Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla surkea joulu edessä?

Vierailija
23.12.2023 |

Minulla on tähän astisen elämäni p*skin joulu tulossa. Ei kiinnosta enää yhtään edes viettää koko joulua. Olen aina ollut todella innokas jouluihminen ja se on ollut minulle vuoden tärkein päivä.

Nyt ei ole mitään tunnelmaa ja lasken sekunteja siihen että saisin palata kotiin ja jatkaa arkea. Olen äitini luona ja meillä on täällä mummokin. Enomme kuoli eilen ja mummo ja äiti ovat tietysti surun murskaamia ja heillä on paljon muutakin huolta surun lisäksi käytännön asioiden järjestelyissä koska enolla oli järkyttävästi velkaa.

Olen huolissani mummoni voinnista, hänellä ollut monta suurta menetystä lyhyen ajan sisään ja jännittää myös koepalatuloksia jotka selviävät vasta tammikuussa. Pelkään että mummo saa sydänkohtauksen.

Äiti ja isä yrittävät pitää tunnelmaa jotenkin kasassa ja laittelevat joulua normaaliin tapaan. En kehtaa lähteä kotiin vaikka oikeasti haluaisin viettää joulun ihan itsekseni kaupungissa ja tunnen syyllisyyttä pelkästä ajatuksesta että kehtaan olla näin itsekäs. Haluaisin vain levätä rauhassa pyhät ja viettää mukavaa joulua, se onnistuisi nyt paljon paremmin yksin kuin tässä seurassa.

Minullakin on ollut raskas vuosi ja burnoutin alkua, teen useampaa työtä ja työni on myös hyvin ihmisläheistä ja vaatii paljon empatiakykyä ja sosiaalisia kykyjä. Olisin kaivannut sellaista tasaista ja seesteistä joulurauhaa. 

Meillä ei ole patjaa nyt minulle, mummo nukkuu sohvalla minun patjani kanssa ja itse kovalla sängyllä peitto patjana. Minulla tulee erittäin pahoja migreenikohtauksia pienistäkin niskajumeista ja nyt tiedän jo valmiiksi että oma jouluni menee täysin migreeniä potiesssa. Lääkkeet toimivat minulle melko huonosti ja lähinnä väsyttävät ja oksettavat.

Tuntuu hirveän pahalta ajatella tässä tilanteessa itseään mutta tänne kehtaa anonyymisti avautua.

Itkin koko viime yön silkasta pettymyksestä että oma jouluni ja lomani meni nyt näin pilalle, hävettää hirveästi edes ajatella näin. Joulu on kuitenkin minulle ollut aina sellainen rauhoittumisen hetki ja todella odotettu päivä vuodesta.

En kehtaa edes ehdottaa että lähtisin kotiin ilman mitään "hyvää" ja sosiaalisesti hyväksyttävää syytä, mietin pitäisikö yrittää ottaa jokin keikka huomiselle ja muille pyhille niin olisi syy olla kotona ilman syyllistämisiä ja perheen kiukuttelua. 

Olen hirveä ihminen mutta minua ei enon kuolema kosketa koska olen nähnyt hänet vain pari kertaa lapsena. Toki suren äidin ja mummon puolesta mutta en jaksaisi hirveästi surussa rypeä kun jatkuvasti pitää töissäkin pinnistellä monenlaisten murheiden ja ihmiskohtaloiden kanssa.

Anteeksi jos viestini loukkaa jotakin.

Toivottavasti teillä muilla lukijoilla on mukava ja rauhallinen joulu! <3 tänne saa myös muut kertoa omista murheistaan jos haluaa.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siis myös siskoni täällä ja siskoakin lähinnä masentaa. Molemmat haluaisimme vain lähteä koteihimme. 

Ap

Vierailija
2/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ansaitsee huonon joulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kyllä kurjuus maksimoitu. 

Mihin se nukkumapaikkakin katosi

Vierailija
4/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietä aatto siellä ja lähde joulupäiväksi kotiin. Jos nyt et millään kehtaa sanoa oikeaa syytä, sano että töistä soitettiin sairastunutta tuuraamaan. 

Vierailija
5/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän perhe ilmeisesti ansaitsee. Koko äidin puolen suku + mummon hyvä ystävä kuollut parin kuukauden sisään, mummolla ja äidillä kummallakin syöpäepäilyt tälle vuodelle, äiti onneksi terve mutta mummon tilasta ei vielä tietoa.

Minulla koko vuoden hirveitä rytmihäiriöitä, oma sairastuminen autoimmuunisairauteen joka oireillut oikein ärhäkästi tänä vuonna ja muutama totaalinen mental breakdown vuoden aikana raskaista elämäntilanteista ja kireästä työtahdista johtuen.

Ihanaa kun kohta alkaa arki ja pääsee vähentämään työmäärää kun alkaa opiskelut.

Ap

Vierailija
6/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö voisi käydä ostamassa erillistä vieraspatjaa vielä tänään? Jos et kehtaa lähteä heti kotiin minusta kyllä voisit mennä öiksi nukkumaan vaikka Omenahotelliin tai Air bnb majoitukseen, sanot suoraan että haluat kyllä olla tukena (vaikket haluaisikaan) muttet voi nukkua ilman patjaa kovalla sängyllä toista yötä. 

Vierailija
7/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla siis sänky mutta patjaa siinä ei ole nyt koska se on mummolla, ei tässä talossa vieraspatjoille ole ollut tarvetta. :D Aivan p*skaa.

Ap

Vierailija
8/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä itsekään riemusta kilju. Joulu tulee ja onneksi myös menee.

Vierailija
9/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa patjaan. Taloudellinen tilanne on siis myös älyttömän kurja. Toisekseen ei ole järkeä tuhlata patjaan parin päivän takia.

Asun samassa kaupungissa kuin äitini, meillä vain 15km välimatka joten ihan hyvin voisin olla kotonakin yöt ja käydä vaikka syömässä jouluna kotona kun se tuntuu perheelle tärkeää olevan. 

Minulla ei kuitenkaan ole edes autoa eikä täällä julkiset kulje joten en kehtaa ehdottaa että minua pitäisi vielä erikseen alkaa kuskailemaan tämän kaiken muun masennuksen keskellä.

Ap

Vierailija
10/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinullakin on oikeus surra "pilattua" lomaa. En minäkään tuollaista jaksaisi. Lähtisin kotiin ihan suosiolla, kyllä oma lepo on myös tärkeää. Burnout jos on tulossa ja opinnot vasta alkamassa niin sitä suuremmalla syyllä viettäisin pyhät rauhassa yksin leväten.

Vierailija
11/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mummo ei nuku sängyssä ja sinä sohvalla?

Sohvalla vielä lisäksi patja? Outoa. 

Vierailija
12/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et selvästikään halua edes auttaa itseäsi, joten sitten kärsit.

Kuinka köyhiä täällä kaikki on, jos 15 euron patja maksaa liikaa?

Vierailija
13/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen satu taas tällä kertaa

Vierailija
14/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö voisi käydä ostamassa erillistä vieraspatjaa vielä tänään? Jos et kehtaa lähteä heti kotiin minusta kyllä voisit mennä öiksi nukkumaan vaikka Omenahotelliin tai Air bnb majoitukseen, sanot suoraan että haluat kyllä olla tukena (vaikket haluaisikaan) muttet voi nukkua ilman patjaa kovalla sängyllä toista yötä. 

Minä ajattelin ihan samaa. Kunnon patja, niin ap:llä on vähän parempi olo. Vielä ehtii kauppoihin oikein hyvin. 

Ja joskus pitää venyä ja uhrautua. Läheisen menetys on ainakin joillekin kova paikka, joten ap voisi nyt ajatella enemmän mummonsa ja äitinsä vointia ja tukea heitä. Ehkä se joulumieli tulisi sillä tavalla. Ja arkikuviot alkavat kuitenkin aikanaan ja yksi vähän pilalle mennyt joulu ehtii unohtua.

Vierailija
15/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein tulkitsen, niin olet täysi-ikäinen, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta kärsiä surevien sukulaistesi seurassa ja vielä ilman kunnollista nukkumapaikkaa. Voit lähteä kotiin.

Vierailija
16/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa patjaan. Taloudellinen tilanne on siis myös älyttömän kurja. Toisekseen ei ole järkeä tuhlata patjaan parin päivän takia.

Asun samassa kaupungissa kuin äitini, meillä vain 15km välimatka joten ihan hyvin voisin olla kotonakin yöt ja käydä vaikka syömässä jouluna kotona kun se tuntuu perheelle tärkeää olevan. 

Minulla ei kuitenkaan ole edes autoa eikä täällä julkiset kulje joten en kehtaa ehdottaa että minua pitäisi vielä erikseen alkaa kuskailemaan tämän kaiken muun masennuksen keskellä.

Ap

Käy töissä eikä ole edes varaa patjaan joita muuten saa parilla kympillä. 

Mitäs jos lopettaisit sen valehtelun tilanteestasi. 

Vierailija
17/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos osan ajasta vietät siellä ja sitten menet viihteelle ja seuraavana joulupäivänä palaat takaisin sinne.

Näin mun sisko viettää useampia jouluja, kun kavereita hänellä riittää.

Vierailija
18/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voisit sanoa ruhallisesti, että haluaisit että sinut viedään tuonne omaan kotiin, koska haluat miettiä tapahtuneita asioita omassa rauhassasi ja nyt voit huonosti (olet tulossa kipeäksi).   Piste.

Noin minä tekisin.

Vierailija
19/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sure rauhassa. Surutyö vie aikaa ja energiaa. Molemmat vanhempani ovat kuolleet ja äidin kuolemasta on alle kuukausi. Lisäksi on kriisi, joka väijyy taka-alalla. Eräs lähimmäiseni on joutunut olemaan turvakodissa, kun äijä on sekopää. Jännitän sitäkin, milloin tulee soitto, että on tapahtunut jotain pahaa. En jaksa kantaa muiden suruja tänä jouluna, että vietän rauhassa joulun ystäväni kanssa. Suosittelen samaa sinulle, että ajattele myös omaa jaksamista.

Vierailija
20/47 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin, sillä niin monella tekee tiukkaa rahojen suhteen ettei ole varaa joulupöytään. 

Niin monet lapsetkin jäävät ilman lahjoja ja hyvää seuraa. Tämä joulu on niin monille kurjan täyteinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän