Pystyykö oikeustieteitä opiskelemaan työn ohessa?
Onko jollain kokemusta tästä? Alanvaihto on mielessä, mutta opintotukikuukaudet on käytetty jo aiempiin opintoihin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Itsestähän se riippuu kuinka paljon on valmis tekemään
Onko sinulla kokemusta oikeustieteiden opiskelusta kokoaikatyön ohessa?
En tunne itse ketään joka tuohon olisi pystynyt.
Tietysti mutta osalle kursseista osallistumispakko, jos ei saa korvattua muulla. Aikaa lukemiselle pitää löytyä, tuhansia sivuja.
Pystyy. Mut etenee hitaasti. Toki nopeammin jos ei ole lapsia. Uhraat kaiken vapaa-ajan. Illat, viikonloput ja lomia. Teet pitkää päivää, mut sellaista se sit on. Saatat kyl tarvita myös osa-aikaisia pätkiä. Asennoidu siihen että opinnot pitkittyy. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Tietysti mutta osalle kursseista osallistumispakko, jos ei saa korvattua muulla. Aikaa lukemiselle pitää löytyä, tuhansia sivuja.
Olen nopea lukija ja omaksun hyvin tietoa. Onko paljon sellaisia kursseja joilla on läsnäolopakko?
Pystyy,helposti,jos osaat lukea hyvin.
Pänttäämistä,ja lisää pänttäämistä, jos tuo maistuu niin helppo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy. Mut etenee hitaasti. Toki nopeammin jos ei ole lapsia. Uhraat kaiken vapaa-ajan. Illat, viikonloput ja lomia. Teet pitkää päivää, mut sellaista se sit on. Saatat kyl tarvita myös osa-aikaisia pätkiä. Asennoidu siihen että opinnot pitkittyy. Tsemppiä!
Kiitos kannustuksesta. Katsotaan miten pääsykokeen kanssa käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nopea lukija ja omaksun hyvin tietoa. Onko paljon sellaisia kursseja joilla on läsnäolopakko?
Opintosuunnitelmat löytyy netistä, niitä kannattaa kyllä käydä selaamassa jo ennen kuin edes on opiskelupaikkaa.
Avoimen kautta saa hyvin tuntumaa.
Kaikkea pystyy opiskelemaan, jos on oikein hyvä aikatauluttaja. Mutta moni ei ole, esimerkiksi itse en pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintosuunnitelmat löytyy netistä, niitä kannattaa kyllä käydä selaamassa jo ennen kuin edes on opiskelupaikkaa.
Löytyykö siitä tieto millä kursseilla on osallistumispakko paikan päällä? Tällä paikkakunnalla ei ole oikeustieteellistä. Olen ymmärtänyt opintojen olevan hyvin pitkälle tenttipainoitteisia.
Kyllä voi. Tiedän miehen joka opiskeli juristiksi vaikka oli kolmivuorotyössä. Ja pienet lapset. Ja vaimo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Tiedän miehen joka opiskeli juristiksi vaikka oli kolmivuorotyössä. Ja pienet lapset. Ja vaimo töissä.
Kiva kuulla että tämä voi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö siitä tieto millä kursseilla on osallistumispakko paikan päällä? Tällä paikkakunnalla ei ole oikeustieteellistä. Olen ymmärtänyt opintojen olevan hyvin pitkälle tenttipainoitteisia.
Onhan niitä poikkeustapauksia jotka suorittaa 7 laudaturia yo-kirjoituksissa ja oikiksen parissa vuodessa työn ohessa, mutta suurin osa joutuu jalkautumaan siihen opiskeluun perslihaksilla.
Tuttu luki itsensä OTM kolmessa vuodessa töitten ohella. Tiedän toisen henkilön joka valmistui sitäkin nopeammin. Noista aikaa, en tiedä miten tämän päivän tutkintorakenne taipuu sooloiluun. Toinen kysymys on tietenkin jääkö opinnoista mitään päähän jos ne sprinttaa läpi.
Suurin haaste valtaosalle taitaa kuitenkin olla edelleen sisäänpääsy.
Olen valmistunut oikiksesta viidessä vuodessa alanvaihtajana. Eli en nopeasti, mutta kuitenkin normaalitahdissa. Kävin ensimmäiset vuodet vanhalla alallani osa-aikatöissä ja viimeiset vuodet olin koko- ja osa-aikatöissä uudella alallani. Ei ollut mahdotonta, mutta nopeammin en olisi pystynyt opiskelemaan. Halusin myös oppia ja saada hyviä arvosanoja. Ilman työntekoa ei olisi ollut varaa opiskella uutta alaa. Toisaalta oman alan töihin pääsy jo opiskeluaikana motivoi, kun tiesi, että on töitä tiedossa valmistumisen jälkeen.
Opiskelin oikiksen 1990-luvun alussa ennen opintouudistusta. Silloin luettiin kaikki oikeudenalat kokonaisuudessaan. Isoimmat tentit olivat hallinto- ja ympäristöoikeus, kumpikin 8 opintoviikkoa eli yli 10 nykyistä opintopistettä. Kirjallisuutta 2000-3000 sivua plus lähes kaikki oikeudenalan säädösmateriaalit. Sitten vielä oikeustapausharjoitukset päälle.
Tämä nykyinen tutkinto on lastenleikkiä siihen verrattuna ja vastaa silloista varanotaarin tutkintoa.
Lapissa taitaa olla kaikista joustamaton kurssirakenne, esim. Itä-Suomessa lähinnä tentimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä poikkeustapauksia jotka suorittaa 7 laudaturia yo-kirjoituksissa ja oikiksen parissa vuodessa työn ohessa, mutt
Minulla on jo ylempi korkeakoulututkinto, joten opiskelurutiini on paremmin hallussa kuin tuoreena ylioppilaana. Toiselle paikkakunnalle en silti pysty muuttamaan.
Itsestähän se riippuu kuinka paljon on valmis tekemään