Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin tuntea vitutusta sukulaisen suuresta eläkkeestä

Vierailija
05.12.2025 |

Olin auttamassa isoäitiäni pankkiasioissa ja kysyin hämmstyksissäni että mistä sille on tullu yli 5000€ ja sanoi suoraan että se on hänen eläkkeensä. Tuntuu ihan älyttömältä että jotkut saa tuollaisia eläkkeitä, vaikka kyseessä onkin oma sukulainen ja pitäisi varmaan olla pelkästään tyytyväinen hänen puolestaan. Toki olen tyytyväinenkin hänen puolestaan, mutta tuntuu jotenkin epäreilultakin tuollainen. Tuskin meidän sukupolvi tulee tuollaisia eläkkeitä ikinä näkemään.

Isoäitini oli käytännössä samalla tehtaalla duunarina koko elämänsä ja saa oman eläkkeen lisäksi leskeneläkkeen. Suurin osa tuosta eläkkeestä on juurikin sitä leskeneläkettä, jota ei enää tulevat sukupolvet tule saamaan. Toki isoäitini mies oli erittäinkin hyvin palkatuissa töissä jonka seurauksena tuo leskeneläke on niin suuri. Kaiken lisäksi pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana koska työnantajalla oli joku linjaus että naiset pääsevät aikaisemmin eläkkeelle. Ei voi mennä nämä eläkkeet millään tavalla reilusti tulevien sukupolvien näkökulmasta.

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirini vajaa 40 v. nainen oli katsonut eläkeyhtiön sivuilta eläkekertymäänsä ja arviota tulevasta eläkkeestään jos työura jatkuu normaalisti eläkeikään asti ja arvio oli jotakuinkin sama mitä on oma eläkkeeni nyt ja olen jäänyt eläkkeelle vajast 5 v. sitten (palkkataso meillä ollut samaa luokkaa). Mistä tämä nuoremman sukupolven kitinä nykyisistä ja tulevista eläkkeistä nyt oikein johtuu vai onko kitinän syy se, että nuorempi sukupolvi ei haluaisi maksaa työeläkemaksua vaan haluaisivat käyttää senkin rahan johonkin muuhun?

Vierailija
102/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa se ainakin on. 

Olet oikeassa enkä ny mitenkää kauhean kateellinen edes ole. Eniten ihmetyttää että kestääkö meidän eläkejärjestelmä oikeasti tälläisiä eläkkeitä, kumminkin noita suurten ja varmaan huomattavasti suurempienkin eläkkeiden saajia on paljon.

Ap

No eihänn se kestäkään. Pidetään vuosikymmeniä ihmisiä lomalla melkein täydellä palkalla. Se maksaa työnantajien sivukuluina n 18% palkan päälle ja palkansaajalle n 7-8%. Ja kaikki menee nöille kusipöille jotka itse eivät maksaneet ja silti jöivöt lomailemaan 60v

Meillä on kanssa yksi elämäntapaeläkeläinen suvussa. Jäi eläkkeelle myös aikanaan 60 vuotiaana 30 vuoden työuran jälkeen. N

Popparit esille. Sosialistien kateellisia ja kaunaisia kirjoitteluja 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen vetää viiden tonnin eläkettä jo neljättäkymmenettä vuotta ja minä pienestä palkasta maksan sitä. Epäoikeudenmukaisuus saakin vtuttaa.

Vierailija
104/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten vituttaa kaikki, mutta tämä eri sukupolvien vertailu ja kadehtiminen on kyllä turhinta mitä on. Kaikki sukupolvet elää erilaisissa olosuhteissa, toisille käy huonommin, toisille paremmin, yleensä yhdellä polvella on yksi asia huonommin, toinen paremmin. Näin itsenäisyyspäivän kynnyksellä muistelen sodissa olleita vaarejani, joille oli itsestäänselvää, että mennä pitää. Vanhempani pääsivät eläkkeelle kuusikymppisinä, mutta ehtivät he kuitenkin hommia paiskoa, kun koulutusta saivat selkeästi vähemmän kuin minä.

Suomessa nyt kadehditaan sairauseläkeläisiäkin. Oikeasti vakavasti sairaita.

Vierailija
105/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen vetää viiden tonnin eläkettä jo neljättäkymmenettä vuotta ja minä pienestä palkasta maksan sitä. Epäoikeudenmukaisuus saakin vtuttaa.

Sukulaisesi on vanha. Oletko siitäkin kateellinen?😆

Vierailija
106/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus katkeroittaa ja on pahasta itsellesi, kateus vie kalatkin järvestä.

Kateus on rumaa.

Vierailija
107/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on sinulta pois? 

Vierailija
108/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidin eläke on tonnin, siitä ei paljon hänelle kuussa jää kun maksaa yhtiövastikkeen ja lääkkeet ja laskut ja ruoat. Hän joutui sanomalehti tilauksenkin lopettamaan kun siihenkään ei ollut enää varaa, aina aamuisin hänellä on ollut tapana lukea päivän lehti.

Vierailija
109/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirini vajaa 40 v. nainen oli katsonut eläkeyhtiön sivuilta eläkekertymäänsä ja arviota tulevasta eläkkeestään jos työura jatkuu normaalisti eläkeikään asti ja arvio oli jotakuinkin sama mitä on oma eläkkeeni nyt ja olen jäänyt eläkkeelle vajast 5 v. sitten (palkkataso meillä ollut samaa luokkaa). Mistä tämä nuoremman sukupolven kitinä nykyisistä ja tulevista eläkkeistä nyt oikein johtuu vai onko kitinän syy se, että nuorempi sukupolvi ei haluaisi maksaa työeläkemaksua vaan haluaisivat käyttää senkin rahan johonkin muuhun?

Ja eläkeikäkin oli tietty sama, sullakin 67 normaalieläkkeelle? 

Vierailija
110/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/elaketulo-ja-verotaulukko

takuueläke nettona 986 eur/kk

työeläke 1000 eur nettona 1199 eur/kk

työeläke 2000 eur nettona 1667 eur/kk

tuon 986 eur/kk saa vaikkei tekisi päivääkään elämässään töitä

Vierailija
111/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuo 5000 onkin täysin keksitty tarina, ei se mielestäni mikään hyvä eläke ole.

Vierailija
112/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tällä hetkellä mutta ei välttämättä tulevaisuudessa, jos omaa varallisuutta on. Takuueläke pitäisi siirtää tarveharkintaiseksi.

Vierailija
113/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi me nuoremmat sukupolvet saamme nauttia monikulttuurista, joukkoraiskauksista ja katuryöstöistä.

Vierailija
114/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tällä hetkellä mutta ei välttämättä tulevaisuudessa, jos omaa varallisuutta on. Takuueläke pitäisi siirtää tarveharkintaiseksi.

Eikö kaikki eläkkeet voisi siirtää tarveharkintaiseksi?

Vierailija
115/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on hyvä eläke. En kadehdi yhtään, elää eläkkeellään ja säästöt sekä sijoitukset pysyvät. Ainoana lapsena perin hänet.

On kutakuinkin järjenvastaista kadehtia eläkeläisten tuloja. Iso joukko heistä elää kotinsa tai hoitolaitoksen "vankina". Rahat menevät hoitoihin ja lääkkeisiin. Toisaalta hoitaminen tuo työpaikkoja. Kotona isänikin on ja kotihoito käy neljä kertaa/vrk.

Huonosti toimeentulevista osa kuvittelee kai, että jos eläkkeitä nyt jo eläkkeellä olevilta leikattaisiin, he saisivat jotain lisää. Hah sanon minä. 

Vierailija
116/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin on väärin käyttää v-sanaa palstalla!!!

Vierailija
117/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olosi helpottaa kun ymmärrät että aina on joku sinua pidempi, rikkaampi, nopeampi, fiksumpi, suositumpi. Keskity siihen missä olet itse hyvä ja ole kiitollinen siitä mitä sinulla on. Mitä luulet itse tuolla kateudellasi saavuttavan?

Vierailija
118/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että nettoeläke 5000 euroa ? Höpö höpö. Leskeneläkettä maksetaan max puolet vainajan työeläkkeestä ja sitä vähentää lesken oma eläke. 

Vierailija
119/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin jää eläkkeelle ihmisiä, jotka ovat olleet töissä 50 vuotta. Ovat aloittaneet työuransa n. 15-vuotiaana. 

Vierailija
120/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä "teidän" sukupolvikin tulee korkeita eläkkeitä saamaan. Juurihan olivat verotiedot esillä. Ne jotka ansaitsevat paljon euroja saavat myös paljon euroja eläkkeenä. Lisäksi nykyään sijoitellaan ja ostellaan sijoitusasuntoja. Eiköhän niistä kerry nätti eläke kokoon. 

Minä olen päälle viisikymppinen akateeminen. En ole ollut koskaan työttömänä ja nyt bruttopalkka viitisen tonnia. Leskikin olen, mutta en saanut leskeneläkettä. Eläkekertymäni ei ole vielä edes kolmea tonnia. Ei tule viiteen tonniin koskaan nousemaan. Ja työskentelen akateemisena hyvässä virassa, ap:n isoäiti oli tehdastyöläinen. 

Niin mutta taustaa ei tiedetä miten hänen edesmennyt miehensä oli järkännyt asiat. Oliko joku henkivakuutus tai muunlainen systeemi tehty työeläkkeen lisäksi, että eläkkeellä saa sitten joka kuukausi lisäeläkettä työeläkkeeseen. Itsellänikin on tuollainen lisäeläke jonka yksityisesti maksoin ja saan sieltä joka kk 1200 e työeläkkeeni lisäksi elämäni loppuun asti. Tätä yksityistä eläkettä maksoin 25 vuotta, se oli aika pieni summa kuukaudessa, eli tavallaan säästöä ja nyt kelpaa saada lisäeläkettä työeläkkeen lisäksi. Kurjempaa ei voi olla, jos joutuu eläkkeellä senttejä laskemaan eikä voi ostaa uusia silmälaseja tai mennä hammaslääkääriin edes. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi