Onko väärin tuntea vitutusta sukulaisen suuresta eläkkeestä
Olin auttamassa isoäitiäni pankkiasioissa ja kysyin hämmstyksissäni että mistä sille on tullu yli 5000€ ja sanoi suoraan että se on hänen eläkkeensä. Tuntuu ihan älyttömältä että jotkut saa tuollaisia eläkkeitä, vaikka kyseessä onkin oma sukulainen ja pitäisi varmaan olla pelkästään tyytyväinen hänen puolestaan. Toki olen tyytyväinenkin hänen puolestaan, mutta tuntuu jotenkin epäreilultakin tuollainen. Tuskin meidän sukupolvi tulee tuollaisia eläkkeitä ikinä näkemään.
Isoäitini oli käytännössä samalla tehtaalla duunarina koko elämänsä ja saa oman eläkkeen lisäksi leskeneläkkeen. Suurin osa tuosta eläkkeestä on juurikin sitä leskeneläkettä, jota ei enää tulevat sukupolvet tule saamaan. Toki isoäitini mies oli erittäinkin hyvin palkatuissa töissä jonka seurauksena tuo leskeneläke on niin suuri. Kaiken lisäksi pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana koska työnantajalla oli joku linjaus että naiset pääsevät aikaisemmin eläkkeelle. Ei voi mennä nämä eläkkeet millään tavalla reilusti tulevien sukupolvien näkökulmasta.
Kommentit (191)
Leskeneläkettä ei saa , jos oma eläke on kohtuullinen. Aloitus on Provo, koska siinä ei pystyä totuudessa. Alle tonnin eläkkeellä leskeneläke osuus alkaa pienentyä.
Olen ollut kokoaikaisella eläkkeellä jo 35 vuotta. Eläkettä rapsahtaa _nettona_ tilille 2500€ joka kuukausi. Raatakaa te muut. Lolloti lolloti lol.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen vetää viiden tonnin eläkettä jo neljättäkymmenettä vuotta ja minä pienestä palkasta maksan sitä. Epäoikeudenmukaisuus saakin vtuttaa.
Joku valehtelee, sinä tai sukulaisesi. Tai sitten hän on 36-vuotiaana armeijasta eläkkeellä päässyt eversti tai joku erikoisupseeri.
Hieman epäilyksiä on ap:n tarinan todenmukaisuudesta. Jos mummon pankkiasioista huomasit, että mummolle oli tullut yli 5000 euroa tilille ja se oli mummon duunari työeläke + lesken eläke nettona, niin niiden brutto eläkkeiden täytyy olla valtavat. Tuo tarkoittaa, että noiden kaksi eläkettä bruttona on yhteensä 9000 euroa. Ja kun lesken eläke on puolet varsinaisesta kuolleen aviopuolison työeläkkeestä ja siitäkin tehdään vielä vähennyksiä, niiin tuo tarkoittaa, että sen kuolleen aviomiehen työeläke olisi ollut suuruusluokkaa yli 15 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä "teidän" sukupolvikin tulee korkeita eläkkeitä saamaan. Juurihan olivat verotiedot esillä. Ne jotka ansaitsevat paljon euroja saavat myös paljon euroja eläkkeenä. Lisäksi nykyään sijoitellaan ja ostellaan sijoitusasuntoja. Eiköhän niistä kerry nätti eläke kokoon.
Ei pääomatuloista kerry eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ansaitsematon tulonsiirto pelkästää sen vuoksi että on syntynyt tiettynä vuonna. Se hänen elintasonsa jote ei ole itse ansainnut on poissa suoraan muilta.
Älä viitsi. Nyt tuo isoäiti voi mainiosti kustantaa itse kaiken, jopa palvelutalossa asumisen pyytämättä sossulta tai sukulaisilta apua. T. Leski
Vierailija kirjoitti:
Ne elää elämänsä viimisiä vuosia, joten suotakoot rahat heille. Ja jäähän tuollaisesti takuuvarmasti myös perintöä jälkipolville.
Ei ole mitään syytä, miksi elämän loppupuolikin pitäisi olla kaiken elämän jälkeen rahan kanssa kituuttamista.
Miten niin loppupuoliKIN.
Jos saa isoa eläkettä, niin tulot on olleet VIELÄ ISOMMAT. Ei se kituttaamista ole ollut silloin missään vaiheessa. Isoista tuloista pitäisi kyetä itse säästämään eläkkeensä. Ja niin kyllä tekevätkin. Isosta palkasta jää taatusti säästöön, on oma asunto, loma-asunto, rahastot ja muut.
mitä hiton kituuttamista se on.
Mun isän nettoeläke on n.2400€. On hän töitäkin kyllä tehnyt paljon elämänsä aikana. Vasta 23-vuotiaana alkoi eläke kertyä vaikka oli tehny töitä siihen mennessä jo kahdeksan vuotta. Työt loppui 62-vuotiaana, kun tehdas suljettiin. Isä olisi halunnut vielä tehdä töitä, mutta eihän kukaan tuon ikäistä olisi töihin ottanut ja uuteen pienempään tehtaaseen pääsi vanhan tehtaan nuoremmat työntekijät sekä sellaisia jotka eivät olleet vanhalla tehtaalla.
Lapsellista kadehtia sitä, että toinen on työnteollaan ansainnut eläkkeensä. Ap:n mummon tapauksessa vielä sekin, että ap on kateellinen siitä, että toinen on jäänyt leskeksi ja saa sen vuoksi hyvää leskeneläkettä. Haloo nyt taas.
Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi, mutta mä en ymmärrä kateutta. Mä olin joskus lapsena kateellinen ja vielä joskus teininäkin, mutta mä kasvoin siitä yli. En mä jaksa olla kateellinen, en näe mitää järkeä kateudessa. Jos haluan enemmän rahaa, niin sitten mä teen jotakin asian eteen.
Jos itsellä on hyvä eläke ei saa leskeneläkettä. Jos tehdasduunarin eläke on 2500 brutto se jo leikkaa leskeneläkettä.
Leskeneläke on enintään puolet kuolleen eläkkeestä joten aloitus on täyttä puppua. Harva duunari on johtoportaankanssa naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että entinen tehtaan duunari saa eläkettä 5000 euroa kuukaudessa... haistapa ap paska
Uskoiko joku oikeasti? Ettekö tiedä mitä omat isovanhempanne, suunnilleen samantasoisissa töissä, aikoinaan tienasivat ja mikä on eläke?
Leskeneläkettä saa enemmän kuin omaa eläkettä. Opettele lukemaan.
Opettele sinä lähdekritiikkiä. Ei varmasti saa. Jos leskeneläke ylittää 836 euroa, niin leskeneläke vähenee, jopa nollaan.
Jotkut tuhannet eurot leskeneläkkeenä ovat siis sula mahdottomuus.
" Jos lesken oma eläke ylittää tietyn rajan (esim. 836,50 € vuonna 2025), leskeneläke vähenee osittain, jopa nollaan. "
Aloitus meni taas täysillä kun ei tiedetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä "teidän" sukupolvikin tulee korkeita eläkkeitä saamaan. Juurihan olivat verotiedot esillä. Ne jotka ansaitsevat paljon euroja saavat myös paljon euroja eläkkeenä. Lisäksi nykyään sijoitellaan ja ostellaan sijoitusasuntoja. Eiköhän niistä kerry nätti eläke kokoon.
Ei pääomatuloista kerry eläkettä.
No hel...tti. Ei tietenkään, mutta LISÄTULOA työeläkkeeseen jos on eläkkeellä. Tätä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Kateus katkeroittaa ja on pahasta itsellesi, kateus vie kalatkin järvestä.
Kateus on rumaa.
Kateus on tehnyt Suomesta aivan mahtavan maan maailman mittakaavassa. Joka muuta väittää, ei tajua suomalaisuudesta mitään. Täällä ei tykätä mistään epäreiluudesta.
Spämmärillä itsenäisyysryyppy menossa näköjään. Keskustelu taas kerran pilattu samoilla asiaankuulumattomilla spämmeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa se ainakin on.
Olet oikeassa enkä ny mitenkää kauhean kateellinen edes ole. Eniten ihmetyttää että kestääkö meidän eläkejärjestelmä oikeasti tälläisiä eläkkeitä, kumminkin noita suurten ja varmaan huomattavasti suurempienkin eläkkeiden saajia on paljon.
Ap
No eihänn se kestäkään. Pidetään vuosikymmeniä ihmisiä lomalla melkein täydellä palkalla. Se maksaa työnantajien sivukuluina n 18% palkan päälle ja palkansaajalle n 7-8%. Ja kaikki menee nöille kusipöille jotka itse eivät maksaneet ja silti jöivöt lomailemaan 60v
Meillä on kanssa yksi elämäntapaeläkeläinen suvussa. Jäi eläkkeelle myös aikanaan 60 vuotiaana 30 vuoden työuran jälkeen. N
No en tiedä, joskus on käynyt mielessä, että vähän vähempikin eläke riittäisi, kun ei jaksa enää edes käydä kolmea kertaa vuodessa Kanarialla eikä saanut enää ajokorttiakaan, niin ei voi edes uutta autoa ostaa parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että entinen tehtaan duunari saa eläkettä 5000 euroa kuukaudessa... haistapa ap paska
Uskoiko joku oikeasti? Ettekö tiedä mitä omat isovanhempanne, suunnilleen samantasoisissa töissä, aikoinaan tienasivat ja mikä on eläke?
Leskeneläkettä saa enemmän kuin omaa eläkettä. Opettele lukemaan.
Opettele sinä lähdekritiikkiä. Ei varmasti saa. Jos leskeneläke ylittää 836 euroa, niin leskeneläke vähenee, jopa nollaan.
Jotkut tuhannet eurot leskeneläkkeenä ovat siis sula mahdottomuus.
" Jos lesken oma eläke ylittää tietyn rajan (esim. 836,50 € vuonna 2025), leskeneläke vähenee osittain, jopa nollaan. "
Kai ymmärrät, että nykyiset säännöt eivät päde esim. 30 vuotta sitten myönnettyihin eläkkeisiin. Ne maksetaan silloisten säännösten mukaan hamaan hautaan asti. Leskeneläkkeellä on moni rikastunut, myös oma mummoni. En kadehdi häntä, mutta onhan se järjestelmänä tosiaan outo, kun kaikki kuitenkin käyvät töissä ja tienaavat itse eläkkeensä. Aika outoa, että pelkän aviosäädyn perusteella moni on saanut tuplaeläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mun isän nettoeläke on n.2400€. On hän töitäkin kyllä tehnyt paljon elämänsä aikana. Vasta 23-vuotiaana alkoi eläke kertyä vaikka oli tehny töitä siihen mennessä jo kahdeksan vuotta. Työt loppui 62-vuotiaana, kun tehdas suljettiin. Isä olisi halunnut vielä tehdä töitä, mutta eihän kukaan tuon ikäistä olisi töihin ottanut ja uuteen pienempään tehtaaseen pääsi vanhan tehtaan nuoremmat työntekijät sekä sellaisia jotka eivät olleet vanhalla tehtaalla.
Lapsellista kadehtia sitä, että toinen on työnteollaan ansainnut eläkkeensä. Ap:n mummon tapauksessa vielä sekin, että ap on kateellinen siitä, että toinen on jäänyt leskeksi ja saa sen vuoksi hyvää leskeneläkettä. Haloo nyt taas.
Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi, mutta mä en ymmärrä kateutta. Mä olin joskus lapsena kateellinen ja vielä joskus teininäkin, mutta mä kasvoin siitä yli. En mä jaksa olla kateellinen, en näe mitää järkeä kateudess
"Lapsellista kadehtia sitä, että toinen on työnteollaan ansainnut eläkkeensä."
Leskeneläkettä ei kyllä ansaita omalla työnteolla.
"Ap:n mummon tapauksessa vielä sekin, että ap on kateellinen siitä, että toinen on jäänyt leskeksi ja saa sen vuoksi hyvää leskeneläkettä."
No ihan turhaan sitä jollekin 80-vuotiaalle maksetaan, jos omakin eläke on hyvä. Pienten lasten kanssa leskeksi jäänyt sen ansaitsee ja tarvitsee, mutta ei joku 80 vuotias tarvitse. Sitä mieltä on myös lainsäätäjä. Leskeneläkettä ei enää makseta koko loppuikää, vain 10 vuotta.
Leskeneläke on jäänne siltä ajalta kun ei naiset käyneet aina töissä eikä oma eläke kertynyt. JÄÄNNE. 1920-luvulla syntynyt nainen on saattanut jäädä leskeksi jo suht nuorena, ihmiset ei eläneet niin vanhoiksi, lapsia oli paljon.
Raja on vedetty 1975 syntyneisiin, siitä eteenpäin ei leskeneläke ole massiivinen ja sitä voi saada korkeintaan 10 vuotta.
Kutsu vain kateudeksi. Mutta jos kerran vaikka tänään 40-vuotiaana leskeksi jäävä ei tule saamaan leskeneläkettä kuin vain 50-vuotiaaksi asti, niin miksi ihmeessä nuo 70-80 vuotiaat sitä saavat vaikka kymmeniä vuosia, loppuikänsä? Ei muidenkaan katsota sitä tarvitsevan niin kauaa? Se ei ole KATEUTTA, vaan ihmettelyä, kun laki ei ole sama kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi, mutta mä en ymmärrä kateutta. Mä olin joskus lapsena kateellinen ja vielä joskus teininäkin, mutta mä kasvoin siitä yli. En mä jaksa
Eihän leskeneläkettä saakaan jos on hyvä oma eläke tai suuremnat tulot ja eläke kuin vainajalla.
Leskeneläke määräytyy lesken tulojen mukaan, enintään puolet. Mutta silloin oma eläke on kansaneläkkeen suuruinen
Vierailija kirjoitti:
Työeläke määräytyy ansioiden mukaan. Jotta työeläkettä kertyy noin 5000 €/kk, tarvitaan tyypillisesti:
Bruttopalkka ~8 000 - 12 000 €/kk useiden vuosikymmenten ajan
Pitkä työura (40 - 45 vuotta)
Säännölliset bonukset ja tulospalkkiot kasvattavat eläkettä
Työskentelyjohtotehtävissä, erikoisasiantuntijana, lääkärinä, juristina, partner-roolissa tms.
Esimerkki:
Jos tienaa keskimäärin 10 000 €/kk 40 vuoden ajan työeläke voi nousta n. 4500 - 6500 €/kk.
Ai:sta kopioitua? Vanhemman sukupolven eläkkeet oli paremmat. Ne markka-aikana tienatut. Hyväpalkkaisen eläke ja myöhemmin hänen leskensä leskeneläke on hyvää tasoa.
Kadehditko myös niitä vuosia jotka hän on tehnyt töitä ansaitakseen tuon eläkkeen, niitä päiviä kun on vaan pitänyt lähteä vaikka olisi ketuttanut, kun kolottaa sieltä täältä, kun perhe olisi tarvinnut kotona apua?