Miten lapsiperheen metatyötä siirretään miehelle ilman, että lapsi siitä kärsii?
Oma kokemus omasta miehestä on tämä. Jos miehelle sanoo, että tänä syksynä sinä huolehdit lapsen talvivaatteet, niin joko mitään ei tapahdu niiden suhteen eli lapsella ei sitten ole talvivaatteita, tai sitten mies käy ostamassa vain haalarin, joka on väärää kokoa ja jättää hankkimatta pipot, kintaat ja talvikengät ym. Eli lapsi on ilman niitä. Kamala tilanne lapselle, koska ei Suomessa voi olla ilman talvivaatteita. Jos miehelle sanoi, että sinä huolehdit lapsen synttärit tänä vuonna, niin lapsi saa yhden lahjan ja pöydässä on tarjolla suklaalevy. Ja lapsi itkee lohduttomana minulle miksi ei ole kakkua, miksi tänä vuonna ei tullut yhtään vieraita jne. Jos miehelle sanoo, että sinä vastaat wilmasta joulukuun, niin mies kyllä käy lukaisemassa wilman, mutta ei huolehdi wilmaviestien ohjeiden mukaan, että lapsi olisi oikeaan aikaan koulun joulujuhlassa, siellä olisi siistimmät vaatteet päällä, lapsella olisi mukana jotain herkkuja luokan pikkujoulutunnille kuten piti jne. Ja lapsi kärsii tästäkin, tietenkin, ja itkee minulle. Ja meillä sentään on vain yksi lapsi.
Joten, miten perheen metatyötä siirretään miehelle niin, että lapsi ei tässä joudu kärsijäksi?
Kommentit (1061)
Kuinka moni nainen imuroi ilmalämpöpumpun? Tai kiipeää ullakolle tarkastamaan mahdolliset vuodot? Tai maalaa aidan? Tai maalaa talon? Tai leikkaa nurmikon? Tai hakkaa ne halot? Tai täyttää auton pissapojan tai vaihtaa öljyt? Ei mut auto on kiva viedä huoltoon joka ainoasta asiasta ja maksaa 200 e öljynvaihdosta.
Tai suuttimien vaihdosta. Se on kiva, kun joku muu vaihtaa, ei tarvi itse opetella. Minä se vaan ajelen ja auto kulkee. Siinä autossa on aika paljon muutakin kuin katsastus. Jos viet joka hommasta korjaamolle, aika varakas saat olla. Jarrupalojen vaihto 1000 e. Itse teet halvemmalla. Ai mut enhän osaa, kun olen nainen. Pakko viedä huoltoon. Ja taas meni rahaa. Sillä rahalla sais jo kymmenet haalarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surulliselta tuntuu lukea kirjoituksia joissa mollataan tuo mies ja tarjotaan eroa ratkaisuksi. AP on varmasti kuvannut asian niinkuin hän itse sen kokee mutta millainen olisi miehen kertoma kokemus? Se voisi olla vaikkapa sellainen että joka kerta kun mies teki jotain lastenhoitoon liittyvää, se torjuttiin ja korjattiin. Ei sitä potkupukua, ei noita vaippoja, ei sitä ja tätä, ei noin vaan näin. Kommunikaatio- ja toimintamalli jonka moni on omaksunut ehkä jo kotonaan ja toteuttaa tiedostamattaan. Pikkuhiljaa oma-aloitteisuus katoaa ja puoliso muuttuu aloitekyvyttömäksi suorittajaksi joka odottaa saavansa tarkat ohjeet. Vastaavasti mies voisi huomautella vaimolleen siitä miten renkaanvaihdon jälkeen tulee aina tehdä jälkikiristys noin 100 kilometrin ajon jälkeen tai siitä miten auto tulisi tankata jo ennenkuin ta
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nainen imuroi ilmalämpöpumpun? Tai kiipeää ullakolle tarkastamaan mahdolliset vuodot? Tai maalaa aidan? Tai maalaa talon? Tai leikkaa nurmikon? Tai hakkaa ne halot? Tai täyttää auton pissapojan tai vaihtaa öljyt? Ei mut auto on kiva viedä huoltoon joka ainoasta asiasta ja maksaa 200 e öljynvaihdosta.
Tai suuttimien vaihdosta. Se on kiva, kun joku muu vaihtaa, ei tarvi itse opetella. Minä se vaan ajelen ja auto kulkee. Siinä autossa on aika paljon muutakin kuin katsastus. Jos viet joka hommasta korjaamolle, aika varakas saat olla. Jarrupalojen vaihto 1000 e. Itse teet halvemmalla. Ai mut enhän osaa, kun olen nainen. Pakko viedä huoltoon. Ja taas meni rahaa. Sillä rahalla sais jo kymmenet haalarit.
Uudemmat autot on pakko viedä huoltoon. Pissapojan pystyy vielä täyttämään. Eipä tuo ilpin imurointi ja suodattimien huuhtelu ole koskaan ollut mikään sukupuolittunut homma, meneehän siihenkin muutama minuutti.
Jos nyt oikein tiivistää ja puristaa kokoon tuhannet ja taas tuhannet yksittäistapaukset, päästään kolmeen pointtiin:
1. Jos puoliso (sukupuolesta riippumatta) on itsekäs, mikään ei auta.
2. Jos puoliso ei ole itsekäs etkä itsekään ole itsekäs, asiat ovat jollakin tavoin neuvoteltavissa.
3. Kaikki muu on ajanhukkaa.
1. Hakkaa puut polttopuiksi, pinoaa liiteriin- lämmittää taloa.
2. Putsannut ilpin/ maalämmön suodattimet?
3. Huoltanut ruohonleikkurin, raivaussahan jne
4. Putsannut liesituulettimen suodattimen?
5. Öljynnyt terassin/ maalannut taloa?
6. Tehnyt talon vuosittaiset tarkastukset?
7. Leikannut nurtsin.
8. Kaivanut itse istutuksille kuopat.
9. Vienyt tuhkat takasta ulos/ puhdistanut takan luukut?
10. Huoltanut perheen fillarit?
11. Kasannut isoja huonekaluja?
12. Vaihtanut auton renkaat.
13. Pessyt auton ja auton renkaat?
14. Tehnyt pintaremonttia asunnossa?
15. Käyttänyt auton huollossa/ korjaannut itse autoa?
16. Kolaa aktiivisesti lumet pihalta?
17. Tyhjentää viemärikaivot/ pesee ne.
Onko nämä nyt jotain miesten töitä jonkun mielestä?
1. Ostamme puut. Minä kannan ja pinoan.
2. Minä huollan aina meillä ilmanvaihtokoneen suodattimet. Mies ei ole tainnut tehdä koskaan.
3. Mies hoitaa sahojensa huollot, mutta minä vastaan ruohonleikkuusta, joten minä myös seuraan koneen kuntoa.
4. Liesituuletin on minun hommani. Ei ole varmaan mies ikinä putsannut.
5. Olen maalannut taloa, mutta terassit olen öljynnyt itse. Ollut näin opettajalle kesällä enemmän aikaa.
6. Mies tarkistaa katon, koska en kiipeä korkealle. Muuten vastaamme yhdessä.
7. Minä leikkaan aina nurmikon. Esim juuri ennen synnytystä, ja n neljä päivää sen jälkeen. Joten en miehenä hirveästi elvistelisi sillä. Sekä kotona että mökillä.
8. Kaivan tietysti istutuksille kuoppia. Eiköhän naiset noita enemmän tee.
9. Minä vastaan takan käytöstä, eli vien myös tuhkat. Mies ei varmaan ole meillä takkaa juuri poltellut.
10. Mies huoltaa enemmän pyöriä. Lapset ovat kyllä oppineet tässä hoitamaan myös minun pyöräni.
11. Kasaan enemmän huonekaluja kuin mies. Tykkään siitä. Vähän kuin palapelejä. Viimeksi keittiösaarekkeen. Mies ei koskenut kuin valmiiseen tavaraan.
12. Auton renkaat vaihdamme yhdessä. Tehokasta liukuhihnahommaa.
13. Autoa ei meillä pestä itse. Joskus aikoinaan pestiin, nykyään pesetetään. Mutta olen pessyt.
14. Olen tapetoinut. Ei ole tainnut mieskään enempää remontoida. Meillä palkataan ammattityypit remontteihin.
15. Kumpikaan ei korjaa autoa. Olen vienyt ja hakenut huollosta.
16. Kolaan lumia. Kuka voi jotenkin jäädä odottamaan, että joku muu kolaa, jos tulee ekana töistä tai toinen on työmatkalla?
17. Pesen aina viemärikaivot. Ehkä mies joskus joulusiivouksen yhteydessä. Mutta minä yleensä.
Oma mieheni on kyllä ihan ahkera kotitöissä. Pesee pyykkiä enemmän kuin minä, tekee ruokaa, on ostanut paljon lapsille vaatteita, on järjestänyt synttäreitä.
Oikeasti mikään näistä ei ole sukupuoliasia. Jollekin joku homma sopii paremmin kuin toiselle. Tärkeintä on kunnioittaa toista, ja osallistua.
Vierailija kirjoitti:
1. Hakkaa puut polttopuiksi, pinoaa liiteriin- lämmittää taloa.
2. Putsannut ilpin/ maalämmön suodattimet?
3. Huoltanut ruohonleikkurin, raivaussahan jne
4. Putsannut liesituulettimen suodattimen?
5. Öljynnyt terassin/ maalannut taloa?
6. Tehnyt talon vuosittaiset tarkastukset?
7. Leikannut nurtsin.
8. Kaivanut itse istutuksille kuopat.
9. Vienyt tuhkat takasta ulos/ puhdistanut takan luukut?
10. Huoltanut perheen fillarit?
11. Kasannut isoja huonekaluja?
12. Vaihtanut auton renkaat.
13. Pessyt auton ja auton renkaat?
14. Tehnyt pintaremonttia asunnossa?
15. Käyttänyt auton huollossa/ korjaannut itse autoa?
16. Kolaa aktiivisesti lumet pihalta?
17. Tyhjentää viemärikaivot/ pesee ne.
Onko nämä nyt jotain miesten töitä jonkun mielestä?
No sanotaanko näin että 3 parisuhdetta takana. Noista hommista yksikään puoliso ei ole tiennyt mitään/ auttanut yhtään. Helposti varmasti ajatelleet että mä en tee yhtään mitään. Makaan vaan himassa kun he töissä " teen vuorotyötä". 2 Ekassa suhteessa tuli paljon just tätä vääntöä et minä sitä minä tätä. Sinä et mitään. Oman kokemuksen mukaan tämä erottaa todella tehokkaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään jaksa selata Bilteman varaosahakua, mikähän pakoputki näistä sopisi autoon...
Sitä varten pitää tietää auton merkki, malli ja vuosikerta. Rekkarikin usein riittää tiedoksi.
Uuuh, mikä miehekäs miesten miestyö. Tuota ei voi nainen mitenkään selvittää, koska yleensä nuo tiedot kirjoitetaan autoa ostaessa munan varteen.
Repesin 😆 😂😂😂😂😂
(sinne munan varteen kirjoitellaan näköjään kaikenlaista... 😂😂😂 )
1. Hakkaa puut polttopuiksi, pinoaa liiteriin- lämmittää taloa. Kaukolämpö
2. Putsannut ilpin/ maalämmön suodattimet? Kaukolämpö
3. Huoltanut ruohonleikkurin, raivaussahan jne Ei ole moista
4. Putsannut liesituulettimen suodattimen? Ei ole
5. Öljynnyt terassin/ maalannut taloa? Minä (nainen) olen tehnyt kaikki maalaukset.
6. Tehnyt talon vuosittaiset tarkastukset? Minä hoidan
7. Leikannut nurtsin. Ei ole nurtsia
8. Kaivanut itse istutuksille kuopat. Mies ei ole koskaan kaivellut näitä kuoppia.
9. Vienyt tuhkat takasta ulos/ puhdistanut takan luukut? Ei tule tuhkaa
10. Huoltanut perheen fillarit? Ei se osaa. Itse olen huoltanut
11. Kasannut isoja huonekaluja? Ei se osaa. Itse olen kasannut.
12. Vaihtanut auton renkaat. Yhdessä vaihdetaan
13. Pessyt auton ja auton renkaat? Autopesu on keksitty
14. Tehnyt pintaremonttia asunnossa? Ei se osaa. Itse teen kaiken rakentamisen
15. Käyttänyt auton huollossa/ korjaannut itse autoa? Kumpikin käyttää huollossa vuorollaan.
16. Kolaa aktiivisesti lumet pihalta? Ei ole kolattavaa
17. Tyhjentää viemärikaivot/ pesee ne. Ei ole ikinä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lattiat löytyvät huoneen alareunasta seinien välistä, seinät ovat nuo pystysuorat pinnat joiden jälkeen alkaa ulkoilma."
Aaah... tää ketju tappaa mut nauruun 😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua, koska perheessämme on sama tilanne. Ja vastaukseni on, etten tiedä. Vanhempi lapsista lähestyy täysi-ikäisyyttä ja nuorempi on vasta alakoulussa.
Mieheni on ostanut vanhemmalle lapselle yhdet talvikengät. Ei maksa harrastuksia, ei käy kaupassa oma-aloitteisesti.
Ainoitakaan synttärijuhlia ei ole järjestänyt eikä maksanut. Myös joulut yms. on täysin minun vastuullani.
Maksan 3/4 perheen menoista. Vain asuntolaina menee tasan puoliksi.
On varmaan sanomattakin selvää, että vihaan miestäni. Mieheni kaipaa läheisyyttä minä lähinnä eroa.
Jos sanot, että harrastuksesta tulee nyt tämä maksu, maksatko? Niin vastaako mies en? Kyllä kummankin vanhemman tulee osallistua lapsen elatukseen.
Vai meneekö niin, että lasku tulee nimelläsi, mies ei tiedä siitä ja maksat
Hänen mielestään lapset eivät tarvitse harrastuksia. Kerran annoin harrastusmaksut hänelle maksettavaksi ja sain seuraavana kuuna maksumuistutuksen maksamattomista harrastusmaksuista. Se oli todella noloa!
Mies pitää kyllä lasten harrastuksia hyvinä ja kehittävinä. Välollä vinoilee, ettei hän maksa, koska ei ole valinnut lasten harrastuksia.
Lapset ovat valinneet liikunta- ja musiikkiharrastukset itse.
En pystyis oleen tuollaisen miehen kanssa. Olis liian erilaiset arvot meillä.
Yhden marttyyrin kuvaus lapsen synttäreistä oli huoma ja paljastava.
Pitää lapsen kanssa miettiä teema ja hankkia koristeita ja varata tila ja neuvotella muiden lasten vanhempien kanssa yms. Oikeasti mitä helvettiä? Tämäkö on marttyyri äitien uusi normaali? Sittenkö on huono äiti tai paska aviomies jos vaan ostaa valmista naposteltavaa kaupasta ja sanoo lapselle että kutsu kavereitasi ja ei tee mitään muuta asian eteen? Lapset ei tunnu tykkäävän kermakakuista joten turhia nekin.
metatyö on akkojen höpötystä.
ei mielikuvitustyötä voi miehille siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti naisilta onnistuu nuokin okt:n hommat, kotihommien ja työssäkäynnin ohessa. Eipä tässäkään naapurustossa miehiä näy lumitöissä ja nurmikoita leikkaamassa. Kai ne sitten on vaihtelemassa niitä jarrupaloja ja suunnittelemassa katsastusta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana huomaan, kun tietyillä lapsilla on isäviikko: reppu ei ole mukana, vaatteet on likaiset, kynät ym. unohdettu jonnekin eikä ainakaan terotettu, koulukuvat lojuu iskällä maksamattomina jne. Ja kun lapselta kysyy, missä reppu tavaroineen ja kirjoineen on: Isällä, isä ei löytänyt sitä aamulla. Siksi lapsi myös myöhästyi tänä aamuna.
Aika yleistä siis. Lapsi kärsii eniten näistä huithapeli-isistä.
Tai sitten oppii luovimaan yllättävissä tilanteissa, kun säännöt ei pädekään. Juuri rentoutta lasten arkeen pitääkin tuoda. Kaikille sattuu eikä kukaan ole täydellinen. Nipottava sääntömentaliteetti on tuottanut ahdistuneita nuoria, joilta puuttuu kyky ajatella laatikon ulkopuolelta. Me naiset tätä tehdään, nyt nutturat löysemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua, koska perheessämme on sama tilanne. Ja vastaukseni on, etten tiedä. Vanhempi lapsista lähestyy täysi-ikäisyyttä ja nuorempi on vasta alakoulussa.
Mieheni on ostanut vanhemmalle lapselle yhdet talvikengät. Ei maksa harrastuksia, ei käy kaupassa oma-aloitteisesti.
Ainoitakaan synttärijuhlia ei ole järjestänyt eikä maksanut. Myös joulut yms. on täysin minun vastuullani.
Maksan 3/4 perheen menoista. Vain asuntolaina menee tasan puoliksi.
On varmaan sanomattakin selvää, että vihaan miestäni. Mieheni kaipaa läheisyyttä minä lähinnä eroa.
Jos sanot, että harrastuksesta tulee nyt tämä maksu, maksatko? Niin vastaako mies en? Kyllä kummankin vanhemman tulee osallistua lapsen elatukseen.
Vai meneekö niin, että lask
Ei lapset tarvitse kalliita kaukana olevia harrastuksia. Ei minullakaan ollut. Keräilin pullonkorkkeja teiden varsilta laatikkoon. Oli monenlaista Karhua ja Koffia. Samalla oppi eri merkit
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamalla miestä, tuo sinun nykyinen ei älyä sädehdi.
Harvemmin ne keksityt.
Aikas jännä muuten, että tarina aikuisesta, täyspäisen kirjoisa olevasta joka ei kuitenkaan tajua mistään mitään, menee aina täällä läpi kaikille kunhan on mies.
Minusta sellainen olento on todella epäuskottava ja todennäköisesti vain miesvihaajien tekemä tyhmänpuoleinen provo.
Vierailija kirjoitti:
Yhden marttyyrin kuvaus lapsen synttäreistä oli huoma ja paljastava.
Pitää lapsen kanssa miettiä teema ja hankkia koristeita ja varata tila ja neuvotella muiden lasten vanhempien kanssa yms. Oikeasti mitä helvettiä? Tämäkö on marttyyri äitien uusi normaali? Sittenkö on huono äiti tai paska aviomies jos vaan ostaa valmista naposteltavaa kaupasta ja sanoo lapselle että kutsu kavereitasi ja ei tee mitään muuta asian eteen? Lapset ei tunnu tykkäävän kermakakuista joten turhia nekin.
No joo, huono vanhempi on tietysti voimakkaasti sanottu, mutta kyllähän vanhemman pitää siihen kutsumiseen osallistua. Synttärit on lapsilla yleinen kiusaamisen muoto. Sinun lapsesi voi olla se, joka ison numeron tehden jättää yhden luokalta kutsumatta. Tai se, joka ei tiedä, ketä uskaltaisi kutsua. Joka tapauksessa aikuisen pitää olla mukana asiaa käsittelemässä.
Sehän se ideaali on, ja oikeastaan ainoa tapa saada pitkä, onnellinen suhde. Valitettavasti me-henki ja tiimiajattelu ei kaikilta suju, ja minäminä -ajattelu, kunnioituksen ja vastavuoroisuuden puute on se, mikä suhteen pilaa. Metsä kuitenkin pääsääntöisesti vastaa kuten huudetaan, eikä kukaan pysty yksin pitämään suhdetta pystyssä. On ankea kohtalo huomata olevansa yksin parisuhteessa, se joka aina antaa ja antaa, saamatta mitään takaisin. En tiedä, pitäisikö parisuhdetaitoja opettaa koulussa, kun kodit eivät tunnu siinä olevan kovinkaan luotettavia, vai onko jokaisen oikeasti vain hapuiltava tiensä, yrityksen ja erehdyksenkin kautta. Kipeäähän se tekee.