Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeän ystävääni enkä halua kutsua häntä juhliini

Vierailija
05.12.2025 |

Pidän tänä talvena paritkin juhlat kavereille. On tulossa uudenvuodenbileitä, tasakymmensynttäreitä ynnä muuta. 

Ystäväpiiriini kuuluu eräs nainen, joka on hyväsydäminen, iloinen, sosiaalinen... oikein kiva tyyppi. Harvemmin näemme kaksistaan, mutta hän kuuluu kuitenkin tiiviisti muutaman hengen ystäväporukkaan, jonka kanssa harrastamme samaa lajia, käymme keikoilla ja niin edelleen.

Tässä ihmisessä on kaksi vikaa: Hän puhuu niin paljon, ja nyt tarkoitan että aivan valtavan paljon, ettei kukaan muu saa suun vuoroa, jos hän on paikalla. Yleensä aina itsestään. Hän pystyy puhumaan vaikka tunnin monologin ilman, että kukaan muu saa sanaakaan väliin. Tämä on todella raskasta ja kuluttavaa ja ärsyttävää esimerkiksi illanistujaisissa, ja yksi syy siihen, miksi harvoin näen häntä kahdestaan enkä esimerkiksi vahingosta viisastuneena enää ikinä lähde viikonloppureissulle, mökille tms tämän tauotta omista asioistaan puhuvan puhekoneen kanssa. 

Toinen piirre on se, että hän juo aika paljon ja on poikkeuksetta todella kovassa humalassa muihin verrattuna. Silloin tuo aivan tauoton puhe ja vuodatus tietenkin vielä korostuvat entisestään, ääni kovenee ja paasaus lisääntyy. Jututkin usein ovat vähän...

Mulle on tullut nyt sellainen olo, että en haluaisi kutsua tätä ihmistä juhliini, sillä pelkään, että hän pilaa tunnelman ja muidenkin juhlat tällä tauottomalla monologillaan ja todennäköisesti kovalla humalallaan. Tutut tietävät hänet ja hänen tapansa, ja osaavat vaikka vaihtaa huonetta, kun väsyvät, mutta vieraampien kanssa on eri. Ajattelen jo valmiiksi paikalle kauempaa tulevia, esim. työstäni tuttuja ihmisiä ja mietin, että kiva jos he joutuvat kuuntelemaan tätä paasausta koko illan juhlissani... 

Mitä voin tehdä?

Se, että jättäisin tämän yhden ihmisen ilman kutsua aiheuttaisi varmasti pahaa mieltä. Sekin tuntuu oudolta, että jotenkin ohjeistaisin aikuista ihmistä käyttäytymään, että älä juo niin paljon tai anna hyvä ihminen keskustelussa muillekin suunvuoro. Asia vaivaa minua niin paljon, että olen ruvennut miettimään, onko koko idea juhlista ollenkaan hyvä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkin saman postauksen olet tehnyt,  keksitty juttu.

Vierailija
22/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat, että juhlasi onnistuvat ja et kuitenkaan halua loukata ystävääsi jää vain yksi vaihtoehto: puhu niin kuin asia on. Jos hän loukkaantuu, pahoittaa mielensä, murjottaa pitkään se on aina parempi vaihtoehto kuin selittämättä rajaa hänet kaiken ulkopuolelle.

Ulkopuolelle jättäminen on kenelle tahansa murskaavaa, koska ystäväsi ei kuitenkaan tarkoita pahaa käytöksellään. Hän ei vain tajua ja ymmärrä omaa vaikutustaan etenkään, jos ei ikinä ole saanut siitä mitään palautetta. Selän takana jouruaminen ei korjaa ongelmaa, eikä tee sinustakaan erityisen fiksua.

Suorapuheisuuskin voi olla hienotunteista ja niin, että kerrot asian tilaisuuden järjestäjän näkökulmasta. Et voi vastuuttaa häntä liiasta juomisesta tai liiasta puhumisesta, koska muut myös tekevät sitä juhlissasi. Jos et keksi muuta, niin  kirjoita hänelle ja kerro mikä sinulle on tärkeää juhlissasi: haluat kaikille äänitilaa, viihtymistä ja ettei ystäväsi ole ylitse muiden monologeillaan. Haluat, että otetaan perinteinen linja isommissa tapahtumissa ja kaikki saavat puhua, tulla kuunnelluksi ja ystäväsi noudattaa myös niitä sääntöjä. Ongelman voi myös tuoda esille pienellä huumorillakin hymyn kera, että toteat hänen olevan niin täynnä energiaa ja sanoja että hengittäisi välillä ja jättäisi tilaa muille. Jos juhlissa ei näy muutosta voit siellä sanoa hänelle suoremmin uudelleen. Ystäväsi valinta on joko uskoa sinua tai rikkoa välinne, jolloin vastuu jää myös hänelle miten haluaa sinun kanssasi pärjätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ymmärrän mitä tarkoitat. Jos olisin itse tämä ystävä niin toivoisin että keskustelisit avoimesti kanssani kahden kesken. Kerro että sinua häiritsee kun puhun liikaa ja vain itsestäni, kerro myös että olet huomannut että juon juhlissa liikaa. Jostain syystä tuota puhetta tulee tauotta ja ehkä ystäväsi olisi halukas tekemään asialle jotain jos tietäisi? Joillakin ihmisillä on kova tarve saada huomiota, syystä tai toisesta, ja tuo runsas juominenkaan ei ole aikuisen käytöstä. 

Käyn itse samaa tilannetta läpi puolison kanssa. Hänellä on myös tämä jatkuva itsestä puhuminen ja räpätys pahentunut joidenkin vuosien aikana eikä hän aina edes pysy totuudessa. Vierailut aikuisten kesken ovat alkaneet muistuttaa painajaista kun hän puhuu tauotta, omakehu haisee ja pistää omiaan mehevöittämään juttuja.

Töissä hän käyttää aikaa seurusteluun ja venyttää yksinkertaisen pyynnön tunnin keskusteluksi, vier

Ex oli tuollainen ja oli sekä narsisti että autisti. Varsinkin toi, että valehtelee patologisesti saadakseen huomiota viittaisi narsismiin. 

Vierailija
24/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit juuri veljeni vaimoa, EX VAIMOA.

Vierailija
25/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkin saman postauksen olet tehnyt,  keksitty juttu.

Näitä ihmisiä kyllä riittää, kuten rakas mieheni. Tämä vaan paheni iän kanssa, ja mies puhui vain itsestään ja omista asioistaan. Ei ikinä kysynyt muiden kuulumisia tms. Mun piti jossain vaiheessa sanoa sille että hei, nyt lopetat tuon jatkuvan itsestäsi puhumisen. 

Vierailija
26/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ystävähkö.

Vierailija
27/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi kuulostaa diagnosoimattomalta autistilta/ADHD:lta. Sillä jatkuvalla höpöttämisellä hän yrittää peitellä tosiasiaa, että hän on ihan pihalla siitä, mitä sosiaalisessa tilanteessa tapahtuu.

Minä olin ennen tuollainen, jokapaikan höpöttäjä, ja ihmiset lakkasivat kutsumasta minua mihinkään juhliin. Nyt minulla on diagnoosi, ja tiedän, etten osaa käyttäytyä. Silloin harvoin, kun saan kutsun, ja menen juhliin, on ihmisillä sellainen "voi-ei" -ilme, kun he näkevät minut. Olen kuitenkin nykyisin enimmäkseen hiljainen sivustaseuraaja.

Vierailija
28/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat, että juhlasi onnistuvat ja et kuitenkaan halua loukata ystävääsi jää vain yksi vaihtoehto: puhu niin kuin asia on. Jos hän loukkaantuu, pahoittaa mielensä, murjottaa pitkään se on aina parempi vaihtoehto kuin selittämättä rajaa hänet kaiken ulkopuolelle.

Ulkopuolelle jättäminen on kenelle tahansa murskaavaa, koska ystäväsi ei kuitenkaan tarkoita pahaa käytöksellään. Hän ei vain tajua ja ymmärrä omaa vaikutustaan etenkään, jos ei ikinä ole saanut siitä mitään palautetta. Selän takana jouruaminen ei korjaa ongelmaa, eikä tee sinustakaan erityisen fiksua.

Suorapuheisuuskin voi olla hienotunteista ja niin, että kerrot asian tilaisuuden järjestäjän näkökulmasta. Et voi vastuuttaa häntä liiasta juomisesta tai liiasta puhumisesta, koska muut myös tekevät sitä juhlissasi. Jos et keksi muuta, niin  kirjoita hänelle ja kerro mikä sinulle on tärkeää juhlissasi: haluat kaikille äänitilaa, viihtymistä ja ette

Tämä on totta. Jos rajaat hänet ulkopuolelle ilman selitystä, hän ei tiedä, miksi teit niin. Jos kerrot hänelle, mikä hänen käyttäytymisessään häiritsee niin paljon, että jätät hänet kutsumatta, hänellä on mahdollisuus opetella pois siitä häiritsevästä tavastaan.

Vierailija
29/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko te luulette, että ihmiselle voi mennä suoraan kertomaan tuollaisesta häiritsevästä käytöksestä? Ihan sama kuin voisiko jollekin ADHD:lle mennä kertomaan suoraan, että käytösä häiritsee? Ei kyllä oikeasti voi. Muiden on vain kestettävä ja koitettava pärjätä parhaansa mukaan. Kyllä se taitaa kääntyä niin, että joka tuollaisesta mainitsee, saa kiusaajan maineen. 

Vierailija
30/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat olla hänen ystävänsä vaikka hän tuo sulle huonoa oloa? Eikö ole parempi heivata tämä ystävyys?

Vierailija
31/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Ap miettinyt että hänen käytös saattaa johtua siitä että aistii sun ja kavereidesi suhtautumisen häneen? Olet tekstissäsi alentuva häntä kohtaan. Tuot ilmi että olette puhuneet tuttujen kanssa hänestä seläntakana. Hän ei kuulosta sun ystävältä vaan harrastuskaverilta. 

Ylipäänsä kun ihmisellä on epämukava olo, tulee herkästi täytettyä tyhjää tilaa puheella ja juominen voi olla myös seurausta tästä. Sanoisin että luultavasti asenteenne näkyy kun kohtaatte hänet. (Mietitte jo valmiiksi seuransa välttelemistä) Vähättelevässä ilmapiirissä kuka tahansa meistä saattaa käyttäytyä hölmösti.

Vierailija
32/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanot ystäväksi kun noin hänestä ajattelet?

Kyllä minäkin kutsun ystäväksi yhtä varsin hyvää ystävääni jota en tahtoisi millään kutsua omiin juhliini. On selvinpäin aivan ihana tyyppi, mutta kun hän ottaa siemauksenkaan alkoholia niin hän muuttuu hyvin synkäksi ja alkaa aina itkemään. Ja sen jälkeen ei muillakaan ole enää hauskaa. Hänelle ei vaan viina sovi, mutta ei ymmärrä sitä itse vaan aina juo.

Mä en kutsuisi tällaista. Sanoisin ystävälle lempeästi, mutta suoraan, että hän on ihana, mutta kun hän juo, hän muuttuu sellaiseksi ettei hänen kannata tulla paikalle ollenkaan. 

Minusta tuollaisista asioista kannattaa keskustella suoraan, ja hyvä aloitus on esim. ottaa puheeksi MOLEMPIEN ns. huonot puolet ja pyytää palautetta omistaan, jolloin voi sanoa myös toiselle ne hänen. 

Minulle on sanottu joskus tuollaisessa molemminpuolisessa Nämä asiat ärsyttävät sinussa -keskustelussa, että puhun päälle ja se ärsyttää. Tuon jälkeen osasin alkaa kiinnittämään asiaan huomiota, ja myöhemmin sain yhdeltä toiseltakin ystävältä spontaanisti kehuryppään jonka päätteeksi hän totesi: ja sä et puhu enää päällekään, nuorempana teit sitä :D 

Vierailija
33/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko te luulette, että ihmiselle voi mennä suoraan kertomaan tuollaisesta häiritsevästä käytöksestä? Ihan sama kuin voisiko jollekin ADHD:lle mennä kertomaan suoraan, että käytösä häiritsee? Ei kyllä oikeasti voi. Muiden on vain kestettävä ja koitettava pärjätä parhaansa mukaan. Kyllä se taitaa kääntyä niin, että joka tuollaisesta mainitsee, saa kiusaajan maineen. 

Ei minun mielestäni, muut ovat vaan hiljaisesti kiitollisia kun sanot asian suoraan. 

Vierailija
34/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanot ystäväksi kun noin hänestä ajattelet?

Kyllä minäkin kutsun ystäväksi yhtä varsin hyvää ystävääni jota en tahtoisi millään kutsua omiin juhliini. On selvinpäin aivan ihana tyyppi, mutta kun hän ottaa siemauksenkaan alkoholia niin hän muuttuu hyvin synkäksi ja alkaa aina itkemään. Ja sen jälkeen ei muillakaan ole enää hauskaa. Hänelle ei vaan viina sovi, mutta ei ymmärrä sitä itse vaan aina juo.

Mä en kutsuisi tällaista. Sanoisin ystävälle lempeästi, mutta suoraan, että hän on ihana, mutta kun hän juo, hän muuttuu sellaiseksi ettei hänen kannata tulla paikalle ollenkaan. 

Minusta tuollaisista asioista kannattaa keskustella suoraan, ja hyvä aloitus on esim. ottaa puheeksi MOLEMPIEN ns. huonot puolet ja pyytää palautetta omistaan, jolloi

Lisäys: ja siis mun perheessä kaikki tekee tuota, eli keskustellessa puhutaan herkästi päälle ja välillä kaikki huutaa kilpaa. Meitä se ei ole häirinnyt, on toisen puolen vanhempani suvun tapa oikeastaan, mutta en olisi osannut käytöstäni muuttaa, jos minulle ei olisi SANOTTU siitä.

Eihän ihmiset välttämättä tajua tuollaisia, jos ovat esim. tottuneet kiivaampaankin keskusteluun ja päälle puhumiseen. 

Vierailija
35/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi sanoa. Itselleni on sanottu, ja kiitin siitä. Mulla ongelma oli, että selvinpäin olen kuulemma mukava, mutta vähänkin otettuani rasittavaa seuraa. Minusta, ujosta ja hiljaisesta, kuoriutu jo parilla alkoholiannoksella ylimielinen leuhkija, joka vetää omaa showtaan ja muut on pelkkää yleisöä. Kun mulle sanottiin tuosta, niin päätin, etten ikinä enää juo kuin yksin ollessa. Näin olen myös tehnyt.

Vierailija
36/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta hemmetissa ystävälle voi sanoa. Hyvä ystäväni alkoi puhua vain itsestään ja sitten yksi päivä sanoin hänelle, että ei tunnu hyvältä, että hän vain kertoo omista asioistaan eikä laisinkaan halua kuunnella minun kuulumisiani. Lisäksi sanoin, että hän soittaa aina vain kännissä. Jos minä soitan hänelle, niin puhelut loppuu melko pian, kun on jotain tekemistä. Ollaan edelleen ystäviä. 

Vierailija
37/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu vain ne sivistyneet ja jätä ulkopuolelle. Muistakaakin käyttyä sivistyneesti koko ilta. Ei pettämisiä eikä muutakaan epäsivistynyttä käytöstä, mitä monesti epäsivistyneet saattaa harrastaa humalassa. Silloin kannattaa jättää heti ulkopuolelle tuollaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä