Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin tuntea vitutusta sukulaisen suuresta eläkkeestä

Vierailija
05.12.2025 |

Olin auttamassa isoäitiäni pankkiasioissa ja kysyin hämmstyksissäni että mistä sille on tullu yli 5000€ ja sanoi suoraan että se on hänen eläkkeensä. Tuntuu ihan älyttömältä että jotkut saa tuollaisia eläkkeitä, vaikka kyseessä onkin oma sukulainen ja pitäisi varmaan olla pelkästään tyytyväinen hänen puolestaan. Toki olen tyytyväinenkin hänen puolestaan, mutta tuntuu jotenkin epäreilultakin tuollainen. Tuskin meidän sukupolvi tulee tuollaisia eläkkeitä ikinä näkemään.

Isoäitini oli käytännössä samalla tehtaalla duunarina koko elämänsä ja saa oman eläkkeen lisäksi leskeneläkkeen. Suurin osa tuosta eläkkeestä on juurikin sitä leskeneläkettä, jota ei enää tulevat sukupolvet tule saamaan. Toki isoäitini mies oli erittäinkin hyvin palkatuissa töissä jonka seurauksena tuo leskeneläke on niin suuri. Kaiken lisäksi pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana koska työnantajalla oli joku linjaus että naiset pääsevät aikaisemmin eläkkeelle. Ei voi mennä nämä eläkkeet millään tavalla reilusti tulevien sukupolvien näkökulmasta.

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se väärin ole tuntea vitutusta. Onhan se mieletöntä.ettö vuosikymmeniä maksetaan joillekin kokonaisille sukupolville moisia summia lomailusta. Se on kaikki poissa työssäkäyvien elintasosta ja elämänlaadusta. Kansakunnan tasolla Työllistäminen on kallista , eikä suomeen haluta sijoittaa. 

Vierailija
162/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isän nettoeläke on n.2400€. On hän töitäkin kyllä tehnyt paljon elämänsä aikana. Vasta 23-vuotiaana alkoi eläke kertyä vaikka oli tehny töitä siihen mennessä jo kahdeksan vuotta. Työt loppui 62-vuotiaana, kun tehdas suljettiin. Isä olisi halunnut vielä tehdä töitä, mutta eihän kukaan tuon ikäistä olisi töihin ottanut ja uuteen pienempään tehtaaseen pääsi vanhan tehtaan nuoremmat työntekijät sekä sellaisia jotka eivät olleet vanhalla tehtaalla. 

Lapsellista kadehtia sitä, että toinen on työnteollaan ansainnut eläkkeensä. Ap:n mummon tapauksessa vielä sekin, että ap on kateellinen siitä, että toinen on jäänyt leskeksi ja saa sen vuoksi hyvää leskeneläkettä. Haloo nyt taas.

Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi, mutta mä en ymmärrä kateutta. Mä olin joskus lapsena kateellinen ja vielä joskus teininäkin, mutta mä kasvoin siitä yli. En mä jaksa

lait muuttuvat ja rajavuodet määritellään.

Emme me 70-9ä80 vuotiaat taas ole saaneet teidän etuksianne, opintoetuuksia, maksutonta peruskoulutusta, asumistukia, halpaa päivähooioa jne.  Pitkö nalkuttaa tästä epäsuhdasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on hyvä sinulle että mummollasi on hyvä eläke, saatte hyvin perintöä. Isäni kuoli köyhänä ja hyvä kun rahat riitti edes yksinkertaisiin hautajaisiin. Hautajaisiin menee helposti 10 000eur, pelkkä hautakivi maksaa jo tonneja, yks tuttu kyllä haki rannalta ison kiven hautakiveksi miehelleen.

Hautajaisiin ei varattoman pidä laittaa 10 000. Kiveä ei edes tarvita. 

Vierailija
164/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se väärin ole tuntea vitutusta. Onhan se mieletöntä.ettö vuosikymmeniä maksetaan joillekin kokonaisille sukupolville moisia summia lomailusta. Se on kaikki poissa työssäkäyvien elintasosta ja elämänlaadusta. Kansakunnan tasolla Työllistäminen on kallista , eikä suomeen haluta sijoittaa. 

Niin, aattele sotaveteraaneissa ja lotissakin yli 100-vuotiaita. Eläkeikänsä oli 65 vuotta.

Vierailija
165/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hullua kadehtia isoäidin eläkettä.  Sinullehan ne rahat joskus periytyy.

Saa jotain rippeitä takaisin eläkemaksuista. Se ei lopulta ole se pointti, vaan se että jotkut ikäluokat saavat ansaitsematonta rahaa.

Vierailija
166/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilenpä tämän totuudenmukaisuutta.. 

Minkäs ikäinen isoäiti on? leskeneläkettä saa ennen 1975 syntynyt leski 65 vuotiaaksi saakka, sen jälkeen se loppuu. 

lisäksi leskeneläke on max 50% vainajan eläkkeestä (huom lesken oma eläke vaikuttaa myös summaan), jotta iso osa tuosta 5000e puhtaana käteen tulleesta eläkkeestä olisi leskeneläkettä, puhutaan hyvin poikkeuksellisesta palkkatulosta hyvin pitkällä ajalla (eli henkilön eläessä hänen eläke olisi tuplat tuosta nyt tulleesta leskeneläkkeestä). Olettaisin että perillinen olisi hyvinkin tietoinen jos ukki olisi ollut joku Wahlroos tyyppinen pamppu vuosikymmeniä. 

Vierailija
167/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isän nettoeläke on n.2400€. On hän töitäkin kyllä tehnyt paljon elämänsä aikana. Vasta 23-vuotiaana alkoi eläke kertyä vaikka oli tehny töitä siihen mennessä jo kahdeksan vuotta. Työt loppui 62-vuotiaana, kun tehdas suljettiin. Isä olisi halunnut vielä tehdä töitä, mutta eihän kukaan tuon ikäistä olisi töihin ottanut ja uuteen pienempään tehtaaseen pääsi vanhan tehtaan nuoremmat työntekijät sekä sellaisia jotka eivät olleet vanhalla tehtaalla. 

Lapsellista kadehtia sitä, että toinen on työnteollaan ansainnut eläkkeensä. Ap:n mummon tapauksessa vielä sekin, että ap on kateellinen siitä, että toinen on jäänyt leskeksi ja saa sen vuoksi hyvää leskeneläkettä. Haloo nyt taas.

Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi, mutta mä en ymmärrä kateutta. Mä olin joskus lapsena kateellinen ja vielä joskus tein

Olette saaneet ja hyötyneet niistä. Teidän vanhempanne taas ei niistä hyötyneet. Älä valehtele taas. Vttukun teitä kusipäitä kuuntelee on Suomen itsenäisyyskin teidän ansioitanne , jälleenrakennuksesta puhumattakaan.

Vierailija
168/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut että voisit aikasi ja elämäsi käyttää muuhun kun päivittäin aloittamalla eläkeläisiä vainoavan keskustelun?

Vierailija
169/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi, mutta mä en ymmärrä kateutta. Mä o

Sotaveteraani-appeni sai ihan hyvän eläkkeen vaikka oli duunari.  Vanhempani saivat vain kansaneläkkeen koska olivat pienviljelijöitä.

Siitä lähtien kun tel tuli työelämästä eläkkeelle jäävät saivat työeläkkeen. Vuodesta 1961.

Vierailija
170/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia sanotaan kateelliseksi kansaksi, mutta mä en ymmärrä kateutta. Mä olin joskus lapsena kateellinen ja vielä joskus teininäkin, mutta mä kasvoin siitä yli. En mä jaksa

Missä mä muka kirjoitin, että leskeneläke ansaitaan omalla työnteolla? Opetelkaa nyt hyvät ihmiset lukemaan! Kaksi erillistä asiaa mistä mä kirjoitin. Leskeneläkkeestä kirjoitin, että miksi olla kateellinen kun toinen on menettänyt puolison. Haloo nyt taas.

Älä vääristele mun sanoja. 

Vierailija
171/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin OK ja suotavaa tuntea tunteita ja tuntemuksia.

MUTTA ei ole suotavaa kuvitella että tunteilla ja tuntemuksilla olisi kauemmaskantoisia syitä kuin mitä on käden ulottuvilla nyt. Kuvittelemisen sijaan etsisin kireitä solmuja kehosta ja rentouttaisin niitä. Mielensisäisiä ajatuksia ei voi hallita, olen huomannnut, mutta keho evästää ajatuksia. Muuttamalla kehoani muutan miten keho värittää ajatuksiani. Jos viihdyn kehossani nyt, se ei synnytä ikäviä ajatuksia tyhjästä. Jo ilmassa leijuvat ikävät ajatukset alkavat hälvetä: ei ole mitään syytä ratkaista mitään koska kaikki on ratkaistavissa juuri nyt. Vain rentouttaa kehoa, vain päästää irti ajatuksista. Uusi ikävä ajatus tulee? Päästä vain irti.

Vierailija
172/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsille on tulossa ulkomailta 6000€/kk bruttoeläkehieron käsiäni tyytyväisenä.

Vierailija
173/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että entinen tehtaan duunari saa eläkettä 5000 euroa kuukaudessa... haistapa ap paska

Uskoiko joku oikeasti? Ettekö tiedä mitä omat isovanhempanne, suunnilleen samantasoisissa töissä, aikoinaan tienasivat ja mikä on eläke? 

Eihän se oma eläke varmaan olekkaan iso, vaan se leskeneläke. Isoisäni tienasi todennäköisesti sen yli 10 000€/kk, tekikin tosin paljon töitä ja oli johtavassa asemassa. Tosin ihmettelen tuota leskeneläke systeemiä, miten puoliso on oikeutettu toisen eläkkeeseen.

Leskeneläke on maksimissaan puolet siitä eläkkeestä, mitä kuollut puoliso eläessään sai. Leskeneläkkeen määrää pienentää oma eläke.

Eli ap:n isoäidin puolisolla on ollut todella iso eläke

Vierailija
174/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sama,44 vuotta vuorotyötä. Vero on liikaa.

Vierailija
175/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että entinen tehtaan duunari saa eläkettä 5000 euroa kuukaudessa... haistapa ap paska

Uskoiko joku oikeasti? Ettekö tiedä mitä omat isovanhempanne, suunnilleen samantasoisissa töissä, aikoinaan tienasivat ja mikä on eläke? 

Eihän se oma eläke varmaan olekkaan iso, vaan se leskeneläke. Isoisäni tienasi todennäköisesti sen yli 10 000€/kk, tekikin tosin paljon töitä ja oli johtavassa asemassa. Tosin ihmettelen tuota leskeneläke systeemiä, miten puoliso on oikeutettu toisen eläkkeeseen.

Ja piti muijaansa tehdastyössä eikä rouvana?  Eikös täällä kerrota että 75+ olivat kaikki kotirouvia kun mies pystyi elättämään?

Vierailija
176/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs ikäinen isoäiti on? leskeneläkettä saa ennen 1975 syntynyt leski 65 vuotiaaksi saakka, sen jälkeen se loppuu. 

lisäksi leskeneläke on max 50% vainajan eläkkeestä (huom lesken oma eläke vaikuttaa myös summaan), jotta iso osa tuosta 5000e puhtaana käteen tulleesta eläkkeestä olisi leskeneläkettä, puhutaan hyvin poikkeuksellisesta palkkatulosta hyvin pitkällä ajalla (eli henkilön eläessä hänen eläke olisi tuplat tuosta nyt tulleesta leskeneläkkeestä). Olettaisin että perillinen olisi hyvinkin tietoinen jos ukki olisi ollut joku Wahlroos tyyppinen pamppu vuosikymmeniä. 

En ota kantaa ap:n jutun todenmukaisuuteen, mutta ainakin minun 87-vuotias äitini saa edelleen leskeneläkettä, joten ei suinkaan lopu 65-vuotiaana. 

Tosin hänen kohdallaan oma työeläke ja leskeneläke on yhteensä n. 1450 (netto), joten ei sillä rikastumaan pääse.

Vierailija
177/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa ap:n jutun todenmukaisuuteen, mutta ainakin minun 87-vuotias äitini saa edelleen leskeneläkettä, joten ei suinkaan lopu 65-vuotiaana. 

Tosin hänen kohdallaan oma työelä

Ihmisillä on niin vähän oikeaa tietoa.  Joku otsikko että leskeneläke muuttuu xxxx- .  Niin sitten on.

Moni ei ymmärrä tel-vakuutusta,  sotkee sen valtion  budjettiin jne.

Eivät ymmärrä että tyel-maksu kohdistetaan nimenomaan heille eläketurvakeskuksen tiedoissa.  Ei merkitä että Pekan tyellit osoitettu leskirouva Liisalle.

Ihmetyttää aina miten vähän työikäiset tietävät ja ymmärtävät asioita.  Miten he pärjäävät työelämässä jos heidän pitäisi itse ymmärtää lukemansa ja ehkä tulkita säännöksiä.

Vierailija
178/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan maksama (pieni) leskeneläke loppuu viimeistään 65-vuotiaana, mutta työeläkeyhtiön maksamaa leskeneläkettä ennen vuotta 1975 syntyneet lesket saavat elämänsä loppuun asti, jos ovat siihen muuten oikeutettuja. Työeläkeyhtiön maksama leskeneläke voi olla tuhansia euroa kuukaudessa, jos kuolleen puolison eläke oli suuri ja lesken eläke siihen verrattuna pieni.

Vierailija
179/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut että voisit aikasi ja elämäsi käyttää muuhun kun päivittäin aloittamalla eläkeläisiä vainoavan keskustelun?

Ei muuta tosiasiaa , että tietyt ikäluokat eritoten suuret ikäluokat kusettivat itselleen muiden kustannuksella lähes eläkemaksuvapaan työuran, sitten varhain alkaneen senilriloman nuiden maksamana. Samat kusipäät sitten kehuvat kilpaa itseään ja saavutuksiaan sekä haukkuvat maksajiaan pullamössöiksi.

Vierailija
180/191 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kuoli sairauteen 56 vuotiaana. Maksoi korkeita eläkemaksuja joka kuukausi eikä saanut koskaan eläkettä. Minä en saa leskeneläkettä koska oma eläkkeeni on liian korkea. Minulla oli työrupeama 40 vuotta ja risat. Näin se menee. Jos saat tonnin palkkaa tai olet osa-aikatöissä ei siinä eläke juuri kummoiseksi kerry. Työvuosia pitää olla ja tietty jos on vielä hyvä palkka, auttaa asiaa saada hyvää eläkettä jos saa niin kauan elää, joillakin loppuu elämänkaari ennen eläköitymistä näet. 

Minä vuonna hän kuoli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi