisijaisesti kiinnostunut lastenvaatteista on aikamoinen red flag, jos ei halua sen tulevan kaapista.

Niistä ei tartte olla kiinnostunut, mutta ne on asioita, jotka lapselle vaa

"Haluatteko jonkun teräsmiehen joka on James Bond, joka käy Jesper Juniorissa etsimässä juuri sopivankokoiset vetimet kultamussukalle? Tällaisia on ainoastaan jonkun palstafeministin päiväunissa."

Edelleen annat miehistä todella huonon kuvan. Ikään kuin olisitte jotenkin rajoittuneita. Minulla on kuitenkin täysi luotto (kokemuksesta) siihen, et jokainen normi isä osaa jopa vaatettaa lapsensa hyvin ja järkevästi, jos vaan viitsii siihen panostaa, jos kokee sen merkittäväksi asiaksi. Yksinhuoltaja isiä on ollut aina, eikä heistä yleisesti liiku legendaarisia tarinoita, kuinka lapsille ei ollut vaatteita ym. Lisäksi omassa lähipiirissä miehet ovat ihan kykeneviä moniin lapsiin liittyviin asioihin. Perheessä yks just vanhempainvapaalla...

Vierailija
1090/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on toksista todeta, että jostain kosmetiikasta tai vauvanvaatteita kohkaavat miehet eivät välttämättä ole heteroita, omapahan on ongelmasi. 

Onko sträppäri kovassakin käytössä?

Vierailija
1091/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hyvinvointi =/= lastenvaatteista innostuminen. Mies, joka virkkaa jotain vauvanvaatteita tai seuraa haalarialennuksia on 99% varmuudella jotain muuta kuin hetero.

Siinä meillä on mies, jonka äiti ostaa vaatteet aikamiespojalleen. Jokainen järkevä nainen kiertää tuollaisen ns. miehen kaukaa.

Nyt meni ohi ja kaukaa. Itse ostan vaimoni kanssa 50/50, vaikka suurimman osan ajasta ostan rumia vaatteita jopa itselleni.

Voi toki totuus sattua siellä Pispalan tai Käpylän jossain kommuunissa, että se rakas cityvihreä pipopartatossukkavässykkä ei välttämättä ole kovin kummoinen "mies". Sellainen lesborakastajan korvike, joka juuri ja juuri kykenee siittämään jotain voimaantuneelle feministille :D

Heh, ensin väität et tulkinta sun jutuista menee ohi ja sit kehität jotain käsittämätöntä, oman pään sisäistä fantasiaa toisten elämästä. Nää toiset elää kuitenkin reaalimaailmassa, jossa ei tartte fantasioida puolison lyömisestä, jos puolisolle sattuu vaikka huono päivä.

Eri

Vierailija
1092/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edelleen annat miehistä todella huonon kuvan. Ikään kuin olisitte jotenkin rajoittuneita. Minulla on kuitenkin täysi luotto (kokemuksesta) siihen, et jokainen normi isä osaa jopa vaatettaa lapsensa hyvin ja järkevästi, jos vaan viitsii siihen panostaa, jos kokee sen merkittäväksi asiaksi. Yksinhuoltaja isiä on ollut aina, eikä heistä yleisesti liiku legendaarisia tarinoita, kuinka lapsille ei ollut vaatteita ym. Lisäksi omassa lähipiirissä miehet ovat ihan kykeneviä moniin lapsiin liittyviin asioihin. Perheessä yks just vanhempainvapaalla..."

Haloo?

Koko ketjuhan on 90% vinkumista nimenomaan miesten rajoittuneisuudesta.

Ja kyllä, keskimäärin miehet ovat huonompia vaateasioissa ja naisilla on korkeampi hoivavietti. Onko tämä jotenkin vallankumouksellista sanoa ääneen?

Miehet ovat keskimäärin myös esim. pidempiä. Sukupuolissa on eroja.

Jos lähipiirissäsi on ainoastaan 160cm miehiä ja 180cm naisia, ei se poista laajempaa kokonaisuutta.

Ja kyllä, moderni osallistuva isä panostaa myös lapsiinsa. Eri puolisot vaan tekevät eri asioita. Turha jakaa aivan kaikki työt täsmälleen puoliksi, ei siitä seuraa muuta kuin kitkaa ja eripuraa.

Vierailija
1093/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hyvinvointi =/= lastenvaatteista innostuminen. Mies, joka virkkaa jotain vauvanvaatteita tai seuraa haalarialennuksia on 99% varmuudella jotain muuta kuin hetero.

Siinä meillä on mies, jonka äiti ostaa vaatteet aikamiespojalleen. Jokainen järkevä nainen kiertää tuollaisen ns. miehen kaukaa.

Nyt meni ohi ja kaukaa. Itse ostan vaimoni kanssa 50/50, vaikka suurimman osan ajasta ostan rumia vaatteita jopa itselleni.

Voi toki totuus sattua siellä Pispalan tai Käpylän jossain kommuunissa, että se rakas cityvihreä pipopartatossukkavässykkä ei välttämättä ole kovin kummoinen "mies". Sellainen lesborakastajan korvike, joka juuri ja juuri kykenee siittämään jotain voimaantuneelle feministille :D

En vaan mitenkään voi ymmärtää, että joillakin miehillä miehisyys on niin ohutta, et

"En vaan mitenkään voi ymmärtää, että joillakin miehillä miehisyys on niin ohutta, että se romuttuu, kun mies vie lapsen lastenvaateliikkeeseen ja sanoo myyjälle, että lapselle pitäisi löytää hyvä talvihaalari. Miehen ei tarvitse tehdä muuta kuin maksaa ostos. Miten tuo muuttaa miehen seksuaalisen suuntautuneisuuden?"

Toisilla se miehisyys vaan on niin ohut tai herkkä. Pitänee heitäkin ymmärtää. Mut edes heitä ei pidä uhata avarilla, jos vähän siitä omasta miehisyyden kuplasta horjahtavat.

Vierailija
1094/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on lapselle kärsimysautomaatti.

Ettekö mittaa lastenne pituutta ja merkkaa siihen ovenpieleen?

Vierailija
1095/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ensin väität et tulkinta sun jutuista menee ohi ja sit kehität jotain käsittämät

Mistä puolison lyömisestä olen nyt puhunut?

Tuo avarityyppi on aivan eri.

Itse olen oikein hyvä isä, vatteiden kanssa vaan huono. Sekä omieni että lasten. Mikä siinä on niin kamalaa, että sanoittaa omat heikkoutensa?

Lapseni ovat erinomaisesti puettuja, ravittuja ja rakastettuja. Ei minun isyyteni/ihmisarvoni perustu siihen, kuinka hyvin osaan hankkia välikausihaalareita, vaikka palstamammat ovat eri mieltä.

Vierailija
1096/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipahan mieleen kun pyysin exää ostamaan lapsille vaatteita, niin toi kalliin lasten "raksa-asun" jonka hinnalla olisi saanut mm. monet housut. No onpa tosiaan ex nyt, isäviikoilla lapset sitten kulkee likaisissa vaatteissa kun se ei tajua ostaa uusia vaatteita, saatika oikean kokoisia. 

No juuri näin siinä käy! Tuli pelkkiä alapeukkuja kun yritin sanoa. Ei riitä, että hoidan pyykit, melkein kaikki kaupassa käynnit ja safkat, lumityöt, melkein kaikki raskaat/tekniset hommat... Pitäisi olla hyvä lastenvaatteissa myös. Tottakai ne pakon edessä hoidetaan, mutta tulee sutta ja sekundaa.

Ei kaikessa voi olla hyvä.

Miehet ovat sikoja! Etkö ymmärrä?

Sika!!!

Ei mene läpi nää miesten yritykset esiintyä naisena. Aina valitetaan tuosta sioittelusta, mut eniten näitä miehiltä tulee. Huonoja yrityksiä.

Vierailija
1097/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies-sika sinä olet!

Vierailija
1098/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipahan mieleen kun pyysin exää ostamaan lapsille vaatteita, niin toi kalliin lasten "raksa-asun" jonka hinnalla olisi saanut mm. monet housut. No onpa tosiaan ex nyt, isäviikoilla lapset sitten kulkee likaisissa vaatteissa kun se ei tajua ostaa uusia vaatteita, saatika oikean kokoisia. 

No juuri näin siinä käy! Tuli pelkkiä alapeukkuja kun yritin sanoa. Ei riitä, että hoidan pyykit, melkein kaikki kaupassa käynnit ja safkat, lumityöt, melkein kaikki raskaat/tekniset hommat... Pitäisi olla hyvä lastenvaatteissa myös. Tottakai ne pakon edessä hoidetaan, mutta tulee sutta ja sekundaa.

Ei kaikessa voi olla hyvä.

Miehet ovat sikoja! Etkö ymmärrä?

Sika!!!

Ei mene läpi nää miesten yritykset esiintyä naisena. 

Ei tuo ollut mikään yritys esiintyä yhtään minään, vaan läpinäkyvä pastissi palstamamman ajatusmaailmasta. 

Etkö ymmärrä?

Sika!!!

:D

Kehtaatkin väittää, että kurahaalarit eivät ole mielenkiintoisia tai että Petteri-Janican paleovälipala juuri kello 14.15 ei olisi elämän ja kuoleman kysymys! Räyh!

Joidenkin pikkusieluisuus täällä vaan naurattaa, ja irvailen sille ihan avoimesti. Harmittaako?

Vierailija
1099/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen, jota mies uhkailee väkivallalla vähän väliä, ei ole onnellinen. Arvaan kyllä, miten tuo "rakkaustarina" päättyy, jos nainen sanoo haluavansa erota.

Arvaa monta kertaa olen uhannut häntä väkivallalla tai ollut häntä kohtaan väkivaltainen. 0 kertaa. 

Toistaiseksi. Sä olet jo sallinut sen itsellesi ajatuksen tasolla. Ensin tulee testimielessä se avari, ja kun akkasi ärsyttää vähän lisää eli ei toimi kuten haluat, tulee nyrkki. 

Me ollaan oltu jo yli kymmenen vuotta yhdessä. Ei ole ollut edes lähelläkään. Joten riski on aika pieni.

Riski on kuitenkin olemassa. Perhe-elämä ei helpotu kuin fyysisesti lapsen kasvaessa. No, toivottavasti tot

Mulla olis menny hermo kotona ollessa lasten kanssa, jos kukaan olis laittanut kolkyt viestiä päivässä...tai siis olen missä tahansa, en todellakaan kestäis roikkua puhelimessa koko ajan...onneksi olen valinnut puolisoksi miehen, jolle ei tarvii viestiä koko ajan. Meillä ei ole riippuvuussuhdetta, jossa joutuu pelkäämään toisen välivaltaa, vaikka uupuiskin ihan mistä tahansa syystä. Niin, siis valitain MIEHEN, joka on kyennyt hajoamatta myös hoitamaan lapsia, joka ikäisinä.

Vierailija
1100/1463 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tälläi vaatekaupan tätinä. Eipä se mies lapsen kanssa enää nykyään asiakkaana harvinaisuus ole. Ei enää eletä 90 lukua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä