Onko väärin tuntea vitutusta sukulaisen suuresta eläkkeestä
Olin auttamassa isoäitiäni pankkiasioissa ja kysyin hämmstyksissäni että mistä sille on tullu yli 5000€ ja sanoi suoraan että se on hänen eläkkeensä. Tuntuu ihan älyttömältä että jotkut saa tuollaisia eläkkeitä, vaikka kyseessä onkin oma sukulainen ja pitäisi varmaan olla pelkästään tyytyväinen hänen puolestaan. Toki olen tyytyväinenkin hänen puolestaan, mutta tuntuu jotenkin epäreilultakin tuollainen. Tuskin meidän sukupolvi tulee tuollaisia eläkkeitä ikinä näkemään.
Isoäitini oli käytännössä samalla tehtaalla duunarina koko elämänsä ja saa oman eläkkeen lisäksi leskeneläkkeen. Suurin osa tuosta eläkkeestä on juurikin sitä leskeneläkettä, jota ei enää tulevat sukupolvet tule saamaan. Toki isoäitini mies oli erittäinkin hyvin palkatuissa töissä jonka seurauksena tuo leskeneläke on niin suuri. Kaiken lisäksi pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana koska työnantajalla oli joku linjaus että naiset pääsevät aikaisemmin eläkkeelle. Ei voi mennä nämä eläkkeet millään tavalla reilusti tulevien sukupolvien näkökulmasta.
Kommentit (191)
Suuret ikäluokat saivat kieltämättä hyvät eläkkeet, mutta harvenevat jo kovaa tahtia. Heitä seuraava sukupolvi x joutuukin sitten jo tyytymään huomattavasti vähempään ja pääsee eläkkeelle myöhemmin.
Ei kannattaisi nuorempien enää ajaa tästä enempää eläkkeiden leikkaamista tai eläkeiän nostoa, sillä se käy heille omaan nilkkaan. Eläkeyhtiöt itse muuten ovat kertoneet, ettei eläkkeiden riittävyys jatkossa ole ongelma tällä nykyisellä jo leikatulla linjalla.
Eiköhän toi 5000 koostunut useamman kuukauden eläkkeen säästöstä tilille. Kertaeläke tilille 5000 tarkoittaisi n. 10 000 euron bruttoeläkettä. Jotain lentäjien eläkettä, jotka tehneet sitä työtä 35 vuotta.
Mummo ei ymmärtänyt kysymystä tai sinä et vastausta. Tai näit unta.
Ei ole väärin. Varsinkin, kun se sukulainen on leuhkinut kaikesta jo ennen eläkkeelle jäämistään.
Vierailija kirjoitti:
Minun äidin eläke on tonnin, siitä ei paljon hänelle kuussa jää kun maksaa yhtiövastikkeen ja lääkkeet ja laskut ja ruoat. Hän joutui sanomalehti tilauksenkin lopettamaan kun siihenkään ei ollut enää varaa, aina aamuisin hänellä on ollut tapana lukea päivän lehti.
Mitä jos porukalla tilaisitte lehden äidille joululahjaksi?
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/elaketulo-ja-verotaulukko
takuueläke nettona 986 eur/kk
työeläke 1000 eur nettona 1199 eur/kk
työeläke 2000 eur nettona 1667 eur/kk
tuon 986 eur/kk saa vaikkei tekisi päivääkään elämässään töitä
Joo mutta kuinka kauan? Näitä kelaetuuksia tunnutaan vähentävän koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän toi 5000 koostunut useamman kuukauden eläkkeen säästöstä tilille. Kertaeläke tilille 5000 tarkoittaisi n. 10 000 euron bruttoeläkettä. Jotain lentäjien eläkettä, jotka tehneet sitä työtä 35 vuotta.
Mietin ihan samaa. Tosielämässä tuo 5000 e/kk eläke tarkoittaa muuten noin 15 000 e/kk palkkaa ja vähintään 40 työvuotta, joten ap:n tarina on kovasti keksitty. Tuollaisia eläkkeitä yli 75v ikäisistä saa alle 1%, joten epätodennäköistä on, että tehdastyöläinen moiseen päätyisi edes puolison kautta. Silloin vanhaan hyvään aikaan nainen ei käynyt töissä, jos puolisolla oli kunnon tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä "teidän" sukupolvikin tulee korkeita eläkkeitä saamaan. Juurihan olivat verotiedot esillä. Ne jotka ansaitsevat paljon euroja saavat myös paljon euroja eläkkeenä. Lisäksi nykyään sijoitellaan ja ostellaan sijoitusasuntoja. Eiköhän niistä kerry nätti eläke kokoon.
Minä olen päälle viisikymppinen akateeminen. En ole ollut koskaan työttömänä ja nyt bruttopalkka viitisen tonnia. Leskikin olen, mutta en saanut leskeneläkettä. Eläkekertymäni ei ole vielä edes kolmea tonnia. Ei tule viiteen tonniin koskaan nousemaan. Ja työskentelen akateemisena hyvässä virassa, ap:n isoäiti oli tehdastyöläinen.
Niin mutta taustaa ei tiedetä miten hänen edesmennyt miehensä oli
järkännyt asiat. Oliko joku henkivakuutus tai muunlainen systeemi tehty työeläkkeen lisäksi, että eläkkeellä saa sitte
Hammaslääkäriin pääsee julkiselle. Ei maksa kovin paljon. Olen käynyt koko isäni yksityisellä mutta eläkkeellä siirryin julkiselle.
Aika hullua kadehtia isoäidin eläkettä. Sinullehan ne rahat joskus periytyy.
Ei se ole kannattanut enää vuosiin.Ne vuosia sitten aloitetet eri juttu
Vierailija kirjoitti:
>Miksi olet kateellinen? Suomessa ihan jokaisella on mahdollisuus kouluttautua niin korkealle kuin vaan haluaa.
Ei koulutus takaa enää yhtään mitään Suomessa
Hammaslääkäriin pääsee julkiselle. Ei maksa kovin paljon. Olen käynyt koko isäni yksityisellä mutta eläkkeellä siirryin julkiselle.
Aha, ja julkinen maksaa kaiken, niinkö? Entäs jos tarvitset implantaatteja tai tekarit, ehkä hammassiltakin jollekin eläkeläiselle tarpeellinen. Tosin en asu Suomessa mutta epäilen että julkinen maksaisi tuollaiset kokonaan Suomessa.
Siinä isoäidin tiliotteessa on näkyvillä että mistä tuollainen summa on tullut. Ei tarvitse AP:n suu auki ihmetellä. Kömpelö yrityshän tämä vain oli mollata vanhempaa ikäluokkaa. Osui sitten omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen vetää viiden tonnin eläkettä jo neljättäkymmenettä vuotta ja minä pienestä palkasta maksan sitä. Epäoikeudenmukaisuus saakin vtuttaa.
Valehtelet. Sukulaisellasi on muitakin tuloja kuin vain työeläke. Minkä ikäisenä rupesi eläkkeelle jos jo melkein neljä vuosikymmentä on eläkkeellä? Et sinä mitään maksa, edes omaa eläkettäsi et pysty maksamaan joten lopeta valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Ja silti keskim 59v pitäen lomailevat palkallisesti loppuelämänsä. Muiden pitää se kustantaa ja työskennellä 70 vuotiaiksi.
Sulla ei ole harmainta aavistustakaan eläkeasioista!
Vierailija kirjoitti:
Vai että entinen tehtaan duunari saa eläkettä 5000 euroa kuukaudessa... haistapa ap paska
Uskoiko joku oikeasti? Ettekö tiedä mitä omat isovanhempanne, suunnilleen samantasoisissa töissä, aikoinaan tienasivat ja mikä on eläke?
Jos eläke eli 5000 e on tullut yhtenä suorituksena tilille niin aloitus ei ole totta. Omaeläke ja leskeneläke maksetaan eri paikoista. Ja eri päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä isoäidin tiliotteessa on näkyvillä että mistä tuollainen summa on tullut. Ei tarvitse AP:n suu auki ihmetellä. Kömpelö yrityshän tämä vain oli mollata vanhempaa ikäluokkaa. Osui sitten omaan nilkkaan.
Tällä palstalla on joku tai jotkut vanhemman väen ja eläkeläisten (työeläketulojen )vihaaja tai vihaajat, jotka vaan luovat eripuraa ja ovat hyvin kateellisia. Koittaisivat hekin nyt vaan elää eteenpäin ja mahdollisesti sitten joskus saisivat noita muhkeita eläkkeitä itsekin. Kirjoittelee brutto 1450€ työeläkettä saava, myyjänä 43v.
Vierailija kirjoitti:
Lukiko tiliotteessa eläkkeen maksajan nimi? Ilmeisesti todella hyväpalkkainen puoliso, jos kymppitonnin leskeneläke. Lohduttaako se paljonkaan aloittajaa, että leskeneläke pienenee jossakin vaiheessa, kun isoäiti alkaa saada omaa eläkettään. Kuinka hän ei hoksannut aikanaan kadehtia isoäidin puolison muhkeaa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Tosielämässä tuo 5000 e/kk eläke tarkoittaa muuten noin 15 000 e/kk palkkaa ja vähintään 40 työvuotta, joten ap:n tarina on kovasti keksitty. Tuollaisia eläkkeitä yli 75v ikäisistä saa alle 1%, joten epätodennäköistä on, että tehdastyöläinen moiseen päätyisi edes puolison kautta. Silloin vanhaan hyvään aikaan nainen ei käynyt töissä, jos puolisolla oli kunnon tulot.
Siihen aikaan naiset yleensä elivät pitempään kuin sodankäyneet miehet, jos eivät kuolleet synnytyskomplikaatioihin. Saivat sitten leskeneläkkeen ikään kuin jälkikäteen palkkana miehensä passaamisesta.
Tuohan on hyvä sinulle että mummollasi on hyvä eläke, saatte hyvin perintöä. Isäni kuoli köyhänä ja hyvä kun rahat riitti edes yksinkertaisiin hautajaisiin. Hautajaisiin menee helposti 10 000eur, pelkkä hautakivi maksaa jo tonneja, yks tuttu kyllä haki rannalta ison kiven hautakiveksi miehelleen.