Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?

Vierailija
07.12.2025 |

Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi. 

Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?

Kommentit (1253)

Vierailija
581/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa miten jotkut miehet uhoavat kovaan ääneen, kuinka miehet ovat synnynnäisiä johtajia, parhaita tekemään päätöksiä ja johtamaan maailmaa. Silti jotkut heistä eivät osaa edes ostaa sopivia vaatteita omille lapsilleen. Ja näitä perustellaan toteamalla "akkojen hommaa" tai "miehen tyyli olla vanhempi on vain erilainen". Kiva tyyli tosiaan kun tuottaa lapselle vain pahaa mieltä. Mutta eipä Ap:n miehellä näköjään tunnu missään itkettää omaa lastaan. Mitä tuollaisella vanhemmalla tekee kun oma mukavuus menee aina lapsen edelle?

Puhelinliittymien kilpailus tai peräkärryn peruttaaminen eivät ole mitään urotekoja, joita suorittamalla saa vapautusta vanhemmuudesta tai arjen pyörittämisestä. On minunkin mieheni ammatiltaan timpuri ja meistä ainoa ajokortillinen, mutta ei sysää kaikkia koti- ja metatöitä minun niskaani sillä verukkeella, että vie autoa huoltoon ja laittaa tyyliin kerran vuodessa hyllyn seinään. Hänelle tosin on tärkeää muidenkin kuin itsensä hyvinvointii, mikä ei näköjään kaikille parisuhteellisille/perheellisille merkitse puupennin vertaa. Se että itsellä on helppoa ja kivaa näyttää riittävän ainakin Ap:n ukolle, muista ei niin väliä. Kuten jo sanoinkin, mitä tuollaisella oikein tekee?

Vierailija
582/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tuossa tilanteessa onnistua metatöiden siirtäminen. Mielestäni lapsen hyvinvointi on tärkeintä, joten ehdottaisin, että tee itse metatyöt ja siirrä miehelle mahdollisimman paljon käytännön töitä, jos mahdollista. Sinä teet ostoslistan, mies käy kaupassa. Sinä huolehdit, että kaverin synttäreille on lahja ja sopivat vaatteet, mies vie lapsen juhliin, jne. 

Tämä lienee toimivin vinkki.

Itsekin reen näin kun ei ole mitään toivoa mihinkään metatöihin osallistumisesta. En ole keksinyt mitään muuta jollain tavoin tehtäviä tasaavaa.

Jätän keittiön täysin siivoamatta sillä tiedän sen olevan miehen kiinnostuksen kohde. Kaupassakäynnin jätän myös hänelle ja pidän runsaat kotivarat ihan kaikesta. 

Lopetsn arkisemmankin järjestelyn hyvissä ajoin jos tiedän hänen sukulaisten tulevan käymään.    Käytän myös "oman vapaan ajan" esim suihkussa käymiseen enkä yhteisiin kotitöihini.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiltä ei vaadita mitään lapsena, joten ne ei osaa aikuisena. Kauhulla olen seurannut vierestä, miten tutuilta teinipojilta ei vaadita mitään mikä on saman ikäisille tytöille itsestäänselvyys.

Esim. nyt oli koulun itsenäisyyspäivän juhlat. Itse sanoin omalle tyttärelle, että etsii sopivat juhlavaatteet ja sitten ostetaan. Näiden poikien äiti osti lapsilleen puvut ja laittoi ne aamulla valmiiksi, että pojat saivat juhlavaatteet päälleen. Urheiluharrastuksessa tyttöni suunnittelee ja ostaa itse omat eväänsä. Nämä pojat odottavat, että äiti ostaa ja pakkaa. Tyttöni ostaa omat arkivaatteensa itse, osaa pestä ne tarvittaessa ja huolehtii, että tarvittavat on puhtaana silloin, kun pitää. Nämä pojat saa palvelun äidiltään. Lista esimerkeistä olisi loputon. Ja näilläkin pojilla on isosisko, joka on kasvatettu samoilla odotuksilla kuin tyttäreni. Eli nuokin vanhemmat osaa vaatia omatoimisuutta, mutta vain tytöltä.

Amen!!

Vierailija
584/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikas jännä muuten, että tarina aikuisesta, täyspäisen kirjoisa olevasta joka ei kuitenkaan tajua mistään mitään, menee aina täällä läpi kaikille kunhan on mies.

Minusta sellainen olento on todella epäuskottava ja todennäköisesti vain miesvihaajien tekemä tyhmänpuoleinen provo.

Höpsistä. Kuka tahansa ymmärtää että tavallinen ihminen kykenee vallan mainosti ostamaan lapsille vaatteita tai lukemaan Wilma-viestejä. Niitä vanhempia ei vaan kiinnosta jotka jättävät ne tekemättä.

Vierailija
585/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te vihaajat pystytte olemaan kauttaaltaan miesten keksimien ja rakentamien asioiden ympäröimänä ja samalla julistaen " miehet eivät osaa mitään`?

Täytyy olla todella tyhmä tai todella sokea - tai molempia.

Vierailija
586/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikas jännä muuten, että tarina aikuisesta, täyspäisen kirjoisa olevasta joka ei kuitenkaan tajua mistään mitään, menee aina täällä läpi kaikille kunhan on mies.

Minusta sellainen olento on todella epäuskottava ja todennäköisesti vain miesvihaajien tekemä tyhmänpuoleinen provo.

Höpsistä. Kuka tahansa ymmärtää että tavallinen ihminen kykenee vallan mainosti ostamaan lapsille vaatteita tai lukemaan Wilma-viestejä. Niitä vanhempia ei vaan kiinnosta jotka jättävät ne tekemättä.

Lue uudestaan palstan lukuisat "miehet eivät osaa mitään"- kommentit. Ei nähtävästi ole se "kuka tahansa" täällä?

Vierailija
587/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla täällä on mielettömän iso porukka naisia ketkä huoltaa koneet, kolaa lumet, tekee remontit, vaihtaa auton renkaat ja hakkaa halot. Todellisuudessa tällaiset naiset on vähän kuin yksisarvisia. Kuulee huhua että niitä olisi mutta kukaan ei näitä ole nähnyt.

Vierailija
588/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöihin tasa-arvoa, vaikka miehillä ei olekaan niin suurta viettiä hoivaajaksi ja kodinrakentajaksi.

Pakolliseen asepalvelukseen taas epätasa-arvo, koska....?

Rusinoilla vai ilman?

Vierailija
589/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vittuillakseni heitän tähän nyt vielä tän. Olen tehnyt kiinteistöjen lumikolauksia 18v oman työn ohella. Mulle siis soitetaan kun lunta tulee. Arvatkaapa kuinka monta naista on tehnyt samaa tässä firmassa? Ei yksikään. Muutama on kyllä käynyt pari viikkoa testaamassa ja siihen on jäänyt.  

Vierailija
590/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö ja metatyö, ne on suomeksi suunnittelua ja organisointia. Ihan oikeaa työtä. Jotkut tekee suunnittelua ja organisointia ihan palkkatyökseen.

Mutta tälleen miehenä tuntuu ap:n juttu vähän oudolta. Jos teillä ei mies ole yhtään osallistunut mihinkään lapsen juttuihin aiemmin ja yhtäkkiä laitat sen tekemään jotain ilman mitään ohjeita, totta kai siinä käy noin. Mutta se itse virhe on tehty jo aiemmin. Vaadi siltä mieheltäs enemmän, nyt se pitää vaan aloittaa pikku hiljaa, kun tilanne on päässyt tuollaiseksi.

Ja jos laitat sen hommaamaan syys-/talvivaatteet, laita se myös ulkoilemaan lapsen kanssa syksyllä/talvella ja hoitamaan jälkiseuraukset. Ei siitä muuten mitään tule. Ihan yhtä lailla se mieskin osaa hoitaa nuo jutut alusta loppuun. Mutta jos muuten itse hoidat koko homman ja laitat taustalla myhäillen taikomaan syn

Kyllä, jo ensimmäisellä kerralla äiti osasi ostaa ulkovaatteiksi myös tumput ja pipot ja kengät, ei vain haalareita. Jo ensimmäisellä kerralla äiti osasi järjestää synttärit sen sijaan, että osti vain suklaalevyn. Tämä kyllä sujuu jokaiselta aikuiselta ihmiseltä. Ei tarvitse myöskään alkaa siirrellä maalitolppia: jos kyse on siitä, ettei erota kaverisynttäreitä suklaalevystä tai ei muka ymmärrä, että kylmällä säällä lapsi tarvitsee pipon ja hanskat, kyse on tahallisesta hommien laiminlyönnistä ja välinpitämättömyydestä, ei siitä ettei ole täydellistä. Miten tämä aina miehillä vääntyy siihen, että räikeä laiminlyönti ja suora tekemättä jättäminen ja sitä kautta vahingon aiheuttaminen onkin vain "vartijan täydellisyydestä poikkeamista"? 

Vierailija
591/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöihin tasa-arvoa, vaikka miehillä ei olekaan niin suurta viettiä hoivaajaksi ja kodinrakentajaksi.

Rusinoilla vai ilman?

Voi hyvää päivää. Molempia sukupuolia koskevat kutsunnat ovat olleet työn alla jo monta vuotta hallituksessa. 

Vierailija
592/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rusinoilla vai ilman?

Voi hyvää päivää. Molempia sukupuolia koskevat kutsunnat ovat olleet työn alla jo monta vuotta hallituksessa. 

Ja silti armeija ei ole samanlainen paikka miehille ja naisille, nyt eikä koskaan. Fyysiset ominaisuudet ei vaan naisilla riitä. T. Naisien kanssa intin käynyt mies.

Vierailija
593/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä itseäsi. Mikset ole jaka ut vastuuta lapsen syntymästä asti. 

Vierailija
594/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rusinoilla vai ilman?

Ja silti armeija ei ole samanlainen paikka miehille ja naisille, nyt eikä koskaan. Fyysiset ominaisuudet ei vaan naisilla riitä. T. Naisien kanssa intin käynyt mies.

No eihän jokainen mieskään siellä intissa tee sadan kilometrin marsseja täyspakkauksessa 30 asteen pakkasessa. Ihan samalla tavalla miehillä on siellä erilaisia hommia joista osa fyysisesti hyvinkin kevyitä.

Vierailija
595/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rusinoilla vai ilman?

Ei tarkoita samaa kuin naisille pakollinen asepalvelus.

Vierailija
596/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla täällä on mielettömän iso porukka naisia ketkä huoltaa koneet, kolaa lumet, tekee remontit, vaihtaa auton renkaat ja hakkaa halot. Todellisuudessa tällaiset naiset on vähän kuin yksisarvisia. Kuulee huhua että niitä olisi mutta kukaan ei näitä ole nähnyt.

Miten sinä kuvittelet naisten pääsevän aamulla töihin ja töistä kotiin? Kaikilla joku kotimies päivystämässä, milloin aura on vetänyt lumivallin auton eteen? Ei meillä vaan. Kyllä minun on naisena pakko tehdä lumitöitä, että pystyn elämään normaalisti. Koskee varmasti ihan kaikkia omakotitalossa asuvia naisia, joilla ei ole puoliso työtön tai eläkkeellä. 

Vierailija
597/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan vittuillakseni heitän tähän nyt vielä tän. Olen tehnyt kiinteistöjen lumikolauksia 18v oman työn ohella. Mulle siis soitetaan kun lunta tulee. Arvatkaapa kuinka monta naista on tehnyt samaa tässä firmassa? Ei yksikään. Muutama on kyllä käynyt pari viikkoa testaamassa ja siihen on jäänyt.  

Mitenhän tämäkin liittyy lapsiperheen metatöihin? Sinun työssäkäynti? Itse olen tehnyt vanhuspuolella sote-alan töitä noin 20 vuotta, myös niissä haastavammissa paikoissa ja joustanut usein ylitöihin kun on pyydetty. Arvaappa kuinka moni mies on tehnyt saman samalla työnantajalla. Ei yksikään. Muutama on kyllä käynyt hetken testaamassa ja siihen on jäänyt. Mutta mitä sitten? Sekään ei liity lapsiperheen metatöihin eikä vanhemmuuteen mitenkään. En ymmärrä miksi kehuskelet työssäkäynnilläsi. Kyllä me moni muukin käydään töissä. Ja voin vakuuttaa, että oma työni on vaativampaa ja raskaampaa kuin nuo sinun lumityöt. 

Vierailija
598/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rusinoilla vai ilman?

Koska miehet ovat niin päättäneet. Kai tajuat, että miesten enemmistöllä on päätetty kaikki asepalvelukseen liittyvät lait. 

Ei kenelläkään naisella ole mitään viettiä tehdä arjen tylsiä töitä. Ne tehdään, koska ne on pakko tehdä. 

Vierailija
599/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Itsekin kuulun niihin naisiin, jotka kolaa lumet omasta pihasta, maalaa kotinsa seinät itse, hakkaa suvun mökillä halkoja siellä käydessään (kukin hakkaa halot omalla vuorollaan siellä)  ja joka osaa korjata pikkuvikoja kotona. Ei siinä ole mitään harvinaista, että nainen näitä osaa tehdä ja tekee. Nämä nimittäin ei ole mitenkään vaikeita asioita. Itselleni suurin osa näistä on opetettu kotona, osan olen sitten googlannut. Olin pitkään sinkku, niin tietenkin tein itse nämä kaikki. Kuka ne sitten olisi tehnyt? Nyt olen parisuhteessa ja teemme näitä miehen kanssa molemmat. Miksi ei tehtäisi puoliksi näitä kun mitä olen ennen kerran tehnyt nämä itse yksin kaikki? Toki mieheni laittaa tiskejä ja ruokaa siinä missä minä maalaan seiniä. Tuttavapiirissänä kaikki naiset osaa kolata lumia ja maalata seiniä ja kasata huonekaluja. Ihan normitaito naiselle, ei mitään yksisarvisjuttuja. Sinä vain kuvittelet niiden olevan yksisarvisjuttuja, koska sinulla ei koskaan ole ollut naista etkä sinulla ole ystävinäkään naisia. Et tiedä naisista mitään, kuin äitisi ehkä. 

Vierailija
600/1253 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai on yksisarvinen se nainen, joka tekee lumitöitä? Miten sinä oikein kuvittelet, että yksin asuvien naisten kotona hoituu joka talvi pihalta lumet niin, että pääsee kävelemään pois kodistaan autolle ja kauppaan tai ajamaan autonsa pois pihasta? Joku taikakeiju käy siellä tekemässä lumityöt joka aamu ennen kun sen naisen pitää lähteä töihin? Tai ehkä seutukunnan innokkaat poikamiehet naisenhimoissaan? Vai kuka? Kyllä se on kuule se yksin asuva nainen ihan itse. Mitään lumityötaikakeijuja ei naisten kodeissa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi